Pojkens skolgång i Isaan.

Vår dotter fick läxor med sig till th för ca 3 månader körde även Skype .Hon gick i skola i Udon-Thani läste thai å fick vara engelsklärare ibland ,så ordnade vi det så nu babblar hon th å isan samt skriver lite ok det varade i 3 år klass 5 ,6 å 7an Det är inte jag det kan bara räkna på th :)

Visst kan det vara nyttigt att se att skolor är olika och att de lär ut olika etc. Men jag skulle tro barnet tappar massa av utbildning från sina jämnåriga i många ämnen, som jag tror Jonas var inne på. En vecka ok, men flera månader per år tror jag nog inte på i en thai byskola.

Får ni inte med er läxa från er skola i Sverige som de ska göra under tiden?

Hej

Vi ser till att pojken håller jämna steg med sina klasskamrater i Sverige i läsning, skrivning, matematik o.s.v, han får även samma läxor som han gör varje vecka, sedan fotar frugan dom och mailar till fröken i Sverige.

Jag förstår både din och Jonas skepsis till att låta vår pojk gå i en by skola såpass länge, men jag själv tror att det leder till något han kommer att ha nytta av resten av sitt liv, dom kunskaper, den erfarenhet och dom relationer han skaffar via detta hade det väl i princip varit omöjligt att få på något annat sätt.

Mvh isan lover

Senast redigerad av en moderator:
Vår dotter fick läxor med sig till th för ca 3 månader körde även Skype .Hon gick i skola i Udon-Thani läste thai å fick vara engelsklärare ibland ,så ordnade vi det så nu babblar hon th å isan samt skriver lite ok det varade i 3 år klass 5 ,6 å 7an Det är inte jag det kan bara räkna på th :)
En sak som jag har glömt skolan får ej ha tillgång till Skype ,fick låna dator med dong av mig så var det ,men jag tycker att det var värt det för våran dotter:thumbsup:

En sak som jag har glömt skolan får ej ha tillgång till Skype ,fick låna dator med dong av mig så var det ,men jag tycker att det var värt det för våran dotter:thumbsup:

Hej

På vår skola finns det åtminstone Wi-fi, som både lärare, elever och dom som bor nära skolan kan utnyttja.
I klassrummen finns det åtminstone någon dator som elever och lärare turas om att använda.

Men hemma i huset kopplar pojken upp sig på Skype ibland och har kontakt med sin klass i Sverige.

Mvh isan lover

Hej

På vår skola finns det åtminstone Wi-fi, som både lärare, elever och dom som bor nära skolan kan utnyttja.
I klassrummen finns det åtminstone någon dator som elever och lärare turas om att använda.

Men hemma i huset kopplar pojken upp sig på Skype ibland och har kontakt med sin klass i Sverige.

Mvh isan lover
Ja här var det Wi-fi i skolan ,men dom stängde Skype + flera olika domäner.

Hoppas det är ok att jag lånar din tråd vad gäller skolgång i Thailand. Jag vill bara säga att alla skolor, alla lärare är inte skit. Medveten om naturligtvis att det finns undermåliga skolor/lärare men mycket hänger faktist på föräldrarna, så även i Sverige.

Fick precis ett glädjande besked som jag vill dela med mig. Men först lite bakgrund.

Tösen går i "högstadiet". I den skolan hon går på (inte alla skolor som har det) finns en "elitklass" för bara de duktigaste eleverna. Har nog berättat om det innan att hon gjorde proven och klarade dom för att komma in i den klassen.
Det är en vanlig kommunal/statlig skola.

Dessa klasser gör ett "Pisa"prov nationellt en gång om året. Hon kom på 358:e plats nationellt. Det tyckte jag var skitkul. 3000+ deltagare.

Så det finns bra skolor även bland risfälten i Isaan. Jag kan säga att när min ex-frus dotter kom till Sverige så hade jag rent ut sagt ett helvete att hitta en skola som inte var ehh... stökig. En bra skola är minsann inte lätt att hitta i Sverige heller (iaf inte i Skåne).
Men precis som i Sverige som i Thailand så måste föräldrarna ta ansvar själva (precis som du gör @Isan Lover ) och ge en push och stöd för både barnet och skolverksamheten. Det går inte att lämna barnet i skolan och lämna över ansvaret till lärarna med tron att det löser sig.

Att tösen kom in i den klassen var min frus hårda arbete med att motivera till utbildning, hjälpa till med läxor på kvällarna efter jobbet. Det har inget med skolan att göra. Alla eleverna i mellanstadiet hade samma chans att komma in i den klassen. Här handlar det inte om pengar eller status, utan föräldrarnas vilja.
Så generalisera inte barnens resultat med dålig skola. Titta istället på föräldrarnas insats;)

Om man planerar för sitt barn så kan man ju vara i Thailand under det svenska sommarlovet. Då är de Thailändska skolorna i gång för fullt. De brukar starta runt 1 juni efter två månaders ledighet.

Om man planerar för sitt barn så kan man ju vara i Thailand under det svenska sommarlovet. Då är de Thailändska skolorna i gång för fullt. De brukar starta runt 1 juni efter två månaders ledighet.

Hej

Det skulle säkert fungera för en del, men både jag och frugan lägger upp vårt liv helt på ett annat sätt, både jag och frugan jobbar på sommaren, själv jobbar ex.vis jag bara ifrån 1 april till sista september, frugan är inom vården och där är behovet extra stort just på sommaren, vi hyr även ut hus i Sverige sommartid och det är ju lite pyssel med detta.
Så det får allt bli fortsatta vintervistelser för oss.

Mvh isan lover

Jag uppskattar ju svenska sommaren och vill vara i sommarstugan så mycket som möjligt då ... men svårare nu när båda barnen går i skolan ... så vi får se hur det blir i fortsättningen.

Jag uppskattar ju svenska sommaren och vill vara i sommarstugan så mycket som möjligt då ... men svårare nu när båda barnen går i skolan ... så vi får se hur det blir i fortsättningen.
Samma här,, egentligen skulle jag vilja va i Thailand nu, men omöjligt pga. skolan. Så det blir bara att gilla läget och åka när sommarlovet börjar. Instämmer med Janne, den Svenska sommaren är fantastisk på många sätt, men får väl hoppas att nästa blir lika dålig som den vi inte fick iår:)

Senast redigerad av en moderator:
Hej

Igår hade vi möte med skolan här i Sverige, dom hade tagit fram 4 st matematik böcker som pojken ska göra under tiden i Thailand, vi ska även få med oss böcker för Svenska läsning och en med skrivuppgifter.

Dom hade på vår begäran gjort en utvärdering av lillemans kunskaper inför vår avresa och han låg på eller över medel på allt utom att skriva Svenska, därför skulle vi fokusera lite extra på just detta.

Dom trodde sig kunna se att han hade lite svårt med att hålla avstånd mellan orden och att han ibland glömde att sätta punkt efter en mening o.s.v, men detta trodde dom berodde på att man inte har några mellanrum när man skriver på Thailändska.

Men det var i vart fall en befriande känsla att han hänger med trots att han redan är trespråkig (Svenska, Thai, Lao) och har börjat på sitt fjärde språk som ju är Engelska, så ännu så länge ser skolan inga problem utan snarare en vinst i.o.m dom extra språken med att han vistas i Thailand vintertid.

Mvh isan lover

Hej

Själv går jag just nu en utbildning som Svenska Fotbollsförbundet håller för ungdomstränare, ska prova lite av dom övningar vi lär oss där på skolbarnen i Thailand, kan kanske återkomma till detta när vi är på plats i byn.

Mvh isan lover

Hej

Så här ser det ut när vi har engelska lektion i byskolan.

IMG_1724.JPG

Vi inriktar oss mest på att konversera, detta är ju oftast första gången i barnens liv som dom får chansen att prata engelska med någon, i början var dom väldigt blyga och man fick dra orden ur dom, men det lossnade efter hand.

Men givetvis skulle dom behöva mycket mer lektioner än detta, men jag hoppas att det gör någon skillnad.

Ibland har även skolans lärare varit med och försökt lära sig lite, en gång filmades en lektion som skulle visas för lärare på en annan skola, även skolledningen i vårt område har varit på besök och uppskattat initiativet.

Rekommenderar fler Svenskar att göra detta i sin by och skola, det räcker bra med vanlig skolengelska och man får så mycket tillbaka.

Det enda jag inte gillar är att jag måste ha långbyxor och vårdad klädsel i skolan, gillar ju att gå i shorts när det är varmt mitt på dagen.

Mvh isan lover

Hej

Så här ser det ut när vi har engelska lektion i byskolan.

IMG_1724.JPG

Vi inriktar oss mest på att konversera, detta är ju oftast första gången i barnens liv som dom får chansen att prata engelska med någon, i början var dom väldigt blyga och man fick dra orden ur dom, men det lossnade efter hand.

Men givetvis skulle dom behöva mycket mer lektioner än detta, men jag hoppas att det gör någon skillnad.

Ibland har även skolans lärare varit med och försökt lära sig lite, en gång filmades en lektion som skulle visas för lärare på en annan skola, även skolledningen i vårt område har varit på besök och uppskattat initiativet.

Rekommenderar fler Svenskar att göra detta i sin by och skola, det räcker bra med vanlig skolengelska och man får så mycket tillbaka.

Det enda jag inte gillar är att jag måste ha långbyxor och vårdad klädsel i skolan, gillar ju att gå i shorts när det är varmt mitt på dagen.

Mvh isan lover
Men det är ingen pensionärer som får WP dom får inte jobba, så att jobba i en skola bara till hjälpa får dom inte eller hur. Hur är det med dig?

Men det är ingen pensionärer som får WP dom får inte jobba, så att jobba i en skola bara till hjälpa får dom inte eller hur. Hur är det med dig?
Jag hjälper oxå till med engelska och geografi när jag är i byn, och jag har inget WP (och det är ingen som brytt sig, trots att det är allmänt känt).

Ibland känns det som att gamla HP'ar använder "man måste ha WP" som en ursäkt för att inte engagera sig.
Jag har iaf aldrig hört talas om nån som varit på besök i en skola som blivit utslängd ur landet. Men det kanske är vanligt i andra delar av Thailand.

Hej

Så här sköts disken i vår byskola efter det att skollunchen har serverats.

IMG_1735.JPG

Här är det lilleman och en klasskamrat som diskar sina tallrikar och bestick.

Undrar vad Svenska skolbarn skulle säga om detta system infördes?

Mvh isan lover
Hej!
Framför allt är systemet med lika kläder bra, man ser ingen skillnad på fattiga rika dumma eller kloka!:)
Mitt första inlägg här, vi ses igen! Mvh Audirs2

Hej

Jag är ju vare sig pensionär eller anställd, bara en förälder till ett barn på skolan som på uppmaning ifrån rektor och lärare har ställt upp på att gratis hålla lektioner i engelska.
Men det känns roligt att få ge något tillbaka eftersom dom har haft pojken där varje vinter sedan han var 2-3 år.
Om detta är enligt reglerna vet jag egentligen inte.

Mvh isan lover

Jag hjälper oxå till med engelska och geografi när jag är i byn, och jag har inget WP (och det är ingen som brytt sig, trots att det är allmänt känt).

Ibland känns det som att gamla HP'ar använder "man måste ha WP" som en ursäkt för att inte engagera sig.
Jag har iaf aldrig hört talas om nån som varit på besök i en skola som blivit utslängd ur landet. Men det kanske är vanligt i andra delar av Thailand.
Hej

Har inte heller hört någon klaga på detta vare sig man jobbar aktivt inom jordbruk eller hjälper till i skolan.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
2 K
I
P
Svar
25
Visningar