Rösta på ditt favoritflygbolag mellan Sverige och Thailand

Rösta på ditt favoritflygbolag mellan Sverige och Thailand?

• Emirates

Röster: 4 5.3%
  • Norwegian

Röster: 20 26.3%
  • Thai

Röster: 33 43.4%
  • Finnair

Röster: 15 19.7%
  • Air Berlin

Röster: 0 0.0%
  • Malaysian Airlines

• Air China

• Lufthansa

Röster: 2 2.6%
  • British Airways

• Övrigt

Röster: 2 2.6%

• Totala väljare
    76

Hahaha, nej så är det inte riktigt:)
I tidernas begynnelse

Jag vet inte din kroppsbyggnad och längd (och det ligger naturligtvis inte i mitt intresse heller;)) men om du är som jag som ligger nära 2m strecket där knäna i ekonomiklass trycker mot framförvarande stol (i upprätt läge) inte hittar ngn som helst ställning att försöka slappna av på under 11 timmar så kanske du förstår.
Hade jag varit 1.60 så hade jag åkt ekonomi alla dagar i veckan. Mat tar jag mer än gärna med mig själv, det är samma underhållning på skärmarna, hörlurar har jag egna och öronpluggar för att slippa lyssna på småbarnens skrik. Det är för min del benutrymmet som jag är ute efter. Jag vill inte känna mig som ett kolli som behöver rullstol (nu överdrev jag lite) för att gå av planet. Skulle barnen åka själva med mig så självklart så hade jag suttit med dom eller tagit dom till premium. Men nu åker deras mamma med.
Kanske ni har råd att pynta premium för 4 pers ToR, grattis till er men jag har andra prioriteringar... Skrev om det tidigare...
Och seriöst, vilken blir barnens största "kick" och det dom kommer att berätta om i skolan sedan? Att få komma till Sverige och berätta om vad som hände där, eller att flyga ekonomi utan "farsan"?
Jag vägrar att curla mina/hennes/våra barn. Det är västvärldens största ofog idag enligt mig.
Lev er in i det scenariot.

Jaja, då förstår jag fullt ut ditt val, jag hade gjort samma sak. Kul när man kan få andra människors perspektiv!

Man kan väl välja en plats vid nödutgång. De har mer plats för benen.

Jag vet, men dessa är de första platserna som försvinner. Jag gjorde tidigare så att jag bokade ingen plats (när det inte fanns några bra ställen att plocka) för att komma till incheckningen och fråga om det finns en "bra plats" för mig. Det är säkert annorlunda nu, men tidigare så reserverades nödutgångsplatserna och delades ut vid incheckning. Man ville ha "starka män" där som kunde vara behjälpliga vid en ev evakuering (typ öppna dörren). Mer än hälften av gångerna fick jag en nödutgångsplats på detta sätt.

Vore skoj om vi kan hjälpas åt med observationer nästa gång vi flyger. Vilka får platserna vid nödutgången? Är det en tunn dam med ett barn eller en "redig kar"? Är själv väldigt nyfiken nu:) Nu räknas inte platserna i mitten här.

Senast redigerad av en moderator:
Thai kunde man ringa till och förklara läget att man är dryga 2 meter lång..
Då fick man alltid till svar att dom inte kunde lova, men la in en reservation..
Visar det sig vid incheckning att man inte platsar får man inte den platsen..

Nu när man reser med fru och barn kan man säkert fixa en plats där själv..
Men små Thai får sällan sitta där.. (Om dom inte har kontakter via anställda)
Har ju sett så många gånger att det sitter små Thai vid nödutgång..

Ska kolla nästa gång skillnaden mellan Premium Norge mot Ekonomi Thai..
Sitter ju som sagt illa med knäna när man är närmare 2 meter lång..

Jag vet, men dessa är de första platserna som försvinner. Jag gjorde tidigare så att jag bokade ingen plats (när det inte fanns några bra ställen att plocka) för att komma till incheckningen och fråga om det finns en "bra plats" för mig. Det är säkert annorlunda nu, men tidigare så reserverades nödutgångsplatserna och delades ut vid incheckning. Man ville ha "starka män" där som kunde vara behjälpliga vid en ev evakuering (typ öppna dörren). Mer än hälften av gångerna fick jag en nödutgångsplats på detta sätt.

Vore skoj om vi kan hjälpas åt med observationer nästa gång vi flyger. Vilka får platserna vid nödutgången? Är det en tunn dam med ett barn eller en "redig kar"? Är själv väldigt nyfiken nu:) Nu räknas inte platserna i mitten här.

Vissa flygbolag tar ju extra mycket betalt för dessa. Men det brukar ju stå lite finstilt vem som får sitta där.

Tror det är reglerat i flygreglerna vem som får sitta vid nödutgång..
Men som sagt.. Det fuskas med detta då dom anställda fixar bra platser till sina vänner..

Har sett barn sitta där på Thai och påtalat detta...
Det gör jag inte om.. Fick fan knappt mat under den flygningen.. :-)

Det gör jag inte om.. Fick fan knappt mat under den flygningen.. :)

Håller du inte med om nu i efterhand att det var lite klantigt:)
EFTER du fått mat och dricka, DÅ klagar man:D

Som @Janne skrev så finns det i det finstilta om vem som får sitta där (det var efter Jannes inlägg som jag kom på var jag läst det). Det handlar faktist om vår säkerhet vid en eventuell olycka.

Håller du inte med om nu i efterhand att det var lite klantigt:)
EFTER du fått mat och dricka, DÅ klagar man:D

Som @Janne skrev så finns det i det finstilta om vem som får sitta där (det var efter Jannes inlägg som jag kom på var jag läst det). Det handlar faktist om vår säkerhet vid en eventuell olycka.
Jag ville ju ha platsen direkt.. Inte när man nästan är framme... :-)

Tror det är reglerat i flygreglerna vem som får sitta vid nödutgång..
Men som sagt.. Det fuskas med detta då dom anställda fixar bra platser till sina vänner..

Det gör jag inte om.. Fick fan knappt mat under den flygningen.. :)
Det är reglerat, det vet jag av egen erfarenhet. Är man så pass överviktig som jag var tidigare får man inte sitta där om man behöver förlängning till bältet. Vissa plantyper har kortare bälten än andra och då fick man byta plats med någon annan. Pinsamt! Men inget problem nu längre.

Det är reglerat, det vet jag av egen erfarenhet. Är man så pass överviktig som jag var tidigare får man inte sitta där om man behöver förlängning till bältet. Vissa plantyper har kortare bälten än andra och då fick man byta plats med någon annan. Pinsamt! Men inget problem nu längre.

Åhh nejjj. Jag känner med dig där.
Men (om jag ska lyfta på stämningen) så ni kaptener (sjö eller luft) har väl titeln gemensamt och du kunde sitta längst fram bland din kolega? ;)

Det var ju att du var kort... Men det kunde dom inte säga... Ha, ha, ha....

Hej Pjodd ! Jag har samma erfarenhet av att få en plats vid nödutgången. Jag är 1.90 och att sitta i economyclass är ett lindrigt sätt att inte kunna röra sig. Förr var det inga problem att få dessa platser. Kom du till incheckning och var stor som ett hus fick du platser direkt. Sista åren har jag försökt samma. Men.. Nix!! Pratade med managern för Thai Arways om detta vid incheckningen på kastrup. Tyvärr är dessa platser nu för resenärer som betalar extra.
Jag förklarade att jag försökt boka platserna via internet. Men de är rödlistade. Går ej att beställa i förväg.
De senaste resorna jag gjort så sitter det barnfamiljer med nyfödda och småbarn där. Ett dj..a dagis. Vid andra utgångsplatser ett gäng helpackade småkillar i 20-25 års åldern som troligtvis är på väg till Pattaya för party. De hade inte ens hittat dörrhandtaget på nödutgången. Inte en gång utan flera gånger lika dant.
Jag fick personligen plocka ner en skitfull kille från Göteborg som spårat ur pga fylletrumf på flyget.
Satte honom bestämt i stolen.. ( Han fick lite ont på näsan.. :-) Men fick ett stort tack av flygpersonalen.
Men inte fan får jag sitta och sträcka ut benen.
Tyvär kostar det väl 50000 för en förstaklass stol..?

Så man får väl sitta som en räka nu när vi åker igen.. :-)

Hej Pjodd ! Jag har samma erfarenhet av att få en plats vid nödutgången. Jag är 1.90 och att sitta i economyclass är ett lindrigt sätt att inte kunna röra sig. Förr var det inga problem att få dessa platser. Kom du till incheckning och var stor som ett hus fick du platser direkt. Sista åren har jag försökt samma. Men.. Nix!! Pratade med managern för Thai Arways om detta vid incheckningen på kastrup. Tyvärr är dessa platser nu för resenärer som betalar extra.
Jag förklarade att jag försökt boka platserna via internet. Men de är rödlistade. Går ej att beställa i förväg.
De senaste resorna jag gjort så sitter det barnfamiljer med nyfödda och småbarn där. Ett dj..a dagis. Vid andra utgångsplatser ett gäng helpackade småkillar i 20-25 års åldern som troligtvis är på väg till Pattaya för party. De hade inte ens hittat dörrhandtaget på nödutgången. Inte en gång utan flera gånger lika dant.
Jag fick personligen plocka ner en skitfull kille från Göteborg som spårat ur pga fylletrumf på flyget.
Satte honom bestämt i stolen.. ( Han fick lite ont på näsan.. :) Men fick ett stort tack av flygpersonalen.
Men inte fan får jag sitta och sträcka ut benen.
Tyvär kostar det väl 50000 för en förstaklass stol..?

Så man får väl sitta som en räka nu när vi åker igen.. :)
Nyfödda sitter, på thai bredvid nödutgångarna men i sätena som är mitt i planet. Dessa är reserverade för bebisar under sex månader då man kan hänga sk vaggor på väggen där. Så visst kan ju bli lite skrikigt. Jag njuter dock när andras barn skriker ... är värre om det är sina egna.

Kommer just från en flygresa från Indien, och nödutgångsplatserna var tomma, det påtalades flera gånger i högtalarna att dom var reserverade för de som betalat för premium och det var inte tillåtet att sätta sig där efter ”boarding completed” De med ekonomi kunde byta inom ekonomidelen.
Likadant med rad 1-5 som var premium med extra benutrymme.

Det är en affärside att sälja dessa dyrare numera.

Kommer just från en flygresa från Indien, och nödutgångsplatserna var tomma, det påtalades flera gånger i högtalarna att dom var reserverade för de som betalat för premium och det var inte tillåtet att sätta sig där efter ”boarding completed” De med ekonomi kunde byta inom ekonomidelen.
Likadant med rad 1-5 som var premium med extra benutrymme.

Det är en affärside att sälja dessa dyrare numera.
Vilka stolpskott! Men ge en indier lite Curry Curry Nam Nam så blir han säkert nöjd. :D

Nyfödda sitter, på thai bredvid nödutgångarna men i sätena som är mitt i planet. Dessa är reserverade för bebisar under sex månader då man kan hänga sk vaggor på väggen där. Så visst kan ju bli lite skrikigt. Jag njuter dock när andras barn skriker ... är värre om det är sina egna.
Problemet är inte små bebisar. Utan vuxna med lite äldre småbarn. Och framför allt de Danska familjer som tror flygplanet är bara för dem. Vid flertalet gånger har det varit samma sak. De åker 10- 12 personer och beter sig som idioter. Nödutgångarna har ca 2 meter utrymme framför sätena. Där samlas de och har någon form av familjeträff..
Sitter på golvet och dricker medhavd krök de köpt i taxfree. Springer runt som yra höns i planet.
Värst är väl gammel pappan i familjen som pröjsat för resan. Han traskar fram och tillbaks i cabinen halvpackad och skall snacka med alla.
När någon från Thai Airways ber dem lugna sig startar de ett djäkla kackel. 11 timmar med det kan få vem som helst att bryta ihop. Om olyckan varit framme skulle ingen av dem hitta dörrhandtaget ens. Hur fan kan de få dessa platser?

Behöver man muta någon för att få en bra plats och lugnt på resan? :-/

Senast redigerad av en moderator:
Problemet är inte små bebisar. Utan vuxna med lite äldre småbarn. Och framför allt de Danska familjer som tror flygplanet är bara för dem. Vid flertalet gånger har det varit samma sak. De åker 10- 12 personer och beter sig som idioter. Nödutgångarna har ca 2 meter utrymme framför sätena. Där samlas de och har någon form av familjeträff..
Sitter på golvet och dricker medhavd krök de köpt i taxfree. Springer runt som yra höns i planet.
Värst är väl gammel pappan i familjen som pröjsat för resan. Han traskar fram och tillbaks i cabinen halvpackad och skall snacka med alla.
När någon från Thai Airways ber dem lugna sig startar de ett djäkla kackel. 11 timmar med det kan få vem som helst att bryta ihop. Om olyckan varit framme skulle ingen av dem hitta dörrhandtaget ens. Hur fan kan de få dessa platser?

Behöver man muta någon för att få en bra plats och lugnt på resan? :-/
Nä, det räcker att du byter flygbolag :)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp