Ja jag tycker att Norbaggarna jag hade kontakt med skröt konstant om sina skattefria månader och höga ersättningar. Där jag bodde 2 mil fr gränsen va det ca 50% normänn, som bodde och jobbade i Norge eller va sjukpensionärer.
Det är ju inte ovanligt att norrmännen inte förstår sitt eget system.
Ja, dom får semesterersättningen utbetald utan skatt och halv skatt i november eller december.
Problemet är att dom pyntar in mer skatt de övriga månaderna om dom inte vill få restskatt.
Du kan nog säkert få ut 11 "skattefria" månader, men då gäller det att betala en hel del skatt månad nr. 12.
Det stora problemet med deras system (som dom oftast inte verkar förstå) är att om man tjänar bra med pengar t.ex 2014, så kommer semesterersättningen att bli hög 2015.
Ibland blir den oproportionerligt hög i förhållande till den vanliga månadslönen, och då klarar man inte av att täcka upp den "skattefria" semesterersättningen.
Det samma, fast omvänt, gäller övertid, dubbla arbetsgivare m.m.
På övertiden så får man t.ex 50% skatt (man kan även ha annan procentsats) och därför är det många som inte vill jobba övertid. Det är ju så hög skatt !?!?!.
Nej, det är inte hög skatt.
Allt är egentligen som i Sverige.
Man lägger ihop all inkomst och får en total bruttoinkomst.
Om man sedan har betalat 50% skatt eller 0% skatt på dessa pengar så blir det ändå samma totalbelopp som ska in i form av skatt.
Själv brukar jag dra skatt på min semesterersättning och även full skatt när det är "halv skatt".
Har gjort ett enkelt kalkylporgram så att jag kan hänga med om jag ligger "efter" eller "före" med skatten i förhållande till estimerad inkomst.
Oftast betalar jag för mycket skatt och får tillbaka en hel del varje år. DEN däremot använder jag som skattefri semesterersättning, för då vet jag att jag och den norska staten är kvitt.