Var bäst att bo ? Thailand/Sverige/Norge (bäst att föda och bo med barn idag)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
När dina barn är vuxna så är ju Sverige klassat som U-land ju och Svenskarna försöker ta sig till Asien för jobb.

Janne skrev :Jag tror fortfarande, om barnen ska kunna bo i Sverige eller Norge när de blir stora och få bra jobb ska de ha skola härifrån och läsa hemspråk så kan de ju förhoppningsvis lära sig thai också!

Det är tyvärr det som är problemet i Sverige ,dvs att gemene man inte tycks fatta vad som händer samt att myndigheter mörkar allt tills skiten faller totalt . Inget mer om detta , jag blir bara förbannad och villl försöka glömma hur dumt det Svenska folket beter sig ....;).

Inte lätt att glömma detta Phonta, blir fn bara värre för varje dag tycker jag.
Men iaf börjar det nu snackas om att många vill riva upp decemberöverenskommelsen så den lär nog inte bli så långvarig, vore en bra början.

Janne skrev :Jag tror fortfarande, om barnen ska kunna bo i Sverige eller Norge när de blir stora och få bra jobb ska de ha skola härifrån och läsa hemspråk så kan de ju förhoppningsvis lära sig thai också!

Det är tyvärr det som är problemet i Sverige ,dvs att gemene man inte tycks fatta vad som händer samt att myndigheter mörkar allt tills skiten faller totalt . Inget mer om detta , jag blir bara förbannad och villl försöka glömma hur dumt det Svenska folket beter sig ....;).
Jag visste att du skulle kommentera detta och visst så kan det bli ... och så tror jag också. Men tror det tar några år. Men de barn som kan ett asiaasiiatisk språk och examen från väst tror jag har stora möjligheter i asien då.

Lite OT men läste igår att AF betalt ut 73 miljarder till företag som anställt långtidsarbetslösa eller nyanlända. Men vilka som fått dessa pengar eller uppföljning går inte göra då det är heligstämplade siffror för politikerna tycker att det är en bra reform som inte behöver följas upp. Men det är ju 73 miljader ...

Bra då har du rett ut det, jag tror att grannen min hade extra för han hade ensam vårdnad...
Då är det ju det med föräldraledighetsersättning, och ryktet jag hörde om att man skulle få ett skyhögt bidrag då man föder barn i Norge...

Hej Krister

https://www.forsakringskassan.se/wp...f8db51156e/aktuellabelopp2015.pdf?MOD=AJPERES

Detta gäller i Sverige
Barnbidrag 1 barn 1 050Sek
Underhållsstöd 1 273Sek
2.323Sek i månaden

Men hittar ingen bra info om Norges bidrag, någon som vet ?

Om man bortser från privata skolor tror jag lärarna har högre kunskap i Sverige och Norge än i Thailand.

Privata skolor i Sverige kostar inget extra i grundskolan då det är förbjudet att ta betalt för grundskola i Sverige, vissa skolor försöker u med att föräldrarna ska ge bidrag, men det är inte tillåtet.

Sen kan säkert en privatskola i Thailand vara väl så bra, nu fattade jag ditt inlägg att du var mest intresserad av var det var billigast, så trodde privatskola i Thailand inte vara att tänka på.

Jag tror fortfarande, om barnen ska kunna bo i Sverige eller Norge när de blir stora och få bra jobb ska de ha skola härifrån och läsa hemspråk så kan de ju förhoppningsvis lära sig thai också!

Visst har svenska skolan blivit sämre och ordningen är nog inte vad den borde vara. min son har precis börjat förskoleklass och har hamnat i en bra klass. men måste säga att rektorn jobbar hårt med miljön och mobbning. Men så har det varit en tuff skola med tuff miljö men nu en av de populärare.

Hej Janne

"nu fattade jag ditt inlägg att du var mest intresserad av var det var billigast, så trodde privatskola i Thailand inte vara att tänka på."

Nej, jag frågade INTE vilket land som var billigast att bo i, jo jag frågade efter de olika bidragen.

Men tanke var att få era erfarenheter av barn i de olika länder Sverige, Norge o Thailand och om det är någon som pendlar mellan länderna och har små barn.

Senast redigerad av en moderator:
Hej

Jag hade min TGF i Sverige i somras på besöksvisa i 5 månader.

Nu är det dax att söka visum igen till sommaren 2015

Hur vi ska göra i framtiden vet vi inte till 100% ännu, vi har flera alternativ att välja mellan

1. Att hon är i Sverige/Norge på besöksvisum i 5-6 månader och sen är vi i Thailand i 6 månader.

2. Att hon är i Sverige/Norge på besöksvisum i 5-6 månader och sen är vi i Thailand i 1-2 månader.

3. Att hon är i Sverige/Norge på PUT i 10-11 månader och sen är vi i Thailand i 1-2 månader.

Eftersom hon inte har barn sedan tidigare, så vill hon bli mamma i framtiden

Vilket land är det bäst att föda och bo med barn idag, tja rent ekonomiskt ?

(med de olika bidragen givetvis)

1. Sverige

2. Norge

3. Thailand

Tack på förhand, om jag skulle få några givande svar

Är det endast bidragen du söker efter så lär ju Thailand gå bort ganska fort.
Norge har 970Nok och Sverige 1050Sek i barnbidrag.

För min del så skulle jag välja Sverige alla dagar i veckan, då Norge är dyrt att leva i.
Ett vettigt hus och en vettig bil går väl på 5mille, beroende på var i Norge man bor.

Svenska skolan kanske har haft ett ras i kvalitet, men norska skolan är nog fortfarande sämre.

Svar 3 och 2, alltså åk på semester till thailand ett par månadet per år, PUT är också värt mycket. Sedan Norge har ju mycket högre bidrag till föräldrar med, och skattefria månader, det är väl skattefri sommarersättning och skattefri lön i december har jag för mig?

rent ekonomiskt så e det ju självklart bättre i norden. Förutom bidrag så finns det ju fri skolgång, man behöver inte privat sjukförsäkring mm. mm.
Hyra av bostad om man inte äger det är ungefär samma, och möjligheter till högre lön.

Undrar vad folk får för uppfattning om forum i allmänhet och detta i synnerhet när man bara får ett svar, använd kondom??

Det finns inga skattefria månader eller månader med halv skatt, egentligen.
Att man får semesterersättningen utbetald utan skatt betyder bara att man måste kompensera för det de övriga månaderna.

Enklast är väl att bo i Sverige.
Det mest ekonomiska är kanske att bo i Sverige eller Thailand och jobba i Norge.

Det finns inga skattefria månader eller månader med halv skatt, egentligen.
Att man får semesterersättningen utbetald utan skatt betyder bara att man måste kompensera för det de övriga månaderna.

Enklast är väl att bo i Sverige.
Det mest ekonomiska är kanske att bo i Sverige eller Thailand och jobba i Norge.

Ja jag tycker att Norbaggarna jag hade kontakt med skröt konstant om sina skattefria månader och höga ersättningar. Där jag bodde 2 mil fr gränsen va det ca 50% normänn, som bodde och jobbade i Norge eller va sjukpensionärer.

När dina barn är vuxna så är ju Sverige klassat som U-land ju och Svenskarna försöker ta sig till Asien för jobb.

Ja, arbetsgivarna är inte dumma i huvudet, en thailändsk privatskola är bättre än en skola i sverige där kaos råder... Särskilt då asiaterna går in och tar över alla större europeiska företag. Läste nyss om en thailändsk matproducent som va och köpte upp laxproducenter i Norge, fisk och konservproducenter i Frankrike och USA. Bara affären i USA va värd 2 miljarder USD... Efter att ha sett dokumentären om Flint, Detroit USA, en gång världens teknikcentrum, så är det ungefär detta som sverige har att vänta inom min sons livstid tror jag iaf...

Ja jag tycker att Norbaggarna jag hade kontakt med skröt konstant om sina skattefria månader och höga ersättningar. Där jag bodde 2 mil fr gränsen va det ca 50% normänn, som bodde och jobbade i Norge eller va sjukpensionärer.

Det är ju inte ovanligt att norrmännen inte förstår sitt eget system.
Ja, dom får semesterersättningen utbetald utan skatt och halv skatt i november eller december.

Problemet är att dom pyntar in mer skatt de övriga månaderna om dom inte vill få restskatt.

Du kan nog säkert få ut 11 "skattefria" månader, men då gäller det att betala en hel del skatt månad nr. 12.

Det stora problemet med deras system (som dom oftast inte verkar förstå) är att om man tjänar bra med pengar t.ex 2014, så kommer semesterersättningen att bli hög 2015.
Ibland blir den oproportionerligt hög i förhållande till den vanliga månadslönen, och då klarar man inte av att täcka upp den "skattefria" semesterersättningen.

Det samma, fast omvänt, gäller övertid, dubbla arbetsgivare m.m.
På övertiden så får man t.ex 50% skatt (man kan även ha annan procentsats) och därför är det många som inte vill jobba övertid. Det är ju så hög skatt !?!?!.

Nej, det är inte hög skatt.
Allt är egentligen som i Sverige.
Man lägger ihop all inkomst och får en total bruttoinkomst.
Om man sedan har betalat 50% skatt eller 0% skatt på dessa pengar så blir det ändå samma totalbelopp som ska in i form av skatt.

Själv brukar jag dra skatt på min semesterersättning och även full skatt när det är "halv skatt".
Har gjort ett enkelt kalkylporgram så att jag kan hänga med om jag ligger "efter" eller "före" med skatten i förhållande till estimerad inkomst.

Oftast betalar jag för mycket skatt och får tillbaka en hel del varje år. DEN däremot använder jag som skattefri semesterersättning, för då vet jag att jag och den norska staten är kvitt.

Är det endast bidragen du söker efter så lär ju Thailand gå bort ganska fort.
Norge har 970Nok och Sverige 1050Sek i barnbidrag.

För min del så skulle jag välja Sverige alla dagar i veckan, då Norge är dyrt att leva i.
Ett vettigt hus och en vettig bil går väl på 5mille, beroende på var i Norge man bor.

Svenska skolan kanske har haft ett ras i kvalitet, men norska skolan är nog fortfarande sämre.

Hej andrejsdenruskige :)

Nej, det är inte bara bidragen som jag är ute efter, utan skillnaden på dessa tre länder, som skulle passa bäst för oss när/om vi får tillökning i familjen.

Jag vet vad det kostar att bo/leva i Sverige, Norge o Thailand

Så det är just dessa rykten som en del pratar om, hur mycket man får i bidrag i Norge när barn föds o.s.v. som jag är intresserad av och veta innan jag/vi kan bestämma var jag/vi ska bo.

Men det lutar åt att fortsätta pendla till jobbet i Norge 6 månader - vila i Sverige några dagar - mera vila i Thailand 5-6 månader.

Nej, det är inte bara bidragen som jag är ute efter, utan skillnaden på dessa tre länder, som skulle passa bäst för oss när/om vi får tillökning i familjen.

Så det är just dessa rykten som en del pratar om, hur mycket man får i bidrag i Norge när barn föds o.s.v. som jag är intresserad av och veta innan jag/vi kan bestämma var jag/vi ska bo.

Men det lutar åt att fortsätta pendla till jobbet i Norge 6 månader - vila i Sverige några dagar - mera vila i Thailand 5-6 månader.

Själv har jag "valt" att jobba i Norge, bo i Sverige och semestra 1-2ggr per år i Thailand.
Detta året har frun dock bestämt att det inte blir någon resa.

Fördelarna med Sverige är enl. mig att allt är enkelt. Fast det kanske beror på att man är van med det svenska systemet. Och dessutom så har man släktingar som kan stötta frun och barn om jag skulle råka befinna mig på jobb vid något knepigt tillfälle.
I böjan så var det med släktingar viktigt, men nu fixar frun allt själv om hon måste.

Norge har väl en något bättre familjeekonomisk politik, men det äts fort upp av allt annat runt omkring.

Att bo i Thailand hade nog skapat mest frustration hos mig.

Så för min del blev det inte "all-in" på något. Jag splittar upp allt i 3 delar.
Mycket "lagomt" och det passar mig.

Jag gillar Thailand som turistland. Jag tror inte att jag orkar med det som permanent hemvist.

Jag hade gjort det med lätt, du kanske kan skriva dig i Thailand då och slippa skatta i Norge?

Jag hade gjort det med lätt, du kanske kan skriva dig i Thailand då och slippa skatta i Norge?

Hej Krister

Sverige och Thailand har väl något skatteavtal mellan sig

Om du är skriven i Thailand och jobbar i Sverige max 180 dagar om året, så betalar du ingen skatt i Sverige och väldigt lite i Thailand någon % sats vet jag tyvärr inte

Jag tror inte Norge har samma skatteavtal med Thailand

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

H
Svar
607
Visningar
50 K
anonymous
A

Tillbaka