Var bäst att bo ? Thailand/Sverige/Norge (bäst att föda och bo med barn idag)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja men jag är Svensk och jag jobbar inte för ett Norskt företag.
Hade jag jobbat för ett Norskt företag hade jag varit skattepliktig i Norge.

En Norsk medborgare i samma situation som mig hade inte blivit skattebefriad han hade fortsatt fått skatta till Norge olika skattelagar i Sverige och Norge.

Och jag är inte skriven i Bahamas jag är utflyttad till Thailand och Svensk medborgare.

ok, Jonas e la skriven på Bahamas eller? Det gör ju en viss skillnad..

Hans arbetsgivare befinner nog sig i Bahamas eller nåt.
Inte helt enkelt med offshore regler osv.. Eller det kanske är det, men jag har aldrigt tittat på hur skatterna betalas eftersom det aldrig har legat i mitt intresse.....än.

Jag är skriven i Sverige men skattemässigt bosatt i Norge.
Polacker srivna i Polen, men skattemässigt bosatta i Norge.
Det samma gäller finnar, albaner, rumäner och annat folk.

Om jag däremot jobbar i t.ex Korea så behöver jag inte betala norsk skatt så länge man tillämpar 6mån regeln. Samma regel tillämpas i Sverige. Om sedan Sverige/ Norge har skatteavtal med Thailand så får man kolla upp det och se på eventuella avvikelser.
Det betyder att jag får befinna mig i Sverige max 6dagar/månad i snitt.
1års regeln är nästan den samma, men tillämpas endast i länder där man inte betalar skatt (har jag för mig).
Då måste jag befinna mig i arbetslandet 80% av årets alla dagar.

Nu är det nog jobbigt att punktmarkera alla människor och se var dom befinner sig på jordens yta, så det är nog ganska lätt att hålla sig undan.

Hej Krister

Sverige och Thailand har väl något skatteavtal mellan sig

Om du är skriven i Thailand och jobbar i Sverige max 180 dagar om året, så betalar du ingen skatt i Sverige och väldigt lite i Thailand någon % sats vet jag tyvärr inte

Jag tror inte Norge har samma skatteavtal med Thailand

Då gäller det att tjäna bra det halva året man befinner sig i Sverige.
Oftast så får man inte ha någon väsentlig anknytning kvar till Sverige, så som lgh, stuga eller annat.

Fartyget är Bahamas flaggat vilket enligt Svenska skatteregler jobbar jag för Bahamas.
Ombord så är det nationens flagg som gäller alltså är fartyget Bahamas territorium.
Hade jag bott i Sverige jobbat på Bahamas fartyg och anställd genom Norskt bolag så hade min skatt hamnat på ca. 75-80%
25% till Norge och 50% till Sverige för Sverige har inget skatteavtal med Bahamas så du hade åkt på egenavgifter och vanlig skatt.
För i Sverige hade det räknats som du jobba på Bahamas och Norge som har skatteavtal med Bahamas hade räknat som jag jobba för Norge.

Nu är inte rederiet Norskt och har aldrig vart dom har ett litet kontor i Norge det är allt.

Fartyget är Bahamas flaggat vilket enligt Svenska skatteregler jobbar jag för Bahamas.
Ombord så är det nationens flagg som gäller alltså är fartyget Bahamas territorium.
Hade jag bott i Sverige jobbat på Bahamas fartyg och anställd genom Norskt bolag så hade min skatt hamnat på ca. 75-80%
25% till Norge och 50% till Sverige för Sverige har inget skatteavtal med Bahamas så du hade åkt på egenavgifter och vanlig skatt.
För i Sverige hade det räknats som du jobba på Bahamas och Norge som har skatteavtal med Bahamas hade räknat som jag jobba för Norge.

Nu är inte rederiet Norskt och har aldrig vart dom har ett litet kontor i Norge det är allt.

Tidigare hade det säkert fungerat bra när man tillämpade 3:e landsskatt.

Tidigare hade det säkert fungerat bra när man tillämpade 3:e landsskatt.
Nope inte i det fallet för det faller på att Sverige inte har skatteavtal med Bahamas men det har Norge.

Svenskar har haft dessa problem länge på tex. Bahamas båtar.

Ett tag ville Norska redare inte anställa Svenskar på utflaggat pga. detta problem.
Nu har dom ordnat det så att Svenskar bosatta i Sverige är anställda via facket SMBF men du förlorar då rätt som sjukpeng, normal pension, etc. Du betalar bara skatt men får inget igen.
Detta täcks då upp av sjuk/pensionsförsäkringar av rederiet.
Och du hamnar på en skattenivå 50%
har inte heller samma rätt till skatteavdrag som vanliga svenska sjömän.

Nope inte i det fallet för det faller på att Sverige inte har skatteavtal med Bahamas men det har Norge.

Svenskar har haft dessa problem länge på tex. Bahamas båtar.

Ett tag ville Norska redare inte anställa Svenskar på utflaggat pga. detta problem.
Nu har dom ordnat det så att Svenskar bosatta i Sverige är anställda via facket SMBF men du förlorar då rätt som sjukpeng, normal pension, etc. Du betalar bara skatt men får inget igen.
Detta täcks då upp av sjuk/pensionsförsäkringar av rederiet.
Och du hamnar på en skattenivå 50%
har inte heller samma rätt till skatteavdrag som vanliga svenska sjömän.

Ok, vet att det var snack om 3:e landsskatt tidigare. Men det var nog på det glada 80-talet.
Fast på 80-talet så fanns det väl sjömansskatt i Sverige, vilket inte heller finns kvar.

Dessa två skatter var oavsett aktiva långt före jag började jobba.
Vad jag har hört så fungerade om man var svensk, jobbade åt t. ex norsk firma i Danmark.
För mig låter det lite väl optimistiskt att det någonsin har varit så, men vem vet.

Hej Krister

Sverige och Thailand har väl något skatteavtal mellan sig

Om du är skriven i Thailand och jobbar i Sverige max 180 dagar om året, så betalar du ingen skatt i Sverige och väldigt lite i Thailand någon % sats vet jag tyvärr inte

Jag tror inte Norge har samma skatteavtal med Thailand

Sverige har skatteavtal med Thailand finns att ladda ner på skatteverkets hemsida men om jag inte missminner mig så är du om du jobbar i nåt av dessa länder skattepliktig till det land du jobbar för inte bor i.
Hade det varit 3dje land du jobba i så hade dom värderat efter var du bor, medborgare etc. Olika nivåer finns att läsa på skatteverkets avtal.
Längesen jag läste de men bara att gå in och kolla.
Sjömän och flygpersonal har eget avtal.

Ok, vet att det var snack om 3:e landsskatt tidigare. Men det var nog på det glada 80-talet.
Fast på 80-talet så fanns det väl sjömansskatt i Sverige, vilket inte heller finns kvar.

Vad jag har hört så fungerade om man var svensk, jobbade åt t. ex norsk firma i Danmark.
För mig låter det lite väl optimistiskt att det någonsin har varit så, men vem vet.
Finns fortfarande ett sjömanskatteavdrag för Svenskar men inte lika frikostigt som innan.
Nu pratar du om länder Sverige har skatteavtal med där funkar 3dje land. Bahamas är inte ett av dom.
Menar du att dom var på Bahamasbåt samtidigt blir det ju någon typ av 4de land avtal.

Finns fortfarande ett sjömanskatteavdrag för Svenskar men inte lika frikostigt som innan.
Nu pratar du om länder Sverige har skatteavtal med där funkar 3dje land. Bahamas är inte ett av dom.
Menar du att dom var på Bahamasbåt samtidigt blir det ju någon typ av 4de land avtal.

3:e land finns inte längre.
Om du tänker på 6-månaders eller 12-månaders regeln så är det inte samma sak.
6 och 12 månaders regel fungerar även om inte 3:e land är involverat.

Nja, vi ser ju på alternativa lösningar på ekonomi och barn.
Kanske du snart har en kollega på din båt som bosätter sig i Thailand och placerar barnen på skola där. :)

Isåfall gäller det som så om jag förstod skattemyndigheten rätt när jag flytta hit.
Så jag inte svär på nåt skatteregler är svåra.

Går du på Bahamasbåt flyttar till Thailand blir du skattepliktig till Bahamas och där är sjömän skattebefriade.

Är du på Norsk flaggad båt flyttar till Thailand skattar du i Norge och erhåller Norska skatteförmåner.

Är du på Svenskflaggad flyttar till Thailand skattar du till Sverige och erhåller Svenska skatteförmåner.

Är du på Thaiflaggat fartyg flyttar till Thailand följer du Thailändska skatteregler för sjömän.

Tänkte på den är det Norskt rederi som har fartyg flaggat i Danmark och du är Svensk.
Då måste det Norska rederiet ha kontor och dotterbolag i Danmark för att få flagga det där, så Norge är borta och du är skattepliktig i Danmark eller Sverige beroende på vad avtalet mellan länderna säger.

Hade man vart skattepliktig till moderbolaget hade jag varit skattepliktig till Kanada för rederiet jag jobbar för är i Kanadensiskt men på sjön är det flaggen som gäller och för att få flagga i landet måste rederiet öppna en typ av dotterbolag i landet.

Men det kan nog @Berralund svara på bättre han var ju aktiv på 80 talet.

Tänkte på den är det Norskt rederi som har fartyg flaggat i Danmark och du är Svensk.
Då måste det Norska rederiet ha kontor och dotterbolag i Danmark för att få flagga det där, så Norge är borta och du är skattepliktig i Danmark eller Sverige beroende på vad avtalet mellan länderna säger.

Hade man vart skattepliktig till moderbolaget hade jag varit skattepliktig till Kanada för rederiet jag jobbar för är i Kanadensiskt men på sjön är det flaggen som gäller och för att få flagga i landet måste rederiet öppna en typ av dotterbolag i landet.

Men det kan nog @Berralund svara på bättre han var ju aktiv på 80 talet.

Ja, det blir knepigt direkt när det är sjöfart involverat.
De skatter jag pratat om tidigare gäller inte sjöfart, utan rena landjobb.

Att jag skrev var väl bara att ville göra förtydligande för egen del att jag har inte gjort någon skatteflykt och skriven i ett land boende i annat.
Skrevs ju innan fråga om jag var skriven på Bahamas.

Min situation är jag är skriven och folkbokförd i Thailand hos skattemyndigheten i Sverige.
Jag är kanske i Sverige sammanlagt 2 veckor om året och då mellanlandning för kurser, påmönstring etc.

Jag blev så gott som tvungen till det och även skriva ut mig ur försäkringskassan.
Det är också något att tänka på när man är boende i annat land eller har dubbla boenden.

Då var det krav från båda myndigheter att man skrev ut sig om man tillbringade mer tid där än i Sverige på 1 år eller om du skulle vara i annat land mer än 6 månader i sträck och ändås komma hem igen månad 7.

Så gäller att räkna dagarna annars kan man förlora sjukvårdsrättigheter etc.

Så jag följde bara reglerna och enligt dom fick jag inte ens betala skatt till Sverige.

Finns en Norrmann som blev medlem på forumet här för någon vecka sen (Säker på att det är samma då han beskrev sig precis som på ett annat forum vi inte pratar om)
Som la upp intressanta länkar gällande bidra och förmåner i Norge med tex. Thaifru kanske han kunde lägga upp dom här med. @EV

Jobba i sverige lr norge men skatta i thailand är att låta snålheten bedra visheten. Vad får man tillbaka av thailand sen i form av pension och dyl?....
Bättre zinka 20% i sverige.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

H
Svar
607
Visningar
50 K
anonymous
A

Tillbaka