Vård i Sverige som utskriven utlandsSvensk

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"bson " sa:
Kommer inte ihåg exakt var jag läste det om att man måste bo kvar i 12 mån men det lät väldigt klart då när jag läste det.
Men när jag söker nu hittar jag inget om detta utan det verkar bara vara mina pkt 1 och 2 som gäller.

Det innebär ju i så fall att man kan komma hem för vård och sen dra snabbt igen.
Läst många ggr att det inte är så enkelt men hittar det som sagt inte nu.
Jag fick den informationen även då jag ringde Skatteverket och frågade förra året. Iofs inte att man skulle få stå för hela rubbet själv utan att man inte kunde skriva in sig och sen ut sig utan att det var en viss tid mellan. På Skatteverkets hemsida står att man ska skriva in sig om man planerar att bo att här i ett år eller mer http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flytta/flyttatillsverige.4.76a43be412206334b89800018617.html

Det kan ju vara så att man planerar men sen råkade det bli flytt igen.

"Hans Svensson " sa:
Som vanligt pratar bson i nattmössan Långeman....Du hittar info på vårdgivarguiden, kikade där, det är mycket text, av det jag ögnade igenom uppfatade jag det som att man har rätt till akutvård i det landsting där man senast var skriven eller skriver in sig. Läs texten själv, - vid sjukhusvård betalar man högsta patientavgift, tror det är 100:-kr/dag.
Allt står i " Vård av personer från andra länder -SKL:s handbok."
Mycket text, kommer nog aldrig skriva ut mig själv, men man vet aldrig, finns några kronor att tjäna i sänkt skatt. :)

Hans !!
Fortfarande är jag Swe medborgare, då kan man knappast kallas person från andra länder. Då det gäller rätt till våd i landstinget.
Eller har jag fel igen ???????

"Hans Svensson " sa:
Som vanligt pratar bson i nattmössan Långeman....Du hittar info på vårdgivarguiden, kikade där, det är mycket text, av det jag ögnade igenom uppfatade jag det som att man har rätt till akutvård i det landsting där man senast var skriven eller skriver in sig. Läs texten själv, - vid sjukhusvård betalar man högsta patientavgift, tror det är 100:-kr/dag.
Mycket text, kommer nog aldrig skriva ut mig själv, men man vet aldrig, finns några kronor att tjäna i sänkt skatt. :)
Nattmössan har du prenumererat så länge på Hans så den sitter som fast sydd på dig. Det du skriver är ju nåt som vi alla vet sen länge, dvs en lätta biten i det hela. Frågan om man måste stanna kvar i landet en viss tid efter avslutad vård är det ingen som har ett 100% svar på men många har hört från div myndigheter att så är fallet. Personligen hittade jag ingen exakt källa på detta som Lången frågade efter under de minuter jag sökte, som arbetande har jag inte mer tid att lägga på det men det betyder inte att det inte finns en poäng i det jag säger så du ska nog vara försiktigt med att sopa det under mattan.

"bson " sa:
Nattmössan har du prenumererat så länge på Hans så den sitter som fast sydd på dig.

Det du skriver är ju nåt som vi alla vet sen länge, dvs en lätta biten i det hela. Frågan om man måste stanna kvar i landet en viss tid efter avslutad vård är det ingen som har ett 100% svar på men många har hört från div myndigheter att så är fallet.

Personligen hittade jag ingen exakt källa på detta som Lången frågade efter under de minuter jag sökte, som arbetande har jag inte mer tid att lägga på det men det betyder inte att det inte finns en poäng i det jag säger så du ska nog vara försiktigt med att sopa det under mattan.

Du fortsätter ÄVEN härinne att vara taskig emot folk, och det är alarmerande. Med risk att även jag nu råkar ut för ett personangrepp ifrån dig, så säger jag att det är du som kan tillskrivas det epitet som du så förnumstigt ger Hans Svensson.

Det finns visst folk härinne som har svar på dina frågor i denna sak som du nämner, att t.ex. stanna kvar i landet efter vård. Det är bara du som "inte ser skogen för alla träden". Det är bara att böja på nacken och fråga....

"cumulus " sa:
Du fortsätter ÄVEN härinne att vara taskig emot folk, och det är alarmerande. Med risk att även jag nu råkar ut för ett personangrepp ifrån dig, så säger jag att det är du som kan tillskrivas det epitet som du så förnumstigt ger Hans Svensson.

Det finns visst folk härinne som har svar på dina frågor i denna sak som du nämner, att t.ex. stanna kvar i landet efter vård. Det är bara du som "inte ser skogen för alla träden". Det är bara att böja på nacken och fråga....

Och du har aldrig varit taskig mot folk någonstans? Än en gång det där om stenen i glashuset... ??? ???

Karma Berra , :thumbsup:

Det kom ju verkligen från rätt person , Legolas alias Cumulus som är självutnämnd och väl omnämnd för att hacka på alla som inte tänker som han själv ..

Och nu kommer säkert som amen i kyrkan ett lite inlägg från hans vapenbroder Virrrigya ;)

Detta ska vara ett forum för de som reser till Thailand men urartar ofta till det som är så vanligt på nätet, ingen kontroll kan göras av vilka som skriver här, - många dumskallar och självutnämnda Thailand-experter.
Men okunnigheten lyser igenom och kräver inga ytterligare förklaringar, min länk ovan är bästa infon på det tråden borde handla om!! ;)

"Berralund " sa:
Och du har aldrig varit taskig mot folk någonstans? Än en gång det där om stenen i glashuset... ??? ???

Berralund, 3 fel gör inte 1 rätt!!! Mitt uppförande ger inte andra rätt att vara taskiga emot vissa andra.... Spelar ingen roll vem som påpekar det.

Tycker du Berralund, att det är OK att man skriver som denne Bson gjorde mot Hans Svensson:

citat
Nattmössan har du prenumererat så länge på Hans, så den sitter som fastsydd på dig.
slut citat

Jag tycker att det gränsar till löjligt att försvara en människa som säger att en annan människa yrar och pratar i nattmössan.
Skärpning kapten!!

"cumulus " sa:
Berralund, 3 fel gör inte 1 rätt!!! Mitt uppförande ger inte andra rätt att vara taskiga emot vissa andra.... Spelar ingen roll vem som påpekar det.

Tycker du Berralund, att det är OK att man skriver som denne Bson gjorde mot Hans Svensson:

citat
Nattmössan har du prenumererat så länge på Hans, så den sitter som fastsydd på dig.
slut citat

Jag tycker att det gränsar till löjligt att försvara en människa som säger att en annan människa yrar och pratar i nattmössan.
Skärpning kapten!!

Hmm Lego, jag undrar i mitt stilla sinne vad som har hänt, du vurmade ju så mycket för det fria ordet tidigare. Om du läser tillbaks lite i inläggen så var det faktiskt Hans som började anklaga bson för att prata i nattmössan, därav ingen reaktion från vår sida. Och varför skall vi redigera/radera inlägg som inte anmäls av den som tycks vara påhoppad?

Jag förstår ärligt talat inte varför du har så mycket bekymmer med detta? Som sagt, det finns ingen anledning att agera så länge personen i fråga inte anmäler själv och Hans är mycket kompetent att kunna svara tillbaka.

O sen e väl inte legolas känd för att vara snäll när.det går.emot.han så han e.väl den siste som ska klaga på andra

Jag tycker att jag har lika stor rätt att klaga på folk som är taskiga, lika mycket som någon annan. Men tycker ni att det är OK att svara på det sättet, så får det bli så....

Är man feg och räddhågsen så gör man inget åt det, så är det bara.

Tack i alla fall för att ni publicerade mitt inlägg så snabbt, annars brukar det stundtals ta upp emot 6 timmar innan ni får tummen ur...

Men kul att se hur ni struntar i trådämnet och inget varken vet eller vill veta svaret på de frågor som uppstått, beklagligt tycker jag faktiskt..

"cumulus " sa:
Jag tycker att jag har lika stor rätt att klaga på folk som är taskiga, lika mycket som någon annan. Men tycker ni att det är OK att svara på det sättet, så får det bli så....

Är man feg och räddhågsen så gör man inget åt det, så är det bara.

Tack i alla fall för att ni publicerade mitt inlägg så snabbt, annars brukar det stundtals ta upp emot 6 timmar innan ni får tummen ur...

Men kul att se hur ni struntar i trådämnet och inget varken vet eller vill veta svaret på de frågor som uppstått, beklagligt tycker jag faktiskt..

Att det tar lite tid ibland är kanske inte så konstigt, vi har ju annat att göra också samtliga har jobb att sköta. Så inloggad är man inte hela tiden, vare sig jag eller dom andra.

Och handen på hjärtat lego, du har väl aldrig råkat gå OT någon gång?? Vi vill inte gå in med pekpinnar hela tiden som man tydligen gör på en del andra forum.

Alla medlemmar som skriver och har information får väl gärna tillföra något till sakfrågan.

Tyvärr kan jag nog inte bidra mer om jag inte ringer till Skatteverket. Nu är det nog så att det inte finns någon gräns, men att syftet är att man ska vara inskriven minst 12 månader för att få ta del av sjukvården igen som inskriven. Men det finns ju ingen karensdag/vecka/månad för varken inskrivning eller utskrivning, men tror att syftet inte var menat att man skriver in sig, söker planerad vård och sen direkt skriver ut sig igen (så tolkar jag det jag länkade innan). Men att täppa till alla luckor kan man inte vill, eller så finns inte syftet ...

"Hans Svensson " sa:
http://www.hjalpmedelsguiden.sll.se/upl ... lander.pdf

Står på sidan 15! Mycket text, man måste prata med ngn som är insatt, mitt förslag är att du tänker igenom detta noga och ställer de frågor du har till det ladsting du tillhör, de borde svara på mail.

Ta hand om er! :wai:

Hans!!!!!!
Snälla du, HJÄLPMEDELS GUIDEN har säker inget med detta att göra, det hör väl även du på namnet. Eller ................. hur är det fatt?????

Nu har jag inte läst vad som
"Långeman " sa:
Hans !!
Fortfarande är jag Swe medborgare, då kan man knappast kallas person från andra länder. Då det gäller rätt till våd i landstinget.
Eller har jag fel igen ???????

Nog rubriken som är lite missvisande men räcker att läsa dom första raderna i inledningstexten så ser man att informationsbladet även omfattar oss och som Hans skriver på sida 15 information för svenskar utflyttade och boende i annat land.

"Jonas " sa:
Nu har jag inte läst vad som
Nog rubriken som är lite missvisande men räcker att läsa dom första raderna i inledningstexten så ser man att informationsbladet även omfattar oss och som Hans skriver på sida 15 information för svenskar utflyttade och boende i annat land.

Tack!

Tycker nog att detta var utförligt och bra , men hur skall det kontrolleras huruvida jag ej reser ut ?? jag tror nog det handlar om att jag skall vara "inskriven" i minst 12 månader , om jag reser ut eller ej tror jag inte att de vet , detta kan göras via Finland tillex. båt till Helsinki samt sen Finnair från Vanta till BKK . Svenska gränspolisen har o koll på detta samt aven skattemyndigheten ;D ;D

"Hans Svensson " sa:

Men fins det verkligen några kronor att tjäna ?
Du får ju 20 % sinkskatt på din vanliga pension + Thaiskatt på privat pension.
Minus kostnad för sjukförsäkring i bra bolag. Inte gratis.
Jag har inte lyckats räkna fram att jag skulle tjäna några större pengar på utskrivning.

"george " sa:
Men fins det verkligen några kronor att tjäna ?
Du får ju 20 % sinkskatt på din vanliga pension + Thaiskatt på privat pension.
Minus kostnad för sjukförsäkring i bra bolag. Inte gratis.
Jag har inte lyckats räkna fram att jag skulle tjäna några större pengar på utskrivning.
Det har du rätt i, det är inte många kronor att tjäna den som skriver ut sig, med de förutsättningar som är idag.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
7
Visningar
1 K
Hans Svensson
H

Tillbaka
Topp