Vård i Sverige som utskriven utlandsSvensk

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"cumulus " sa:
Jag tycker att jag har lika stor rätt att klaga på folk som är taskiga, lika mycket som någon annan. Men tycker ni att det är OK att svara på det sättet, så får det bli så....

Är man feg och räddhågsen så gör man inget åt det, så är det bara.

Tack i alla fall för att ni publicerade mitt inlägg så snabbt, annars brukar det stundtals ta upp emot 6 timmar innan ni får tummen ur...

Men kul att se hur ni struntar i trådämnet och inget varken vet eller vill veta svaret på de frågor som uppstått, beklagligt tycker jag faktiskt..

Det finns en nattmössa åt dig också...-du har antagligen en // lös....! Om det fanns en "förtroendeskala" från 1-10 skulle du hamna på -1. ;)

"Rong " sa:
Det har du rätt i, det är inte många kronor att tjäna den som skriver ut sig, med de förutsättningar som är idag.
Ok, bir där max 6 månader över vintern, struntar i att skriva ut mig.

"Hans Svensson " sa:
Ok, bir där max 6 månader över vintern, struntar i att skriva ut mig.

Där är jag övertygad att du tänker rätt, har du dyr hyra på din lägenhet i Sverige idag? Annars kanske du kan skaffa dig något billigare nu innan du blir pensionär och kommer att vara i Thailand 6 mån per år. Finns det inget billigare i Stockholm så passa på att söka andra alternativ inom Sverige. Småland där jag bor är kanske inte det roligaste men hyra och maten kanske är billigare än i Stockholm så kan du så kolla upp lite sådant. Thailand och värme under vinterhalvåret och något billigt boendealternstiv under sommarhalvåret.

"Kycklingen " sa:
Där är jag övertygad att du tänker rätt, har du dyr hyra på din lägenhet i Sverige idag? Annars kanske du kan skaffa dig något billigare nu innan du blir pensionär och kommer att vara i Thailand 6 mån per år. Finns det inget billigare i Stockholm så passa på att söka andra alternativ inom Sverige. Småland där jag bor är kanske inte det roligaste men hyra och maten kanske är billigare än i Stockholm så kan du så kolla upp lite sådant. Thailand och värme under vinterhalvåret och något billigt boendealternstiv under sommarhalvåret.
Småland låter intressant :), får se, -min hyra är c:a 8500:-kr/månad i Stockholm....(70kvm) :'( -c:a 1/3 av lönen... :'(
Ska bli skönt att komma till jomtien i vinter, ser verkligen fram emot det... :) :) :) :)

8500 halleluja bor du i ett slott eller? Är det hyreslägenhet för en gubbe är väl 50% av nettolönen för många ensamstående? Känner inte riktigt till löneläget i Sverige nu.

"Hans Svensson " sa:
Småland låter intressant :), får se, -min hyra är c:a 8500:-kr/månad i Stockholm.... :'(
Ska bli skönt att komma till jomtien i vinter, ser verkligen fram emot det...

8500kr/mån? Hur stor lägenhet har du? Jag tycker det lät dyrt.
I småsamhällen kan du få en 2:a för minst halva priset.

I Göteborg när ja plugga för 6 år sen hyrde jag och 2 polare ihop en 3a på 100m2 för 4700. Hans måste ju ha ett palats.

Tur jag inte bor där då höll jag på att säga betalar ju lika mycket för huset, men jag räknar % och då lägger jag inte mer än 13 av lönen vad lägger en ensamstående i % på en sån lägenhet av nettot?

"george " sa:
Men fins det verkligen några kronor att tjäna ?
Du får ju 20 % sinkskatt på din vanliga pension + Thaiskatt på privat pension.
Minus kostnad för sjukförsäkring i bra bolag. Inte gratis.
Jag har inte lyckats räkna fram att jag skulle tjäna några större pengar på utskrivning.
Om privata pensionen kommer från Sverige är det ju 20% där också. Sjukförsäkring om du är fast boende i Thailand bör du ju hs oavsett om du skattar Sink eller inte. Bor man halvårsvis kan man knappast få Sink då man har boende och väsentlig anknytning till Sverige.

Skatteavtalet mellan Thailand och Sverige finns att ladda ner på skatteverkets hemsida.
Prata med någon på skattekontoret kan många gånger bli fel för dom är själva inte insatta i reglerna.
Ett exempel när jag flyttade inga problem men du får inget äga i Sverige för då kan du anses som boende här och skattepliktig.
Gick igenom avtalet mellan länderna bullshit kan ha vad jag vill i Sverige helt andra kriterier det grundas på, dessa finns men ligger långt ner på lista om"om inte"

Nu läste jag inte allt utan kollade mest piloter och sjömän speciellt skatteavtal som jobbar för en 3dje nation vad gäller er pensionärer får ni ladda ner och läsa själva.

Om jag läste rätt så kan man inte zinka så länge man har en permanent bostad i Sverige.
Vesäntlig anknytning.

Bäst att köpa sig en insats då, gubbe som Hans med egen condo i Jomtien borde ju ha insatslägenhet i Stockholm
Menar går la inte och köper en här innan man fixar sitt boende där man tänkt bo och bor?

"bson " sa:
Hahaha, karma för den Hans ;)

Hur skall ni ha det dom 3 som mest hatar varanandra håller på och slänger karma och försvarar varann blir förvirrande och Bson du får dig nog din känga av Hans när han vaknar upp och ser att du gett han en karma det kommer han inte gilla.

"Hans Svensson " sa:
Småland låter intressant :), får se, -min hyra är c:a 8500:-kr/månad i Stockholm....(70kvm) :'( -c:a 1/3 av lönen... :'(
Ska bli skönt att komma till jomtien i vinter, ser verkligen fram emot det... :) :) :) :)
Inte så farligt. Bara 8000 mer än vad jag har...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
7
Visningar
1 K
Hans Svensson
H

Tillbaka
Topp