Förstår inte vad fn ni snackar om Thaiskatt på tjänstepension , jag sinkar nu när jag bor i Thailand permanent, kraven är att du saknar väsentlig anknytning till Sverige , dvs EJ äger hus eller lägenhet eller är delägare /ägare av fötetag etc etc.. jag betalar ca 18 % på min pension , det är 20 % skatt på min pension oavsett om det är ålders ,tilläggs , eller tjänstepension , sen är det något mindre avdrag jag får av dem så summa summarum ca 18,5 % för att vara exakt .. Hur fn man kan tjäna på att var skriven i Sverige vet jag inte , möjligtvis i framtiden då utlandsSvenskar i och med Svensk maffia- politik kommer att berövas större delen av pensionen .. Det har jag redan styrt för , jag plockar ut all tjänstepension under mina fem första pensionsår , sen har jag allmän samt tillägspension att leva på samt de slantar jag lägger undan på tjänstepensionen , dessutom mina smålandsslantar ;D till trots att jag är Stockholmare ;D jag klarar mig här nere ....Som ålderspensionär fyllda 65 samt efter att min fulla tjänstepension är utbetald

kommer jag att kolla upp detta med grundavdrag samt ev skriva in mig för att åtnjuta full grundavdrag på min då"låga pension" , dessutom utan krångel rätt till Svensk sjukvård utan krångel med inskrivning..
Skatteplanera pension kallas det visst för ........ ;D ;D