Vård i Sverige som utskriven utlandsSvensk

• Trådstartare Trådstartare Anonym
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Kycklingen " sa:
Var bor du i Sverige med en hyra på 500kr i den storleken?

Själv bor jag någonstans i Småland i ett hyfsat stort hus för ca 3500kr/mån. (Inkl. Ränta o amortering).
Sa bara att det var 8000 mer inte att det var samma storlek

Förstår inte vad fn ni snackar om Thaiskatt på tjänstepension , jag sinkar nu när jag bor i Thailand permanent, kraven är att du saknar väsentlig anknytning till Sverige , dvs EJ äger hus eller lägenhet eller är delägare /ägare av fötetag etc etc.. jag betalar ca 18 % på min pension , det är 20 % skatt på min pension oavsett om det är ålders ,tilläggs , eller tjänstepension , sen är det något mindre avdrag jag får av dem så summa summarum ca 18,5 % för att vara exakt .. Hur fn man kan tjäna på att var skriven i Sverige vet jag inte , möjligtvis i framtiden då utlandsSvenskar i och med Svensk maffia- politik kommer att berövas större delen av pensionen .. Det har jag redan styrt för , jag plockar ut all tjänstepension under mina fem första pensionsår , sen har jag allmän samt tillägspension att leva på samt de slantar jag lägger undan på tjänstepensionen , dessutom mina smålandsslantar ;D till trots att jag är Stockholmare ;D jag klarar mig här nere ....Som ålderspensionär fyllda 65 samt efter att min fulla tjänstepension är utbetald :Dkommer jag att kolla upp detta med grundavdrag samt ev skriva in mig för att åtnjuta full grundavdrag på min då"låga pension" , dessutom utan krångel rätt till Svensk sjukvård utan krångel med inskrivning..

Skatteplanera pension kallas det visst för ........ ;D ;D

Ända tills ditt x talar om för myndigheterna att du bor på heltid i Thailand så vips är du utskriven igen ;)

"bson " sa:
Om jag läste rätt så kan man inte zinka så länge man har en permanent bostad i Sverige.
Vesäntlig anknytning.

En Svensk som bara har inkomster från Sverige, och bosatt i Thailand, utskriven eller ej, skattar aldrig i Thailand, endast i Swe.

Du kan äga en HR. och fritidshus (fritidshus är det skattecoden som gäller) Men inte en permanentvilla eller en BR.
Ej heller om du har
Minderåriga barn som du har egen, eller delad vårdnad om.
Äga företag inkl Enskild firma, sitta i bolagsstyrelse mm. mm.

Sinkskatt, skall sökas mellan 1 dec till sista Jan.
GÖR man INTE det, så kommer man att förlora på sinkskatt det första året, beroende på en 90% regel i skattelagstiftningen.
Man skall dessutom vistas utanför Swe minst 165 dagar per år, skall ibland bevisas med passtämplar.
Sinkskatt är om man har den beviljad din inkomst brutto minus Fribelopp ( fribelopp är i stället för grundavdrag) på Omkr. 2860sekr /mån.eller omkr. 34500 kr /år. sedan betalar man 20% av sin netto inkomst i skatt,
Sinkskatt lönar sig redan vid relativt låga inkomster, även efter 66 års ålder.

"bson " sa:
Ända tills ditt x talar om för myndigheterna att du bor på heltid i Thailand så vips är du utskriven igen ;)

Vad har du fått detta ifrån, visserligen vet jag att dom är kvicka på att skriva ut dig, framförallt FK.Där gör man det tom. retruaktivt.

Om jag har en adress i sverige så vet ingen var jag befinner mig ,INGEN ,och allra minst de skitdåliga Svenska myndigheterna som inte ens håller koll på terroristbabbarna >:(

Så det är lugnt B.son ;) Du kan få en karma om du vill , jag är frikostig med allt som är gratis ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Hans lgh var 70 kvm skrev han väl. Många HR av den storleken ligger nog på över 10000 i månaden. Är det BR låter det mycket.

Angående Sink så lönar det sig oftast men då grundavdraget för de över 65 är högre än fribeloppet så finns det ett spann där man tjänar på att skatta vanligt ... eller om man ha höga lån i Sverige.

Har man tjänstepension från ett annat land än Sverige måste man kolla upp dessa regler.

"Janne " sa:
Hans lgh var 70 kvm skrev han väl. Många HR av den storleken ligger nog på över 10000 i månaden. Är det BR låter det mycket.

Angående Sink så lönar det sig oftast men då grundavdraget för de över 65 är högre än fribeloppet så finns det ett spann där man tjänar på att skatta vanligt ... eller om man ha höga lån i Sverige.

Har man tjänstepension från ett annat land än Sverige måste man kolla upp dessa regler.

Svar ja Fribeloppet är högre men sinkskatten är nästan 14% lägre, än vanlig skatt i praktiken, så du skall vara nästan inkomstbefriad om du skall förlora på sink.
Va då räntekostnader, som pensionär??

Inkomster från annat land än Swe har inget med din skatt som boende i Thailand att göra. Det regleras mellan detta land och Swe, inte med Thailand, då utbetalning sker i Swe.
Då har man nog planerat sitt liv lite fel, om man har stora lån vid 65 år.

Stora lån som pensionär kan väl vara ok om man ex har ett hus och belåningsgraden inte är för hög.
Räntekostnader är normalt betydligt lägre än hyra. Inte pensionär själv men lån har jag till 1.78% ränta varav jag får tillbaka 30% av staten så nettokostnaden för mitt hus är väl vad Hans betalar i hyra för en garderob.
Sen hyr jag ut huset 14500 kr i kallhyra så då blir helt plötsligt mitt stora lån en fet vinst.
Man kan planera på lite olika sätt..

"bson " sa:
Stora lån som pensionär kan väl vara ok om man ex har ett hus och belåningsgraden inte är för hög.
Räntekostnader är normalt betydligt lägre än hyra. Inte pensionär själv men lån har jag till 1.78% ränta varav jag får tillbaka 30% av staten så nettokostnaden för mitt hus är väl vad Hans betalar i hyra för en garderob.
Sen hyr jag ut huset 14500 kr i kallhyra så då blir helt plötsligt mitt stora lån en fet vinst.

Du glömmer väl inte och skatta för dina inkomster, för då är ditt netto inte så stort längre.

"Långeman " sa:
Du glömmer väl inte och skatta för dina inkomster, för då är ditt netto inte så stort längre.

Nej man skall nog passa sej.... skatteverkets skattepoliser gillar att läsa forum på nätet..

"Långeman " sa:
Klart jag skattar, 40.000 i avdrag sen 22% på resten av hyran ger mig en nettovinst på drygt 10.000 / mån efter betalad nettoränta på lånen. Gissningsvis nästan lika mycket som du har i pension.

"Phonta " sa:
Förstår inte vad fn ni snackar om Thaiskatt på tjänstepension , jag sinkar nu när jag bor i Thailand permanent, kraven är att du saknar väsentlig anknytning till Sverige , dvs EJ äger hus eller lägenhet eller är delägare /ägare av fötetag etc etc.. jag betalar ca 18 % på min pension , det är 20 % skatt på min pension oavsett om det är ålders ,tilläggs , eller tjänstepension , sen är det något mindre avdrag jag får av dem så summa summarum ca 18,5 % för att vara exakt .. Hur fn man kan tjäna på att var skriven i Sverige vet jag inte , möjligtvis i framtiden då utlandsSvenskar i och med Svensk maffia- politik kommer att berövas större delen av pensionen .. Det har jag redan styrt för , jag plockar ut all tjänstepension under mina fem första pensionsår , sen har jag allmän samt tillägspension att leva på samt de slantar jag lägger undan på tjänstepensionen , dessutom mina smålandsslantar ;D till trots att jag är Stockholmare ;D jag klarar mig här nere ....Som ålderspensionär fyllda 65 samt efter att min fulla tjänstepension är utbetald :Dkommer jag att kolla upp detta med grundavdrag samt ev skriva in mig för att åtnjuta full grundavdrag på min då"låga pension" , dessutom utan krångel rätt till Svensk sjukvård utan krångel med inskrivning..

Skatteplanera pension kallas det visst för ........ ;D ;D
Avvaktar med att sinka, inte mycket att hämta, i bästa fall c:a 2000:-kr/månad=24,000:-kr på ett år, men skulle jag bli sjuk vill jag ha vård hemma eller tänker jag fel?
De har ombildat från hyresrätt till bostadsrätt här på Östermalm, jag får nog inte sinka då i alla fall, man får ju inte äga hus och bostadsrätt.

"bson " sa:

Menar du 14.500kr/mån? Helt ärligt vem betalar sådana summor?
Jag har ett 2 våningshus på banklån, jag amorterar en del och betalar ränta på en del, men den summan du skriver kommer jag inte ens i närheten av. Finns inte en chans i hel..te att jag skulle ens tänka mig att betala den summan för ett boende. Bättre då att ta ett eget banklån och betala av än att hyra hus av någon.

"Kycklingen " sa:
Menar du 14.500kr/mån? Helt ärligt vem betalar sådana summor?
Jag har ett 2 våningshus på banklån, jag amorterar en del och betalar ränta på en del, men den summan du skriver kommer jag inte ens i närheten av. Finns inte en chans i hel..te att jag skulle ens tänka mig att betala den summan för ett boende. Bättre då att ta ett eget banklån och betala av än att hyra hus av någon.
Det är inte mycket 14500:-kr för ett hus med bra läge, många tjänar 100.000:-kr/månaden och är de 2 stycket med en sådan lön och delar på hyran blir det bara 7500 per person.
Finns nybyggda hyresettor i Stockholms city för 10,000:-kr/månad. En 3:a bostadsrätt på Östermalm runt 6miljoner!

"Hans Svensson " sa:
Det är inte mycket 14500:-kr för ett hus med bra läge, många tjänar 100.000:-kr/månaden och är de 2 stycket med en sådan lön och delar på hyran blir det bara 7500 per person.
Finns nybyggda hyresettor i Stockholms city för 10,000:-kr/månad. En 3:a bostadsrätt på Östermalm runt 6miljoner!

Hur mycket tjänar man då i Stockholm om man inte tycker att 14.500kr/mån i kallhyra är mycket?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
7
Visningar
1 K
Hans Svensson
H

Tillbaka
Topp