Betraktelser av att som Svensk ha valt Thailand före Sverige

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Janne " sa:
Men någon krona av bidrag har du väl fort, något studiebidrag eller barnbidrag till ditt barn eller någon pappadag?

Nä du barnbidraget tog dåvarande frun hand om snabbare än blixten ;D

"Farang53 " sa:
Enligt Svensk lag ska du skriva ut dig från Sverige om du är ur landet mer än 6 månader och sedan skriva in dig igen när du kommer tillbaka. Jag är utskriven och betalar full skatt men jag kan begära att få lägre skatt men då måste jag anmäla det här och betala skatt i Thailand. Danmark har lika men där håller dom koll på turisterna som är utomlands mer än 6 månader.

Du betalar ingen skatt i Thailand om du bor här.Endast en liten del om du har ett företag i Thailand.
Sinkskattar du så skattar du endast med 20 % i SWE.

"Farang53 " sa:
Enligt Svensk lag ska du skriva ut dig från Sverige om du är ur landet mer än 6 månader och sedan skriva in dig igen när du kommer tillbaka. Jag är utskriven och betalar full skatt men jag kan begära att få lägre skatt men då måste jag anmäla det här och betala skatt i Thailand. Danmark har lika men där håller dom koll på turisterna som är utomlands mer än 6 månader.

Om du är utskriven så skattar du efter en speciell skattetabell som missgynnar dom allra flesta.
Enligt skatteverket, så beskattas alla med 31.60 kr från 2013, detta ger för många en skatt på 1.50 kr mer än normalt

"Långeman " sa:
Om du är utskriven så skattar du efter en speciell skattetabell som missgynnar dom allra flesta.
Enligt skatteverket, så beskattas alla med 31.60 kr från 2013, detta ger för många en skatt på 1.50 kr mer än normalt
Jag har varit utskriven i 7 år och betalar samma skatt jag gjort när jag bott i Sverige det beror på vart man är skriven i för kommun. På min skatt 2013 sedel står det att jag betalar 33,54 Procent :(

"Farang53 " sa:
Jag har varit utskriven i 7 år och betalar samma skatt jag gjort när jag bott i Sverige det beror på vart man är skriven i för kommun. På min skatt 2013 sedel står det att jag betalar 33,54 Procent :(
Och varför har du inte begärt sink skatt?

"bson " sa:
Och varför har du inte begärt sink skatt?
För att jag har fått fel information från skatteverket när jag ringde upp dom för 7 år sedan sen har det bara rullat på men någon ska väl betala för dom som behöver bidrag i Sverige för det går ju inte så bra där. Eller som någon skrev att vi som bor permanent unhåller pengar som Sverige behöver. Det är som det är. Ska ringa dom i veckan och begära sinkskatt om det nu ekonomiskt gynnar mig.

"Farang53 " sa:
Märkligt, är du utskriven ska du betala en genomsnittlig kommunalskatt, du tillhör ju ingen kommun efter det.

När du begär SINK kan du väl, vill jag minnas, ansöka om detta retroaktivt också (vet dock inte hur länge men har säkert andra koll på, står så här på Skatteverkets hemsida: "Du kan även i efterhand, inom fem år, begära ändring av Skatteverkets beslut om SINK eller beskattning enligt inkomstskattelagen. Skatten justeras då retroaktivt.", hur man nu ska tolka det).

Tänk på att för låga inkomster lönar sig inte SINK, beroende på om man är över eller under 65 är det olika belopp. Vill minnas att inkomster under 10-15 tusen bör man räkna på om man tjänar på det eller inte.

Kan nämna det återigen då.... på 10.000:- i nettoinkomst (efter skatt) så tjänar jag runt 1.100:- per månad på SINK..

"Janne " sa:
Märkligt, är du utskriven ska du betala en genomsnittlig kommunalskatt, du tillhör ju ingen kommun efter det.

När du begär SINK kan du väl, vill jag minnas, ansöka om detta retroaktivt också (vet dock inte hur länge men har säkert andra koll på, står så här på Skatteverkets hemsida: "Du kan även i efterhand, inom fem år, begära ändring av Skatteverkets beslut om SINK eller beskattning enligt inkomstskattelagen. Skatten justeras då retroaktivt.", hur man nu ska tolka det).

Tänk på att för låga inkomster lönar sig inte SINK, beroende på om man är över eller under 65 är det olika belopp. Vill minnas att inkomster under 10-15 tusen bör man räkna på om man tjänar på det eller inte.
Tack! Ska kolla upp det. Jag är 61 men tog pension vid 50 för jag har höft och rygg skador efter en olycka men är fullt rörlig för man vet aldrig hur länge till. Jag har kollat att jag inte finns i Sverige. Röstkort har jag fått och röstat har jag gjort.

För mig att du kan få sink eller inte sink 5 år retroaktivt.
bara du inte äger en permanent bostad eller dyl i Sverige så har du pengar att hämta :D

"Farang53 " sa:
Tack! Ska kolla upp det. Jag är 61 men tog pension vid 50 för jag har höft och rygg skador efter en olycka men är fullt rörlig för man vet aldrig hur länge till. Jag har kollat att jag inte finns i Sverige. Röstkort har jag fått och röstat har jag gjort.

Inte alls att jag vill djäklas men, kan man få sjukpension vid 50 efter en olycka om man är fullt rörlig , det lyckas inte många med idag ,, jobba bara även om du är orörlig , så....??

"bson " sa:
För mig att du kan få sink eller inte sink 5 år retroaktivt.
bara du inte äger en permanent bostad eller dyl i Sverige så har du pengar att hämta :D
Har gjort av med allt i Sverige. :nod:

"Phonta " sa:
Inte alls att jag vill djäklas men, kan man få sjukpension vid 50 efter en olycka om man är fullt rörlig , det lyckas inte många med idag ,, jobba bara även om du är orörlig , så....??
Inte sjukpension utan slutade jobba vid 50 och pensinera mig vid 60

Läkarna ville sjukpensionera mig vid 25 var fullt rörlig men konstant värk efter att ha blivit överkörd av en bil och krossat bäcken plus att ena benet åkte upp några cm i ryggen. Men jag vägra, började arbeta innan läkarnas rekomendation och idag efter ha flyttat hit ner har tom. Värken försvunnit kunde vara svårt annars under vinterhalvåret i Sverige.

Samma med mig Jonas , värk i leder samt muskler är bortblåst här nere i värmen , helt sanslöst skönt ....................

"cumulus " sa:
Kan nämna det återigen då.... på 10.000:- i nettoinkomst (efter skatt) så tjänar jag runt 1.100:- per månad på SINK..
Fel av mig, om man är utvandrad har man inte rätt till grundavdrag i Sverige så SINK blir ju alltid bättre i dessa fall (om man inte jobbar och har rätt till andra avdrag).

Alltså, för att reda ut begreppen: är man utskriven ur Sverige har man inte rätt till omedelbar sjukvård, bostadsbidrag eller socialhjälp (försörjningsstöd) utan vill man åtnjuta detta får man åka hem och skriva in sig igen.

Skatta kan man göra enligt inkomstskattelagen, och då har man visst rätt till grundavdrag, eller man kan ansöka om Sinkskatt. Men man måste ansöka, och det är inte automatiskt så att man skall ha Sinkskatt för att man är utskriven.

Vid låg pension kan det vara en god ide att kollla om det verkligen lönar sig med Sinkskatt, eftersom grundavdraget höjs rejält efter ålderspensionering (66 år). Jag tror inte Cumulus kommer att tjäna på Sinkskatt när han blir 66!

"Birger " sa:
Alltså, för att reda ut begreppen: är man utskriven ur Sverige har man inte rätt till omedelbar sjukvård, bostadsbidrag eller socialhjälp (försörjningsstöd) utan vill man åtnjuta detta får man åka hem och skriva in sig igen.

Skatta kan man göra enligt inkomstskattelagen, och då har man visst rätt till grundavdrag, eller man kan ansöka om Sinkskatt. Men man måste ansöka, och det är inte automatiskt så att man skall ha Sinkskatt för att man är utskriven.

Vid låg pension kan det vara en god ide att kollla om det verkligen lönar sig med Sinkskatt, eftersom grundavdraget höjs rejält efter ålderspensionering (66 år). Jag tror inte Cumulus kommer att tjäna på Sinkskatt när han blir 66!
Så trodde jag också innan, men om det är så skulle han tjäna på redan idag att inte köra med SINK skatt, så jag gick in på Skatteverkets hemsida och det står så här om grundavdrag:
"För att kunna få fullt grundavdrag, krävs det att du har bott i Sverige under hela året (inkomståret). I annat fall får du en tolftedels grundavdrag för varje månad som du har bott i Sverige. "
Dock står det att för utlandsskrivna svenskar att om man väljer att skattas enligt inkomstlagen så "Om minst 90 procent av din totala förvärvsinkomst under året kommer från Sverige, har du dessutom rätt till personliga avdrag, till exempel grundavdrag".

Jag tycker uppgifterna är lite motsägelsefulla. Om man skulle ha rätt till grundavdrag när man skattar enligt inkomstskattelagen skulle han om han använde det få ut 9 419 istället, dvs förlora 600 kronor och inte 1100. Med samma resonemang skulle han vid 66 få ut netto 10148 dvs då tjäna på att byta tillbaks till att beskattas enligt inkomstskattelagen.

Men det är lite luddigt både info från Skatteverket och dels det Lego skriver att han tjänar 1100 på att beskattas med SINK med en bruttolön då på 12 500.

"Birger " sa:

Rätt , han kommer att tjäna på att skatta med fullt grundavdrag

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp