Betraktelser av att som Svensk ha valt Thailand före Sverige

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Farang53 " sa:
Jag har varit utskriven i 7 år och betalar samma skatt jag gjort när jag bott i Sverige det beror på vart man är skriven i för kommun. På min skatt 2013 sedel står det att jag betalar 33,54 Procent :(

Om man tidigare bott i en rik kommun så kommer skatten att vara en snittskatt på 31.60 som jag skrev om ovan. Du som kommer från en fattig kommun, du får fortsätta att betala för dina gamla grannarsoch alla nysvenskars välfärd.

"Janne " sa:
Märkligt, är du utskriven ska du betala en genomsnittlig kommunalskatt, du tillhör ju ingen kommun efter det.

När du begär SINK kan du väl, vill jag minnas, ansöka om detta retroaktivt också (vet dock inte hur länge men har säkert andra koll på, står så här på Skatteverkets hemsida: "Du kan även i efterhand, inom fem år, begära ändring av Skatteverkets beslut om SINK eller beskattning enligt inkomstskattelagen. Skatten justeras då retroaktivt.", hur man nu ska tolka det).

Tänk på att för låga inkomster lönar sig inte SINK, beroende på om man är över eller under 65 är det olika belopp. Vill minnas att inkomster under 10-15 tusen bör man räkna på om man tjänar på det eller inte.

Sinkskatt börjar gälla den dag din ansökan inkommer till SKV.
Omman sinkskattar och sedan inom 5år kommer på att det hade lönat sig att inte göra detta, så kan man ansöka om beskattning enligt inkomstskattelagen i stället, det är detta som gäller för denna regel.
Brytpunkten för att sink skall vara fördelaktigt för dig som är över 66 år är straxt under 200k i inkomst.
Varför 66 år, skv skriver att förhöjt grundavdrag börjar gäller året efter du fyllt 65, man lurar alla på ett är, fy fan SKV.

Det som du skriver om att man INTE tillhör en kommun det är riktigt, Tycker att den som skattar för högre belopp än 31.60 för 2013 samt är utskriven från Swe, skall överklaga och begära pengar tillbaka

"Janne " sa:
Fel av mig, om man är utvandrad har man inte rätt till grundavdrag i Sverige så SINK blir ju alltid bättre i dessa fall (om man inte jobbar och har rätt till andra avdrag).

Tyvärr Janne, grundavdrag har alla rätt till ännu så länge,oavstt var du bor.

"Phonta " sa:
Samma med mig Jonas , värk i leder samt muskler är bortblåst här nere i värmen , helt sanslöst skönt ....................

Vill inte vara en kopiator men det samma för mig med, men det tog knappt ett halvår så var jag smärtfri. Vilken underbar känsla efter nästan 30 år av värk och kraftlöshet.

"Janne " sa:
Så trodde jag också innan, men om det är så skulle han tjäna på redan idag att inte köra med SINK skatt, så jag gick in på Skatteverkets hemsida och det står så här om grundavdrag:
"För att kunna få fullt grundavdrag, krävs det att du har bott i Sverige under hela året (inkomståret). I annat fall får du en tolftedels grundavdrag för varje månad som du har bott i Sverige. "
Dock står det att för utlandsskrivna svenskar att om man väljer att skattas enligt inkomstlagen så "Om minst 90 procent av din totala förvärvsinkomst under året kommer från Sverige, har du dessutom rätt till personliga avdrag, till exempel grundavdrag".

Jag tycker uppgifterna är lite motsägelsefulla. Om man skulle ha rätt till grundavdrag när man skattar enligt inkomstskattelagen skulle han om han använde det få ut 9 419 istället, dvs förlora 600 kronor och inte 1100. Med samma resonemang skulle han vid 66 få ut netto 10148 dvs då tjäna på att byta tillbaks till att beskattas enligt inkomstskattelagen.

Men det är lite luddigt både info från Skatteverket och dels det Lego skriver att han tjänar 1100 på att beskattas med SINK med en bruttolön då på 12 500.

Lego är ute är ute och cyklar det stämmer inte som han anger,du har rätt

"Långeman " sa:
Lego är ute är ute och cyklar det stämmer inte som han anger,du har rätt

Som vanligt när långeman postar, så inser man att ett påhopp på ena eller andra sättet är på gång.....

När jag 2009 fick SINK så tjänade jag drygt 1.100:-, och det är ovedersägerligt oavsett vad du "pruttar" ur dig lilleman.

När jag nu oktober blev av med SINK, så fick jag 813:- mindre i plånboken plötsligt..... Skall bli intressant att se i slutet på detta år vad skillnaden blir när jag återgår till SINK.....

"cumulus " sa:
Som vanligt när långeman postar, så inser man att ett påhopp på ena eller andra sättet är på gång.....

När jag 2009 fick SINK så tjänade jag drygt 1.100:-, och det är ovedersägerligt oavsett vad du "pruttar" ur dig lilleman.

När jag nu oktober blev av med SINK, så fick jag 813:- mindre i plånboken plötsligt..... Skall bli intressant att se i slutet på detta år vad skillnaden blir när jag återgår till SINK.....
Det är lite svårt att argumentera mot/med dina siffror då det beror på vad det är för pengar du får ut, jag antog att det var tjänstepension, men är det ex.vis någon form av lön (flyttjänster), ränta eller dyligt kan det ju slå annorlunda. Det är ju dock uppenbart att du tjänar på SINK just nu, men fundera igen när det är du fyller 66.

"cumulus " sa:

Ja bättte sätt att reda ut vad som lönar sig än detta finns ju inte.

"cumulus " sa:

Får man fråga varför du går ur och går in i sinkandet efter bara ett antal månader ??? :eek:

"Janne " sa:
Så trodde jag också innan, men om det är så skulle han tjäna på redan idag att inte köra med SINK skatt, så jag gick in på Skatteverkets hemsida och det står så här om grundavdrag:
"För att kunna få fullt grundavdrag, krävs det att du har bott i Sverige under hela året (inkomståret). I annat fall får du en tolftedels grundavdrag för varje månad som du har bott i Sverige. "
Dock står det att för utlandsskrivna svenskar att om man väljer att skattas enligt inkomstlagen så "Om minst 90 procent av din totala förvärvsinkomst under året kommer från Sverige, har du dessutom rätt till personliga avdrag, till exempel grundavdrag".

Jag tycker uppgifterna är lite motsägelsefulla. Om man skulle ha rätt till grundavdrag när man skattar enligt inkomstskattelagen skulle han om han använde det få ut 9 419 istället, dvs förlora 600 kronor och inte 1100. Med samma resonemang skulle han vid 66 få ut netto 10148 dvs då tjäna på att byta tillbaks till att beskattas enligt inkomstskattelagen.

Men det är lite luddigt både info från Skatteverket och dels det Lego skriver att han tjänar 1100 på att beskattas med SINK med en bruttolön då på 12 500.

Janne !!
Så här gäller denna regel.
Om man inte bor i Swe och ansöker om sinkskatt så kommer en del av din inkomst som inte beskattas enligt sink,att beskattas enligt Inkomstskattelagen. Vad som då sker är att om du har längre tid en 1 mån av året som inte sinkskattas så kommer man att för dom andra månaderna att få grundavdrad med endast 9500sek av ditt fulla grundavdrag.
Om man skall söka sinkskatt så gör det ENDAST under tiden 1 Dec till 30 Jan så slipper ni förlora på första året av er sinkskatt.
När du ansöker om sink skicka in dina passtämplar och din förstasida på passet så behandlas detta enkelt,se till att du får bekräftelse på din ansökan. Ansökan skickas till skattekontoert där du sedast var skriven.

"cumulus " sa:

Jag förstår att du har svårt för matte, men skall hjälpa dig endst denna gång.
Om du läser mitt inlägg tid 10.57 så kanske du fattar lite grann. NU skall jag sluta och prutta mer för det ger dig egentligen inget. Hoppa du bara mellan sink och Inkomstskattelagen då förlorar man ALLTID.

"Långeman " sa:
Janne !!
Så här gäller denna regel.
Om man inte bor i Swe och ansöker om sinkskatt så kommer en del av din inkomst som inte beskattas enligt sink,att beskattas enligt Inkomstskattelagen. Vad som då sker är att om du har längre tid en 1 mån av året som inte sinkskattas så kommer man att för dom andra månaderna att få grundavdrad med endast 9500sek av ditt fulla grundavdrag.
Om man skall söka sinkskatt så gör det ENDAST under tiden 1 Dec till 30 Jan så slipper ni förlora på första året av er sinkskatt.
När du ansöker om sink skicka in dina passtämplar och din förstasida på passet så behandlas detta enkelt,se till att du får bekräftelse på din ansökan. Ansökan skickas till skattekontoert där du sedast var skriven.
Aha, perfekt med klargörandet ... men tyvärr många år innan det kan bli aktuellt för mig (med flytt alltså) ...

Tackar!

"Janne " sa:
Aha, perfekt med klargörandet ... men tyvärr många år innan det kan bli aktuellt för mig (med flytt alltså) ...

Tackar!

jag har ju bott i Thailand ett antal år utan att skriva ut mej...men nu fick vi ju ytterligare klarhet om vad som gäller :wai:...och nu vet jag varför jag inte fick hela grundavdraget vid förra årets beskattning...."året efter du fyller 65"!!...vilka filurer :xmas_smiley:

Var glad att du får möjlighet att hjälpa den fina nuvarande regeringen med slantar till alla "nyanlända" .Tur att inte alla har koll smiter från skatten genom Sink... ;D ;D ;D

"Phonta " sa:
Var glad att du får möjlighet att hjälpa den fina nuvarande regeringen med slantar till alla "nyanlända" .Tur att inte alla har koll smiter från skatten genom Sink... ;D ;D ;D

Det finns ett sätt till, att slippa och skatta fullt UT. Gå ur Swe kyrkan så tjänar ni ett par tusen Tbh ytterligare. Ansökan skall vara hos ditt pastorat före sista september vill jag minnas.

Det har jag redan gjort. Den som inte är medlem i kyrkan har nämligen inte rätt till begravningsgudstjänst med präst och musiker i en kyrkobyggnad.
•Som alla andra folkbokförda i Sverige betalar du även i fortsättningen en begravningsavgift. Den täcker kostnaderna för att anlägga och sköta kyrkogårdar med gravplatser, gravsättning, kremering och lokal för begravningsceremonin.

"Phonta " sa:
Får man fråga varför du går ur och går in i sinkandet efter bara ett antal månader ??? :eek:

Åker man till Sverige och skriver in sig, så åker SINKEN åt helvete per automatik..

:eek:Varför åka till Swedala och skriva in sig ?????

Självklart åker då Sinken

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp