200 000 kg griskött hittat fryst i kylhus.

Omsättning och försäljning varje dag.
Folk äter dagligen.
Inga märkvärdigt med det lager som redovisas.
Hej

Att det skulle röra sig om en plötsligt ökad efterfrågan låter väl inte så sannolikt mitt under en pandemi med tanke på ökad arbetslöshet, hushållens försämrade ekonomi och den lilla mängden turister, priset på griskött har ju varit ganska stabilt i många år.

Någonting måste väl ha påverkat tillgången är det inte afrikanska svinpesten eller lagerhållning som det spekuleras i borde man undersöka om färre grisar helt enkelt föds upp just nu.

Mvh isan lover

Hej

Att det skulle röra sig om en plötsligt ökad efterfrågan låter väl inte så sannolikt mitt under en pandemi med tanke på ökad arbetslöshet, hushållens försämrade ekonomi och den lilla mängden turister, priset på griskött har ju varit ganska stabilt i många år.

Någonting måste väl ha påverkat tillgången är det inte afrikanska svinpesten eller lagerhållning som det spekuleras i borde man undersöka om färre grisar helt enkelt föds upp just nu.

Mvh isan lover
Ja men de lager du redovisar är högst normala.

Visst stiger priserna när hela besättningar måste slaktas och grävas ner.
Troligen är importerad gris från Kina större än nationell produktion.

Hej

Mvh isan lover
Men varför fortsätter du, det är bekräftad svin influensan här, jag skriver ju att vart på nyheterna dagligen i 2 veckor...

Ja men de lager du redovisar är högst normala.

Visst stiger priserna när hela besättningar måste slaktas och grävas ner.
Troligen är importerad gris från Kina större än nationell produktion.
Hej

Man har ju precis börjat kolla hur mycket det finns lagrat och om det finns oregistrerat kött dom här 8.3 miljoner kilona har ju meddelats på bara tre dagar.

Men i Thailand uppger ju myndigheterna att det är ett mindre utbrott av afrikansk svinpest och att det inte ska påverka tillgången på kött, säger dom hela sanningen?

Normalt ska det årligen födas upp ca 18 miljoner grisar i Thailand, undrar hur många det är nu och man exporterar ju normalt fläskkött.

Mvh isan lover

Men varför fortsätter du, det är bekräftad svin influensan här, jag skriver ju att vart på nyheterna dagligen i 2 veckor...

Hej

Bekräftade fall ja men enligt myndigheterna är det i en väldigt begränsad omfattning, skulle få fall verkligen få priset att stiga med 33% eller är antalet fall så många att tillgången på griskött påverkas och priset stiger?

Mvh isan lover

Hörde på radio i bilen bara för par dagar sen att det är swine flue outbreak men folk behöver inte vara oroliga för det är inte farligt för människor.
Varför skulle regeringen mörka och på samma stund försvara att man tvingar ner priserna på andra varor, det är som sagt på nyheterna och vi som bor här har kännt till det par veckor nu.
Jag skrev ju tom om det och prisuppgången sist jag var och handlade.
Var mindre kött mer kyckling, nöt och lax än vanligt i kundvagnen sist ja handlade, sen köpte dock på mig 1kg flläsfile och kotletter ifall går upp mer.

Hej

Bekräftade fall ja men enligt myndigheterna är det i en väldigt begränsad omfattning, skulle få fall verkligen få priset att stiga med 33% eller är antalet fall så många att tillgången på griskött påverkas och priset stiger?

Mvh isan lover
Priset har stigit från 165 baht till vad skrev jag 265 eller 285, dricker lite vin så minnet sviktar men en prisstigning på par veckor och uppet i media att på grund av svin influensan.
Läser du fb för din fakta eller?

Hej

Mvh isan lover

Hmmm, grisuppfödare säger att de säljer för ungefär samma pris som tidigare men något därefter gör att tillgången på fläsket minskar kraftigt och priset drivs upp kraftigt. Gissar priset fördubblats på kort tid.
Konspiratorisk som man är så kunde man ju nästan tro på rykten under många år som säger att svininfluensan visst finns i Thailand, bara det att kanske magnituden nu är skillnaden. "No Good"!

/ SatanG

Hmmm, grisuppfödare säger att de säljer för ungefär samma pris som tidigare men något därefter gör att tillgången på fläsket minskar kraftigt och priset drivs upp kraftigt. Gissar priset fördubblats på kort tid.
Konspiratorisk som man är så kunde man ju nästan tro på rykten under många år som säger att svininfluensan visst finns i Thailand, bara det att kanske magnituden nu är skillnaden. "No Good"!

/ SatanG
Vad jag hört på nyheterna nu, så slaktas grisa pga svininfluensan. Och när staten går in och subventionerar priser på grund av detta på andra varor så går det inte riktigt ihop med försöka höja priset.....

Prisutveckling på fläskkött är exakt den samma i Filippinerna som i Thailand.

Huvudorsaken sägs var importförbud från några länder för smittan.
Foder har också kraftigt gått upp i pris mest för ökade transportkostnader.
20% ökning sista halvåret.

Kanske det finns världsmarknadspriser på kött?

Men de volymer som hittas fryst i Thailand är ändå små.
Tesco Lotus och BigC säljer några 100.000kg per dag som i stort sett alltid varit fryst.

Svenska och danska grossister har mycket mer i sina lager.
Skinka har sina toppar till påsk och jul.
Andra delar som karré och flintastek har högsäsong under sommaren.

Man fryser in och lagrar tills efterfrågan är som störst.

Prisutveckling på fläskkött är exakt den samma i Filippinerna som i Thailand.

Huvudorsaken sägs var importförbud från några länder för smittan.
Foder har också kraftigt gått upp i pris mest för ökade transportkostnader.
20% ökning sista halvåret.

Kanske det finns världsmarknadspriser på kött?

Men de volymer som hittas fryst i Thailand är ändå små.
Tesco Lotus och BigC säljer några 100.000kg per dag som i stort sett alltid varit fryst.

Svenska och danska grossister har mycket mer i sina lager.
Skinka har sina toppar till påsk och jul.
Andra delar som karré och flintastek har högsäsong under sommaren.

Man fryser in och lagrar tills efterfrågan är som störst.
Vet inte hur importreglerna ser ut, inget jag satt mig in i men hörde på radio att man pratar om öppna för och tillåta import av griskött för att få ner priserna.
Lyssnade jag bara med halvt öra och reagera först när jag hörde tillåta så kan ha missat en del.
Är import av griskött tillåtet eller bara lokalt?

I Sverige finns ju minimipris krav inte maxpris.
På fisk och skaldjur har man ett minimipris betalas inte det så kastas varan, på räka slänger man färg över och gör den oätbar.
Detta har dock kritiserats internatkonellt pga dumpning av mat.
Man slänger årligen tonvis av färsk mat i Sverige för att hålla priset uppe sen får man betalt ändå för man går inte lottlös, nås inte minimipriset får man ersättning för det som slängs.

Liknande trådar

C
Svar
116
Visningar
15 K
Anonymos
A

Tillbaka
Topp