200 000 kg griskött hittat fryst i kylhus.

Vet inte hur importreglerna ser ut, inget jag satt mig in i men hörde på radio att man pratar om öppna för och tillåta import av griskött för att få ner priserna.
Lyssnade jag bara med halvt öra och reagera först när jag hörde tillåta så kan ha missat en del.
Är import av griskött tillåtet eller bara lokalt?
Import och export är tillåtet men man kan ha förbud från länder med mycket afrikansk svinpest.

Filippinerna har importförbud av allt från en gris från Kina och Vietnam, även färdiga produkter som Bacon och korv.

Men importerar från Australien och Nya Zeeland.
Inom Filippinerna är det förbud mot att frakta levande grisar mellan regioner.

Vet inte hur det blev med importerad soja från USA som är basen i fodret.
Det var turbulent med strafftullar mellan Kina och USA.

Import och export är tillåtet men man kan ha förbud från länder med mycket afrikansk svinpest.

Filippinerna har importförbud av allt från en gris från Kina och Vietnam, även färdiga produkter som Bacon och korv.

Men importerar från Australien och Nya Zeeland.
Inom Filippinerna är det förbud mot att frakta levande grisar mellan regioner.

Vet inte hur det blev med importerad soja från USA som är basen i fodret.
Det var turbulent med strafftullar mellan Kina och USA.
Är det samma i Thailand, har ju mycket american och german men allt detta är producerat i Thailand om man läser på förpackningarna...

Hörde på radio i bilen bara för par dagar sen att det är swine flue outbreak men folk behöver inte vara oroliga för det är inte farligt för människor.
Varför skulle regeringen mörka och på samma stund försvara att man tvingar ner priserna på andra varor, det är som sagt på nyheterna och vi som bor här har kännt till det par veckor nu.
Jag skrev ju tom om det och prisuppgången sist jag var och handlade.
Var mindre kött mer kyckling, nöt och lax än vanligt i kundvagnen sist ja handlade, sen köpte dock på mig 1kg flläsfile och kotletter ifall går upp mer.
Hej

Det konspirationsteorin bygger på i det fallet är att det skulle försämra ryktet för Thailändskt fläskkött och göra det mindre attraktivt export framöver, därför skulle myndigheterna mörka hur stor omfattningen är, men huruvida det är så eller ej vet vi ju inte.

Mvh isan lover

Prisutveckling på fläskkött är exakt den samma i Filippinerna som i Thailand.

Huvudorsaken sägs var importförbud från några länder för smittan.
Foder har också kraftigt gått upp i pris mest för ökade transportkostnader.
20% ökning sista halvåret.

Kanske det finns världsmarknadspriser på kött?

Men de volymer som hittas fryst i Thailand är ändå små.
Tesco Lotus och BigC säljer några 100.000kg per dag som i stort sett alltid varit fryst.

Svenska och danska grossister har mycket mer i sina lager.
Skinka har sina toppar till påsk och jul.
Andra delar som karré och flintastek har högsäsong under sommaren.

Man fryser in och lagrar tills efterfrågan är som störst.
Hej

Ja foderpriserna skulle kunna vara en del i förklaringen, men konstigt nog är det tyst om det som förklaring.

Mvh isan lover

Hej

Hörde att uppfödarna har tvingats avliva 100 000 tals suggor p.g.a ASF, det minskar ju antalet spädgrisar som föds ganska rejält, varje sugga får ju 10-12 kultingar per gång och suggor kan föda 3-5 kullar om året.

Mvh isan lover

Hej

Det konspirationsteorin bygger på i det fallet är att det skulle försämra ryktet för Thailändskt fläskkött och göra det mindre attraktivt export framöver, därför skulle myndigheterna mörka hur stor omfattningen är, men huruvida det är så eller ej vet vi ju inte.

Mvh isan lover
Tror det är svårt att mörka sånt internationellt, importörer brukar ju inte vara dumhuvuden, tvärtom rätt skickliga prisförhandlare en sådan sak går inte dom förbi.
Sett på fiskauktioner när dom sneglar åt varandra och bjuder, dom vet va dom kan sälja för...

Hej

Hörde att uppfödarna har tvingats avliva 100 000 tals suggor p.g.a ASF, det minskar ju antalet spädgrisar som föds ganska rejält, varje sugga får ju 10-12 kultingar per gång och suggor kan föda 3-5 kullar om året.

Mvh isan lover
10-12 kultingar stämmer men inte mer än två kullar per år.
Dräktighet är nästan 4 månader, sen ska dom dia ett antal veckor innan dom är redo för betäckning igen.

Som regel 4-5 kullar under suggans livslängd.

Vi har en ung sugga som kanske är mogen i maj.

10-12 kultingar stämmer men inte mer än två kullar per år.
Dräktighet är nästan 4 månader, sen ska dom dia ett antal veckor innan dom är redo för betäckning igen.

Som regel 4-5 kullar under suggans livslängd.

Vi har en ung sugga som kanske är mogen i maj.
Hej

Helt rätt och fel av mig, det var 5 grisningar på 2 år, så snittet ligger på 2.5 per år.

Vi drev inte våra vildsvin hårt utan nöjde oss med en kull per år.

Mvh isan lover

Hej

Nu smugglas det griskött till Thailand ifrån Laos, i en kontroll i Mukdahan vid Thai-Lao Friendship Bridge över Mekong så stoppades en lastbil med 20 griskött som olagligt skulle föras in i Thailand. Det höga priset i Thailand gör väl smuggling av griskött lönsamt.

Mvh isan lover

Hej

Grisfarmare i Thailand säger att det har funnits Afrikansk Svin Feber ganska länge nu + andra sjukdomar men att detta har tystats ned och mörkats, många grisfarmare har efter att ha fått sina grisar slaktade en eller flera gånger p.g.a sjukdomar nu lagt ned sin verksamhet, så enligt grisfarmarna är det inte konstigt att det är brist på fläskkött och att priset stiger. Det är alltså berydligt färre grisfarmare som är verksamma nu än tidigare och antalet grisar som föds upp i Thailand har då också minskat rejält.

Jintana Jamjumrus, a pig farmer, is pictured in front of her empty pig farm in Nakhon Pathom province, Jan 17, 2022. (Reuters photos)
Jintana Jamjumrus, a pig farmer, is pictured in front of her empty pig farm in Nakhon Pathom province, Jan 17, 2022. (Reuters photos)

Jamnian Iangjiam, a pig farmer, is pictured in front of her empty pig farm in Nakhon Pathom province, Jan 17, 2022.

Mvh isan lover

Hej

Har den Afrikanska Svinpesten funnits i Thailand sedan 2019 men mörkats ?

Mvh isan lover

Hej

Det har ju spekulerats över varför priset på griskött har stigit så kraftigt i Thailand, en teori har ju varit att stora mängder griskött har frysts istället för att komma ut på marknaden, genom minskad tillgång skulle producenterna kunna höja priset, andra har trott att det beror på att myndigheterna mörkar en spridning av den Afrikanska svinpesten och att grisar avlivas p.g.a det.

När man nu hittade ett hyrt fryslager i Songklah fullt med griskött som inte hade rapporterats in som lagen kräver så ger det ju näring åt den här teorin, efter ett tips gjorde guvernören tillsammans med tjänstemän och polis ett besök i kyllagret som normalt används för seafood och fann grisköttet, nu riskerar ägaren alltifrån böter till fängelse.

1642760269354.jpeg

Mvh isan lover

Har de hittat prutten frusen i lokalerna ännu eller är det bara svin i korgarna, tänkte bara svin som svin, vad är skillnaden. I mina ögon är den minimal det ena kräket har ju bara två ben medans det andra har fyra, plus att en utav de två snabbare än den andre, om ni nu någonsin har försökt att fånga svinet.

Fan va dyrt grisköttet var nu när jag var på big-C tidigare idag, hade gått upp kraftigt, där kan man snacka inflation.
Sån prisökning på mat har jag inte sett innan någonstans, men kyckling priset var ner, det har ju staten satt ett tak på nu på grund av grissituationen.

Fan va dyrt grisköttet var nu när jag var på big-C tidigare idag, hade gått upp kraftigt, där kan man snacka inflation.
Sån prisökning på mat har jag inte sett innan någonstans, men kyckling priset var ner, det har ju staten satt ett tak på nu på grund av grissituationen.
Glöm inte kaffe ;)

Liknande trådar

C
Svar
116
Visningar
15 K
Anonymos
A

Tillbaka
Topp