Pensionsåldern kan komma att höjas till 65 år i Thailand

vad är nuvarande pensionsålder nu i Thailand ??55,60??
Damen jag hälsar på jobbar som lärare statsanställd, hon säger 60 men kan gå tidigare. Hon tog upp att en nyanställd får 15000 i månaden ingångslön, gumman har jobbat 30 år har 60000 i månaden. Bättre att pensionera gamla gardet och ta in yngre.
vad är nuvarande pensionsålder nu i Thailand ??55,60??

Damen jag hälsar på jobbar som lärare statsanställd, hon säger 60 men kan gå tidigare. Hon tog upp att en nyanställd får 15000 i månaden ingångslön, gumman har jobbat 30 år har 60000 i månaden. Bättre att pensionera gamla gardet och ta in yngre.
Men Thailand lider väl brist på yrkesfolk, har ju varit massor av skriverier om det, föds för lite barn nu och invånarantalet börjar väl sjunka?
För mig läste att dom tar in arbetskraft från grannländerna och det är ca 300.000 för att täcka upp.

Ja så kan man ju se det, kan inte du säga vem de ska rösta på för att din strategi ska funka?

Personligen är jag för att fler skattar, eller iaf är med i systemet. Tror det skulle få fler att reagera på alla dumheter makthavarna hittar på.
Som det är nu när 95% inte skattar så ser nog, tyvärr, de flesta kortsiktigt gratispengarna istället för att långsiktigt få bättre vård, skola etc.

/ SatanG
Är väl lätt ordnat istället för slavlöner är det bara att höja minimilönen så dom kommer upp i skattepliktig nivå.
Om någon som tjänar 100k i månaden gnäller över att en som tjänar 10k i månaden inte betalar skatt blir det bara patetiskt.
Skatt på 10.000 baht då blir det inte mycket kvar att leva på med prisökningen som vart.

Byborna och alla jag känner, hatar detta beslutet.
Hej

Det var konstigt eftersom dom boende ute i byarna oftast inte får någon annan pension än dom ca 600 baht i månaden som äldre får av staten, man måste väl vara anställd av ett större privat företag eller staten för att få en riktig pension.

Mvh isan lover

Hej

Bara drygt 3 miljoner människor verkar betala inkomstskatt i Thailand och det är väl bara dom som är berättigade till en ”riktig” pension.

”Thailand has a population of almost 70 million people. Out of 9.55 million taxpayers, there were 3.3 million people who had a monthly income of 25,000 baht, the minimum threshold to file tax forms, while the remaining 6.25 million earn less than the threshold.”

Mvh isan lover

Är väl lätt ordnat istället för slavlöner är det bara att höja minimilönen så dom kommer upp i skattepliktig nivå.
Om någon som tjänar 100k i månaden gnäller över att en som tjänar 10k i månaden inte betalar skatt blir det bara patetiskt.
Skatt på 10.000 baht då blir det inte mycket kvar att leva på med prisökningen som vart.

Vem tjänar 100k i månaden och klagar över att någon som tjänar 10k/mån inte betalar skatt?
Klagomål jag hört från folk som skattar är väl mest att de betalar mycket skatt jämfört med vad de får tillbaka.
Att det är svårt att höja minimilönen brukar väl gapas om från de som äger företag, ökar den mycket så flyttar de till Vietnam.

Ja Thailand behöver skilled workers, därför det nu ska bli flat rate tax på 15% på återvändande thai.
Även högbetalda expats kan få den skattesatsen nu, trevligt för dem att kunna halvera skatten bara sådär.

/ SatanG

Till stora delar verkar det fungera så utanför de större orterna även om det finns 90 åringar som jobbar fram tills dom dör
Hej

Ja min erfarenhet är nog att dom flesta äldre fortsätter hjälpa till med vad dom kan tills dom tills dom går bort, äldre kvinnor brukar ju t.ex passa barnbarn, sköta om hönsen, samla ärbart i naturen och laga mat o.s.v, männen försöker nog oftast vara med i jordbruket så länge benen bär och kroppen håller.

Men undantag finns de5 ju alltid t.ex dom som har alkoholproblem, har spelproblem, har psykiska problem eller helt enkelt är födda lata, såna verkar det finnas i alla kulturer.

Mvh isan lover

Hej

Ja min erfarenhet är nog att dom flesta äldre fortsätter hjälpa till med vad dom kan tills dom tills dom går bort, äldre kvinnor brukar ju t.ex passa barnbarn, sköta om hönsen, samla ärbart i naturen och laga mat o.s.v, männen försöker nog oftast vara med i jordbruket så länge benen bär och kroppen håller.

Men undantag finns de5 ju alltid t.ex dom som har alkoholproblem, har spelproblem, har psykiska problem eller helt enkelt är födda lata, såna verkar det finnas i alla kulturer.

Mvh isan lover
Det där är inte att jobba att ta hand om barnbarn, kolla på höns som sköter sig själva och plocka ätbart runt huset.
Snart börjar du väl påstå att du har jobbat dom sista åren med.....

Hej

Mvh isan lover

Ja, min gamla mor som idag är en bit över 80 kan alltså anses jobba.
Det är få i Sverige som lägger av helt med att tjäna pengar och förlitar sig på barnen.

Ofta verkar det som att en eller annan dotter blir ivägskickad till första bästa turistort och sedan sitter man passivt på röven och väntar att barnen ska skicka ”pensionspengarna”.
Nu är det väl ingen majoritet som gör det, men det ofta sänder man pengarna bakåt i leden istället för att satsa på framtiden.

Det samma gäller även sin sod där unga par skuldsätter sig rejält och förstör framtiden för både sig själv och kommande generation.

Man lär aldrig komma ur den knepiga situationen om man inte ändrar tankesättet.

I Sverige är föräldrarna till för barnen. I Thailand är barnen till för föräldrarna (i grova drag).

Det är få i Sverige som lägger av helt med att tjäna pengar och förlitar sig på barnen.

Ofta verkar det som att en eller annan dotter blir ivägskickad till första bästa turistort och sedan sitter man passivt på röven och väntar att barnen ska skicka ”pensionspengarna”.
Nu är det väl ingen majoritet som gör det, men det ofta sänder man pengarna bakåt i leden istället för att satsa på framtiden.

Det samma gäller även sin sod där unga par skuldsätter sig rejält och förstör framtiden för både sig själv och kommande generation.

I Sverige är föräldrarna till för barnen. I Thailand är barnen till för föräldrarna (i grova drag).
Bra analys anser jag

Det där är inte att jobba att ta hand om barnbarn, kolla på höns som sköter sig själva och plocka ätbart runt huset.
Snart börjar du väl påstå att du har jobbat dom sista åren med.....
Hej

Det ger föräldrarna möjlighet att åka till staden och jobba om farmor eller mormor tar hand om barnen.

Sen tycker jag personligen att det är märkligt att det klassas som ett jobb att ta hand om andras barn ex vis på en förskola men inte att ha ansvaret för sina barnbarn.

Mvh isan lover

Hej

Har du aldrig funderat på varför det är så?

Tror du verkligen att gamla I Thailand är lata ?

I Sverige har äldre pension medans dom flesta inte har någon pension alls i Thailand, i dom flesta länderna i Sydostasien förväntas barnen ta hand om föräldrarna när dom blir gamla.

Det fungerade likadant i Sverige förr i tiden och är helt naturligt om det saknas ett trygghetssystem för äldre.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp