Thailand förbjuder barn-aga i familjen

Hej

Här är resultatet av en undersökning i ämnet fysiska bestraffningar i Thailändska skolor från 2020.

”It is simply ineffective. More than 60% of students reported having experienced physical punishment in Bangkok schools, according to a survey by the Thailand Development Institute in 2020. The figures rose to 70% in the provinces.”

Detta trots att aga i skolan förbjöds redan år 2005, så att fåtill en förändring tar tid.

Mvh isan lover

Han är värre än thailändarna, skulle aldrig erkänna att han har fel och tappa ansiktet.
Hej

Frågan är väl bara vem som har fel när en undersökning utförd av Thailändska myndigheter år 2020 visar att 60% av eleverna i Bangkokområdet säger sig ha upplevt fysiska bestraffningar i skolan och hela 70% av eleverna har drabbats i provinsernas skolor, då får man väl konstatera att problemet är omfattande och förekommer över hela landet.

Mvh isan lover

Hej

Frågan är väl bara vem som har fel när en undersökning utförd av Thailändska myndigheter år 2020 visar att 60% av eleverna i Bangkokområdet säger sig ha upplevt fysiska bestraffningar i skolan och hela 70% av eleverna har drabbats i provinsernas skolor, då får man väl konstatera att problemet är omfattande och förekommer över hela landet.

Mvh isan lover
Det är väl ingen som förnekar att förekommer, utan det folk vänder sig emot är att du accepterar det för att smälta in.

Det är väl ingen som förnekar att förekommer, utan det folk vänder sig emot är att du accepterar det för att smälta in.
Hej

Det här med att smälta in är ju inget skäl som jag själv har angett utan något som andra påstår.

För oss fanns det inget bättre alternativ att tillgå och pojken måste ju gå i skolan eftersom vi har skolplikt i Sverige.

Sen var det ju väldigt praktiskt att gå i skolan i samma by som vi bodde, jag kan inte se att det på något sätt skulle ha varit bättre att välja en skola längre hemifrån.

Mvh isan lover

Hej

Det här med att smälta in är ju inget skäl som jag själv har angett utan något som andra påstår.

För oss fanns det inget bättre alternativ att tillgå och pojken måste ju gå i skolan eftersom vi har skolplikt i Sverige.

Sen var det ju väldigt praktiskt att gå i skolan i samma by som vi bodde, jag kan inte se att det på något sätt skulle ha varit bättre att välja en skola längre hemifrån.

Mvh isan lover
Personligen skulle jag aldrig störa sonens skolgång här hemma bara för att jag måste tillbringa flera månader i Thailand och låta honom gå i en skola där, särskilt inte under sådana betingelser. Men det är jag med mina prioriteringar.

Personligen skulle jag aldrig störa sonens skolgång här hemma bara för att jag måste tillbringa flera månader i Thailand och låta honom gå i en skola där, särskilt inte under sådana betingelser. Men det är jag med mina prioriteringar.
Hej

Ja det är ju alltid ett alternativ, själva tog vi i ett gemensamt beslut gällande vår son som föddes här i Sverige, vi ville att han skulle lära sig Thailändska eftersom det är så många Swe/Thai barn som inte kan prata med sin släkt i Thailand. Detta är något som många verkar ångra längre fram i livet, en del barn börjar sen med hemspråksundervisning och lär sig en del, men det är inte helt lätt.

Att inte vistas i Thailand 3 månader om året vintertid var aldrig något vi ens övervägde trots att pojken föddes, det fungerade väldigt bra för honom både i Sverige och Thailand, han utvecklades till att inte vara trygg, hade lätt för att byta miljö, kompisar och kultur.

När vi hade inskolning i båda länderna så tyckte både lärarna och pojken att vi kunde gå hem, han hittade kompisar direkt och började leka med dom, andra barn hade oftast betydligt längre inskolningar och en del hängde i mammas kjol och grät, i vissa fall tog en inskolning flera veckor och i vårt fall 10-15 minuter, enligt lärarna så trode dom att detta berodde på att han var van att byta miljö.

Han lärde sig dessutom både Thai och Lao flytande utan brytning, så nu kan han tala med släkten och umgås med sina kompisar fullt ut, språk är en gåva och det är väl den största vinsten med den årliga långa vistelsen och skolgången där för pojken.

Så jag kan inte direkt se något som vi borde ha gjort annorlunda, jag tycker att vi gjorde dom bästa valen av det som fanns att tillgå och resultatet blev bra, han gick ut grundskolan i Sverige med tillräckligt bra meriter för att komma in på alla linjer som fanns, men valde ändå att börja en utbildning till elektriker.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Mvh isan lover
Så det var praktiskt att låta pojken gå i en skola där barnmisshandel ingår. Bara för att smälta in i byalivet så lät du pojken bli misshandlad.

Så det var praktiskt att låta pojken gå i en skola där barnmisshandel ingår. Bara för att smälta in i byalivet så lät du pojken bli misshandlad.
Hej

Om 70% av dom Thailändska eleverna runtom i landet säger sig själva har upplevt fysiska bestraffningar i skolan så det är nog ganska få skolor som inte tillämpar aga trots att detta förbjöds redan 2005.

Så ser verkligheten ut vare sig vi vill eller ej.

Mvh isan lover

Hej

Mvh isan lover
Du låter som Putin när han försvarar kriget i Ukraina. :thumbsdown:

Hej

Mvh isan lover

Nu bryr jag mig inte om undersökningarna är rätt eller fel, det gäller att du inte kan erkänna att du har fel oavsett vilken tråd det är.

Hej

Mvh isan lover

Stannat i Sverige och tänkt på grabben i första hand.

Berättade du för de som godkände din grabbs resa att du godtog att han eventuellt kunde utsättas av våld från de thailändska lärarna?

Nu bryr jag mig inte om undersökningarna är rätt eller fel, det gäller att du inte kan erkänna att du har fel oavsett vilken tråd det är.

Stannat i Sverige och tänkt på grabben i första hand.

Berättade du för de som godkände din grabbs resa att du godtog att han eventuellt kunde utsättas av våld från de thailändska lärarna?
Hej

Var en familj vill och väljer att tillbringa vintern varierar naturligtvis, det finns nog inget facit och det är väl upp till varje familj att avgöra det.

Själv har jag valt att tillbringa alla vintrar pandemin undantaget i Thailand och grannländerna, jag trivs bra där och tänker fortsätta med detta, just nu är jag dock förhindrad p.g.a min hjärtoperation och på läkares inrådan, men 2025 blir det som vanligt igen och då är pojken 17 år och klarar sig själv hemma om vi stannar längre.

Frugan kommer ju från Thailand och hade sina föräldrar, syskon samt övrig släkt och vänner där, det påverkade naturligtvis henne och att hon vill vara med släkten och visa upp sitt barn är nog något som många Swe/Thai par känner igen, sen ville hon som sagt vädigt gärna att pojken skulle lära sig dom båda språken.

Sen handlar det ju inte om semester när vi har varit i byn, det har ju främst varit arbete och affärer, att som frugan äga mark, fastigheter och ha anställda innebär ju även ett ansvar och kräver ett engagemang om det ska bli något resultat.

Så det bästa är nog att låta varje familj ta sina egna beslut och planera sina egna liv ifrån sina förutsättningar, vi är som sagt nöjda och pojken är nöjd liksom släkt och vänner i byn, här hemma går det också bra och pojken tappade ju inget på att gå i Thailändsk skola 3 månader om året, snarare gav det honom två extra språk och en massa erfarenheter.

Mvh isan lover

Hej

Var en familj vill och väljer att tillbringa vintern varierar naturligtvis, det finns nog inget facit och det är väl upp till varje familj att avgöra det.

Själv har jag valt att tillbringa alla vintrar pandemin undantaget i Thailand och grannländerna, jag trivs bra där och tänker fortsätta med detta, just nu är jag dock förhindrad p.g.a min hjärtoperation och på läkares inrådan, men 2025 blir det som vanligt igen och då är pojken 17 år och klarar sig själv hemma om vi stannar längre.

Frugan kommer ju från Thailand och hade sina föräldrar, syskon samt övrig släkt och vänner där, det påverkade naturligtvis henne och att hon vill vara med släkten och visa upp sitt barn är nog något som många Swe/Thai par känner igen, sen ville hon som sagt vädigt gärna att pojken skulle lära sig dom båda språken.

Sen handlar det ju inte om semester när vi har varit i byn, det har ju främst varit arbete och affärer, att som frugan äga mark, fastigheter och ha anställda innebär ju även ett ansvar och kräver ett engagemang om det ska bli något resultat.

Så det bästa är nog att låta varje familj ta sina egna beslut och planera sina egna liv ifrån sina förutsättningar, vi är som sagt nöjda och pojken är nöjd liksom släkt och vänner i byn, här hemma går det också bra och pojken tappade ju inget på att gå i Thailändsk skola 3 månader om året, snarare gav det honom två extra språk och en massa erfarenheter.

Mvh isan lover
Det var de de men du undvek att svara på frågan.

Hej

Mvh isan lover
Du valde att låta din grabb bli misshandlad.

Hur vet du att han blev misshandlad, du över driver och det gör många av er , varför
kanske för ni har ingen aning om vad som händer i en Thai skola och gillar att klanka på nån
Med det så gillar jag inte aga så ni behöver inte skriva att jag är för det
Hej

Ja vad ska man säga. :)

Mvh isan lover

Hur vet du att han blev misshandlad, du över driver och det gör många av er , varför
kanske för ni har ingen aning om vad som händer i en Thai skola och gillar att klanka på nån
Med det så gillar jag inte aga så ni behöver inte skriva att jag är för det
Jag vet och har sett med egna ögon att dottern hade märken efter aga när hon gick i thaiskolan. Hon var jätteledsen ibland när vi hämtade henne. Det skyndade på mitt beslut att ta hit dom snarast möjligt. Hon är fortfarande tacksam för det, vi pratade om det senast igår. Det har också framkommit senare att hon även blev agad av mormor och morfar, fullständigt horribelt. Så där har du förklaringen till min kraftiga reaktion. Grabben klarade sig bättre men han är 3 år yngre.

Hon var 9 år när dom kom hit, han 6. Jag har aldrig någonsin ångrat mitt beslut.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp