Blir det ekonomisk värre för pensionär i Thailand i 2015

E

EV

Gäst
I dag har en pensionär 40 % mindre pengar en för 10 år sedan i Thailand , när man räkna med
inflation på 26 % och växelkursen på den svenska kronan.

Genomsnitt kurs i de 6 toppåren från 2003 - 2008 var den svenska kronan växelkurs på 5.30 Baht
Inflationen i Thailand har gått upp 26 % på 10 år , men det säger inte hela sanningen .

Så varför klagar man ?
De svenskar som kom till Thailand för 2009 var nämligen vant till å ha 15 gånger mer pengar en
genomsnitt Thai hade i lönn . Men det har ändra sig .
I dag är det svårt för en Thai att tjäna mer en 16.000 Baht i månaden , Så då ligger Svensk pensionär
fem gånger bättre en Thai har i lönn , Så vi närmar oss Thai lönn , med stor fart .
Ont blir värre for pensionär i Thailand

Varför startas det så mycket nya trådar här när det redan finns lämpliga där inläggen passar?

Skulle jag följa gängse std här så skulle jag väl skapat en ny tråd med detta istället.

När jag kom till byn kostade 1B guld 8000B och en som tamm 10B, stekt ris eller nudlar 20B. Och det va inte länge sedan kanske tio år. Jag tror att på en del av de billigaste varorna har inflationen varit 100% eller mer. Andra saker har stått stilla. En cola eller kratingdaeng på 7 eleven kostar fortfarande 10 B.
Tio år sedan kostade tre flaskor stora chang 100 B och man fick fyra archa för samma pris.
Det som stiger snabbast är väl markpriserna.. vi köpte en rai i frugans by för 100k nu kostar det bubbelt så mycket, knappt tre år senare. Priser på frukt har också stigit långt över 100% på tio år.
Jag tror årecis som TS att Thailands levnadskostnader kommer bli än högre. Thailändare i städerna verkar ha hur mycket pengar som helst. Trots hög belåning så verkar folk klara sig.

Röda börser i Asien ,efter börsfall i USA onsdag ,Står börsen i Asia i Rött Torsdag
Kommer Thai Bath gå ned i Värde ?

kina-bors2.jpg

Vet egentligen inte varför dessa två trådar om Vår /pensionärers ekonomi hela tiden visar eller pekar på att vi skall få sämre , nu är Th bathen på väg ner i skiten igen , orsak USA dollar rasar samt att det kommer att komma mer tråkigt för Thailand med den nya handelsutbytesiden med Ryssland samt Kina , det betyder nog att Bathen snart är djäkligt låg ,, Tror jag i alla fall ,;)

Hmmm, vet inte om det spelar så stor roll i framtiden faktiskt , tror tiden Thai bathen peggning till Dollarn snart är ett minne, Pm har för stora planer för Thailand /Ryssland/Kina .. Tror mer på att Thai bathen blir peggad på en skitvaluta som Rubeln :):):)

Just i detta ögonblick så får jag för en krona 4,058 Thaibath , vem "gnäggade" i veckan om katastrofsiffror för oss som bor härnere ..... Tycker allt över 4ggr kronan är helt ok ...

Normal kurs är väl eg typ 4.40 så så länge det är 4 å nåt ska man väl inte klaga.

Andra saker har stått stilla. En cola eller kratingdaeng på 7 eleven kostar fortfarande 10 B.

Det här tycker jag beskriver väldigt bra hur Thailand fungerar.

Har många gånger själv tänkt på detta, jag kommer ihåg från sent 80-tal, en Khong thip 8 baht 89, ölen kostade samma i 6 år t ex, men khong thip 12 baht 95 osv.

En flaska öl 30 cl 25 bath eller 30 runt 80-talet, sen 40 och sen stod den är i hur länge som helst. Men annat gick upp.

Jag har ju självt följt bara en liten del av Thailand nämligen Ban Phe som är min vistelseort och där jag har allt sen 21 år tillbaka och upplever precis samma sak, allt är godtyckligt, en del saker står stilla och en del saker har blivit dyrare allt beroende på vad det är, alltså man gör lite som man vill.

Ban Phe är de det som ligger i Kläng. Har kört förbi skylten någa gånger. Kan man bo i Kläng?

Vet egentligen inte varför dessa två trådar om Vår /pensionärers ekonomi hela tiden visar eller pekar på att vi skall få sämre , nu är Th bathen på väg ner i skiten igen , orsak USA dollar rasar samt att det kommer att komma mer tråkigt för Thailand med den nya handelsutbytesiden med Ryssland samt Kina , det betyder nog att Bathen snart är djäkligt låg ,, Tror jag i alla fall ,;)
Ban Phe är de det som ligger i Kläng. Har kört förbi skylten någa gånger. Kan man bo i Kläng?

Absolut kläng är ungefär 6 kilometer från Ban Phe. Du kör förbi Suan Son och efter det kommer Kläng!

Liknande trådar

H
Svar
14
Visningar
2 K
Hans Svensson
H

Tillbaka
Topp