Bo i Sverige eller Thailand, plus och minus

Hej

Min uppfattning är att dom flesta Thailändare är aktiva ganska långt upp i åren, minst lika länge som dom flesta västerlänningar, jag skulle gissa att gränsen för gammal generellt går ungefär vid 65 år även i Thailand, ute i byarna är det inte ovanligt att dom äldre generationerna hjälper till i hemmet och med försörjningen på olika sätt så länge dom orkar, ex.vis med att passa barnbarn, väva, laga mat, samla ätbart i naturen och odla grönsaker m.m.

Mvh isan lover

Nu var ju inte det något svar på min fråga.
Nåväl, det var ju bokstäver åtminstone.

Hej

Risken för att alla inte klarar av att fylla vardagen finns ju överallt men det är nog något som är väldigt individuellt, men att det gäller att skaffa sig en vardag där man befinner sig en längre tid är jag den förste att hålla med om, för egen del brukar det ex.vis räcka med 4-5 dagar som turist på en strand innan jag saknar vardagen och sysslorna i byn, andra kanske kan fylla sin vardag med golf, meka i en verkstad, göra aktieaffärer eller något annat.

Sen tror jag att det är lika individuellt med vänskap och grannsämja o.s.v, dom problemen finns ju i alla länder, städer och byar, om man överhuvudtaget drabbas och upplever detta som ett problem är nog också väldigt individuellt, jag tror inte att det är någon skillnad alls på den här biten mellan Sverige och Thailand. Man bör ju enligt mig söka sig till en miljö och den typ av människor där man känner sig mest hemma, det ökar nog chanserna för att det ska gå bra.

Mvh isan lover
Går alldeles utmärkt att vara lat, är pensionär och har gjort mitt och gör något när det behagar mig.

Tror, och hoppas at det är ungefär så det är för mig också. Men jag undrar om jag skulle kunna tänka mig att leva i Thailand om det inte fanns Internet? :rolleyes:
Men nu finns det internet så det behöver du inte fundera över.
Dock var det bättre innan smartphones, när jag flytta hit hade jag ingen smartphone, hade ingen dator, kände inte till Thaiforum.
Man satt inte och glodde i en tel stor del av dagen.
Här nere har jag mycket mer att fylla ut vardagen med än i Sverige.
Jobba 4 veckor ombord och 4 veckor ledig i Sverige när alla man kände jobbade på vardagarna.
Då var det svårt att hitta på nåt att fylla vardagen med, helst vintertid.
Här finns hur mycket som helst att göra om man vill, fast bylivet funkade inte för mig, då blev det som i Sverige svårt att få dagarna att gå.

Ja har varit pensioner i thai nu i snart 8 år. Har man hus och bilar + trädgård tycker ja att de räcker, allt skall underhållas. De krävs mer underhåll här än i Sverige. Men kanske de är så att ja har mera tid till underhåll nu för tiden

Ja har varit pensioner i thai nu i snart 8 år. Har man hus och bilar + trädgård tycker ja att de räcker, allt skall underhållas. De krävs mer underhåll här än i Sverige. Men kanske de är så att ja har mera tid till underhåll nu för tiden
Hej

Just att pyssla om hus, trädgård och bilar m.m är väl en perfekt sysselsättning som pensionär, man bestämmer ju själv vad man har lust att göra och när.

Mvh isan lover

Tror, och hoppas at det är ungefär så det är för mig också. Men jag undrar om jag skulle kunna tänka mig att leva i Thailand om det inte fanns Internet? :rolleyes:
Inte jag heller och ett par tusen tv kanaler, filmer och mycket mycket annat så det går ingen nöd på mig som lat pensionär:)

Cirka 5000 svensktextade filmer.

1644760792613.jpeg

och cirka 25 000 engelskspråkiga filmer.

1644761113223.jpeg

Hur menar du på andras bekostnad?
Thailändare som vill ha pengar från döttrar och faranger?
Mina svärföräldrar har aldrig tiggt eller kräver något från oss, däremot har min fru gett dom ca 10,000 var varje gång vi kommit till byn,
Svärfar brukade ofta komma med hemodlade grönsaker när han orkade nu lite trött med ålderns rätt, men frågar ofta min fru om vad jag har eller ska äta (lagar min egen thaimat 555) så mycket mån om hur jag har det

Mina svärföräldrar har aldrig tiggt eller kräver något från oss, däremot har min fru gett dom ca 10,000 var varje gång vi kommit till byn,
Svärfar brukade ofta komma med hemodlade grönsaker när han orkade nu lite trött med ålderns rätt, men frågar ofta min fru om vad jag har eller ska äta (lagar min egen thaimat 555) så mycket mån om hur jag har det

Då gillar IL honom. Det kan vara värre med grannarna

Tror att han är mycket respekterad i byn, en lugn man som aldrig supit eller rökt bara jobbat på sin farm, en av de första som hade bil i byn en pickup så klart, när jag tänker efter så kanske lite lik min egen far faktiskt,
Vad IL tycker om honom är helt oväsentligt men säkert,

Ja, absolut oväsentligt. Han har dock för vana att dela upp folk i grupper.
I hans by accepterar man vissa människor och vissa inte.
Som tur var har jag inte upplevt något sådant i Thailand.

555 å 555 igen, ja ibland är det ju lite (hur ska man skriva 555) frustrerande (är väl ett bra å snällt ord) samtidigt en del av charmen, å va faan det var ju lättare att ta bort kryssen när plattorna härdat fast som dom gjorde 555
Tja, klarar man inte av att ta bort kryssen som det var tänkt borde man göra nåt annat!

Tja, klarar man inte av att ta bort kryssen som det var tänkt borde man göra nåt annat!
Varför då? det brukar ofta gå att göra saker på olika sätt och med olika lösningar och verktyg
Brukar kolla på Youtube när dom reparerar lastbilar med olika problem allt ifrån avbrutna axlar till skurna motorer å växellådor
Det brukar ofta bli charmigare när det inte är så perfekt å spikrakt, jag har själv problem med cymetrijävelen och skulle ha svårt att jobba ihop med en självutnämnd thaibyggmästare

Plus för Thailand: (ämnet i denna tråd)
För det mesta behagliga temperaturer.
Motorcykel säsong i princip hela året.
Mycket bra mat.
Alltid färska grönsaker att få till vettigt pris.
Ingen snö, is och salt på vägarna.
Mer senare.....

Varför då? det brukar ofta gå att göra saker på olika sätt och med olika lösningar och verktyg
Brukar kolla på Youtube när dom reparerar lastbilar med olika problem allt ifrån avbrutna axlar till skurna motorer å växellådor
Det brukar ofta bli charmigare när det inte är så perfekt å spikrakt, jag har själv problem med cymetrijävelen och skulle ha svårt att jobba ihop med en självutnämnd thaibyggmästare

Symmetri är nog olagligt i Thailand.

Det finns många självutnämda hantverkare här i byn som borde pyssla med något annat.

Den här nissen borde framförallt skaffa glasögon, radergummi, tumstock och inte använda måttband.
Nu gör det inte så mycket för det här är från uthus men man gör inte ett så om man har lite stolthet för sitt jobb.

1644798314306.jpeg

Hej

Vill återigen uppmärksamma Ackes länk Fenomenet griniga expats i Thailand, vad handlar det om? som jag har läst vidare i, många inlägg där är verkligen träffsäkra och många av synpunkterna känner nog dom flesta igen sedan tidigare även om fokuset här ligger på det negativa, jag ska här ta upp några av dom negativa karikatyrer och livsöden som tas upp.

En sak som tas upp i flera inlägg är t.ex alkohol som riskerar att bli det som lätt tas till när man inte har något annat att fylla vardagen med, alla känner nog till egna exempel på detta, det börjar väl oftast som en social grej med sena kvällar i baren med landsmän, men när begäret efter alkohol tar över kan det också leda till ett osunt alkoholintag som påverkar både hälsan, förhållandet och relationerna till omgivningen negativt. I värsta fall kan det ju sluta med att man super bort både familj och pengar.

Tristess tas också upp i flera inlägg, första tiden efter en flytt blir ju för en del som en förlängd semester, solstol på stranden med en öl i näven, på kvällen träffar man landsmän i baren eller vid stenbordet utanför 7-eleven, det känns som man är i paradiset, men när stranden och stenbordet med tiden blir vardag så tröttnar många på det också, när man har suttit vid samma bord i flera år och hört samma personer skryta över vilken fin brud dom hade med hem igår natt, spy galla över Sveriges migrationspolitik, hur fantastisk Trump är, hur dåliga S är och hur bra SD är vad ska man göra då, man känner ju inga andra människor i Thailand och i Sverige har man ingenting kvar.

En del säljer av allt i Sverige och flyttar till sina fruars hembyar i Isaan, detta fast dom kanske inte ens har erfarenhet av livet på landet i Sverige, där plöjer dom ned alla pengar dom har i en fastighet som står på frugan, dom kan inte tala med folk i byn och vet inte vad folk säger eller varför dom skrattar, åren går och man betraktas fortfarande som en utlänning, i värsta fall börjar tristessen gå falangen på nerverna och förhållandet knaka i fogarna, ibland tröttnar partnern på sin äldre man och skaffar en mer jämnårig Thailändsk älskare, vad ska han göra då, allt man har står på frugan och i Sverige har man ju inget att återvända till.

Ensamhet verkar också vara något som plågar en del och det både i städer och på landet, man är kanske inte så social och hade kanske inte så många riktiga vänner i Sverige heller och det blev kanske inte lättare i ett nytt land heller.
I Thailand kan man ju köpa ”vänner” om inte annat fören natt men det kan nog i längden inte ersätta riktig vänskap och vanliga förhållanden. Blir man sittande med en mobil och TV ensam i ett billigt rum så blir nog dagarna lätt långa.

Sen har vi den typiske bittre och kontaktsökande falangen som förmodligen vi alla har träffat någonstans, kanske i baren, på stranden eller utanför varuhuset o.s.v som ivrigt söker kontakt och förpestar tillvaron för alla landsmän han stöter på, han kan ju börja samtala om i princip vad som helst, men snart kommer han in på hur jävligt allt är, både i Sverige och Thailand, hur falska kvinnor är både i Sverige och Thailand, har du inte blivit lurad och bedragen redan så blir du det snart, lita inte på någon, Thailändare är rasister och hatar dig, enda anledningen till att dom ler är att dom villl ha dina pengar o.s.v, en sån här människa är ju bland det värsta en vanlig nöjd och livsglas människa kan stöta på.

En annan sak som tas upp är det faktum att det tyvärr är ganska vanligt förekommande i Thailand är att falanger tar sina liv, man läser om inte dagligen så åtminstone åtskilliga gånger i veckan om falanger som hoppar ifrån balkonger, hänger sig och hittas döda vid sin Condo eller i sitt hus. Man får ju anta att dessa av olika anledningar inte har varit helt nöjda med sin tillvaro.

Mycket negativt här, men det vore intressant att höra era åsikter om detta.

Mvh isan lover

Senast ändrad:

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
2 K
Anonymius
A
H
Svar