Bo i Sverige eller Thailand, plus och minus

Jag gillar de flesta livsstilar.
Det som gör det så lätt att gilla är att jag har ett val. Hade alla thailändare haft ett val så hade det kanske varit tråkigare.
Hej

Här är ett bra exempel på hur olika vi människor är, jag personligen gillar absolut inte dom flesta livsstilar och jag känner mig absolut inte hemma och bekväm i alla livsstilar, men jag har genom mitt gamla jobb vistats bland olika livsstilar ändå men då mot betalning.

Mvh isan lover

Hej

Även jag har väl ibland konstaterat att allt inte alltid blir som man har tänkt sig och just vid byggen är väl risken extra stor, det upplevde jag ju personligen när vårt sista hus byggdes, det blir ofta lite”same same but different” skulle man ju kunna säga, vi fick ju eluttag mig på väggen och fönster på fel plats o.s.v, ändå hade jag markerat med en penna på väggen var eluttagen och fönstren skulle sitta. :)

Mvh isan lover
Här får ingen göra något längre utan övervakning.

Jag trivs också mycket bra med folket här men ibland inte och jag tror knappt att jag sett dig skriva något negativt om dem (utom de styrande)
utan höjt dem till skyarna att de är så duktiga och bra.

Men även du måste väl tycka att detta är en jubelidiot som drog rör hos oss.

1644732651042.jpeg

1644732682376.jpeg

Jag tog med kakel/klinkerkryss från Sverige och visade hur de skulle användas.

1644732873214.jpeg

Men som vanligt hade de egna idéer:laugh2::laugh2:, jag tittade på vände och gick.

1644733082407.jpeg

Kom till marknaden i grannbyn i början av pandemin där de kontrollerade så att man inte hade feber, Good sa hon att ha så låg kroppstempratur är fan inte Good. Det är tragiskt med deras okunnskap.

1644733581268.jpeg
555 å 555 igen, ja ibland är det ju lite (hur ska man skriva 555) frustrerande (är väl ett bra å snällt ord) samtidigt en del av charmen, å va faan det var ju lättare att ta bort kryssen när plattorna härdat fast som dom gjorde 555

Hej

En anna sak som man inte kan undgå att märka är väl att ganska många expats verkar vara besvikna på sina hemländer och det kan väl vara en av huvudanledningarna till att dom har valt att överge länder som ex.vis Sverige, England och USA för Thailand.

Många expats ifrån olika länder länder verkar dessutom inte ha så mycket tillövers för kvinnor ifrån hemlandet, dom beskrivs ofta som bortskämda, känslokalla och för att ha glömt bort hur en kvinna ska vara tack vare den förhatliga feminismen, den Thailändska kvinnan beskrivs ofta som mjukare, kvinnligare och mer huslig.

Bland expats verkar det dessutom vara vanligare att man gillar Trump, hatar Metoo rörelsen, inte tror på klimatkrisen, säger sig ogilla invandrare fast dom själva är just det, dom verkar dessutom ofta tro att dom känner Thailand bättre än alla andra andra falanger eftersom dom har sin adress och är skrivna där, men dom bortser då inte sällan helt ifrån att dom nästan undantagslöst bara umgås med andra västerlänningar, lever som västerlänningar och inte ens kan tala med Thailändarna runtomkring dom.

Mvh isan lover

Hej

Här är ett bra exempel på hur olika vi människor är, jag personligen gillar absolut inte dom flesta livsstilar och jag känner mig absolut inte hemma och bekväm i alla livsstilar, men jag har genom mitt gamla jobb vistats bland olika livsstilar ändå men då mot betalning.

Mvh isan lover

Nej, vissa är ju låsta i sin värld och har svårt med överseende för andra sätt att leva.
Helst ska folk med annan syn på saker och ting frysas ut och helst även mobbas.

555 å 555 igen, ja ibland är det ju lite (hur ska man skriva 555) frustrerande (är väl ett bra å snällt ord) samtidigt en del av charmen, å va faan det var ju lättare att ta bort kryssen när plattorna härdat fast som dom gjorde 555
Jag använder själv kryssen på samma sätt.
Enkelt och det är bara att köpa en förpackning extra.
Dom är billiga.

Hej

En anna sak som man inte kan undgå att märka är väl att ganska många expats verkar vara besvikna på sina hemländer och det kan väl vara en av huvudanledningarna till att dom har valt att överge länder som ex.vis Sverige, England och USA för Thailand.

Många expats ifrån olika länder länder verkar dessutom inte ha så mycket tillövers för kvinnor ifrån hemlandet, dom beskrivs ofta som bortskämda, känslokalla och för att ha glömt bort hur en kvinna ska vara tack vare den förhatliga feminismen, den Thailändska kvinnan beskrivs ofta som mjukare, kvinnligare och mer huslig.

Bland expats verkar det dessutom vara vanligare att man gillar Trump, hatar Metoo rörelsen, inte tror på klimatkrisen, säger sig ogilla invandrare fast dom själva är just det, dom verkar dessutom ofta tro att dom känner Thailand bättre än alla andra andra falanger eftersom dom har sin adress och är skrivna där, men dom bortser då inte sällan helt ifrån att dom nästan undantagslöst bara umgås med andra västerlänningar, lever som västerlänningar och inte ens kan tala med Thailändarna runtomkring dom.

Mvh isan lover
Med andra ord mansgrisar

Nej, vissa är ju låsta i sin värld och har svårt med överseende för andra sätt att leva.
Helst ska folk med annan syn på saker och ting frysas ut och helst även mobbas.
Hej

Jag har personligen i stort sett överseende med allas sätt att leva så länge det inte är på någon annans bekostnad.

Men jag föredrar att vistas och leva med den typ av människor som lever ett liv av den typ som tilltalar mig själv, jag har aldrig tänkt tanken att det skulle vara konstigt eller fel på något vis, det känns bara behagligt och naturligt.

Mvh isan lover

Hej

Jag har personligen i stort sett överseende med allas sätt att leva så länge det inte är på någon annans bekostnad.

Men jag föredrar att vistas och leva med den typ av människor som lever ett liv av den typ som tilltalar mig själv, jag har aldrig tänkt tanken att det skulle vara konstigt eller fel på något vis, det känns bara behagligt och naturligt.

Mvh isan lover

Hur menar du på andras bekostnad?
Thailändare som vill ha pengar från döttrar och faranger?

Hur menar du på andras bekostnad?
Thailändare som vill ha pengar från döttrar och faranger?
Hej

Exakt så fungerar det väl i dom flesta länder utan ett socialt skyddnät och ett pensionssystem, där är ju Thailand inte unikt på något vis, så fungerar det nog fortfarande i en majoritet av världens länder och Sverige var inget undantag förr i tiden.

Mvh isan lover,

Hej

Exakt så fungerar det väl i dom flesta länder utan ett socialt skyddnät och ett pensionssystem, där är ju Thailand inte unikt på något vis, så fungerar det nog fortfarande i en majoritet av världens länder och Sverige var inget undantag förr i tiden.

Mvh isan lover,

Ja, på andras bekostnad.
Socialbidrag är även det på andras bekostnad.

Du gillar alltså inte dessa, eller hur var det du menade?

Ja, på andras bekostnad.
Socialbidrag är även det på andras bekostnad.

Du gillar alltså inte dessa, eller hur var det du menade?
Hej

Jag anser att det är helt självklart att äldre runt om i världen måste tas omhand på något vis, finns det inget socialt skyddsnät och pensionssystem så faller det ansvaret på barnen, konstigare är det inte.

Mvh isan lover

Hej

Jag anser att det är helt självklart att äldre runt om i världen måste tas omhand på något vis, finns det inget socialt skyddsnät och pensionssystem så faller det ansvaret på barnen, konstigare är det inte.

Mvh isan lover

Var går gränsen för att klassas som äldre?
Vad jag har hört så har ju thailändarna en ytterst talang av att försöka leva på andras pengar och helst ta förtidspension.

Vad menar du att du inte gillar folk som lever på andra?

Gäller det att leva i ett annat land i SOA kommer en vardag som överallt.
Åka som turist i 3-6 månader är enkelt.
Kul att träffa sina vänner igen och släppa allt när man åker hem igen.
När det gäller att bo på heltid blir det mycket annorlunda.
Efter något år är inte grannar och vänner samma personer.

Även om det är lokala eller landsmän blir det ovänskap över skitsaker efter en tid och det blir grupperingar som peppar vissa.
Slagsmål mellan svenskar var lika vanligt i Hua hin som på en raggarträff till midsommar på 80 talet i Sverige.

Var går gränsen för att klassas som äldre?
Vad jag har hört så har ju thailändarna en ytterst talang av att försöka leva på andras pengar och helst ta förtidspension.

Vad menar du att du inte gillar folk som lever på andra?
Hej

Min uppfattning är att dom flesta Thailändare är aktiva ganska långt upp i åren, minst lika länge som dom flesta västerlänningar, jag skulle gissa att gränsen för gammal generellt går ungefär vid 65 år även i Thailand, ute i byarna är det inte ovanligt att dom äldre generationerna hjälper till i hemmet och med försörjningen på olika sätt så länge dom orkar, ex.vis med att passa barnbarn, väva, laga mat, samla ätbart i naturen och odla grönsaker m.m.

Mvh isan lover

Även om det är lokala eller landsmän blir det ovänskap över skitsaker efter en tid och det blir grupperingar som peppar vissa.
Slagsmål mellan svenskar var lika vanligt i Hua hin som på en raggarträff till midsommar på 80 talet i Sverige.
Har inte märkt någon skillnad efter att ha bott här närmare 11 år.

Hej

Risken för att alla inte klarar av att fylla vardagen finns ju överallt men det är nog något som är väldigt individuellt, men att det gäller att skaffa sig en vardag där man befinner sig en längre tid är jag den förste att hålla med om, för egen del brukar det ex.vis räcka med 4-5 dagar som turist på en strand innan jag saknar vardagen och sysslorna i byn, andra kanske kan fylla sin vardag med golf, meka i en verkstad, göra aktieaffärer eller något annat.

Sen tror jag att det är lika individuellt med vänskap och grannsämja o.s.v, dom problemen finns ju i alla länder, städer och byar, om man överhuvudtaget drabbas och upplever detta som ett problem är nog också väldigt individuellt, jag tror inte att det är någon skillnad alls på den här biten mellan Sverige och Thailand. Man bör ju enligt mig söka sig till en miljö och den typ av människor där man känner sig mest hemma, det ökar nog chanserna för att det ska gå bra.

Mvh isan lover

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
2 K
Anonymius
A
H
Svar
607