Bo i Sverige eller Thailand, plus och minus

 
98 brukar vara E05 och 95 E10
Alltså 5 och 10% inblandning av etanol. Så har jag tolkat det. Precis som @andrejsdenruskige säger så höjer alkohol oktantalet så dagens 98 är kanske inte är 98, vet inte. Men det är klart, tar man skitsoppa och häller i alkohol så får man ju upp oktantalet. En ren alkohol motor kan man höja kompressionen väldigt mycket.
 
98 brukar vara E05 och 95 E10
Alltså 5 och 10% inblandning av etanol. Så har jag tolkat det. Precis som @andrejsdenruskige säger så höjer alkohol oktantalet så dagens 98 är kanske inte är 98, vet inte. Men det är klart, tar man skitsoppa och häller i alkohol så får man ju upp oktantalet. En ren alkohol motor kan man höja kompressionen väldigt mycket.

Kompressionen och tändningen har väl egentligen med oktantalet att göra.
Högoktanigt bränsle har svårare att självantända.
En hög kompression skapar ett varmt förbränningsrum. Detta kan justeras med att sänka förtändningen, men då missar man ju syftet med den högre kompressionen.
Sänker man inte tändningen så lär man få spikningar och en massa lagerknack till följd. Ett alternativ är att köra en fetare blandning och då blir Stenevi arg.
Snål blandning ger en jävligt hög temperatur och kompressionen måste sänkas…..

Nu har vi ju folk som rejsar både på raksträcka och F1. Det man är intresserad av där är ju egentligen verkningsgrad och optimering.
Låt de som kan leka syssla med leka det, så kan man implementera tekniken i vardagen.
Det är inget fel på något bränsle, det är bara verkningsgraden som är dålig. Få upp verkningsgraden så är man en riktig miljökämpe.
 
Kompressionen och tändningen har väl egentligen med oktantalet att göra.
Högoktanigt bränsle har svårare att självantända.
En hög kompression skapar ett varmt förbränningsrum. Detta kan justeras med att sänka förtändningen, men då missar man ju syftet med den högre kompressionen.
Sänker man inte tändningen så lär man få spikningar och en massa lagerknack till följd. Ett alternativ är att köra en fetare blandning och då blir Stenevi arg.
Snål blandning ger en jävligt hög temperatur och kompressionen måste sänkas…..

Nu har vi ju folk som rensar både raksträcka och F1. Det man är intresserad av där är ju egentligen verkningsgrad och optimering.
Låt de som kan leka syssla med leka det, så kan man implementera tekniken i vardagen.
Det är inget fel på något bränsle, det är bara verkningsgraden som är dålig. Få upp verkningsgraden så är man en riktig miljökämpe.
Problemet är just "knack sensorerna" ...där regleras tändning o mängd. Ska jag åka med en "knackande" bmw eller Porsche p.g.a. Bolunds påfund om nåt miljömål...
 
Problemet är just "knack sensorerna" ...där regleras tändning o mängd. Ska jag åka med en "knackande" bmw eller Porsche p.g.a. Bolunds påfund om nåt miljömål...

Ja, en bil är ju oftast ”optimerad” efter ett bränsle. Lite spel finns alltid, men det finns inga knacksensorer som kan rädda missödet med dåligt bränsle. Det får nog motsatt miljöpåverkan att kasta i tvål gjord på tallbarr och fårull
 
Ja, en bil är ju oftast ”optimerad” efter ett bränsle. Lite spel finns alltid, men det finns inga knacksensorer som kan rädda missödet med dåligt bränsle. Det får nog motsatt miljöpåverkan att kasta i tvål gjord på tallbarr och fårull
Ja helt rätt, satsa på "unika" o linolje såpa så får dom gamla korkmattorna en renesans igen:beer:
SmartSelect_20220128-222923_Chrome.jpg
 
Kompressionen och tändningen har väl egentligen med oktantalet att göra.
Högoktanigt bränsle har svårare att självantända.
En hög kompression skapar ett varmt förbränningsrum. Detta kan justeras med att sänka förtändningen, men då missar man ju syftet med den högre kompressionen.
Sänker man inte tändningen så lär man få spikningar och en massa lagerknack till följd. Ett alternativ är att köra en fetare blandning och då blir Stenevi arg.
Snål blandning ger en jävligt hög temperatur och kompressionen måste sänkas…..

Nu har vi ju folk som rejsar både på raksträcka och F1. Det man är intresserad av där är ju egentligen verkningsgrad och optimering.
Låt de som kan leka syssla med leka det, så kan man implementera tekniken i vardagen.
Det är inget fel på något bränsle, det är bara verkningsgraden som är dålig. Få upp verkningsgraden så är man en riktig miljökämpe.
Ja oktantalet är ett mått på självantändning. Dagens F1 motorer är världens mest effektiva motorer genom tiderna. Bara att applicera i Svenne banans bil :) Inte riktigt så enkelt men det är lite så det funkar.
 
Bra i sverje ifall detta stämmer?

FB_IMG_1643373968607.jpg
Det stämmer bra, jag har erfarenhet från bilindustrin och kommer ihåg att räknade en gång just på energi värden på bränsle.
Alla bränsle har tillsatser även diesel. Diesel har förmågan att skaffa kondenser i sig vid temperaturändringar dvs blir det vatten på ytan i tanken. Statoil har en diesel som heter Mil och påstår att man kör en mil längre, det innehåller rätta insatser. Jag kör själv en dieselbil och tanka ofta där, fast de kan fuska också.
Vissa länder tillåter extra insatser i bränsle och kanske Sverige som vanligt hindra det, gissar bara.
 
Blev en biltråd tydligen?

Här förs en intressant diskussion om varför farangerna blir gnälliga efter några år i Thailand.



Finns en hel del att begrunda innan man emigrerar. Nu är väl det mesta avhandlat sedan tidigare men lite annorlunda perspektiv kan ju vara kul att få.
 
Blev en biltråd tydligen?

Här förs en intressant diskussion om varför farangerna blir gnälliga efter några år i Thailand.



Finns en hel del att begrunda innan man emigrerar. Nu är väl det mesta avhandlat sedan tidigare men lite annorlunda perspektiv kan ju vara kul att få.
Javisst måste läsa flashback, helst om man läser inläggen från folk som alldrig vart här 555555555.

Nog bättre med en biltråd än en flashbacktråd.....
 
Blev en biltråd tydligen?

Här förs en intressant diskussion om varför farangerna blir gnälliga efter några år i Thailand.



Finns en hel del att begrunda innan man emigrerar. Nu är väl det mesta avhandlat sedan tidigare men lite annorlunda perspektiv kan ju vara kul att få.
Hej

Tycker att det du länkade till är ganska klockrent och visst kan man läsa mycket sånt här på både svenska och utländska sociala medier, drömmen om ett bekvämt och bekymmersfritt liv i det gyllene och leende landet blir uppenbarligen inte alltid den drömtillvaro som man hoppats på.

Likaså verkar antalet expat falanger i Thailand ha minskat dom sista 10 åren om man ska tro på dom uppgifter som presenteras i media, snittet på dom kvarvarande uppges vara närmare 70 år och det fylls tydligen inte på med yngre i den takt som dom äldre går bort eller flyttar hem igen.

Skälen till det ovanstående är nog flera.

Mvh isan lover
 
Ja det står dig fritt att tycka.

Men kanske någon annan tycker att det kan vara givande att se hur tankarna går rörande att flytta till ett främmande land. Fanns en del förnuftiga tankar om hur drömmar kan bli till sand, om man inte vet vad man gör och kan förvänta sig.
Hej

Håller med helt, det är verkligen ett ämne som hör hemma i en tråd om Thailand, många har ju redan provat på att bo i Thailand och andra funderar säkert på att göra detta i framtiden.

Var ju på afterwork igår och samtalade med en kompis som planerar för att bo i Thailand på heltid eller halvårsvis när dom större barnen har flugit ur boet, han vägde också fördelar och nackdelar mot varandra och var ännu inte säker på vilket alternativ det skulle bli, på senare år hade även tankar på ett boende i Spanien dykt upp, men jag undrar vad hans Thailändska fru skulle tycka om det alternativet.

Mvh isan lover
 
Det är bara att prova sig fram. Har ju varit runt lite och just kommit till den insikten att Thailand trots sina brister är ett bra alternativ.
Hej

Lite samma här, efter alla år där och resor runt i världen så har jag ännu inte funnit något annat land som jag truvs bättre i, det är ju väldigt lätt att trivas där p.g.a människorna som för mig är dom som gör landet unikt.

Mvh isan lover
 
Hej

Lite samma här, efter alla år där och resor runt i världen så har jag ännu inte funnit något annat land som jag truvs bättre i, det är ju väldigt lätt att trivas där p.g.a människorna som för mig är dom som gör landet unikt.

Mvh isan lover
Trivs med människorna! Visst de är korrumperade och gör nästan vad som helst pengar.
 
En sådan där "flashbacktråd" vimlar ju av olika erfarenheter, fördomar och lösa rykten, samtidigt ger den upphov till en hel del funderingar. Den här kommentaren t ex:

"Village byar
Kom att tänka på diverse Villages som är populärt bland äldre och pensionärer att bo i.
Alla som bor där brukar ha väldigt trevligt tillsammans första året med fester och att de bjuder in varandra.
Efter något år däremot så börjar man gruppera sig, skvallrar, skapar drama osv..
Tror detta har att göra med att folk får nog och flyttar och sen står hela Village-ställen helt öde.
Detta är lite spekulationer."


Någon som känner igen sig, men ni kanske inte bor i rena "farang-byar", och kan det i så fall vara orsaken till att det finns (gör det verkligen det?) närmast tomma Village?
 
 

Liknande trådar

A
Svar
4
Visningar
2 K
Anonymius
A
H
Svar
607
Visningar
49 K
anonymous
A
 
Tillbaka
Topp