Jag minns en händelse som gjorde mig rejält förbannad på den svenska lärarkåren. Grabbarna hade det väl förspänt från Thailand, de hade gått i en privat skola i Bkk, Bangkok Christian College (BCC) från dagis tills de kom till Sverige. Båda sade att de redan lärt sig om matten för länge sen i Thailand jämfört med Sverige.Mitt ex grabbar var 11 o 13 år när de kom till Sverige 2011. 13-åringen klarade högstadiet med godkända betyg, valde naturlinjen i gymnasiet och han hade godkänt i alla ämnen i gymnasiet, tom högsta betyg A i några ämnen bl.a kemi. Började plugga på universitetet i Uppsala men pluggar nu i Stockholm. En begåvad grabb med ambitioner.
10-åringen har haft det svårare. Han hade en sabai-sabai inställning till skolan men skärpte till sig. Hans storebror har blivit ett föredöme och han vill också... men har det tyngre, svårare.
När de kom till Sverige sade jag att det blir spring ute på kvällarna. Jag hade hört om att gick åt helvete för många som kom till Sverige i den åldern. De fick andra thaivänner och blev en grupp med killar och tjejer som skött sig och kämpat för en bra framtid i Sverige med en utbildning i grunden.
Det behöver inte gå åt helvetet för alla, det kan tom bli riktigt bra.
De hamnade på olika skolor i kommunen, fbk. Den yngres skola hade ett test i matten som han klarade mer än de lärt i klassen och blev anklagad av lärarn för fusk, grrrr... Ett dåligt exempel hur det kan bli. Påverkade inte hans självförtroende i rätt riktning. Finns mycket att önska av svenska lärare också!
Minns en annan händelse från den yngres fbk. Det var en arabunge som brukade trakassera han varje dag och slå honom. Vi diskutterade det hemma vad som kunde göras. Han löste det själv! En dag när den trakasserande ungen kom för sin dagliga dos av trakasserier så slog han till han. Han visste vad som skulle hända och föregick arabungen. Han blev väldigt förvånad av förnedringen/smällen. Efter det var det lugnt. Vi frågade varför han gjorde så. Han svarade att det var bättre att föregå än föregås! Ungar är underbara ibland för sina lösningar. Han har aldrig varit en bråkig unge, utan bara vid detta tillfälle, vad jag vet.