Då ska vi börja bygga i Nakhon Sawan, Banphot Phisai District

Ponera att man framtiden vill avlägsna/flytta en innervägg ja då står pelaren där. Tror du inte att vi fattar varför man ställer pelare mitt inne i huset samt att man kan dölja dem med innerväggar? Med en annan konstruktion på takstolarna så kan man "slippa" bärande pelare mitt i huset. Fast det är bra med extra bärighet när det blir mycket snö på taket, man vet aldrig vad som händer med klimatet.

Detta är inget stort problem. Vi har pelare mitt i huset dolda av innerväggarna och jag kommer att överleva det. Jag är säker på att @Janne tog upp ämnet av rent intresse för hur man kan lösa saker och ting på olika sätt.

Inte behöver jag ifrågasätta hans bygge av huset heller innan det ens är klart.
Så är du nöjd nu Nam falang?

Du får tro precis vad du vill Nam falang.
BosseB tråd detta, jag vill inte sabba den mer än jag redan gjort.
Det är hans hus han får bygga det på det bästa sättet för honom och hans familj och även efter sina ritningar.
:wai:

Det är klart att han får bygga precis som han vill och att frågan om pelarna inte var en stor grej men du verkar hänga upp dig väldigt mycket på att någon reflekterar över en vanligt förekommande konstruktion i Thailand och säkert i en massa andra länder.

Skulle jag bygga ett hus "själv" i Thailand så skulle jag fundera på att lösa vissa konstruktioner annorlunda. Huset vi har nu var färdigkonstruerat, med pelare mitt i huset dolda av innerväggar, och vi hade ingen möjlighet att göra så stora konstruktionsförändringar.

Man skall inte ändra för mycket på hur det lokala folket är vana med att bygga på. Kan ställa till det om man inte är på plats hela tiden under bygget. Jag ville t.ex ha varmt och kallt vatten i alla kranar precis som i Sverige men med facit i hand så skulle jag valt att inte ändra på hur man brukar göra i Thailand.

Frågan är fri precis som svaret. Jag försöker hålla samma intelligenta nivå som dig. Ta en grogg till ;)

:thumbsup:
Hattbalkar är den pelarfria lösningen givetvis, krävs endast pelare i ytterväggar om du har råd med en sån konstruktion när du bygger själv med egna ritningar efter dina önskemål.
Spännvidden och hållfastheten är helt suverän.
Men det vet du ni redan Janne och Nam falang, skrev det ändå i brist på sysselsättning än på morron.

Jag tog upp frågan om pelarna endast för att uppmärksamma BosseB och om han hade reflekterat över det. Även om det börjar bli för sent är det ju enklare att ändra nu än senare.

Sen som @Nam Falang säger, inte så stor sak och ska man bygga på annat sätt bör man vara på plats hela tiden ...

Skulle jag bygga hus nu, skulle jag nog fundera på att bygga utan pelarna ... men det kan ju komma att ändras om det blir aktuellt.

Jag tog upp frågan om pelarna endast för att uppmärksamma BosseB och om han hade reflekterat över det. Även om det börjar bli för sent är det ju enklare att ändra nu än senare.

Sen som @Nam Falang säger, inte så stor sak och ska man bygga på annat sätt bör man vara på plats hela tiden ...

Skulle jag bygga hus nu, skulle jag nog fundera på att bygga utan pelarna ... men det kan ju komma att ändras om det blir aktuellt.

Hattbalkar rekommenderas som som självbärande material i stommen om den byggs av stål.

Senast redigerad av en moderator:
I går påbörjades taket i vårat "växthus" med pelare mitt i rummen. Samtidigt kom det lite sand för att fylla upphöjningen av huset.

1.jpg

2.jpg

Och idag fortsatte man med taket, nockplåt och plåt på "vindskivorna". Samtidigt som man vibrerade ner sanden till lagom Nivå.

I eftermiddag ska det börjas med att armera för innerväggar och mura på ett varv stenar för att fylla på betongen som förhoppningsvis kommer på måndag. Så hoppas vi att armeringsmattor och avlopps och vattenrör kommer i tid också. Men det kan ju vara lite si och så med leveranserna här nere... :p

1.jpg

2.jpg

3.jpg

I går påbörjades taket i vårat "växthus" med pelare mitt i rummen. Samtidigt kom det lite sand för att fylla upphöjningen av huset.

1.jpg

2.jpg

5555 underbart "växthus med pelare mitt i" :)

Pelarna är jag med på men anledningen till att kalla det för växthus vet jag inte. Plåttaket kanske?

Personligen hade jag valt betongpannor men vet inte om det gör så stor skillnad på inomhus klimatet. Jag tycker bara det ser mer gediget ut samt låter inte så mycket då det regnar.

Vilket tempo ni håller. När har planerat att flytta in?

5555 underbart "växthus med pelare mitt i" :)

Pelarna är jag med på men anledningen till att kalla det för växthus vet jag inte. Plåttaket kanske?

Personligen hade jag valt betongpannor men vet inte om det gör så stor skillnad på inomhus klimatet. Jag tycker bara det ser mer gediget ut samt låter inte så mycket då det regnar.

Vilket tempo ni håller. När har planerat att flytta in?

Vi håller en snäv budget, så vi bygger lite nu. Grund, tak och väggar i år. Sen far vi ner nästa år och börjar invändigt. Inflyttningsklart hoppas vi det är om 2 - 3 år typ...

Då blev det dax med VVS biten i eftermiddags... Tur man va med lite där, grundregeln lutning på 1 cm per meter förstod dom inte. Var tvungen att visa dom på skithusröret, det dom monterat lutade "bakåt", på första bilden ser man utloppet till skithus tanken på utsidan, till höger utom bild ligger inloppet på första toan. Man ser helheten på sista fotot. Så med ivriga instruktioner al'a mim teater visade jag vad som kommer att hända om toa ledningen har bakåt lutning. Så till slut hajjade dom och grävde om rören... :rolleyes:

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

Liknande trådar

C
Svar
116
Visningar
15 K
Anonymos