En turistavgift på 500 baht införs nästa år för ankommande till Thailand.

 

Isan Lover

Forumveteran
Hej

En turistavgift på 500 baht ska införas för alla utlänningar som anländer till Thailand, har för mig att det inte var så värst många år sedan man tog bort en sådan avgift, men nu är det tydligen dags igen.


Collection of B500 fee from foreigners starts next year​

Fund expected to transform industry
PUBLISHED : 4 OCT 2021 AT 05:11
NEWSPAPER SECTION: BUSINESS
WRITER: NARUMON KASEMSUK
A tourist enjoys the scenic view in Mae Fah Luang Arboretum in Chiang Rai. (Photo: Pongpet Mekloy)
A tourist enjoys the scenic view in Mae Fah Luang Arboretum in Chiang Rai. (Photo: Pongpet Mekloy)

The Tourism and Sports Ministry is poised to start collecting a 500-baht tourism fee for a "tourism transformation fund" next year, with the budget following a co-payment model.
The Centre for Economic Situation Administration last week approved the creation of the fund, which is expected to subsidise projects that transform the industry, focusing on high-value and sustainable tourism.
Yuthasak Supasorn, Tourism Authority of Thailand (TAT) governor, said the fee collection of 500 baht per person should start next year, with the aim of collecting 5 billion within the first year, assuming 10 million foreign arrivals in 2022.


Mvh isan lover
 
Det är det väl i de flesta länder, det är väl få som vill ha mindre än vad man redan har.
Lika ofta är det nog thai som lurar thai, senaste exemplet jag hörde om förra veckan var pyramidspelet Dotlife.

/ SatanG
Ja det ar klart som fan att dom lurar varandra lika mycket som oss nar dom far 600 baht i pension den dagen dom far det, da galler det att ha det man skall ha for att overleva
 
Är ju igentligen gammalt förslag som på tapeten igen.
Var ju uppe innan pandemin med, finns ju tråd om det då på forumet och visade ju sig att flera länder har redan en sådan avgift.
Blev inget av det den gången dock.
 
Vad jag minns så fick man betala en avgift då man lämnade landet men att den avgiften senare lades till på biljettköpet, hjälpte en Aussie som var luspank då han kom till flygplatsen med några hundra baht.
Jag och en kompis diskuterade detta för ett tag sedan och jag har också för mig att man betalade en avgift när man lämnade landet.
Min kompis hade inget som helst minnen av någon avgift och menade att jag blandat ihop det med overstay.
Jag har lite dåligt minne så jag la ner diskussionen.
Vi började resa till Thailand år 2000…fanns den avgiften då?
Är det någon som vet?

Det skulle vara roligt att ha rätt någon gång :nod:
 
Jag och en kompis diskuterade detta för ett tag sedan och jag har också för mig att man betalade en avgift när man lämnade landet.
Min kompis hade inget som helst minnen av någon avgift och menade att jag blandat ihop det med overstay.
Jag har lite dåligt minne så jag la ner diskussionen.
Vi började resa till Thailand år 2000…fanns den avgiften då?
Är det någon som vet?

Det skulle vara roligt att ha rätt någon gång :nod:
 
Jag och en kompis diskuterade detta för ett tag sedan och jag har också för mig att man betalade en avgift när man lämnade landet.
Min kompis hade inget som helst minnen av någon avgift och menade att jag blandat ihop det med overstay.
Jag har lite dåligt minne så jag la ner diskussionen.
Vi började resa till Thailand år 2000…fanns den avgiften då?
Är det någon som vet?

Det skulle vara roligt att ha rätt någon gång :nod:
Du har rätt. Det var 500b när man lämnade landet, fram till mitten/slutet av 2000.

edit: @LeWi var snabbare, fram till 2007 då det började inkluderas i biljetten istället. :)
 
 

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
767
anonymous
A
A
Svar
53
Visningar
7 K
Hans Svensson
H
 
Tillbaka
Topp