En turistavgift på 500 baht införs nästa år för ankommande till Thailand.

Du har rätt. Det var 500b när man lämnade landet, fram till mitten/slutet av 2000.

edit: @LeWi var snabbare, fram till 2007 då det började inkluderas i biljetten istället. :)
Var alltid ett problem att komma ihåg att lägga undan den där "pengen" för att komma in på flygplatsen. Inte sällan man såg panikslagna turister som missat detta som inte hade några pengar kvar och stod och inte kom in på flygplatsen

Detta var på den tiden man höll på med kontanter och till och med resecheckar

Började resa till Thailand 1979

Jag och en kompis diskuterade detta för ett tag sedan och jag har också för mig att man betalade en avgift när man lämnade landet.
Min kompis hade inget som helst minnen av någon avgift och menade att jag blandat ihop det med overstay.
Jag har lite dåligt minne så jag la ner diskussionen.
Vi började resa till Thailand år 2000…fanns den avgiften då?
Är det någon som vet?

Det skulle vara roligt att ha rätt någon gång :nod:
Hej

Du har helt rätt.

Mvh isan lover

• Like
Reactions: Nox
Var alltid ett problem att komma ihåg att lägga undan den där "pengen" för att komma in på flygplatsen. Inte sällan man såg panikslagna turister som missat detta som inte hade några pengar kvar och stod och inte kom in på flygplatsen

Detta var på den tiden man höll på med kontanter och till och med resecheckar

Började resa till Thailand 1979
Hej

Ja det var många som hade gjort sig av med sina sista Thailändska pengar när dom kom till Don Muang, såg många exempel på detta på 80-talet.

Mvh isan lover

Jag och en kompis diskuterade detta för ett tag sedan och jag har också för mig att man betalade en avgift när man lämnade landet.
Min kompis hade inget som helst minnen av någon avgift och menade att jag blandat ihop det med overstay.
Är det någon som vet?

På Don Muang fanns tidigare två luckor där man köpte en biljett för 500 bht att uppvisa för stämpelnissen när man stämplade ut vid imm disken,, tog en jäkla tid för honom att studera och godkänna den blå papperslappen

På Don Muang fanns tidigare två luckor där man köpte en biljett för 500 bht att uppvisa för stämpelnissen när man stämplade ut vid imm disken,, tog en jäkla tid för honom att studera och godkänna den blå papperslappen
Hej

Det är min bild av denna avgift också, långa köer och folk som blev desperata eftersom dom inte hade några kontanter.

Mvh isan lover

Är det någon som vet?

Den fanns 2005 när jag åkte ner första gången.

Hej

Det bästa vore väl om dom insåg att dom redan har en sån avgift sedan tidigare och att den numera ingår i biljettpriset.

Mvh isan lover
Har redan framförts klagomål angående avgiften.

Har redan framförts klagomål angående avgiften.
Hej

Ganska väntat, en ny avgift är ju inget som gynnar turismen som dessutom har det extra jobbigt just nu.

Mvh isan lover

Ja det ar klart som fan att dom lurar varandra lika mycket som oss nar dom far 600 baht i pension den dagen dom far det, da galler det att ha det man skall ha for att overleva
Gäller ju att de har gift sig med ordentliga papper med någon med ordentliga papper....

Senast ändrad:
Hej

Det bästa vore väl om dom insåg att dom redan har en sån avgift sedan tidigare och att den numera ingår i biljettpriset.

Mvh isan lover
Den tidigare avgiften var en UTRESE-avgift och nu kommer det en INRESE-avgift. Jag hoppas verkligen att dom kör med det gamla systemet att man skall betala med Baht i en lucka som gick förbi för 500 meter sedan. (555 ironi)

Nu väntar vi bara på en daglig UPPEHÅLLS-avgift.

Någon som har en bra länk till Vietnams turistbyrå?

Den tidigare avgiften var en UTRESE-avgift och nu kommer det en INRESE-avgift. Jag hoppas verkligen att dom kör med det gamla systemet att man skall betala med Baht i en lucka som gick förbi för 500 meter sedan. (555 ironi)

5555 du tror att en av världens mest totalitära kommuniststater är bättre.... Sen kommer du väl inte in där ens för tillfället pga covid regler?

Finns massor av städer världen runt som har en sådan "Uppehållsavgift" redan. Då läggs den normalt på hotellpriserna som några kronor per dygn och kallas "City-Tax" normalt på kvittot

Hej

Det skulle nog många tycka om det fanns någon chans till detta, men alla som har varit i Thailand inser ju att mycket av pengarna kommer att försvinna på vägen.

Mvh isan lover
Ja det kanske det gör men det är inget jag bryr mig om och ibland fattar jag inte att de som klagar på korruption regering och andra lurendrejare ens reser hit och gynnar dem. Men om nu en del av 500 Baht försvinner på vägen så kanske landet skull få in mer pengar om ankomstavgiften är 1000 Baht om det försvinner något på vägen.
Jag hade tappat en navkapsel på bilen och var till en bilskrot här i närheten och skulle köpa en, han skulle ha 500 Baht men jag sa nej nej då gick han ner till 250 Baht då vände jag och gick därifrån för sådana lurendrejare gynnar jag inte och de kan kan dra åt helvete och jag kommer aldrig mer att köpa något där.

Ja det kanske det gör men det är inget jag bryr mig om och ibland fattar jag inte att de som klagar på korruption regering och andra lurendrejare ens reser hit och gynnar dem. Men om nu en del av 500 Baht försvinner på vägen så kanske landet skull få in mer pengar om ankomstavgiften är 1000 Baht om det försvinner något på vägen.
Jag hade tappat en navkapsel på bilen och var till en bilskrot här i närheten och skulle köpa en, han skulle ha 500 Baht men jag sa nej nej då gick han ner till 250 Baht då vände jag och gick därifrån för sådana lurendrejare gynnar jag inte och de kan kan dra åt helvete och jag kommer aldrig mer att köpa något där.
Samtidigt så hyllar han korruptionen i sin by där det gynnar honom.

Jag har nog aldrig stött på en sådan hycklar och lögnare sedan XXXXX

Fy fan.

Liknande trådar

A
Svar
2
Visningar
772
anonymous
A
A
Svar