Hej
När det gäller besök i nationalparker, museum, kända tempel, palats och liknande så handlar det väl snarare om hundralappar mer än ”några baht mer” och då på varje ställe som turisterna normalt besöker, så totalt blir det ju säkerligen åtskilliga tusenlappar.
När jag uttalar mig i frågan så är det i första hand mot systemet som sådant och inte för min egen del, jag brukar oftast få samma pris som Thailändarna, tidigare räckte det i många år att visa sitt Thailändska körkort för att få samma pris som Thai vid inträde på museum, nationalparker och akvarium m.m.
Numera tilltalar jag personalen på Lao och talar om varifrån jag kommer då brukar det oftast bli Thaipris på museum, nationalparker och akvarium m.m, någon enstaka gång har dom inte gett med sig och då har jag avstått ifrån att gå in.
Det är främst på turistorter som som dom är noga med att ta ut det högre priset för falanger, så var det ex.vis på Koh Samet sist gång vi var där, då gick jag in en annan väg än genom den port där man får betala inträde, på så vis slapp jag betala den högre avgiften för falanger, det var mitt sätt att protestera.
Mvh isan lover