Flytta hem, skatteverket kan tänkas vilja se vad?

weather

Nykomling
Har varit bosatt och jobbat många år här i Thailand. Nu är det dags att flytta hem, i alla fall i några år.

Om skatteverket skulle bli nyfikna av ett eller annat skäl, vad för dokument kan jag tänkas behöva för att styrka att jag jobbat och betalt skatt här i Thailand?

Har varit bosatt och jobbat många år här i Thailand. Nu är det dags att flytta hem, i alla fall i några år.

Om skatteverket skulle bli nyfikna av ett eller annat skäl, vad för dokument kan jag tänkas behöva för att styrka att jag jobbat och betalt skatt här i Thailand?
Varför skulle skatteverket vilja veta vad du gjort i Thailand lika lite som Thailand vill veta vad du gjort i Sverige?

Det är väl rätt logiskt att Svenska myndigheter är mer intresserad av mina förehavanden i utlandet i egenskap av att vara Svensk, och som återflyttad till Sverige, än vad Thailändska myndigheter skulle vara intresserad vad jag, i egenskap av random utlänning gör i mitt hemland?

Men ja, det kan säkert finnas anledningar, situationer som jag inte ens tänkt på, men mina kunskaper är begränsade i området. Och eftersom jag gjort allt regelrätt, och jag säkerligen kan få fram dokument nu är det onödigt att chansa. Alltid bra att kunna styrka att man betalt skatt.

Det kanske finns vissa speciella Thailändska dokument som kan vara bra att ha, och det är det jag frågar om.

Pratade med en god vän som jobbar på Skatteverket, det är bara att komma hem å registrera dig, inga papper behövs från Thailand.
Välkommen till kylan;)

Kan vara viktigt, att skriva in sig, i det Landsting man tidigare bodde, kan annars bli problem om man behöver sjukvård. Kolla detta med FK via mail innan så du har papper på vad dom svarar, muntliga svar har dom, men dom ljuger tyvärr ganska ofta.
Och du har bevisbördan.

Jag skrev in mig i ett hrlt annat lan /landsting an vad jag tidigare varit indkriven i ,inga problrm ,vilks problem skulle infinna sig , msn skrivrr sig dar msn sksll vara bosatt , inget snnat gallet, tar ca 14 dagar sa ar du inne i rullan igrn , kom papper i ladan om detta , skitlatt

Jag skrev in mig i ett hrlt annat lan /landsting an vad jag tidigare varit indkriven i ,inga problrm ,vilks problem skulle infinna sig , msn skrivrr sig dar msn sksll vara bosatt , inget snnat gallet, tar ca 14 dagar sa ar du inne i rullan igrn , kom papper i ladan om detta , skitlatt
Skittelefon som stavar som en full Engelsman :)

Det finn dessutom ett skatteavtal mellan Swe / TH.
Man skall endast skatta, i det land där inkomsten uppstod.
Dvs. du har redan skattat i TH Klart slut.
Du kommer inte att kunna få några intyg i Th. Endast om du har haft firma och kan visa din redovisning.
Själv, skulle jag mata dom pappren i en rivare, och glatt gå vidare i livet med ett stort leende.
Du ställer frågor men talar sedan om hur du vill göra, förstår inte tanken.
Varför tror du att du är så attraktiv hos SKV.Gamla synder preskriberas efter 5 år.

Det finn dessutom ett skatteavtal mellan Swe / TH.
Man skall endast skatta, i det land där inkomsten uppstod.
Dvs. du har redan skattat i TH Klart slut.
Du kommer inte att kunna få några intyg i Th. Endast om du har haft firma och kan visa din redovisning.
Själv, skulle jag mata dom pappren i en rivare, och glatt gå vidare i livet med ett stort leende.
Du ställer frågor men talar sedan om hur du vill göra, förstår inte tanken.
Varför tror du att du är så attraktiv hos SKV.Gamla synder preskriberas efter 5 år.

Har rent mjöl i påsen, och är mån om att göra saker och ting på ett korrekt sätt som möjligt. Nja jag tror man skall skatta beroende på var man anses vara bosatt, inte där inkomsten uppstått.

Det låter bra!

Har rent mjöl i påsen, och är mån om att göra saker och ting på ett korrekt sätt som möjligt. Nja jag tror man skall skatta beroende på var man anses vara bosatt, inte där inkomsten uppstått.
Helt fel står i skatteavtalet mellan Sverige och Thailand att du är i första hand skattepliktig i det land du har inkomsten ifrån, inte bosatt.
Exakt samma sa skatteverket när jag var och pratade med dom innan jag flyttade ner.

Senast redigerad av en moderator:
Det är väl rätt logiskt att Svenska myndigheter är mer intresserad av mina förehavanden i utlandet i egenskap av att vara Svensk, och som återflyttad till Sverige, än vad Thailändska myndigheter skulle vara intresserad vad jag, i egenskap av random utlänning gör i mitt hemland?

Men ja, det kan säkert finnas anledningar, situationer som jag inte ens tänkt på, men mina kunskaper är begränsade i området. Och eftersom jag gjort allt regelrätt, och jag säkerligen kan få fram dokument nu är det onödigt att chansa. Alltid bra att kunna styrka att man betalt skatt.

Det kanske finns vissa speciella Thailändska dokument som kan vara bra att ha, och det är det jag frågar om.

Kan vara viktigt, att skriva in sig, i det Landsting man tidigare bodde, kan annars bli problem om man behöver sjukvård. Kolla detta med FK via mail innan så du har papper på vad dom svarar, muntliga svar har dom, men dom ljuger tyvärr ganska ofta.
Och du har bevisbördan.

Av egen erfarenhet vill jag säga att rätt till sjukvård har man alltid rätt till som svensk medborgare oavsett var man är skriven.
Fick en åkomma (nej, det sved inte när jag skulle kissa) som gjorde att jag fick besöka sjukvården när jag var i Sverige för ett par år sedan. Allt var frid och fröjd tills FK hörde av sig när dom fick veta att jag var "hemma". Jag hade blivit utskrivet från landet per automatik (lite samarbete mellan FK och skatteverket) och blev inkallad till möte.
Snubben berättade att jag var utskriven och ville ha min adress i utlandet, och jag frågade -Hur kan jag vara utskriven när jag för ett par veckor sedan besökte sjukhuset?
Han svarade med att det är en vanlig föreställning att FK har med sjukvården att göra, men så är inte fallet. FK har bara hand om ev bidrag men att alla svenska medborgare har alltid rätt till sjukvård.

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar