Flytta till Thailand. Är det möjligt om man inte har gott om pengar?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Khuntan " sa:
Vad är det jag skriver som gör att inte alla sjuka eller förtidspensionärer har den möjlighet. Att vara sjuk eller förtidspensionär är en belastning för de friska som skall se till att de också skall kunna leva ett drägligt liv. Att de då spenderar sina bidrag i ett annat land där ingen moms eller socialavgifter finns tycker jag är fel. Hoppas att myndigheterna får upp ögonen för detta. Ett sjukt Sverige som inte ser över sin ekonomi är vad detta handlar om.
Det känns skönt att vi alla har olika syn på saker och ting, det för utvecklingen frammåt

Olika åsikter!!!
Kan du i stället förklara dina och motivera varför sjuka och andra som lever med gamla synder inte skall göra rätt för sig i Sverige. Så vid de nu inte är sjuka i huvudet vilket skulle försvåra det.
Det tragiska med Sverige är att just de riktigt sjuka inte får hjälp utan snyltarna parasiterna snor pengarna.
Om jag har ont i mina leder och lider av kyla skall jag då med omedelbar verkan ha möjlighet att leva ett liv som kan liknas med den största lotto vinsten. Att svenska skatte bettlare skall behöva leva med misstanken att eventuellt några i detta system där han eller hon är med och betalar inte är sjuka utan i stället lever som snyftare på systemet.
Därför tycker jag att ingen med dessa bidrag skall få lov att lämna Sverige med bibehållna bidrag.
Om de inte tål kyla skicka dem till Somalia med hela bidraget i stället för U-lands bistånd.

"Khuntan " sa:
Olika åsikter!!!
Kan du i stället förklara dina och motivera varför sjuka och andra som lever med gamla synder inte skall göra rätt för sig i Sverige. Så vid de nu inte är sjuka i huvudet vilket skulle försvåra det.
Det tragiska med Sverige är att just de riktigt sjuka inte får hjälp utan snyltarna parasiterna snor pengarna.
Om jag har ont i mina leder och lider av kyla skall jag då med omedelbar verkan ha möjlighet att leva ett liv som kan liknas med den största lotto vinsten. Att svenska skatte bettlare skall behöva leva med misstanken att eventuellt några i detta system där han eller hon är med och betalar inte är sjuka utan i stället lever som snyftare på systemet.
Därför tycker jag att ingen med dessa bidrag skall få lov att lämna Sverige med bibehållna bidrag.
Om de inte tål kyla skicka dem till Somalia med hela bidraget i stället för U-lands bistånd.
Nähä!

"Khuntan " sa:
Olika åsikter!!!

Så du menar tex: om man råkar ut för en olycka o då blir sjuk skriven ett längre tag då ska man inte få komma till värmen eller har ja missförstått dig

glimten66

Sjukskriven själv klart skall man ut och resa nya okända miljöer möta läkare som man inte kan kommunicera med om det blir värre Ju längre bort man reser desto bättre är det. Sjukskriven bettyder ju att man skall villa inte göra allt som man inte tidigare gjorde.
Problemet är väl just här att man gör ju numera inget på jobbet så om man skall göra något annat så får det väl bli resa om man nu inte har en trädgård att fixa med eller en gammal bil eller båt det finns så mycket saker som man kan göra när man blir sjuk.
När man blir sjuk skall man ta det på allvar inget kan vara bättre för kroppen än att villa från sitt arbete det vill säga att göra något . Man skall akta sig för är att gå tillbaka för fort till sitt arbete och sitt normala social liv.

Är det detta du tänker på Glimten.

Nej men när ja läser de du skriver så ska ju ingen som e sjuk få göra någonting för dig dom ska inte kunna resa eller göra någe kul finns många sjuka tror ja som inge hellre vill än kunna komma tillbaka till sitt arbete men sjuk do eller i vissa fall olyckor gör så att dom inte kan ..

så får du bestämma så ska dom bara sitta inne o inte göra någe för de e ju dina skatte pengar dom använder.....

En liten fråga till dig khuntan som inte är allför komplicerad. Anser du att pension är bidrag ?? :-\ :-\ :-\

Mats

"glimten66 " sa:
Nej men när ja läser de du skriver så ska ju ingen som e sjuk få göra någonting för dig dom ska inte kunna resa eller göra någe kul finns många sjuka tror ja som inge hellre vill än kunna komma tillbaka till sitt arbete men sjuk do eller i vissa fall olyckor gör så att dom inte kan ..

så får du bestämma så ska dom bara sitta inne o inte göra någe för de e ju dina skatte pengar dom använder.....

Bra skrivet Micke :thumbsup: :thumbsup: :nod:

Mats

Tackar Matte blir så förbannad när det kommer sådana skitstövlar o snackar ja hoppas han behöver våran sjuk vård en dag o de gör han nog när han blir ännu äldre o inte har råd me försäkringar då kommer han krypande o vill att vi ska betala för hans sjukvård....

micke

"glimten66 " sa:
Tackar Matte blir så [¤#@@¤%] när det kommer sådana skitstövlar o snackar ja hoppas han behöver våran sjuk vård en dag o de gör han nog när han blir ännu äldre o inte har råd me försäkringar då kommer han krypande o vill att vi ska betala för hans sjukvård....

micke

Helt rätt ! olyckor och sjukdomar kan drabba oss alla när man minst anar det, det är något fler borde tänka på.

"matteisurin " sa:
Helt rätt ! olyckor och sjukdomar kan drabba oss alla när man minst anar det, det är något fler borde tänka på.

Så rätt för som du säger sjuk dom kan drabba dom friskaste av oss samma med olyckor
ta i trä..... fan man har ju sett dom mäniskorna som man aldri trodde kunde vara sjuka knappt kunna göra någe nu på grund av sjukdom ..o då e dom inte gammala utan i sina bästa år

glimten66

Tidigare trodde jag att det fanns snyltar men nu vet jag efter några år i Thailand.
Men att de var så många trodde eller visste jag inte.
Intjänad pension eller privat pension skall man få ta med sig det är väl ganska självklart. Problemet för vissa kan vara att skilja på detta då deras nu varande jobb verkar mera vara en form av bidrag än arbete och då har de naturligt viss svårt att se skillnaden. Men jag tycker att man skall respektera den del av befolkningen som arbetar för att försörja de övriga.

Idag får väl ingen livstids bidrag längre utan alla skall behovs prövas i mellan åt tycker att detta skall även gälla tidigare beviljade livs tids bidrag. Om inte detta går begränsa dem till att gälla för dem som bor i Sverige. Det finns ju fortfarande den möjligheten att resa på semester.

Om jag inte har fel så är det väl så att om man får A-Kassa har man inte rätt att ta med sig denna utomlands så vida man inte söker jobb utomlands. Under regeln att man skall stå arbets marknaden till förfogand. Men samtidigt är det så att om någon ringer samma dag kan man tacka nej.

Legolas om du hade varit skyldig mig pengar ex för att jag borgat ett lån till dig som jag fortfarande idag betalar på fast än jag har pensions åldern inne är jag nu tvungen att arbeta för att inte göra personlig konkurs. Skall då du kunna flytta till ett paradis leva som en kung omoraliskt och fel tycker jag.

Bidragssverige går en osäker framtid till mötes.Dom som har bidrag vill flytta utomlands till Paradiset.Dom som vill ha framtida bidrag invandrar till Paradiset Sverige 8)

Det finns dom som har som mål att få sig en förtidspension för att sedan leva på andra.
Sedan finns det dom som är långtidssjukskrivna/ förtidspensionerade som är friska både till kropp och själ, men som fanimej bara är lata och vill snylta.

Felet är att det är för många som inte har gjort sig förtjänt av dessa saker som missbrukar systemet, vilket leder till att dom som verkligen är drabbade får problem.
Hade några polare förut som bara jobbade tre månader per år. Efter det fick man nya stämplngsdagar. Fyfan vilka jävla parasiter.
Dessutom så jobbade dom sina tre månader i Norge och skatten blev betald där.

En sak är helt säker - Fuskare och snyltare finns i alla system, överallt. En del har inte den mentala spärren att man inte skall "stjäla" från andra.

MEN - Dom som verkligen är sjuka och har detta godkänt av Försäkringskassan kan väl för allt i världen inte beläggas med reseförbud bara för att man är sjuk. Är det inget hinder för tillfrisknandet så kan jag inte begripa varför det skulle vara förbjudet att resa till exempelvis Thailand. Det är väl inget sådant samhälle vi vill ha, eller hur?

Kontroller skall naturligtvis finnas för att minimera fusk och mygel, absolut inget fel i detta. Men att generellt belägga folk med reseförbud - Nej tack!

Khuntan varför gnäller du du betalar ju ingen skatt i Sverige. Då har du som jag ser det inte några rättigheter alls här.
Hoppas du får det bättre där du är

Legolas jag har inget emot dig snarare tvärtom tycker du är en tillgång för mänskligheten och gör bara vad andra gör inom lagens ramar. Men jag tycker att det skulle passa bättre att man säger som det är Sverige är ett tycka synd samhälle och de som arbetar skall vara tacksamma att de kan försörja sig själva och andra. Det jag ställer mig frågande till är hur denna moral har fått ett sådant fotfäste i Sverige. När jag nu på detta forum diskuterar detta hade jag önskat kunna få bättre förklaringar än att man inte skall ha så ont av andra människor hur skall detta tolkas.

I Sverige har vi inga uteliggare om de inte aktivt söker sig till det eller fattiga människor. Verkar lite märkligt att Sverige inte har uteliggare eller personer som hamnar på gatan så som andra länder. Sverige uppmuntrar ohederliga lata människor att utnyttja systemet sjuka människor får då lida pga av dem.
Alla dessa frågetecken som riktas mot denna utsatta grupp skall röjas undan och jag är helt övertygad att de som verkligen behöver hjälp inte säger emot mig.

Fattar faktiskt inte hur du kan svara mig som ovan att jag inte borde ha så ont av andra människor. När jag arbetar efter min pension för att inte gå i personlig konkurs.

Rolf du har helt fel där om jag visste att mina skatte pengar gick till de sjuka i Sverige skulle jag kanske fortsatt att betala genom att fortsätta arbeta men jag kan inte för må mig till att betala till ett sjukt Sverige. Jag har faktiskt skattat fram varenda krona i Sverige som jag idag lever av i Thailand.

Gnällig tydligen inte tillräckligt lever ju inte av bidrag.

Ni har alla lika många rätt som fel. En skuld är en skuld är en skuld....

Att betala fogden är en form av straff för ogentligheter man begått tidigare.
Må vara att det är 34 år sedan, skitsamma.
Om skulden hade rört böter för ett grovt brott, och att pengarna går till brottsoffren? Är det då ok att killen förtjänar att ligga i solen på någon strand och lapa sol o Chang bara för att han tycker det är jobbigt med att fogden jagar honom?

Tror ni att skulderna försvinner bara för man sticker utomlands? NEJ det är vi andra som blir kvar här i Sverige som fortsättningsvis får betala för hans skuld + att sen ska myndigheterna lägga ner resurser på att försöka spåra upp killen, och DET är inte billigt.

Sen att folk utnyttjar systemet är inte konstigt, för systemet utnyttjar ju oss.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar