Flytta till Thailand vid uppnåt pensionsålder

Har du tänkt flytta till Thailand när du har blivit pensionär?

• Inte, endast hälsa på ibland

Röster: 3 3.9%
  • Delvis, vill nog ha kvar ett boende i Sverige

Röster: 40 51.9%
  • Helt och hållet

Röster: 35 45.5%

• Totala väljare
    77

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"legolas " sa:
ja såhär gör man när man vill ta död på väldigt goda råd utav folk som vet vad dom pratar om. Det är väl därför som vi människor är dömda i evigheters evighet att alltid göra om alla misstag som förfäderna har gjort.

Klart att var och en skall kunna göra vad dom vill, men det gäller att vara observant med det som Anubaan pratar om, vad det gäller sysselsättning. Nog faan har man märkt alla dessa pensionärer som knalldör när jobbet tas ifrån dom, och de blir sittande i sin soffa hemmavid. De har ju aldrig behövt riktuiga vänner förut, de har ju haft sin "familj" och de har haft sitt arbete som en ventil. ta ifrån människan ventilen, så kan man vara illa ute.

Jag tycker inte alls det är fel att det finns folk som påtalar att man är inte oövervinnerlig och kan skita i allting hela livet. Att sätta sig bakom sin häck och aldrig titta ut. Både vi och läkarna säger exakt samma sak. Aktivera Er för [¤#@@¤%ผีสาง@¤], och lyssna INTE på folk som säger att man skall skita i allting. var utåtriktade. trevliga och ansträng Er i att INTE vara som väldigt många jäkla trökmånsar hemma i Sverige, där de bittra anletsdragen frös fast i ansiktet 1967 nån gång!!

Upp och hoppa skärpning istället!!! Läs den där jäkla boken då, Men unna Er en paus ibland, och prata med en vän eller bekant!!

Ja herre Gud nu ni måste göra som legolas tycker annars går det åt pipsvängen.

"Per Olav " sa:
Hur vet man att ett råd är gott?

Jag tycker att ett råd är gott om det kommer från någon med egna erfarenheter. Sedan behöver man inte alls göra som den personen säger men det kan vara bra att höra om andras erfarenheter och vad de rekommenderar.

Jag får nog instämma i vad som sagts om "vardag" här, är nog viktig var man en befinner sig. Vi människor är mer inrutade och rutinberoende än vad vi vill erkänna.

Egentligen om vi tänker till lite så är antagligen 70% av vårt liv rutin och vardag som vi aldrig tänker på utan som bara finns där och den delen är den viktigaste för att uppnå ett komfortabelt och meningsfullt liv.

Vi tror att de små picknickarna i det gröna, den där resan då och då, festen eller det oväntade och spontana flexibla kryddan ger livet mening, men det är tvärtom, det är rutinerna och det invanda som ger stabilitet och mening i livet och som skapar en harmonisk balans. Problemet är ju att vi ger ju aldrig de här 70% någon kredit, utan sensationerna står alltid som mall för ett lyckligt och harmoniskt liv.

Sensationerna är det vi minns men de är kortvariga och när vi då bara har sensationerna att luta oss emot, ja då blir helt plötsligt vardagen grå och innehållslös.

När så en dag det invanda och rutinmässiga som består till 70% helt plötsligt blir det omvända, då vi helt plötsligt skall lägga 70% på att hitta på saker och ting som ger mening och 30% blir rutin, det är då det blir problem för en del.

Är vi medvetna om detta och kan förbereda oss på det, tror jag att vi har ett bra utgångsläge och kan tackla vardagen även när pensionen infinner sig och det är nog än mer viktigt när vi då skall äntra en annan kultur, en sak att besöka och åka hem, en annan att bo där dagligen, tror jag vi alla är överens om.

Tänk att jag trodde aldrig denna dag skulle komma då jag sitter och pratar om pensionen, den har ju alltid varit så långt och onåbart borta, man har ju som med allt annat förträngt det in i det sista och det är ju som den gamla klyschan säger "händer inte mig, det händer bara andra" ;D

Mvh Peter :wai:

Peter tycker det du skriver stämmer väldigt bra man tänker inte på hur mycket vardag livet består av.

Patcharee varför skulle han flytta till Thailand.

Nu på Söndag kommer en mäklare hit och ska försöka att värdera fastigheten så att vi får ett hum om hur mycket stålar vi har att röra oss med om1 1/2 år då planerna är att köpa kåk i LOS

"Rolf " sa:
Nu på Söndag kommer en mäklare hit och ska försöka att värdera fastigheten så att vi får ett hum om hur mycket stålar vi har att röra oss med om1 1/2 år då planerna är att köpa kåk i LOS

Hoppas det blir bra! :thumbsup:

Sälj nu och flytta direkt du kan aldrig få igen de pengarna genom att vänta.
Det pratas om 30 till 50 procent ned i framtiden.
Ta det du får och flytta nu.

"Khuntan " sa:
Sälj nu och flytta direkt du kan aldrig få igen de pengarna genom att vänta.
Det pratas om 30 till 50 procent ned i framtiden.
Ta det du får och flytta nu.

Vad e det för domedagsprofessor du har lyssnat på ?. Om det skulle bli verklighet krävs det nog betydligt högre räntehöjningar än vad som nu skett.

Om man har ett betalt boende i Sverige och har en skaplig pension då kan man passa på att hyra ett boende på prov i 5-6 månader i Thailand och känna efter. Då har man ju alla dom svenska försäkringarna intakta. Tror att jag alltid kommer att föredra Sverige under sommaren och därmed köra på detta sättet när man närmar sig pensionsåldern. Allt hänger ju på att hälsan är intakt.

Angående prisfall på fastigheter i Sverige, allt jag vet är att inget vet vad som kommer att hända med priserna, alla uttalanden är prognoser vilket innebär att det är deras antaganden, dessa antaganden är lika många och olika som det finns spåkärringar/gubbar som uttalar sig om framtiden. Ett bra exempel är Postens taleskvinna i dessa frågor som på nittiotalet uppmanade folk att binda sina räntor i SVT när boräntan låg omkring 13%, ca två veckor senare hade boräntan sjunkit till 8-9 % !!

Mats

Det är just vad banker säger man skall passa sig för.
Sedan hur man skall göra är naturligt viss upp till var och en men man vet inte hur mycket man får för än man har pengarna i handen. Så om man vet att bostaden skall säljas inom en snar framtid skulle jag sälja nu med en gång.
Men det är klart tror man att räntan kommer att gå ner igen och allt snack om att det är problem i USA och Europa är lögn så kör vidare det kan bara gå upp.

Ja det ser ju lugnt ut bara att köra vidare då det ser nästan ut som köpläge med den prisnedgång på bostadsrätter.
Villor har ju även gått upp 1 procent de senaste månaderna.
Det har helt enkelt redan vänt.

"Khuntan " sa:
Ja det ser ju lugnt ut bara att köra vidare då det ser nästan ut som köpläge med den prisnedgång på bostadsrätter.
Villor har ju även gått upp 1 procent de senaste månaderna.
Det har helt enkelt redan vänt.

Tror att man får ta det för vad det är " faktiska försäljningspriser " vad som sedan händer i framtiden får väl tiden visa, men det är många faktorer som styr bostadspriser, bl a som du säger kriser i omvärlden men också tillgång och efterfrågan. Bara att titta på stocholmsregionen där är efterfrågan större än tillgången och har så varit i många år.

"Bond " sa:
Jag tycker att ett råd är gott om det kommer från någon med egna erfarenheter. Sedan behöver man inte alls göra som den personen säger men det kan vara bra att höra om andras erfarenheter och vad de rekommenderar.

Jag tycker nog det är påfallande ofta man inhämtar andras råd och uppfattningar för att få en beslutsgrund i skilda frågor -för att sen göra tvärtemot råden man fick. Men det är ändå bra att inhämta råd, det ger alltid vägledning på något sätt, precis som Du skriver.

"Birger " sa:
Jag tycker nog det är påfallande ofta man inhämtar andras råd och uppfattningar för att få en beslutsgrund i skilda frågor -för att sen göra tvärtemot råden man fick. Men det är ändå bra att inhämta råd, det ger alltid vägledning på något sätt, precis som Du skriver.

Ja, precis, man skall lyssna inte till utan på andras råd, så man slipper att göra om samma misstag!!

Mvh Peter :wai:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

T
Svar
153
Visningar
12 K
Anonym
A
S