Flytta till Thailand vid uppnåt pensionsålder

Har du tänkt flytta till Thailand när du har blivit pensionär?

• Inte, endast hälsa på ibland

Röster: 3 3.9%
  • Delvis, vill nog ha kvar ett boende i Sverige

Röster: 40 51.9%
  • Helt och hållet

Röster: 35 45.5%

• Totala väljare
    77

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hej på er alla,ja det lutar åt det hållet,får se hur pensionen blir, men leva i Sverige med lite i pension går inte.Sweden e allt för dyrt, speciellt när REGERINGEN vi har,går åt PENSIONÄRERNA,å Barnfamiljerna, å det ser ut att det inte blir nån ändring på det heller.

Flytt så snart som möjligt, 1,5 års arbete kvar i sverige. Har köpt land och skall bygga

Hejsan, flyttade hit med min fru för snart tre år sedan, landade 17 oktober 2008. Vi träffades i Sumpan (Sundbyberg) år 2000.
Flyttade ihop 2001, ganska snart var vi överens om inriktningen, vi jobbade båda två, unnade oss livets goda men vi sparade pengar. gifte oss i Stadshuset Sthlm 1/12 -01.

2002 på min första Thailandsresa så var målet Buriram, Såå Klart. Familjen fanns där, chockerande i mycket, tyckte jag då.
Det var i februari, i maj fick vi reda på en tomt med hus till salu, 1,5 km från svärmors by, 1,5 rai eller 2400 kvm, pris 350 000.

Det blev affär, Nang (min fru) syster med man och två barn flyttade in, oputsad fasad, cementgolv, inget undertak, superlåg figga (wc) m.m. men vad får man för 80 000 sek ;)

Vi skickade pengar och det fixades till, klinkers, undertak, putsning ut och invändigt och Thailands svar på Gustavsberg :nod:

En halv rai var risfält, så 2005 när vi var här så fyllde vi upp marken, 2007 i slutet på april startade bygget av vårat hus, vi kunde inte slänga ut syrran, eller hur?

På hösten var vi här och invigde kåken, Fick avtalspension okt. -08 Vi sålde lägenheten till en tjejkompis med rötter i Kasakstan, Hon fick hela möblemanget, men det vi tog med oss vägde 950kg/ flygfrakt å klart :thumbsup: Nonki har en resebyrå och han fixade TVÅ ENKLA för under 9000 sek. med Thai, min första gång, vilken upplevelse Sthlm - BKK Nangs brorsa möte upp med lastbil och körde grejerna till Buriram. Dagen efter fög mitt Hjärta & jag.

Som sagt snart tre år sedan, ångrar inte en sekund flytten hit.

Det som oroar mig lite, är om jag skulle bli allvarligt sjuk, Kostar skjortan och halva brallan ;-) sjukförsäkring kostar det samma, c.a. 100 000 B /år när du är 60+.

Har anpassat mig till det Thailändska tänkandet i mycket, men jag får återfall. En sak jag aldrig kan anamma är trafiken, eller närmare bestämt trafikanterna... trafikregler, skyltar m.m. är bara rekommendationer, bilkörning har tidigare varit avkoppling för mig, men här? Har funderat på och knapra 25mg valium för att stå ut ::)

Over and Out from Anders -48 & Nang -62 Ps Nu vet ni det, Anders finns på Facebook med "tokbilder", dahl48@gmail.com

Stort tack för din trevliga levnadshistoria, Anders. Verkligen trevlig att läsa.

Det finns en tråd i Allmänt Thailandsforum där medlemmar presenterar sig. Där kan du läsa om vad en del av oss andra här på CM är för tokar.

Välkommen till CM

Berralund
CM-teamet

Hej,
vårt flyttlass går juni 2012 till Rayong där vi har ett hus. Skall sälja av min åkerirörelse och pensionera mig lite i förtid.Flyttar med thaifru och gemensam dotter på 8.Dottern skall gå i skola i Ban Chang,skolan är thai/eng. och kostnaden för den 10.000thb/mån och finns sparade på thaibank för hela skoltiden.Vi började spara redan vid hennes födelse 2002,för vi tyckte det var viktigt att skolan inte skulle belasta pensionen samt vara ett hinder att flytta.

Så,detta ser vi fram emot och vad anbelangar lappsjuka så är det ingen risk för de som känner mig vet att jag alltid hittar på nått att göra,har även många bekanta som bor utefter Eastern Seabord.Bara man har hälsan så löser det sig,har ej beslutat om jag skall skriva ut mig eller inte,vi får se om den beslutade sinkskattesänkningen till 20% kommer till stånd 1 januari som lovats först.

mvh Drivern

"drivern " sa:
Hej,
vårt flyttlass går juni 2012 till Rayong där vi har ett hus. Skall sälja av min åkerirörelse och pensionera mig lite i förtid.Flyttar med thaifru och gemensam dotter på 8.Dottern skall gå i skola i Ban Chang,skolan är thai/eng. och kostnaden för den 10.000thb/mån och finns sparade på thaibank för hela skoltiden.Vi började spara redan vid hennes födelse 2002,för vi tyckte det var viktigt att skolan inte skulle belasta pensionen samt vara ett hinder att flytta.

Så,detta ser vi fram emot och vad anbelangar lappsjuka så är det ingen risk för de som känner mig vet att jag alltid hittar på nått att göra,har även många bekanta som bor utefter Eastern Seabord.Bara man har hälsan så löser det sig,har ej beslutat om jag skall skriva ut mig eller inte,vi får se om den beslutade sinkskattesänkningen till 20% kommer till stånd 1 januari som lovats först.

mvh Drivern

Grattis Drivern.
Det ser ut som om våra planer är nästan de samma. Vårt flyttlass går i augusti 2012. Vi bosätter oss i inlandet i en stad som heter Phitsanulok. Där har vi vårt hus och frugans släkt.
Det du skriver om utskrivning och sinkskatt, undrar jag lite över.
Jag har uppfattningen om att utskrivning inte är ett val om man inte vistas i Sverige under minst sex månader varje år. Gör man inte det så blir man tvångsutskriven. Jag har missat att sinkskatten skulle sänkas har du någon mer info om det?

Hälsnigar

/Anubaan

Hej igen,
ang. utskrivning eller inte så kan man ju vara skriver hos någon av sina barn samtidigt som man bor i Thaiand och jag har ju mitt svenska bankconto kvar där pensionen betalas in,men då får jag ju betala full skatt och även göra grundavdrag innan skatteavdraget så det kan nog gå jämnt ut om sinken ligger kvar på 25%.

Alliansen hade ett val-löfte om sinkskattesänkning för protesterna har varit stora bland de 1000-tals svenskar som bor utomlands och är röstbenägna.Finns att läsa här http://sviv.se

Min fru kommer från Phitchit och det ligger ju i trakterna av dig Anubaan,men måste bo vid kusten även om det är fint runt Phitchit också,Göteborgare vet la du.

"drivern " sa:
Hej igen,
ang. utskrivning eller inte så kan man ju vara skriver hos någon av sina barn samtidigt som man bor i Thaiand och jag har ju mitt svenska bankconto kvar där pensionen betalas in,men då får jag ju betala full skatt och även göra grundavdrag innan skatteavdraget så det kan nog gå jämnt ut om sinken ligger kvar på 25%.

Alliansen hade ett val-löfte om sinkskattesänkning för protesterna har varit stora bland de 1000-tals svenskar som bor utomlands och är röstbenägna.Finns att läsa här http://sviv.se

Min fru kommer från Phitchit och det ligger ju i trakterna av dig Anubaan,men måste bo vid kusten även om det är fint runt Phitchit också,Göteborgare vet la du.
[/quote

Det där med grund avdrag fattar jag inte, uppenbart gör man ett avdrag även för sink. En del på olika forum har pratat om en brytpunkt för att det skall löna sig, man pratar om 18tusen. Detta stämmer inte alls själv fick jag en tusen lapp mer i månaden på en pension på 10tusen netto nu elva.
Mycket felaktigheter florerar, på forumen.

"legolas " sa:
Lite filosoferande så här på eftermiddagen rörande flyttning ner till Thailand, och avsluta sitt liv härnere. Jag tycker för personlig del att det är alldeles fantastiskt det här med detta att kunna bo här nere, och ens liv har gått ifrån att fullständigt "gå i stå" hemma i Sverige, till ett fritt rörligt liv utan den vanliga hemska pressen som man hade hemmavid.

Allting det som jag kände som "fel" har rätats ut, och jag har fått den frihet som jag aldrig fick hemma. jag har arbetat och arbetat och arbetat hela mitt liv alltsedan man var 16 år gammal och hoppade av efter 9.e klass, och nu känner man att man äntligen har fått lön för mödan.

Att känna det hemma i Sverige är svårt. När hyran är nästan 70% av nettolönen. Visst kan man påstå att man kan bo billigare, men hur jag än bott, bortsett från under en presenning på Majnabbekajen, så skulle ändå hyran av ens hem vara runt 45-50%. och sedan skall man betala allt möjligt, TV, telefon samt internet.

Man vill kanske handla lite grand extra någon gång i månaden bara för att känna att man lever lite grand, fy faan vilket liv egentligen. Och så uppenbarade sig vetskapen och chansen att sticka till Thailand, och det var den srörsta ögon-öppnaren i mitt liv i alla fall. Jag tänker inte tacka några makter som jag ändå inte tror på, men jag är jäkligt tacksam att jag var öppen och vågade göra något åt mitt liv, och göra något lite utanför det vanliga.

Jag känner alltsedan jag kom hit till Thailand, att jag tillhör de få som "kom undan", om ni fattar vad jag menar. Jag kom undan hetsen och jakten och desperationen utav att behöva ha det, eller det, eller det som andra har. Jag kom helt enkelt undan, och jag tänker njuta av de år som jag har kvar, och jag tänker unna mig att faktiskt vara glad och tacksam för det jag har.

Vi alla har olika lägen i våra liv, en del människor är rena rama blindstyren och de jobbar och slter och sedan bara dör de sittande hemma i soffan tittandes på TV;n. En del de öppnar sina ögon och gör åtminstone ett val i livet oavsett vad valet blir, så väljer de i alla fall, och sitter inte hemma vanmäktiga. Jag hoppas, och jag unnar alla att få samma tur som jag själv haft, och att ni har den kraft som kräves för att slita sig loss och KOMMA UNDAN!!!

Kan bara säga att jag gillar det du skriver. Jag har långt (allt är relativt) kvar till pension och vet inte idag vad jag väljer. Men att jag kommer att välja någonting, det är klart.

"Per Olav " sa:
Hur tänker ni?
Mina planer är helt klart att flytta ner så fort jag bara kan, även om jag också inser att planer kan ändras i framtiden.
Definitivt flytta när vi har "pensionåldern inne". Det är som några redan påpekat med att se till att ha något att göra, och jag kan inget annat än att instämma.
Dumt av Thailand att inte ge arbetstillstånd till pensionärs-tillståndet. De skulle få så mycket kompentens och erfarenhet gratis på deras arbetsmarknad, vilket - utan att vara elak - skulle behövas på MÅNGA områden.
Rekning pågår om vart vi vill slå oss till ro, klart är dock att undvika alla turistställen. So vi har tittat lite i utkanterna av Bangkok och I Khon Kaen området (där vi har släkt). Det som oroar mest dock är "thailändsk byggkonst" där det glipar gärna ett par cm mellan karm och väg etc.
Vinner vi 13 miljoner på tipset är ju problemet löst, man hyr ett gäng SKANSKA gubbar och be de bygga sin kåk :-)

.. 20 år and counting ...

/Robban

20 år - Du kan inte ana hur fort tiden går desto äldre man blir. Du hinner knappt blinka innan det är dags hehe. ;) ;D

"legolas " sa:
"and counting" - han är 45 år ung Berra!!! men ändå... 20 år kvar till pension,,, en härlig ålder tycker jag..

Ja, det är annat än för oss gamla stofiler lego. Men jag har ingen ångest och knappast du heller va? Det skall bli skönt när det är dags med pension. 8)

Jag har me 20 år kvar på papper men sitter nog där redan om 10 år
vill ju vila upp sig lite innan pensionen;)

glimten66

:wai: Ja jag tänker flytta ner när jag blir Pensionär, utan att tveka, för dyrt i Sverige, för pensionärer.

Hej!
jag håller med om att man bör hitta på något att göra och kan tänka mig att bosätta mig i Thailand med min Thailändska fru när det blir dags, kanske periodvis till att börja med.
Jag är 60 och får väl ingen höjdar pension.
Men jag har en fråga eftersom ni säger att det är problem med arbetstillstånd.
Får man inte ha en verksamhet med sin fru och hjälpa till med den?

Ha det.

"teodor51 " sa:
Hej!
jag håller med om att man bör hitta på något att göra och kan tänka mig att bosätta mig i Thailand med min Thailändska fru när det blir dags, kanske periodvis till att börja med.
Jag är 60 och får väl ingen höjdar pension.
Men jag har en fråga eftersom ni säger att det är problem med arbetstillstånd.
Får man inte ha en verksamhet med sin fru och hjälpa till med den?

Ha det.

Antar att du kan "verka utan att synas". Det är tydligen väldigt svårt att få arbetstillstånd för farang i Thailand.

"ledarn " sa:
Enkelt uttryckt så får du inte göra någonting som en Thai kan göra....
Du får alltså inte ta jobb ifrån Thai..

Om ni har en rörelse och du vill arbeta där, så måste frugan din anställa dig.
Och då handlar det om att du besitter en kunskap som hon inte kan få av en Thai. (Då kan ni ansöka om arbetstillstånd)

Det där sista måste ju vara väldigt smidigt.. Det är ju bara för damerna att säga att dom behöver en anställd som kan tänka som en falang.
Den kunskapen besitter dom inte :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T