hejsan, klart att man skall fråga... bara svaga människor vågar icke fråga, sade någon kändis för länge sedan (eller var det jag?)
Angående att bosätta sig härnere, jag försöker att skriva kortfattat, så får vi köra den stora versionen om du är intresserad senare.
UPPEHÅLLSTILLSTÅND BASERAT PÅ RETIREMENT
1) Du måste vara fyllda 50 år gammal
2) Innan du sticker ned för gott hit ned, så köper på på konsulatet eller Ambassaden (Thailändska) i Sverige ett VISA som heter NON IMMIGRANT O - detta VISA ger dig rätt att stanna i landet i 3 månader, jag tänker inte berätta om olika grejor man kan köpa till detta VISA....alltså för att förlänga vistelsen utöver 3 månader
3) När du varit här i 3 månader så är det dags för dig att skaffa dig då det du efterfrågade nämligen ett uppehållstillstånd baserat på RETIREMENT.
4) Du skaffar "bevis" ifrån Sverige i original om storleken på din "pension" du tar med dig detta till Svenska Ambassaden i Bangkok,
5) Ambassaden utfärdar ett underskrivet intyg som bekräftar denna inkomst.
6) Sedan åker du till "DIN" immigration-office vilket är beroende på var i Thailand du bor. jag Chaiyaphum t.ex. tillhör Khon Kaen.....
7) Väl där så skall du då bevisa att du har 65.000 baht i månadsinkomst eller att du har ett bankkonto i en thailändsk bank med 800.000 baht innestående i 3 månader. du kan också välja att kombinera dessa 2 sätt, och om du har typ 50.000 baht i bekräftad inkomst så blir ju detta på årsbasis x 12 = 600.000 baht. Du "saknar" ju då 200.000 baht för att komma upp i de nämnda 800.000 baht. De 200.000 baht skall då finnas på ett bank-konto i en thailändsk bank i 2 månader innan du går dit.... OK???? Kursen som immigration använder är BANGKOK BANKS låga kurs, alltså inte ATM-kursen....
8) Vilka dokument som utöver inkomstuppgiften som kräves, ja, kopior av passet, 2st foton i passtorlek samt gärna om du har något typ av "bevis" var du bor... En del har kanske internet- räkningen i sitt namn och en del skaffar sig den omtalade Gula Boken o.s.v. Men första gången så är det ju kanske knivit att ha hunnit med att skaffa fram detta, så de ser säkert mellan fingrarna med detta.
Ja sedan skall det vara klart, och du är OK ett år framåt, dock hela livet ut så måste du var 3.e månad sticka till immigration och "bekräfta din adress". Skall du åka ur landet så tänk på att du MÅSTE köpa dig en re-entry permit kostar 1.000 baht. Då kan du sticka ur landet och komma tillbaka igen, och ditt uppehållstillstånd är OK. Skiter du i det, så är det Goodbye med uppehållstillståndet och med ditt VISA du köpte i Sverige..... Så glöm aldrig det.....