Flytta till Thailand vid uppnåt pensionsålder

Har du tänkt flytta till Thailand när du har blivit pensionär?

• Inte, endast hälsa på ibland

Röster: 3 3.9%
  • Delvis, vill nog ha kvar ett boende i Sverige

Röster: 40 51.9%
  • Helt och hållet

Röster: 35 45.5%

• Totala väljare
    77

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
hej...

en liten fundering ang denna tråd...

hur funkar det med visum för er som pensionerar er i thailand, måste ni visa upp er och anmäla er adress var 3'e månad och så eller ?

hur länge får ni stanna i landet utan att förnya mm mm

och vad är det för skillnad på regler för pensionärer och sjukpensionärer ?

om man inte frågar så får man inget veta sägs det juh :)

Jag har visa retiremant men det gäller bara ett år måste man inte göra om hela proceduren igen efter ett år?

"ledarn " sa:
Och om du är gift med en Thailändska så är det totala beloppet 400,000 bth.... ? (Var det inte så Lego)
Svar ja , Utan att krångla till det. Har så själv sen en vecka tillbaka. Utan problem o minimal byråkrati. Lätt som en plätt, du får en mall på img bara att följa o fylla i o på. Hur lätt som helst. De kan bli lite sura om du har ett intyg som säger att du har 750 000 bht. Och de förstår inte varför du inte sparat 50 000 tusen. Anledningen till detta är att de måste skicka alla papper till högsta ort. För dem är det lättare att ge dig vanligt uppehålls tillstånd, med dokementerat 800 000. Du får inte visa utan uppehållstillstånd ett år. Skillnad på visa o uppehållstillstånd.

i får hoppas detta stämmer:

Non-immigrant-visum
Det finns en rad olika kategorier för detta visum. Några exempel:

Business visa (B)
Dependent visa (O) (gift med en thai-medborgare)
Diplomatic visa (D)
Expert visa (EX)
Investor visa (IM)
Mass media (M)
Missionary (R)
Teaching (ED)

Första gången man ansöker om ett non-immigrant visum beviljas man normalt enbart 90 dagar. Vissa av ovan nämnda visum kan efter dessa 90 dagar förlängas med ett helt år om den sökande kan uppvisa ett antal intyg. Dvs intyg från arbetsgivare, ett hälsointyg osv.

Ett non-immigrant-visum krävs för icke-thailändska medborgare om de ämnar att arbeta eller studera i Thailand.

För mer information angående Non-Immigrant B visum, kontakta en thailändsk ambassad eller ett thailändskt konsulat.

Immigrant-visum eller Resident-visum
Bara ett mycket begränsat antal personer beviljas uppehållstillstånd i Thailand varje år. Det beviljas av inrikesministeriet med medgivande från Immigration Division of Thailand. Flera intyg, inkluderat hälsointyg, utdrag ur brottsregister, finansiell status mm måste medfölja en ansökan.

Det krävs även att den ansökande har haft ett non-Immigrant visum med ettårs-status under minimum tre på varandra efterföljande år för att kvalificera sig för att kunna ansöka.

Visa Run - Åka på visumresa
En så kallad visa run eller visumresa, för att förlänga ett befintligt visum eller för att söka ett nytt, kan göras till någon av Thailands grannländer; Malaysia, Burma, Kambodja eller Laos.

Man kan förstås även flyga till exempelvis Vietnam, Kina (även Hong Kong, Macau), Taiwan, Singapore, Australien, Nya Zealand etc och kombinera sin visumresa med en liten semester utanför Thailands gränser!

"ledarn " sa:
Vad är skillnaden mellan uppehållstillstånd och visa rent praktiskt ?

Hittade följande förklaring på skillnader på visum och uppehållstillstånd.

Ett visum betyder bara att man har rätt att resa till Thailand för att för att på plats ansöka om att få resa in i landet och stanna i landet under andra premisser än de 30 dagar som gäller vid visumfritt.
Ett visum ger inte automatiskt rätt att resa in i landet, det är tjänstemannen som granskar ditt pass och ev. visa som avgör om du får resa in i landet.

UPPEHÅLLSTILLSTÅND

För att få resa in i Thailand krävs ett uppehållstillstånd och det är det man får av immigrationtjänstemannen som kontrollerar pass, eventuellt visum och andra handlingar efter ankomsten till landet. Tjänstemannen avgör helt på egen hand om han/hon skall bevilja ett uppehållstillstånd! Det är dock ytterst ovanligt att man blir nekad uppehållstillstånd om dokumenten är i ordning.

DEN STÄMPEL MAN FÅR I PASSET OCH SOM BESTÄMMER HUR LÄNGE MAN FÅR STANNA I LANDET ÄR UPPEHÅLLSTILLSTÅNDET, INTE DET EVENTUELLA VISUMET MAN HAR!

Inget visa 30 dagar och med Non immigrant -O 90 dagar.

När vi sedan med anledning av pension eller äktenskap ansöker om uppehållstillstånd får man
en stämpel som ger rätt till att stanna i 3 månader. Och den proceduren kan upprepas ett år utan att du behöver lämna landet. Sedan startar men en ny period också utan krav på att lämna landet.

Jag tror att detta är rätt info. Rätta mig om jag har fel.

/Anubaan

"ledarn " sa:
Jag tänker nämligen på mig själv då jag inte kan pensionera mig innan flytten..
Så då får det bli ett visa/ut baserat på giftermål..

Är det samma regler gällande att åka var 3:e månad och anmäla sig ?
Är du över 50 och har ekonomiska resurser inga problem

"anubaan " sa:
Hittade följande förklaring på skillnader på visum och uppehållstillstånd.

Ett visum betyder bara att man har rätt att resa till Thailand för att för att på plats ansöka om att få resa in i landet och stanna i landet under andra premisser än de 30 dagar som gäller vid visumfritt.
Ett visum ger inte automatiskt rätt att resa in i landet, det är tjänstemannen som granskar ditt pass och ev. visa som avgör om du får resa in i landet.

UPPEHÅLLSTILLSTÅND

För att få resa in i Thailand krävs ett uppehållstillstånd och det är det man får av immigrationtjänstemannen som kontrollerar pass, eventuellt visum och andra handlingar efter ankomsten till landet. Tjänstemannen avgör helt på egen hand om han/hon skall bevilja ett uppehållstillstånd! Det är dock ytterst ovanligt att man blir nekad uppehållstillstånd om dokumenten är i ordning.

DEN STÄMPEL MAN FÅR I PASSET OCH SOM BESTÄMMER HUR LÄNGE MAN FÅR STANNA I LANDET ÄR UPPEHÅLLSTILLSTÅNDET, INTE DET EVENTUELLA VISUMET MAN HAR!

Inget visa 30 dagar och med Non immigrant -O 90 dagar.

När vi sedan med anledning av pension eller äktenskap ansöker om uppehållstillstånd får man
en stämpel som ger rätt till att stanna i 3 månader. Och den proceduren kan upprepas ett år utan att du behöver lämna landet. Sedan startar men en ny period också utan krav på att lämna landet.

Jag tror att detta är rätt info. Rätta mig om jag har fel.

/Anubaan
:D :D Ha Ha Är på samma sida och läser. Skål Broder ;)

Och det stämmer att frun som då är svenska får hänga på som beroende?

"Rolf " sa:
Nä tror du har fel. Vi är då pensionärer båda två. Jag kan inte ta gift på det.
Tillsammans behöver ni visa en miljon sexhundra tusen. Så är det även på stallbacken.
Men om du skippar nuvarande o registrerar dig som gift med en thaij så räcker det med fyrahundra tusen. Förstått.

"Golden " sa:
Tillsammans behöver ni visa en miljon sexhundra tusen. Så är det även på stallbacken.
Men om du skippar nuvarande o registrerar dig som gift med en thaij så räcker det med fyrahundra tusen. Förstått.
Nja. Jag lägger ner ska inte flytta i morgon :wai:

SUCK, det blir till att, först skilja sig. Det visar sig att jag är fortfarande gift i Sverige efter 2 år i Malaysia och snart åtta år i Kina med thailändskan. Nu börjar dom gnälla i Beijing och vill se marriage certificate, vad nu det är för något.
Det visar sig också att folkbokföringens uppgifter inte uppdateras efter att man emigrerat, så jag vet varken ut eller in.

"legolas " sa:
hejsan, klart att man skall fråga... bara svaga människor vågar icke fråga, sade någon kändis för länge sedan (eller var det jag?)
Angående att bosätta sig härnere, jag försöker att skriva kortfattat, så får vi köra den stora versionen om du är intresserad senare.

UPPEHÅLLSTILLSTÅND BASERAT PÅ RETIREMENT

1) Du måste vara fyllda 50 år gammal
2) Innan du sticker ned för gott hit ned, så köper på på konsulatet eller Ambassaden (Thailändska) i Sverige ett VISA som heter NON IMMIGRANT O - detta VISA ger dig rätt att stanna i landet i 3 månader, jag tänker inte berätta om olika grejor man kan köpa till detta VISA....alltså för att förlänga vistelsen utöver 3 månader
3) När du varit här i 3 månader så är det dags för dig att skaffa dig då det du efterfrågade nämligen ett uppehållstillstånd baserat på RETIREMENT.

4) Du skaffar "bevis" ifrån Sverige i original om storleken på din "pension" du tar med dig detta till Svenska Ambassaden i Bangkok,
5) Ambassaden utfärdar ett underskrivet intyg som bekräftar denna inkomst.
6) Sedan åker du till "DIN" immigration-office vilket är beroende på var i Thailand du bor. jag Chaiyaphum t.ex. tillhör Khon Kaen.....

7) Väl där så skall du då bevisa att du har 65.000 baht i månadsinkomst eller att du har ett bankkonto i en thailändsk bank med 800.000 baht innestående i 3 månader. du kan också välja att kombinera dessa 2 sätt, och om du har typ 50.000 baht i bekräftad inkomst så blir ju detta på årsbasis x 12 = 600.000 baht. Du "saknar" ju då 200.000 baht för att komma upp i de nämnda 800.000 baht. De 200.000 baht skall då finnas på ett bank-konto i en thailändsk bank i 2 månader innan du går dit.... OK???? Kursen som immigration använder är BANGKOK BANKS låga kurs, alltså inte ATM-kursen....

8) Vilka dokument som utöver inkomstuppgiften som kräves, ja, kopior av passet, 2st foton i passtorlek samt gärna om du har något typ av "bevis" var du bor... En del har kanske internet- räkningen i sitt namn och en del skaffar sig den omtalade Gula Boken o.s.v. Men första gången så är det ju kanske knivit att ha hunnit med att skaffa fram detta, så de ser säkert mellan fingrarna med detta.

Ja sedan skall det vara klart, och du är OK ett år framåt, dock hela livet ut så måste du var 3.e månad sticka till immigration och "bekräfta din adress". Skall du åka ur landet så tänk på att du MÅSTE köpa dig en re-entry permit kostar 1.000 baht. Då kan du sticka ur landet och komma tillbaka igen, och ditt uppehållstillstånd är OK. Skiter du i det, så är det Goodbye med uppehållstillståndet och med ditt VISA du köpte i Sverige..... Så glöm aldrig det.....

tack, bra förklarat... MEN då kommer en följdfråga här... :)

om min fru söker detta när hon fyllt 50 år och får uppehållstillstånd 1 år (hon är sjukpensionerad) finns det då nått som jag kan få som INTE fyllt 50 just på pga av att hon fick 1 års...

fattar ni inte vad jag menar så säg det så ska jag skriva om det ;D

"legolas " sa:
Vad du får, och inte får beror inte på vad din fru har, om du förstår vad jag menar. Jag är faktiskt lite grand osäker på vad du kan göra som är UNDER 50 år gammal. Jag vet exakt vad att göra när man ÄR 50 år gammal och vilka alternativ som står till buds.

Du kan kanske försöka att via att vara lärare få stanna här i landet, men då skall du ha de examina som kräves av en lärare. Det finns business-VISA, men då kräves att du pyttsar in en mängd pengar i ett bolag. Jag är ute på väldigt halt väglag här, och vill rekommendera dig att du pratar med Konsulat eller ambassad om detta, de bör ha den information som du behöver ha!!

Sorry att jag inte kunde vara till hjälp för dig!!!

det är lugnt, du kan ju inte veta allt... ;)

jag har nämligen hört att jag min fru när hon blir 50 kan få 1 år som hon kan få till två år om hon reser ut ur landet efter 11 månader så skulle hon få 1 år till när hon åker in igen.
och att jag då skulle få 1 år pga att jag är gift med en som fått 1 år men att jag däremot bara får 3 mån efter att det året har gått...

men som sagt jag är osäker på att det stämmer så vi får väl kolla med nån ambassad eller konsulat om detta.

tack iaf... :thumbsup:

Detta är nog det mest omskrivna ämnet som finns överhuvudtaget inom forumvärden ???
Mäklaren som jag träffade i BanPhe sa till mej när visum kom på tal, att lyssna inte på alla råd som finns på forumen i Sverige de flesta är helt fel. Det stämmer nog efter att ha farit runt på olika här så kan man konstatera att inte blir man klokare av att läsa sy mycket man kan.
Nä Lego vi får muta dej med en insulinspruta ;) och lita på din erfarenhet i ämnet.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

T
Svar
153
Visningar
12 K
Anonym
A
S
Svar