Flytta till Thailand vid uppnåt pensionsålder

Har du tänkt flytta till Thailand när du har blivit pensionär?

• Inte, endast hälsa på ibland

Röster: 3 3.9%
  • Delvis, vill nog ha kvar ett boende i Sverige

Röster: 40 51.9%
  • Helt och hållet

Röster: 35 45.5%

• Totala väljare
    77

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Per-Olav: Du har så rätt. Städa Sverige, Skit i Oss Tänk på Alla andra, lite Palme ;-)

Den utlovade SINK-skattesänkningen frös in,för denna gången.

Ingen sänkning av SINK-skatten 2012

Det blir ingen sänkning av SINK-skatten 2012. Regeringen föreslog i våras att en sänkning på 5 % skulle ske, men ändrar sig nu och sänkningen finns inte med i den budgetproposition som publicerats idag. Finansminister Anders Borg hänvisar till det ekonomiska läget som anledning till att flera påtänkta skattesänkningar inte kommer ske.

"Med årets budget tar regeringen ansvar för Sverige i en turbulent tid. För att motverka krisens effekter, förbättra de långsiktiga förutsättningarna för jobb och tillväxt samt förstärka välfärden föreslår regeringen åtgärder för sammanlagt 15 respektive 17,3 miljarder kronor för 2012 och 2013. Då finns samtidigt säkerhetsmarginaler i de offentliga finanserna för att säkra att Sverige kan hantera en ännu sämre utveckling om skuldkrisen blir djup och långvarig med stora effekter på den svenska ekonomin.", skriver regeringe i ett pressmeddelande.

"Regeringen tar ansvar för att Sverige står väl rustat att möta effekterna av den statsfinansiella oron i omvärlden. Människor ska känna sig trygga med att skolan, sjukvården och omsorgen fungerar även när det är oroligt i omvärlden. Och genom att värna en trygghetsbuffert har vi samtidigt handlingsutrymme att möta en sämre utveckling", säger finansminister Anders Borg.

Läs mer om budgeten på regeringens hemsida.

Håller med Legola om att mina ögon öppnades när jag kom till Thailand första gångenoch såg att här finns det möjlighet att bo. Kommer inte att få stor pension men tjejen och jag har bestämt att det måste gå om hon hjälper till lite. Skulle jag bo kvar i Sverige så skulle jag få sitta i en husvagn resten av livet för det är vad jag har råd med att hyra här. Sen skulle jag få sitta där varje dag och kväll. Skulle aldrig få råd att åka till thailand på semster. Vilket liv skulle det vara. Då bor jag mycket bättre i Thailand med tjeje och barn och vi kommer att ha eget hus och kan gå ut och roa oss ibland. Vad skulle ni välja ????????

Jag är i samma situation som hillmer, funderar på att flytta för gott till Thailand.
Det jag undrar över är hur du kommer att ha råd med hus och pengar på banken för pensionärsvisa, när du dåligt med pengar har?
Jag funderar i samma banor, men att ha 800,000 thb (175000kr) låsta i Thailändsk bank är ju inte något man spottar fram. Och sedan ett hus 1-2 milj. baht.
Jag får det inte att gå ihop riktigt. Förtydliga gärna.

Min tjej har ett halvfärdigt hus redan. Det är hennes tomt. Ärvt av föräldrarna. JJag skickar lite pengar nu varje månad och hon ser till att det kommer dit folk och gör huset klart. När det är klart så har vi ju bara vatten och el att betala varje månad. I dags läge så kostar det runt 20 tusen svenska att få det helt klart. Så därför behöver vi inte så mycket pengar för att kunna överleva där. Sen kommer hon att jobba med och på det viset dra in mer pengar -

:wai:Hej på er alla, jag o min kompis e båda sjukpensionärer, med sjukersättning o livränta. Vi gjorde något helt otroligt, vi ringde runt olika instanser i Sverige, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, o Skatteverket, ni kommer inte att tro detta: Om du har sjukersätning som vi har, med livränta, så får du lov att ta ut din Pension utan att dom tar din Sjukersättning eller Livränta, Så snacka om att det blir flytt till Thailand 2012, vi ska ner 21 mars 2012 o reka på boende i 3 mån. Glömde skriva, det gäller t.o.m. du fyller 65 år. E de någon som vet något om Långtids visa, jag har 1 års som Pensionär, kan man få ett på längre tid eller e de det längsta, o hur funkar det när året har gott, måste man till Svedala då för att ta nytt VISA, eller hur gör man; Alla tips e välkomna. M:V:H: GUNNAR

"legolas " sa:
Hejsan Gunnar!! Grattis då till "upplägget" som du gör med Sverige, tycker dock att det låter otroligt, men men men funkar det så funkar det.. För att gå snabbt på sak, så utgår jag ifrån att ni är fyllda 50 år vid tiden för flyttandet till Thailand.

Först, VISA är ett dokument som ger dig rätt att beträda landets mark, alltså att komma in i landet. Sedan måste man på detta också ha ett uppehållstillstånd som ger dig rätt att stanna i sagda land. Man måste ha ett VISA som heter NON IMMIGRANT O för att sedan kunna gå vidare härnere i Thailand vad det gäller uppehållstillstånden.

Detta VISA köper du på thailändska ambassaden (STHLM) eller konsultatet (GBG) hemma i Sverige. När du kommer hit ner till Thailand så kommer nästa steg. Du kan vänta, eller så kan du redan vid första tillfället, alltså efter 3 månader när du tvingas till Immigration här för att bekräfta din adress, se till att skaffa dig EXTENSION OF STAY BASED ON RETIREMENT(1.900 baht). Detta uppehållstillstånd är 1:årigt, Det är det längsta uppehållstillstånd du kan få i regel.

Krav på att kunna få detta uppehållstillstånd är enligt följande:
- Du har en månatlig BRUTTO-inkomst på minst 65.000 baht. eller....
- Du har 800.000 baht på ett bankkonto i en thailändsk bank. eller...
- En kombination av de bägge ovan.

Jag ger ett exempel: har du en bruttoinkomst på 50.000 baht, så bli ju detta en årsinkomst på 600.000 baht eller hur? (x 12 månader), det saknas ju då upp till 800.000 baht exakt 200.000 baht, vilket ni då skall ha på ett bankkonto här.
För att bestämma de exakta beloppen här, så använder den thailändska immigrationen bankkursen från Bangkoks Banks dagskurs på papper (den lägsta alltså)... så man får hålla kollen lite grand själv också.

Sedan så måste ni till immigration var 3.e månad för att, som det heter, bekräfta Er visetlseadress här i Thailand. och sedan varje år gör en ny förlängning av Ert uppehållstillstånd. Tänk på att ni kommer att tillhöra ett viss immigration-office här i Thailand, och det beror helt och hållet på var ni kommer att bo.

Jag själv t.ex. som bor i Chaiyaphum måste sticka till Khon Kaen 15 mil bort. De som bor i Pattaya har ett kontor där, de som bor i Jomtien har ett kontor där, och de som bor i Bangkok har ett kontor där... Detta får man ta reda på själva...

Ert Non Immigrant-O löper på så länge som ni själva inte tar död på det. Ett sätt att effektivt ta död på det är att lämna Thailand utan att köpa ett s.k. RE ENTRY PERMIT.(kostnad 1.000 baht) Detta tillstånd ger Er rätt att lämna landet under perioden utan att mista uppehållstillståndet. Föredrar ni att skita i det hela, och bara sticka, så har ni förverkat både Ert VISA, som Ert uppehållstillstånd den stund som ni lämnar Thailands mark.

har ni ytterligare frågor, känn Er välkomna....

Bländande klartext som alltid! Just sådan konkret information som efterfrågas, utan tyckande och trams. För övrigt är det revelj här, två års väntan är över -nu åker vi! I morgon är vi i Thailand. Hustrun är hysterisk och det förstår jag, men tio timmar i bil och elva på flyget lär väl lugna ner henne....Nu stänger jag datorn och drar ur pluggen.
Vi ses.
Birger

Enligt ambassaden måste inkomst per månad vara 14500kr efter skatt

jag kommer att bo i thailand hösten ock vinter 6-7 månader,resterande i sverige på sommaren, :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

T
Svar
153
Visningar
12 K
Anonym
A
S
Svar