Hotell i Bangkok?

Baren på färjan Håkan. Mycket OT men är det någon som har provat den där Harakiri-korven?
Den är stark men inte så vansinnigt som Håkan reagerade, han var lite väl känslig.
Jag gjorde en egen variant som var lite hetare än den från vår matvagn vi hade före vi flyttade.
Harakirikorven ligger på runt 1.4 milj scoville, min låg mellan 1.6-1.8.
De är heta, ta det lugnt om du inte är van med chili.
Av Håkans reaktion i videon förstår man att han inte är van med het chili, men däremot som han själv sade att han i vissa thairätter känt att det hettade till lite.
Harakirikorven kan du köpa i Gamla stan om han inte slutat.

Baren på färjan Håkan. Mycket OT men är det någon som har provat den där Harakiri-korven?
Vill du göra något hemma som liknar den kan du göra så här:
Willys - Bra mat till låga priser.
Stek den i den här såsen, snitta upp och häll i mer sås vid servering.
Blair's Ultra Death - ExtremeFood
Du hamnar på ca 1 milj scoville,den hugger din mun så du inte glömmer på ett tag.

Även för Harakirikorven så är det såsen som är den som höjer styrkan.
Gör man egen korv som vi gjorde kan den ha starkare egen bas.

Vill du leka på skalan 5-9 milj så har du de här, men de smakar inte så mycket chili. De är som att käka tårgas rent.
Nu snackar vi löjligt - ExtremeFood
Av dem rekommenderar jag "The Source" eller "Mad Dog 357".
Butiken finns i Stockholm (den jag besökte) men de säljer på postorder. Även teknikmagasinet sålde dessa produkter ett tag. Vet inte hur de gör idag.

Kanske börja med att enbart ta korven från Willys och se om du vill gå vidare, många upplever den korven som tillräcklig.

Senast ändrad:
Vill du göra något hemma som liknar den kan du göra så här:
Willys - Bra mat till låga priser.
Stek den i den här såsen, snitta upp och häll i mer sås vid servering.
Blair's Ultra Death - ExtremeFood
Du hamnar på ca 1 milj scoville,den hugger din mun så du inte glömmer på ett tag.

Även för Harakirikorven så är det såsen som är den som höjer styrkan.
Gör man egen korv som vi gjorde kan den ha starkare egen bas.

Vill du leka på skalan 5-9 milj så har du de här, men de smakar inte så mycket chili. De är som att käka tårgas rent.
Nu snackar vi löjligt - ExtremeFood
Av dem rekommenderar jag "The Source" eller "Mad Dog 357".
Butiken finns i Stockholm (den jag besökte) men de säljer på postorder. Även teknikmagasinet sålde dessa produkter ett tag. Vet inte hur de gör idag.

Kanske börja med att enbart ta korven från Willys och se om du vill gå vidare, många upplever den korven som tillräcklig.

Den korven är faktiskt god. Jag brukade köpa den rätt ofta förut. Jag tror för så vitt inte att den ger varken till eller från i styrka, så det är onödigt att använda en god korv och stånka den i såsen

Den korven är faktiskt god. Jag brukade köpa den rätt ofta förut. Jag tror för så vitt inte att den ger varken till eller från i styrka, så det är onödigt att använda en god korv och stånka den i såsen
Det är en av de godare korvarna. Men som jag tipsade, OM man vill göra en korv liknande Harakiri, kan man använda den som egen bas. Den är inte riktigt het egentligen, men många svenskar som inte är van tycker det.
Därför jag säger man skall testa den och se om man vill gå vidare. Tycker man den är i hetaste laget, då bör man inte testa Harakiri.
Tar man en korv som inte har en egen chilibas måste man steka den längre i en sås, eller stå ut med att den känns som ett blaskigt tilltugg i munnen,

Det är en av de godare korvarna. Men som jag tipsade, OM man vill göra en korv liknande Harakiri, kan man använda den som egen bas. Den är inte riktigt het egentligen, men många svenskar som inte är van tycker det.
Därför jag säger man skall testa den och se om man vill gå vidare. Tycker man den är i hetaste laget, då bör man inte testa Harakiri.
Tar man en korv som inte har en egen chilibas måste man steka den längre i en sås, eller stå ut med att den känns som ett blaskigt tilltugg i munnen,

Ja, tänker man så så är det väl en sak.
Tänkte mest att den inte direkt tillför någon styrka och då kan man ju lika gärna ta någon korv som inte är så onödigt god.

Ja, tänker man så så är det väl en sak.
Tänkte mest att den inte direkt tillför någon styrka och då kan man ju lika gärna ta någon korv som inte är så onödigt god.
Nej det är såsen som är den starka, det är så i Harakirikorven också, det är därför det ingår när du äter den att du inte får ta bort såsen för att bli godkänd för T-shirt.

Korven gör sänkningen av styrkan. Tar man starkare korv, mindre sänkning.

Jadå de kan, men nästan allt är kycklingkorv. Någon gris också, men nötköttskorv är extremt svårt hitta.

Då vi ändå är OT så gjorde vi korv på nötkött där hemma. Jag är alltid skeptisk till det då den fort blir både torr och tråkig väldigt lätt.
Denna gång gick det riktigt bra och något recept har vi aldrig, så nästa gång blir det nog torr och tråkig korv.

Då vi ändå är OT så gjorde vi korv på nötkött där hemma. Jag är alltid skeptisk till det då den fort blir både torr och tråkig väldigt lätt.
Denna gång gick det riktigt bra och något recept har vi aldrig, så nästa gång blir det nog torr och tråkig korv.
Nöt är magrare, därför det är populärt i många länder att blanda in griskött för att den inte skall upplevas som för torr. Men den delen undviker jag.
Personligen tycker jag köttbaserad korv är helt underbar, det är bra med lite lätt tuggmotstånd.

Liknande trådar

G
Svar
196
Visningar
13 K
glimten66
G
D
Svar
13
Visningar