Internationellt körkort

Åker man dit för snatteri så vore det väl rimligt att betala sina böter och sen få snatta fritt ett dygn framåt ! 555

Eftersom jag en gång i tiden startade den här tråden kanske det är dags att återkomma med det slutgiltiga svaret.
Fastnade nyss i en poliskontroll.
Ett tiotal poliser stoppade alla fordon med uttlänningar, enda frågan var om jag hade IDL...
Chansade med mitt svenska men det dög inte alls

Fick snällt lov att ställa mig i kö inne i en liten barack och så småningom betala mina böter.

1000 bath kostar det som utlänning att köra utan körkort på Phuket.

Fick ett frikort så jag slipper betala igen nästa gång, oklart hur länge det gäller. Våra gemensamma språkkunskaper räckte inte riktigt till för att reda ut det

Dessutom tycker jag det rent allmänt är otroligt många fler poliser ute på gator och vägar jämfört med i april...
Under 24 timmar har du frikort, tror är nationell standard.
Dom kan även ge längre men dom måste då skriva datumen på böteskvittot, jag fick 72 timmar dispans bötesfri eftersom jag skulle lämna landet inom 72 timmar, skrevs in när jag betalade boten på polisstation.

Internationellt körkort ger endast tillstånd att köra fordon man har ursprungligt körkort för dvs har man endast B-behörighet i Sverige så får man inte köra MC/moppe i Thailand.
Just i mitt fall så har jag full A-behörighet i Sverige så det är endast lättja som är mitt problem...

Sen kan jag tycka det är lite lustigt att man får köra vidare efter att ha blivit påkommen att sakna körkort.
Ska tydligen vara likadant om man är onykter...

Kanske inte så konstigt att det är hög dödlighet i trafiken här

Har IKK utfärdat 23-01-19, var inne på nätet och kollade hur länge det är giltigt. Där står upp till 3 år
fattar inte? vet att förr var det 1 år. Någon som har koll?

Har IKK utfärdat 23-01-19, var inne på nätet och kollade hur länge det är giltigt. Där står upp till 3 år
fattar inte? vet att förr var det 1 år. Någon som har koll?

Thailand accepterar numera både 1-årigt och 3-årigt IKK

Kolla det du har vilken konvention det följer

Treårigt = Treårigt internationellt körkort enligt 1968 års konvention
Ettårigt = Ettårigt internationellt körkort enligt 1949 års konvention

Just i mitt fall så har jag full A-behörighet i Sverige så det är endast lättja som är mitt problem...

Sen kan jag tycka det är lite lustigt att man får köra vidare efter att ha blivit påkommen att sakna körkort.

Cash is king! Money talks, bullshit walks eller någon annan metafor.

I Sverige får man 72 timmar på sig om man blir av med körkortet vid tex en fortkörning. Kan ju vara smidigt men att få köra vidare om man saknar körkort är som du säger lite konstigt.

Cash is king! Money talks, bullshit walks eller någon annan metafor.

I Sverige får man 72 timmar på sig om man blir av med körkortet vid tex en fortkörning. Kan ju vara smidigt men att få köra vidare om man saknar körkort är som du säger lite konstigt.

I UK stoppas man för ej ha körkort, vara onykter eller ens sakna giltig försäkring (man ska ha både för bilen och att man själv får framföra just den bilen) så beslagtas bilen och den som äger den och har giltigt körkort måste lösa ut den samt betala bärgningen och lagringskostnad per dag.

Hyrde en Click häromdagen, då informerade uthyraren om jag skulle få 2 000 bath i böter om polisen stoppade mig utan Internationellt körkort.
Ser flera gånger varje dag poliser som skriver lappar till utlänningar, utgår från att det är böter. Verkar dock vara till folk utan hjälm?
Och många poliser är det som far omkring här i Patong.

Vad det verkliga utfallet blir ifråga om böter eller fängelse är jag än så länge lyckligt ovetande om...

Jag tror att ingenting är 100% här nere

Eftersom jag en gång i tiden startade den här tråden kanske det är dags att återkomma med det slutgiltiga svaret.
Fastnade nyss i en poliskontroll.
Ett tiotal poliser stoppade alla fordon med uttlänningar, enda frågan var om jag hade IDL...
Chansade med mitt svenska men det dög inte alls

Fick snällt lov att ställa mig i kö inne i en liten barack och så småningom betala mina böter.

1000 bath kostar det som utlänning att köra utan körkort på Phuket.

Fick ett frikort så jag slipper betala igen nästa gång, oklart hur länge det gäller. Våra gemensamma språkkunskaper räckte inte riktigt till för att reda ut det

Dessutom tycker jag det rent allmänt är otroligt många fler poliser ute på gator och vägar jämfört med i april...
Väldigt uppskattat att du delger denna information! Tack

Helt klart men en del är att folk kör utan behörighet i Thailand

Handlar mer om mentala problem som de har.

Min rekommendation är ändå att skaffa ett IDL/IKK.
Det är fullvärt den lilla kostnaden om något händer.

Gör som jag säger, inte som jag gör!
Väcker lite liv i tråden igen...
Nu har jag faktiskt följt mina egna rekommendationer och inskaffat ett IDL.

I Pattaya var det ingen som funderade över körkort överhuvudtaget.
Här i Chiang Mai frågade uthyraren inte efter något körkort men polisen stoppade mig ganska snart och efterfrågade IDL.
Såg både förvånad och besviken ut när jag fiskade fram det...
Nu behöver jag bli stoppad en gång till för att gå på plus!

Offtopic - Vilken jävla luft det är här i Chiang Mai. Man ser ju knappt vad det är för väder...
1000008847.jpg

1000008894.jpg

Liknande trådar

M
Svar
1
Visningar
2 K
glimten66
G
A
Svar