thailänsk körkort

 
Däremot så är det på gång med ett KK för Tung hoj (över 400cc ) detta pga de olyckor som sker alldeles för ofta med hyrda tyngre cyklar
Det är bra. Den dag de gör det kanske tolkningen av behörighet blir lika mellan Sverige och Thailand. D.v.s. A1 blir under 400cc och A över.
Tyvärr underskattar folk svårighetsgrad körning. En felaktig inställning verkar råda där det tros att man efter en liten stunds träning kan köra två hjuligt. Att större motor bara blir tyngre.
Det är så mycket "bara" folk tror, som sedan gör att de förlorar lemmar och liv, på sig själv och andra.

I Sverige orsakade 24års gränsen för tung MC att motorcykel helt tappade fäste som populärt bland ungdom. Medelåldern ligger runt 50 vill jag minnas.
 
Tyvärr underskattar folk svårighetsgrad körning.

Det kan jag intyga av egen erfarenhet.
Har aldrig tagit några lektioner i MC, men lullar sakta o tryggt fram på min "moppe" (135cc) i byn utan problem. Glider sakta fram och tittar på omgivningarna när jag ska till lokala shoppen eller marknaden. Däremot så för en bunte år sedan så hyrde min bekant en jävla maskin till att gå. En XR super tjosan med en förbaskat massa HK. Jag testade denna naturligtvis och är glad att jag kan skriva detta inlägg idag... Satan vad snabb den var. I utgående sväng i en s-kurva så hade jag bara några millimeter kvar på asfalten. Fick stopp på eländet, hoppade av o pissade i buskarna o gick de 100 meterna till baren där dom satt. Gav nycklarna till polaren o sa att hans jävla åk fanns längre ner på gatan.

Så ja, jag tror många underskattar svårighetsgraden men fan va gött det var att tarma maskinen hahaha. Känslan var magisk, så jag förstår att olyckor händer lätt.
 
Det kan jag intyga av egen erfarenhet.
Har aldrig tagit några lektioner i MC, men lullar sakta o tryggt fram på min "moppe" (135cc) i byn utan problem. Glider sakta fram och tittar på omgivningarna när jag ska till lokala shoppen eller marknaden. Däremot så för en bunte år sedan så hyrde min bekant en jävla maskin till att gå. En XR super tjosan med en förbaskat massa HK. Jag testade denna naturligtvis och är glad att jag kan skriva detta inlägg idag... Satan vad snabb den var. I utgående sväng i en s-kurva så hade jag bara några millimeter kvar på asfalten. Fick stopp på eländet, hoppade av o pissade i buskarna o gick de 100 meterna till baren där dom satt. Gav nycklarna till polaren o sa att hans jävla åk fanns längre ner på gatan.

Så ja, jag tror många underskattar svårighetsgraden men fan va gött det var att tarma maskinen hahaha. Känslan var magisk, så jag förstår att olyckor händer lätt.
Då skulle du kört min gamla hoj 18cc samt 170Hk och 180 nm i vrid ,, samt 400 kilo torrvikt utan soppa packning samt förare , där kan man snacka om att man måste hålla rätt fart in i kurvor samt veta var hojens begränsningar samt ens egna ligger , min 500 cbr r är en dröm att köra , så otroligt följsam , även om det går undan , men en annan typ av hoj
 
Då skulle du kört min gamla hoj 18cc samt 170Hk och 180 nm i vrid ,, samt 400 kilo torrvikt utan soppa packning samt förare , där kan man snacka om att man måste hålla rätt fart in i kurvor samt veta var hojens begränsningar samt ens egna ligger , min 500 cbr r är en dröm att köra , så otroligt följsam , även om det går undan , men en annan typ av hoj
Jag vill ha tillbaks den jag hade på åttiotalet.
100hk, 190kg, 2takt Vattenkyld V4, 500cc. Underbar, men krävs erfarenhet köra. Startar som en moppe, men exploderar på rätt varv.
543547_142140289255125_1252458057_n.jpg


På väg till Venedig i ungdomens dagar (1988). Bara ett regnställ som packning och valde kurviga vägar när de fanns.
Jag vägde mindre på den tiden.
524012_112926948843126_1901629685_n.jpg
Eller den FZR jag byggde ihop i början på 2000 talet var go att köra den med.
295079_112893035513184_1167718507_n.jpg


Men, som sagt. Köra sådant i Sverige eller Thailand på Thai KK med närmast ingen erfarenhet, bara för att det går?
Dödslängtan? :eek:
 
Jag vill ha tillbaks den jag hade på åttiotalet.
100hk, 190kg, 2takt Vattenkyld V4, 500cc. Underbar, men krävs erfarenhet köra. Startar som en moppe, men exploderar på rätt varv.
543547_142140289255125_1252458057_n.jpg


På väg till Venedig i ungdomens dagar (1988). Bara ett regnställ som packning och valde kurviga vägar när de fanns.
Jag vägde mindre på den tiden.
524012_112926948843126_1901629685_n.jpg
Eller den FZR jag byggde ihop i början på 2000 talet var go att köra den med.
295079_112893035513184_1167718507_n.jpg


Men, som sagt. Köra sådant i Sverige eller Thailand på Thai KK med närmast ingen erfarenhet, bara för att det går?
Dödslängtan? :eek:

Fan va snygg den va!:thumbsup:
KK eller ej, jag hoppar inte på dessa hojar för jag vet att det är bara en tidsfråga innan jag kör ihjäl mig:p
För familjens skull så sätter jag mig inte på en sådan maskin igen, men gissa om jag vill:nod:
 
Då skulle du kört min gamla hoj 18cc samt 170Hk och 180 nm i vrid ,, samt 400 kilo torrvikt utan soppa packning samt förare , där kan man snacka om att man måste hålla rätt fart in i kurvor samt veta var hojens begränsningar samt ens egna ligger , min 500 cbr r är en dröm att köra , så otroligt följsam , även om det går undan , men en annan typ av hoj

Som jag sa tidigare, jag vågar inte:p
 
Fan va snygg den va!:thumbsup:
KK eller ej, jag hoppar inte på dessa hojar för jag vet att det är bara en tidsfråga innan jag kör ihjäl mig:p
För familjens skull så sätter jag mig inte på en sådan maskin igen, men gissa om jag vill:nod:
Jag har inte kört sedan i Juli denna sommar. Skulle jag köra en i Thailand så _vet_ jag att det är förenat med dödsfara och att jag redan är ringrostig. Detta trots att jag haft motorcyklar sedan jag var fjorton år och kört både sommar och vinter.
I Stockholm är vägarna ofta torra vintertid, så jag använde MC till och från jobbet då också.
Men sätta mig på nu efter några månader och tro att min ryggmärgserfarenhet sitter i. Tror inte det.
Skotrarna i Thailand är lika farliga.
Små hjul, svaga bromsar och veka ramar, ändå god för 90-100 i en miljö där kanske hälften saknar körkort.
Jag anser det är potentiellt farligt kalla dem för moppar bara för att de liknar det vi idag kallar moped i Sverige.
Som i fallet med AM föraren. Invaggas i tron att det är liknande det som är i Sverige.
Eller den äldre bilföraren som också köpt moppe i Sverige till sina barn. Oj, moppe i Thailand, mina barn kör sådana,,, helt ofarligt, eller hur..??
Det är motorcyklar och en farlig variant av dem, i en extra farlig miljö, utan erfarenheten att kunna bedöma.
 
Senast ändrad:
Jag har inte kört sedan i Juli denna sommar. Skulle jag köra en i Thailand så _vet_ jag att det är förenat med dödsfara och att jag redan är ringrostig. Detta trots att jag haft motorcyklar sedan jag var fjorton år och kört både sommar och vinter.
I Stockholm är vägarna ofta torra vintertid, så jag använde MC till och från jobbet då också.
Men sätta mig på nu efter några månader och tro att min ryggmärgserfarenhet sitter i. Tror inte det.
Skotrarna i Thailand är lika farliga.
Små hjul, svaga bromsar och veka ramar, ändå god för 90-100 i en miljö där kanske hälften saknar körkort.
Jag anser det är potentiellt farligt kalla dem för moppar bara för att de liknar det vi idag kallar moped i Sverige.
Som i fallet med AM föraren. Invaggas i tron att det är liknande det som är i Sverige.
Eller den äldre bilföraren som också köpt moppe i Sverige till sina barn. Oj, moppe i Thailand, mina barn kör sådana,,, helt ofarligt, eller hur..??
Det är motorcyklar och en farlig variant av dem, i en extra farlig miljö, utan erfarenheten att kunna bedöma.

Förstår vad du säger. Min "moppe" köpte jag för den var storleksmässigt lagom för mig. Tittade på hastighetsmätaren idag när jag körde, hela 30 knyck:). Har ingen aning vad den maxar, och är inte det minsta intresserad.
Däremot en sporthoj som inbjuder till härliga farter hoppar jag över numer:)

Bil däremot älskar jag att köra här.
 
Denna älskade jag och gör det än, byggde om det mesta på den , kanske köper jag tillbaks den en dag , En 1800 samt min gamla Shadow 750

Min Hoj.jpg


Min Shadow.jpg

Ett skolexempel på två vackra maskiner som jag skulle våga sätta mig på o glida runt med. Tror till och med att jag hade sett bra ut:cool:
Ingen risk att djävulen inom mig skulle vakna till liv o försöka hitta på bus, mitt inre jag skulle ha full kontroll. En kan bara drömma om det nu, tar för lång tid att få koll på körningen.
 
Jag har inte kört sedan i Juli denna sommar. Skulle jag köra en i Thailand så _vet_ jag att det är förenat med dödsfara och att jag redan är ringrostig. Detta trots att jag haft motorcyklar sedan jag var fjorton år och kört både sommar och vinter.
I Stockholm är vägarna ofta torra vintertid, så jag använde MC till och från jobbet då också.
Men sätta mig på nu efter några månader och tro att min ryggmärgserfarenhet sitter i. Tror inte det.
Skotrarna i Thailand är lika farliga.
Små hjul, svaga bromsar och veka ramar, ändå god för 90-100 i en miljö där kanske hälften saknar körkort.
Jag anser det är potentiellt farligt kalla dem för moppar bara för att de liknar det vi idag kallar moped i Sverige.
Som i fallet med AM föraren. Invaggas i tron att det är liknande det som är i Sverige.
Eller den äldre bilföraren som också köpt moppe i Sverige till sina barn. Oj, moppe i Thailand, mina barn kör sådana,,, helt ofarligt, eller hur..??
Det är motorcyklar och en farlig variant av dem, i en extra farlig miljö, utan erfarenheten att kunna bedöma.
Så jävla hemsk är inte trafiken i Thailand, klart överdriven.
Och så dåligt kör inte folk, dom är uppväxta på sina scootrar.
Däremot är det väldigt mycket av dom så många olyckor blir det.
Men ser man hur det körs i Sverige så hade vi säkerligen legat på 1 plats om Sverige haft 66 miljoner invånare, lika mycket mopeder och bilar på vägarna.
Iallafall på topp 10 av värsta länder trafikmässigt.
Förutom att svenskar tror att dom är bäst i världen på det mesta så är det väl inte mycket mer, tro kommer man inte långt på.
 
Så jävla hemsk är inte trafiken i Thailand, klart överdriven.
Och så dåligt kör inte folk, dom är uppväxta på sina scootrar.
Däremot är det väldigt mycket av dom så många olyckor blir det.
Men ser man hur det körs i Sverige så hade vi säkerligen legat på 1 plats om Sverige haft 66 miljoner invånare, lika mycket mopeder och bilar på vägarna.
Iallafall på topp 10 av värsta länder trafikmässigt.
Förutom att svenskar tror att dom är bäst i världen på det mesta så är det väl inte mycket mer, tro kommer man inte långt på.
Helt och hållet exakt som jag ser detta :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
 
Ett skolexempel på två vackra maskiner som jag skulle våga sätta mig på o glida runt med. Tror till och med att jag hade sett bra ut:cool:
Ingen risk att djävulen inom mig skulle vakna till liv o försöka hitta på bus, mitt inre jag skulle ha full kontroll. En kan bara drömma om det nu, tar för lång tid att få koll på körningen.
Om du tror att en VTX är en glidarmaskin ..............................;) Den tar nog livet av dig minst lika bra som en Hayabusa, vrider du ordentligt så lättar framhjulet denna 400kg maskin
 
Så jävla hemsk är inte trafiken i Thailand, klart överdriven.
Och så dåligt kör inte folk, dom är uppväxta på sina scootrar.
Däremot är det väldigt mycket av dom så många olyckor blir det.
Men ser man hur det körs i Sverige så hade vi säkerligen legat på 1 plats om Sverige haft 66 miljoner invånare, lika mycket mopeder och bilar på vägarna.
Iallafall på topp 10 av värsta länder trafikmässigt.
Förutom att svenskar tror att dom är bäst i världen på det mesta så är det väl inte mycket mer, tro kommer man inte långt på.
Jag skall kanske förtydliga.
Självklart är trafikmiljön gångbar när man kommit in i den och förstår hur thai tänker när de kör.
Det är mer fråga om en kulturkrock liknande den som sker när t.ex. En svensk kommer till autobahn. Van från Sverige att i lugnt tempo lägga sig i vänster körfält för omkörning och sega sig förbi. Inser inte att bakomvarande trafiken kan komma i tredubbla hastigheten. Katastrofen blir ofta ett faktum.
Är man van är det inte ett problem.
Det är lika i Thailand, man kör annorlunda.
Ta t.ex ovanan många thaiförare har att långsamt sega sig ut i trafiken trots hög trafik och långsamt öka hastigheten till andra trafiken. Där vi från Sverige är van vid att förare väntar på lucka för att sedan snabbt öka farten för att anpassa sig.
Jag hävdar inte att svenskar skulle vara så mycket bättre, kanske snarare rätt risiga som förare.
Det handlar om en klar skillnad i trafikkultur enligt min åsikt.
 
Jag skall kanske förtydliga.
Självklart är trafikmiljön gångbar när man kommit in i den och förstår hur thai tänker när de kör.
Det är mer fråga om en kulturkrock liknande den som sker när t.ex. En svensk kommer till autobahn. Van från Sverige att i lugnt tempo lägga sig i vänster körfält för omkörning och sega sig förbi. Inser inte att bakomvarande trafiken kan komma i tredubbla hastigheten. Katastrofen blir ofta ett faktum.
Är man van är det inte ett problem.
Det är lika i Thailand, man kör annorlunda.
Ta t.ex ovanan många thaiförare har att långsamt sega sig ut i trafiken trots hög trafik och långsamt öka hastigheten till andra trafiken. Där vi från Sverige är van vid att förare väntar på lucka för att sedan snabbt öka farten för att anpassa sig.
Jag hävdar inte att svenskar skulle vara så mycket bättre, kanske snarare rätt risiga som förare.
Det handlar om en klar skillnad i trafikkultur enligt min åsikt.

Hej

Absolut är det så, att köra Svenskt i Thailand fungerar helt enkelt inte och är förenat med livsfara.

Det gäller att så snabbt som möjligt lära sig att trafikregler, skyltar, trafikljus och målade streck på asfalten nästan inte betyder någonting och att man får räkna med att möta folk som kör på fel sida mot trafiken, samt det värsta av allt enligt mig, folk som kör om fast dom har möte och tar ditt eget körfält i anspråk, själv är jag inte det minsta förvånad över att Thailand är ett av världens mest olycksdrabbade länder.

Mvh isan lover
 
Hej

Absolut är det så, att köra Svenskt i Thailand fungerar helt enkelt inte och är förenat med livsfara.

Det gäller att så snabbt som möjligt lära sig att trafikregler, skyltar, trafikljus och målade streck på asfalten nästan inte betyder någonting och att man får räkna med att möta folk som kör på fel sida mot trafiken, samt det värsta av allt enligt mig, folk som kör om fast dom har möte och tar ditt eget körfält i anspråk, själv är jag inte det minsta förvånad över att Thailand är ett av världens mest olycksdrabbade länder.

Mvh isan lover
Det här med att få köra mot rött vid vänstersväng, händer att jag missar fortfarande, men blir snabbt påmind av tutande bakomvarande;)
 
 

Liknande trådar

L
Svar
13
Visningar
2 K
A
A
Svar
4
Visningar
2 K
A
M
Svar
1
Visningar
2 K
glimten66
G
A
Svar
3
Visningar
4 K
TajPelle
T
A
Svar
2
Visningar
5 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp