Svenskt körkort

Höga läkarlöner? När jag läste snittlön för läkare blev jag förundrad över hur låg den var.

Tycker allt dom är värda 15k till.

Snittlönen för läkare i Sverige 45k vad är det med tanke på jobbet?

Nä det var lägre än vad jag trodde de hade faktiskt, med tanke på hur länge de läser/ praktiserar innan de är helt klara och dessutom (de flesta iaf) betala tillbaka lånade pengar till CSN.

Ang körkort tycker jag var och en som vill ta får fixa det själva, inget jag vill betala.

Jag kan bara hålla med, körkort skall inte betalas via skattsedeln. Det skulle bli ett väldigt orättvist system som skulle missbrukas och utnyttjas ohämmat. Den som vill ha körkort får allt vackert bekosta det själv.

Jag tycker inte ALLA ska ha rätt till ett körkort, ALLA är inte lämpade till att vara ute i trafiken.

Sen håller jag med @NilsG, var och en får bekosta det själv. Varför ska vi som jobbar betala ännu mer skatt för att ALLA ska få ett körkort.

Instämmer helt, jag borde aldrig få körkort, någonsin. Har lyckats köra rakt in i en bom med moppe på en raksträcka där jag kunde se bommen långt långt innan jag kom fram till den, fråga inte hur jag lyckades. Det var många år sedan dock (riktig moppe i Sverige, inte Thai scooter).

Har övningskört i Sverige en hel del, och kört i isan en hel del då jag varit den enda nyktra och jag vägrat åka med någon som precis druckit en flaska Lao Khao. Nog klarade vi oss från olyckor, men det var nog mer pga att jag körde sakta än någonting annat...

Jag tycker inte ALLA ska ha rätt till ett körkort, ALLA är inte lämpade till att vara ute i trafiken.

Sen håller jag med @NilsG, var och en får bekosta det själv. Varför ska vi som jobbar betala ännu mer skatt för att ALLA ska få ett körkort.

Det gäller inte bara körkort, det gäller livet överhuvudtaget, en del borde inte ens blivit födda!

Körkort har blivit en klassfråga vilket jag tycker att den inte borde vara. 18 000 kr för en 18 åring är inte snutet ur handsken. Ok om föräldrarna bidrar. Men alla har inte de förutsättningarna. Självklart skall alla betala själv.

Det jag skulle vilja komma åt är "körskolemaffian" som finner nya onödiga vägar att tjäna pengar. Halkbana 2700 kr plus hyra bil 700 kr. Vem tror ni tjänar på detta?
Om det är 4 st barn i familjen så måste varje barn ha ett intyg med (föräldern) vid övningskörning. 4000 kr. Varför skall man tvingas till denna endagsutbildning. I dag finns självstudiekurser på Internet.

Bil har mycket med färdighet att göra. Men jag tror att först efter man kört 100-200 mil blir man någorlunda säker. Trafikskolan skall utbilda men till överkomligt och skäligt pris. I de flesta fall för att få ned ett högt pris så krävs hård konkurrens. Alternativ att myndigheten inte faller till föga för lobbyverksamhet.

Körkort har blivit en klassfråga vilket jag tycker att den inte borde vara. 18 000 kr för en 18 åring är inte snutet ur handsken. Ok om föräldrarna bidrar. Men alla har inte de förutsättningarna. Självklart skall alla betala själv.

Det jag skulle vilja komma åt är "körskolemaffian" som finner nya onödiga vägar att tjäna pengar. Halkbana 2700 kr plus hyra bil 700 kr. Vem tror ni tjänar på detta?
Om det är 4 st barn i familjen så måste varje barn ha ett intyg med (föräldern) vid övningskörning. 4000 kr. Varför skall man tvingas till denna endagsutbildning. I dag finns självstudiekurser på Internet.

Bil har mycket med färdighet att göra. Men jag tror att först efter man kört 100-200 mil blir man någorlunda säker. Trafikskolan skall utbilda men till överkomligt och skäligt pris. I de flesta fall för att få ned ett högt pris så krävs hård konkurrens. Alternativ att myndigheten inte faller till föga för lobbyverksamhet.

Jo en klassfråga är det, jag vet inte hur det är just nu men för några år sedan (ca 5) så ingick det 10 lektioner för ungdomar som började gymnasiet. De e klart att vi alla betalade lite till detta men som sagt 18 000 snyter man inte fram, speciellt inte ensamstående föräldrar. Som skattebetalare har man väl varit med och "sponsrat" dummare saker än 10 lektioner till en ung tjej/kille.

Teorin till körlektionerna kunde ju vara ett obligatoriskt ämne i gymnasiumet tycker jag, det har varit uppe för ett antal år sedan i skolan men vet inte hur det har gått/går med det nu.

Som skattebetalare har man väl varit med och "sponsrat" dummare saker än 10 lektioner till en ung tjej/kille.
Det har man definitivt gjort.

Teorin till körlektionerna kunde ju vara ett obligatoriskt ämne i gymnasiumet tycker jag, det har varit uppe för ett antal år sedan i skolan men vet inte hur det har gått/går med det nu.
Vet inte om jag riktigt håller med att det ska ingå, men det är kanske är bättre att sponsra det än andra konstiga saker

Det håller jag med om, det bidrar till ett bättre trafikvett. Sådant skulle vi alla tjäna på samtidigt som lidandet minskar. Men körlektioner, nej där går gränsen.

Tycker bara trafikvett skall ingå, men gör det inte det? När jag gick i 7:an och vi närma oss moppeålder så kom trafikpolis till grundskolan och föreläste om grundläggande trafikregler.

Görs det inte det längre?

Tycker bara trafikvett skall ingå, men gör det inte det? När jag gick i 7:an och vi närma oss moppeålder så kom trafikpolis till grundskolan och föreläste om grundläggande trafikregler.

Görs det inte det längre?

Jo det tror jag men det blir nog ändå ganska bristfälligt. En gedigen teoriutbildning är säkert väl satsade pengar. Den utbildningen bör i så fall ligga på gymnasienivå.

Jo det tror jag men det blir nog ändå ganska bristfälligt. En gedigen teoriutbildning är säkert väl satsade pengar. Den utbildningen bör i så fall ligga på gymnasienivå.

Och vad tror du det skulle kostat skattebetalarna, som sagt körkort är ingen mänsklig rättighet.
Vad blir nästa gratis båtförarkort (kanske hade varit bättre när man ser hur sommarfolket beter sig)

Det här är väl saker inte ni skattebetalare skall stå för?

Och vad tror du det skulle kostat skattebetalarna, som sagt körkort är ingen mänsklig rättighet.
Vad blir nästa gratis båtförarkort (kanske hade varit bättre när man ser hur sommarfolket beter sig)

Det här är väl saker inte ni skattebetalare skall stå för?

Visst kostar det skattebetalarna en ansenlig slant men jag är övertygad om att det blir stora vinster i minskat lidande och minskade vårdkostnader i andra ändan. Jag försöker bara se helheten.

Visst kostar det skattebetalarna en ansenlig slant men jag är övertygad om att det blir stora vinster i minskat lidande och minskade vårdkostnader i andra ändan. Jag försöker bara se helheten.

Men nu missar du ju helheten i Sverige är det ju högt krav och man betalar för utbildningen.

Pengar som också skattas.

Hade det varit gratis och en rättighet blir det ju bara kostnad för folket.

Olyckorna minskar ju inte vi har ju redan kravet

I slutändan blir det ju alltid kostnad men varför skall Ada betala för Bedas pöjks körkortsutbildning?

Nej inte för körkortsutbildningen, bara för teoridelen. Ett plus med detta är ett minskat ocker från trafikskolornas sida fast det tar dom väl i och för sig igen någon annanstans.

Precis, det var teorin som jag och Berralund skrev om, det finns ju en massa andra teoretiska ämnen i skolan så varför inte detta också, den kunde ju vara frivillig så då är det ju inget tvång.

Liknande trådar

N
Svar
24
Visningar
5 K
glimten66
G

Tillbaka
Topp