Körkort och körkortsprov i Thailand

Sånt som vanliga bilförare samt MC förare har problem med klarar jag mig utan , dvs parkböter , fortkörning , problem hos Migrationen mm .
Det blir alltmer av detta med sittande regering och hjälper man Thaimyndigheten med några enkla uppgifter så hjälper de mig om jag har minsta problem ...

Mutor ? Skulle aldrig falla mig in att beblanda mig med den skiten ...........

Sånt som vanliga bilförare samt MC förare har problem med klarar jag mig utan , dvs parkböter , fortkörning , problem hos Migrationen mm .
Det blir alltmer av detta med sittande regering och hjälper man Thaimyndigheten med några enkla uppgifter så hjälper de mig om jag har minsta problem ...

Mutor ? Skulle aldrig falla mig in att beblanda mig med den skiten ...........
Dvs du får inga fördelar alls.
Parkböter har jag aldrig hört talas om att nån fått här och inte fortkörning heller, man får köra bra fort om det ska inträffa och böterna är inte stora.
Och vad skulle du kunna tänkas få för problem med IM som har bra pension och dessutom är gift?
Du blir bara utnyttjad som gratis arbetskraft.

Parkböter har jag aldrig hört talas om att nån fått här och inte fortkörning heller, man får köra bra fort om det ska inträffa och böterna är inte stora.
Och vad skulle du kunna tänkas få för problem med IM som har bra pension och dessutom är gift?
Jag har åkt på p-böter i Isaan ... :(

Mutor tar han inte mot men lite deg under bordet kanske ;)

Jag har åkt på p-böter i Isaan ... :(

Mutor tar han inte mot men lite deg under bordet kanske ;)

Jag med i Udon Thani, det är nog vanligare än vad vissa tror, parkera inte där det är vitt och rött markerat, då låser dom däcken för dig tills dess du har betalat på polisstationen

Senast redigerad av en moderator:
Jag har för mycket tid och min kompis tyckte att jag kunde fundera på att sitta ett pass i veckan på kontoret för att hjälpa faranger med deras problem , jag snackar ju Tyska , Engelska ,finska samt våra andra Nordiska språk så de anser att de har glädje av detta , men fn vad dom kollar upp en nu , Svenska Ambassaden koll i straffregistret i Sverige samt Militärtjänst mm . De har tagit in fel folk förut anser de så dessa kontroller är nytt . Kan väl säga att det är många fördelar för de som jobbar åt dem ;)

Ambassaden jobbar väl inte gratis, får du stå för dom kostnaderna :laugh:

Om ni vänder på körkortet så ser ni alla symboler , det är detta som krävs , sen ser de att det är ett Svensk körkort , detta skall enligt transportstyrelsen funka över alla länder i denna överenskommelse, jag visade min kamrat på turistpolisen idag eftermiddag, det skall funka anser han , om polisen inte godtar det så besök stationen innan ni betalar en böter , det Svenska skall gälla ...

Det finns samma symboler, på mitt gamla KK ,som är 12 år, som det finns på det från 2013 i nov.Men inget på engelska.

Jag med i Udon Thani, det är nog vanligare än vad vissa tror, parkera inte där det är vitt och rött markerat, då låser dom däcken för dig tills dess du har betalat på polisstationen
Tror hag parkerade på vitt och rött i kväll men parkerade utanför resturangen och klarade mig. Ovant med högerstyrt igen ;)

Nä du lever ju uppenbarligen i en liten byhåla utan större trafikstockningar eller parkeringsproblem , här i storstaden med alla dess faciliteter finns i alla fall så pass mycket människor att man sätter både P böter samt delar ut fortkörningsböter när hastighetskameran visar på överträdelse .. allt detta finns antagligen i bebodda områden ...

Nä du lever ju uppenbarligen i en liten byhåla utan större trafikstockningar eller parkeringsproblem , här i storstaden med alla dess faciliteter finns i alla fall så pass mycket människor att man sätter både P böter samt delar ut fortkörningsböter när hastighetskameran visar på överträdelse .. allt detta finns antagligen i bebodda områden ...
Men för att få nytta av detta du säger så måste det ju betyda att du är en notorisk fortkörare och felparkerare. Är det så?
Vi har lagar här i byhålan också men jag har inga problem med att följa dem så för mig hade det inte inneburit några fördelar att jobba gratis som turist snut.
Trodde att du var en skötsam å rekoderlig snubbe Phonta därav drog jag slutsatsen att det inte blir några fördelar för dig mer än teoretiskt

Jag anser som jag skrev det vara an intresse att hjälpa folk som får problem , därför ett intresse samt att jag anser att jag har vissa fördelar , det är ju min sak om jag vill ge dem 8 timmar i veckan av min tid ... jag slutar när fn jag vill om jag inte anser det vara roligt

Okej

En fråga till er som vet: På motorvägar brukar det sitta skyltar som visqr att personbilar får köra ex.vis 120, bussar 100 och lastbilar 80. En pickup är den då klassad som personbil?

Finns några generella fartgränser som gäller för motorväg, landsväg och i tätbebyggelse?

Generellt är det 90 km maxhastighet på vad vi kallar landsväg i Thailand , förutom på vissa Motorvägar där det kan vara 120 , om ditt fordon klassa som lastbil eller personbil beror på vad den är Reggad som , . Pickup kan vara reggad samt skattad på olika sätt , kolla i din tabien Lot eller visa upp den på det lokala poliskontoret så vet du sen

Körkortsproven i Thailand skiljer sig enormt mycket från proven i Sverige. Jag var med när frugan "körde upp" för några år sedan och det hela kändes som att stort skämt. Kör framåt in mellan några uppställda koner, backa snett bakåt in mellan några andra koner. Dessutom ett teoretiskt prov på en dator där det mest gällde att identifiera en del välfärden. Patetiskt!

Nästa gång vi kommer ner nästa år har jag tankar på att skaffa ett thailändskt körkort. Vad är kraven, har för mig att man skall ha med sitt internationella körkort plus att man måste vara med i Tabien Baan och skaffa ett läkarintyg? Det finns väl möjlighet att göra provet på engelska också har jag hört.

Vad har ni för erfarenheter av detta?
Hej.
Du behöver inte engelskan. Du behöver inte vara med i Tabien Baan. Vad du behöver är ditt vanliga svenska körkort och ett läkarintyg utfärdat i Thailand. Läkarintyget skriver dom ut utan att undersöka dig.
Du får titta på ett antal olika prickar, där dom pekar ut en del, som du ska tala om vad det är för färg.
Samt sitta med en gaspedal och en bromspedal framför dig. Det är en rad med gröna och röda lampor och du ska hinna lyfta foten från gaspedalen och bromsa innan det lyser rött. Samt dra i 1 st. snöre och placera en pinne jämsides med den fasta pinnen i ett litet skåp.
Godkänt där, så får du gå till k.k. tillverkningen och fota dig och få det Thailändska körkortet, som väldigt behändigt tillverkas i en maskin.
Roger

Ja det där låter ju fantastiskt avancerat, man blir nästan nervös. ;)

Det får nog ändå vänta tills vi flyttar ner, det känns onödigt att fixa detta är nu när man tänker efter.

Ja det där låter ju fantastiskt avancerat, man blir nästan nervös. ;)

Det får nog ändå vänta tills vi flyttar ner, det känns onödigt att fixa detta är nu när man tänker efter.

Du har mindre problem med Polisen om du har ett TH kk. Du får numera ett tillfälligt kort på min. 2 år.
Int. KK gäller under 90 dagar, från din första inresa i landet.

Du har mindre problem med Polisen om du har ett TH kk. Du får numera ett tillfälligt kort på min. 2 år.
Int. KK gäller under 90 dagar, från din första inresa i landet.
Denna gången lämnar jag över bilkörningen till svärfar och svägerska, lika bra det. Det kan vara skönt att koppla av också, det är ju semester när man kommer ner. :)

Denna gången lämnar jag över bilkörningen till svärfar och svägerska, lika bra det. Det kan vara skönt att koppla av också, det är ju semester när man kommer ner. :)
Det där skulle jag aldrig göra, om det är nåt man kan generalisera om så är det att Thai inte kan köra varken bil eller moppe på ett vettigt sätt. Fixa kk tycker jag är prio ett om man ska vistas här ett tag och tar typ max 2 tim.

Hej.
Du behöver inte engelskan. Du behöver inte vara med i Tabien Baan. Vad du behöver är ditt vanliga svenska körkort och ett läkarintyg utfärdat i Thailand. Läkarintyget skriver dom ut utan att undersöka dig.
Du får titta på ett antal olika prickar, där dom pekar ut en del, som du ska tala om vad det är för färg.
Samt sitta med en gaspedal och en bromspedal framför dig. Det är en rad med gröna och röda lampor och du ska hinna lyfta foten från gaspedalen och bromsa innan det lyser rött. Samt dra i 1 st. snöre och placera en pinne jämsides med den fasta pinnen i ett litet skåp.
Godkänt där, så får du gå till k.k. tillverkningen och fota dig och få det Thailändska körkortet, som väldigt behändigt tillverkas i en maskin.
Roger
När jag tog mitt k.k. i Nong Bua Lamphu i Mars då ville dom inte ha mitt svenska k.k. Internationella k.k ville dom ha inget annat. Läkaryntig och inget prov bara kollade om jag var färgblind.

Liknande trådar

M
Svar
1
Visningar
2 K
glimten66
G
A
Svar
3
Visningar