Isaan 2017-2026

Hej

Nu blir det lite semester efter arbetet med eucalyptusen, vi planerade ju att åka till Satun men så blir det inte, dom vi skulle hälsa på lämnade regnet där och åkte norröver.
Så vi tar flyget ifrån Udon Thani till U-Tapao, tar några nätter i Pattaya, ytterligare några på Koh Larn o.s.v innan vi återvänder till Isaan.
Det finns ju mer jobb att göra innan vi är färdiga för i år, ska bl.a bygga om inhägnaderna för kalkoner, ankor och höns, sälja mer vildsvin o.s.v, vi fick dessutom precis 7 st nya kultingar igår, ytterligare 2 suggor är gravida.

Igår hade vi hjälp i trädgården hemma, det var dom två föräldralösa tonåringarna i släkten som har gjort småjobb åt oss förut, dom är 14 respektive 16 år gamla, nu rensade dom trädgården på baksidan av huset ifrån torra grenar, bananblad och palmblad som har vissnat ned, roligt att kunna ge dessa båda lite jobb och extra pengar.

90312E91-D6F7-4B5C-9067-F48CE441B38D.webp

Här är dom båda i arbete.

Mvh isan lover

Hej

Kanske finns det några som gör det, men det är nog minst lika många eller betydligt fler som tycker att det vore helt otänkbart att kroppasarbeta och leva med folk i en liten by.

Mvh isan lover
Så länge man bara är lycklig och trivs med det man gör så är det bara att gratulera. Dom som gnäller ser jag som att dom är avundsjuka innerst inne men vill inte erkänna det för sig själva.

Så länge man bara är lycklig och trivs med det man gör så är det bara att gratulera. Dom som gnäller ser jag som att dom är avundsjuka innerst inne men vill inte erkänna det för sig själva.
Hej

Förstod väl egentligen att detta var vad du menade, själv trivs jag verkligen bra och har gjort så i många år nu, planen var väl egentligen att bli bonde på heltid i Isaan för gott ifrån början.

Allt var väl planerat för detta, så länge det bara var frugan och mig det handlade om var allt lätt, då fanns det inga hinder alls egentligen, men allt blev lite mer komplicerat när vi blev föräldrar, nu handlade det ju inte längre om bara oss och våra liv.

För nu hade vi ju även ansvar för vår sons uppfostran, utbildning och framtid, vi diskuterade och stötte och blötte detta länge och beslutet var svårt, men vi landade ändå i att han hade dom bästa och största möjligheterna i Sverige, vad det gäller utbildning är ju Sverige i princip överlägset och dessutom gratis.

Möjligheterna till ett bra jobb, bra lön och framtid bedömde vi som betydligt större i Sverige än i Thailand, jag tror ju inte att lillpojken kommer att nöja sig med att odla eucalyptus, tappa gummi och föda upp vildsvin o.s.v, men jag är väldigt glad över att han som barn har fått möjligheten att vara med, se och uppleva allt det som bylivet har inneburit för honom, sen har han ju som vuxen möjlighet att själv välja i vilket land han vill vara.

I Thailand skulle pojken dessutom riskera att bli inkallad för militärtjänst, detta innebär ju också risker i ett land som återkommande har varit inblandat i väpnade konflikter med grannländerna, frugan hade ex.vis en kusin som dog vid den senaste konflikten med Kambodja, han dog efter att ha trampat på en mina som värnpliktig.
En annan risk vid ev. värnplikt är att tvingas ta till vapen mot den egna begolkningen, detta har flera av byborna tvingats till vid tidigare militära massakrer på civila, den senaste var på 90-talet.

Så vi lär få fortsätta med våra vintervistelser i Isaan och leva med ett ben i vart land, men det är ju inte så illa det heller.

Mvh isan lover

Hej

Förstod väl egentligen att detta var vad du menade, själv trivs jag verkligen bra och har gjort så i många år nu, planen var väl egentligen att bli bonde på heltid i Isaan för gott ifrån början.

Allt var väl planerat för detta, så länge det bara var frugan och mig det handlade om var allt lätt, då fanns det inga hinder alls egentligen, men allt blev lite mer komplicerat när vi blev föräldrar, nu handlade det ju inte längre om bara oss och våra liv.

För nu hade vi ju även ansvar för vår sons uppfostran, utbildning och framtid, vi diskuterade och stötte och blötte detta länge och beslutet var svårt, men vi landade ändå i att han hade dom bästa och största möjligheterna i Sverige, vad det gäller utbildning är ju Sverige i princip överlägset och dessutom gratis.

Möjligheterna till ett bra jobb, bra lön och framtid bedömde vi som betydligt större i Sverige än i Thailand, jag tror ju inte att lillpojken kommer att nöja sig med att odla eucalyptus, tappa gummi och föda upp vildsvin o.s.v, men jag är väldigt glad över att han som barn har fått möjligheten att vara med, se och uppleva allt det som bylivet har inneburit för honom, sen har han ju som vuxen möjlighet att själv välja i vilket land han vill vara.

I Thailand skulle pojken dessutom riskera att bli inkallad för militärtjänst, detta innebär ju också risker i ett land som återkommande har varit inblandat i väpnade konflikter med grannländerna, frugan hade ex.vis en kusin som dog vid den senaste konflikten med Kambodja, han dog efter att ha trampat på en mina som värnpliktig.
En annan risk vid ev. värnplikt är att tvingas ta till vapen mot den egna begolkningen, detta har flera av byborna tvingats till vid tidigare militära massakrer på civila, den senaste var på 90-talet.

Så vi lär få fortsätta med våra vintervistelser i Isaan och leva med ett ben i vart land, men det är ju inte så illa det heller.

Mvh isan lover
Ja det är ju lillhuvet som ställer till det ibland men en liten kotte uppväger nog alla planer dom är goa
Får se om vi kommer åt ditt håll i feb hör av mej

Hej

Då är vi på Koh Larn utanför Pattaya, tog flyget ifrån Udon Thani igår till U-Thapao, sen taxi till Bali Hay piren och båt till Koh Larn, var skönt att få andas lite havsluft igen, på båten till ön dominerade Ryssar och Kineser totalt, båten var full så jag och lillpojken satte oss utomhus längst fram i fören, vi satt och solade oss där, en av besättningsmännen kom och satte sig hos oss.

Han var intresserad av mina buddha medaljonger som han ville titta på, jag svarade honom på Lao och han visade mig sina medaljonger också, det visade sig att han kom ifrån Korat, han var i 60 års åldern, lite tandlös men pratsam, han blev eld och lågor när vi kunde prata Lao med varandra, han hade jobbat på båten i 10 år, han bodde på båten och trivdes bra.

Han gav mig en massa tips om mat, dryck och priser på ön, varnade mig för några turistfällor o.s.v, vi satt tillsammans hela överfarten och han var ett trevligt sällskap, han skojade mycket med lillpojken också, jag köpte 2 öl på båten och gav honom en, tur att man träffade en ifrån Isaan tänkte jag för mig själv.

Det blev sol och bad, lite seafood och några öl här första dagen på ön, nu på morgonen ska vi hyra en moppe och åka runt ön, hitta något bra ställe att bada på och käka mer seafood, både jag och frugan gillar ju bläckfisk i alla former, hon vill dessutom äta snäckor och musslor.

I morgon tar vi båten till Pattaya för några nätter där.

70FC2E69-AF85-42E9-9BA7-F2AC0D1D2C91.webp

Utsikt ifrån balkongen nu på morgonen, men det är inte helt klart, man skymtar en fiskebåt i soldiset.

Mvh isan lover

Jag är nog ganska duktig att fokusera på det jag håller på med. Är det krig bland barnen i baksätet eller om någon skulle kommentera min körning skulle jag inte ta den diskussionen då om det skulle släppa fokus på körningen.

I Sverige är det oftast ingen fara då jag har fullständig koll och gör riskanalys on the fly så är inte överraskad om ett barn eller vilt dyker upp.

Värre med påverkade eller ovana förare som gör saker fel. Mest av dessa i Thailand men finns ju även i bland annat ytterföroter i Sthlm oxå. De har oftast ingen kunskap om trafikvett, halka, drog eller alkoholpåverkan utan ska bara fram. De har ju oftast en dyr BMW eller Mercedes som de fått betald vi bidragsfusk.

Jag är nog ganska duktig att fokusera på det jag håller på med. Är det krig bland barnen i baksätet eller om någon skulle kommentera min körning skulle jag inte ta den diskussionen då om det skulle släppa fokus på körningen.

I Sverige är det oftast ingen fara då jag har fullständig koll och gör riskanalys on the fly så är inte överraskad om ett barn eller vilt dyker upp.

Värre med påverkade eller ovana förare som gör saker fel. Mest av dessa i Thailand men finns ju även i bland annat ytterföroter i Sthlm oxå. De har oftast ingen kunskap om trafikvett, halka, drog eller alkoholpåverkan utan ska bara fram. De har ju oftast en dyr BMW eller Mercedes som de fått betald vi bidragsfusk.

Hamnade i fel tråd :) kanske kan flyttas.

Senast redigerad av en moderator:
Hej

Denna resa har redan lett till en rad trevliga möten och upplevelser, allt ifrån den trevlige besättningsmannen ifrån Korat på vägen över till ön, pojken frågade mig idag om vi inte kunde åka med samma båt hem så att vi fick träffa honom igen.

I Udon Thani där vi startade resan var jag inne på ett apotek och köpte medicin mot gikt, den Kinesättlingen som drev butiken var väldigt social och trevlig, blev kvar där ett tag och hade ett trevligt samtal, det slutade med att ägaren gav mig en Buddha amulett och önskade mig en trevlig resa.

Idag var frugan trött på maten här på ön och saknade Isaan maten, vi hittade en Isaan restaurang på ön när vi åkte runt på moppen, så det blev middag där, jag beställde Lab Moo och klibbris, frugan som tam Lao och klibbris, mannen som serverade oss verkade glad över att jag talade Lao och åt deras mat, innan vi skulle gå kom han fram och gav mig och frugan varsin sten ifrån ön, enligt honom var den speciell och skyddade bäraren mot olyckor och skador, stenen var av något slags malm och var tung.
Sedan visade det sig att mannen hade en större sån här sten bakom restaurangen som han offrade mat och dryck till.

59FBEE4E-E6C0-4535-B706-E56D17817970.webp

Här är en bild på stenen och Buddha amuletten som jag har fått.

Mvh isan lover

Vad heter hotellet (med utsikten) som ni bytte till på ön?

Och tack för en trevlig tråd.

Hej

Det heter Sunhine Resort, dom tar 1300 baht men då ingår även moppe och frukost.

7FF15CC7-0E6D-41BC-921D-D2AB0C4B66FD.webp

Här har du adressen.

649275CB-713C-4687-A78C-AA3DF61369E2.webp

Terassen mot den lilla sandstranden i direkt anslutning.

64A3D5C3-A344-4B2A-BB44-793724D5B0A3.webp

Här serveras det frukost med utsikt över Pattaya vid horisonten.

Kan faktiskt rekommendera detta ställe, rent och snyggt, bra personal.

Mvh isan lover

Hej

Nu är vi på plats i Pattaya, vi tog båten kl 12 ifrån ön, vi träffade besättningsmannen ifrån Korat i hamnen, lillpojken såg honom först och sprang bort till honom, han kommovh skakade hand med mig och hälsade på frugan, men hans båt skulle inte gå än på några timmar.
Men han följde med oss till den båt som stod närmast i tur till att gå till Pattaya, han var lika pratglad som i onsdags, han kramade om mig och lillpojken och önskade oss en trevlig fortsatt semester.

Nu är vi på plats på Charming Inn på Beach Road, trevligt hotell med bra läge tycker jag, dom tog 1500 baht idag, lite dyrare än sist gång, men det var ju några år sedan, vi har badat i poolen, lillpojken har käkat på MC Donalds, jag och frugan vräkte i oss en hel durian på 3 kg, vi betalde 180 baht per kg, den var perfekt mogen och riktigt smälte i mun.

730B314E-B2FA-4CDB-B9F6-6001EFE77307.webp

Här är lillpojken på båten idag, dom tar fortfarande bara 30 baht per person.

B8E02010-04F7-40BC-A105-660174FA1D9A.webp

Utsikt ifrån balkongen på Charming Inn, både pool och havet inom räckhåll, vad mer kan man begära.

722E7048-0772-42E6-86B0-4463EEEAF4B1.webp

Så här ser det ut ifrån balkongen nu på kvällen.

Mvh isan lover

Det ser fint ut men Durian.... :confused: :confused: :confused:

Ha det fint! :wai:
Hej

Ja det är ju älska eller hata som gäller där, men både jag och frugan är durian älskare, lillpojken håller på och lär sig äta det, tar lite varje gång och börjar gilla det.

I Udon Thani och Nong Khai är Durian jättedyrt (400 baht per kg) nu när det inte är riktig säsong, så vi tyckte att vi gjorde ett kap när vi till slut hittade en säljare på Beach Road som sålde för 180 baht per kg, dom flesta andra dör ville ha minst 250 baht per kg.

Men många som gick förbi oss när vi åt rynkade allt på näsan och någon viftade och tyckte att det luktade förskräckligt.

Mvh isan lover

Hej

Ja det är ju älska eller hata som gäller där, men både jag och frugan är durian älskare, lillpojken håller på och lär sig äta det, tar lite varje gång och börjar gilla det.

I Udon Thani och Nong Khai är Durian jättedyrt (400 baht per kg) nu när det inte är riktig säsong, så vi tyckte att vi gjorde ett kap när vi till slut hittade en säljare på Beach Road som sålde för 180 baht per kg, dom flesta andra dör ville ha minst 250 baht per kg.

Men många som gick förbi oss när vi åt rynkade allt på näsan och någon viftade och tyckte att det luktade förskräckligt.

Mvh isan lover
Frugan och dottern älskar durian och stoppar i sig obehindrat. Jag har försökt men kan inte få ner det. Däremot gillar jag kusinen jackfruit, den smakar utmärkt. Det är inte lukten av durian som berör mig, gillar helt enkelt inte smaken.

Jag kan däremot äta Som Tam med bphlaaraa (om den är kokt), det är gott. Så lukter stör mig inte på det sättet.

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar