Isaan 2017-2026

Hej

D74F3FF1-49BB-4D27-9DF7-E9FAAFC98AD9.webp

Lillpojken på stranden i Pattaya.

0CC13BBB-AC4C-473E-B31E-A941BCCFEDF1.webp

Frugan ser naturligtvis till att få lite mat på stranden också.

3EAECE63-AD64-41AD-B45E-C5DDB4D04118.webp

Mycket bad blev det.

Mvh isan lover
Ser ut som ni satt par hundra meter norr om oss på stranden.
Farsans kärring är med från Tanum deras sista dag på stranden idag imorrn bär det av hemmåt för dom.
20180120_135816.webp

Hej

Själv kan jag vare sig läsa eller skriva Thai eller Lao, men dom uttalar Bak Mee exakt på samma sätt som Mee i Björn, jag avsåg själv ett engelskt uttal på Mee, men på Svenska blir det ju mycket riktigt Mi eller Mii.
Jag använder mig av en Lao - Engelsk ordbok och där uttalas ofta e som i.

Mvh isan lover

Ja, så är fet ju när det gäller de här språken, mycket låter samma, till både glädje och förtret:)

Senast redigerad av en moderator:
Troligen för att hon växt upp bredvid gränsen, min fru har ju ca 10 min fågelvägen till gränsen. Första anblicken ser tecknen lika ut, men tittar man på alfabetet ser man skillnaderna.

http://www.ancientscripts.com/images/lao_vowels.gif
Min fru kunde inte läsa i Laos men hon bor ju 2.5 timma ifrån gränsen bilvägen ;)
Hon sa som du säger likt i språk Isaan/Laos lite som Norska/Svenskan men kan inte läsa tecknen.
Har ju en från Laos boende hos oss Svägerskan, skall höra om hon kan läsa Thai.

Troligen för att hon växt upp bredvid gränsen, min fru har ju ca 10 mil fågelvägen till gränsen. Första anblicken ser tecknen lika ut, men tittar man på alfabetet ser man skillnaderna.

http://www.ancientscripts.com/images/lao_vowels.gif

Hej

Själv minns jag första gången frugan var över till Laos för 16-17 år sedan, då hade hon inget pass men det räckte med något intyg som dom skrev ut vid gränsen för Thailändare så fick dom besöka Lsos utan pass i fyra dagar.

Hon blev väldigt förvånad, dom pratar ju som oss, jag kan läsa det dom skriver o.s.v, du är ju Lao sa jsg vilket hon inte gillade, jag är Thai sa hon bestämt, enligt frugan hade alla sagt att Isaan var ett talspråk som saknade skrivtecken, men på andra sidan gränsen föll alla bitar på plats.

Numera vet hon ju att hon och drygt 20 miljoner andra Thailändare egentligen är etniska Laotier och att det är därför dom delar matvanor, musik, traditioner, kultur och språk, liksom varför dom hamnade på den Thailändska sidan av gränsen en gång i tiden.

Mvh isan lover

Hej

Vi tog en sväng till Jomtien på e.m idag, det har hänt mycket där sedan jag besökte platsen för första gången för 30 år sedan, man känner inte igen sig, det har ju byggts enormt mycket.

Men det var mindre Kineser, Indier, Araber och Ryssar där än i Pattaya, man fick lite samma känsla som det var i Pattay förr, många Skandinaver förstod man, såg lite Norska, Danska och Svenska flaggor här och där, Italienska restauranger, lite mer enkla Guest Houses o.s.v, kanske har Jomtien tagit över för Skandinaverna?

I morgon bär det av till Bang Saray för några nätter där, pojken vill även till Cartoon Networks vattenpark en dag, sen är denna semester över och vi tar flyget tillbaka till Udon Thani igen, själv längtar jag redan ”hem” lite men det vågar jag inte säga till frugan och pojken.

Man undrar ju hur det går på farmen och borde nog vara där snart, vi ska ju bygga om lite och sälja mer vilsvin innan årets vintervistelse är slut.

Mvh isan lover

Hej

Vi tog en sväng till Jomtien på e.m idag, det har hänt mycket där sedan jag besökte platsen för första gången för 30 år sedan, man känner inte igen sig, det har ju byggts enormt mycket.

Men det var mindre Kineser, Indier, Araber och Ryssar där än i Pattaya, man fick lite samma känsla som det var i Pattay förr, många Skandinaver förstod man, såg lite Norska, Danska och Svenska flaggor här och där, Italienska restauranger, lite mer enkla Guest Houses o.s.v, kanske har Jomtien tagit över för Skandinaverna?

I morgon bär det av till Bang Saray för några nätter där, pojken vill även till Cartoon Networks vattenpark en dag, sen är denna semester över och vi tar flyget tillbaka till Udon Thani igen, själv längtar jag redan ”hem” lite men det vågar jag inte säga till frugan och pojken.

Man undrar ju hur det går på farmen och borde nog vara där snart, vi ska ju bygga om lite och sälja mer vilsvin innan årets vintervistelse är slut.

Mvh isan lover
Som boende i Pattaya skall jag ge ett tips åk till Ramayana water park istället mycket bättre, det lovar jag.
Sen gällande Jomtien/Pattaya du skall nog vara här mer en ett dygn när det gäller nationaliteter.
Ryssarna bor just i Jomtien och Pratumnak.
Pattaya skyfflas Kineserna till Kho larn med båtar.
Men gå lite runt på kvällen så ser det inte likadant ut.
Kineserna körs ut till norra stranden på Kho Larn och Ryssarna oftast till västra.
Men är du runt i stan och borta från stranden så ser det inte likadant ut.

Som boende i Pattaya skall jag ge ett tips åk till Ramayana water park istället mycket bättre, det lovar jag.
Sen gällande Jomtien/Pattaya du skall nog vara här mer en ett dygn när det gäller nationaliteter.
Ryssarna bor just i Jomtien och Pratumnak.
Pattaya skyfflas Kineserna till Kho larn med båtar.
Men gå lite runt på kvällen så ser det inte likadant ut.
Kineserna körs ut till norra stranden på Kho Larn och Ryssarna oftast till västra.
Men är du runt i stan och borta från stranden så ser det inte likadant ut.

Hej

Tack för tipset om Ramayana waterpark, men lillpojken är tokig i Cartoon Network och hans halvdanska kusin har berättat hur roligt han hade på Cartoon, så där lär vi hamna, det är juntans födelsedag och då bestämmer han.

Du har helt rätt gällande nationaliteterna här, själv minns jag ju hur det var för 30 år sedan och har dålig koll på nuläget, men bara efter några dagar här kan man ju konstatera att antalet Kineser, Indier, Araber och Ryssar har ökat enormt om man jämför med för 20-30 år sedan.

Förr i tiden var det ju främst några kvarter i södra Pattaya som dominerades av Indier och Araber, tänker då på boende, mat, massage och barer riktade till dessa, nu ser man ju skyltar med Arabisk, Indisk, Kinesisk och Arabisk text enda ifrån soi 1 i norr till Walking Street i söder, speciellt på 2.nd road.

Mvh isan lover

Hej

Tack för tipset om Ramayana waterpark, men lillpojken är tokig i Cartoon Network och hans halvdanska kusin har berättat hur roligt han hade på Cartoon, så där lär vi hamna, det är juntans födelsedag och då bestämmer han.

Du har helt rätt gällande nationaliteterna här, själv minns jag ju hur det var för 30 år sedan och har dålig koll på nuläget, men bara efter några dagar här kan man ju konstatera att antalet Kineser, Indier, Araber och Ryssar har ökat enormt om man jämför med för 20-30 år sedan.

Förr i tiden var det ju främst några kvarter i södra Pattaya som dominerades av Indier och Araber, tänker då på boende, mat, massage och barer riktade till dessa, nu ser man ju skyltar med Arabisk, Indisk, Kinesisk och Arabisk text enda ifrån soi 1 i norr till Walking Street i söder, speciellt på 2.nd road.

Mvh isan lover
Cartoon och Ramayana har samma attraktioner.
Skillnaden runt cartoons rutchkaneområden betong och trist miljö.
Ramayana är ny vattenpark, Thailands största fint grönområde mellan rutchkaneområdena mycket häftigare rutchkanor, utsikt över den finaste bergs/natur området utanför Pattaya, konstgjord kanal du kan simma eller glida runt parken på ringar..
Sonen är lika gammal som din son, Ramayana är första valet direkt.
Vart där med @Långeman och hans son med och rätt säker att han håller med mig i min rekomendation till 100%.
Men enveten som du verkar vara så gör du ditt egna val bara en rekommendation ifrån en småbarnsfar som bor i området.

Cartoon och Ramayana har samma attraktioner.
Skillnaden runt cartoons rutchkaneområden betong och trist miljö.
Ramayana är ny vattenpark, Thailands största fint grönområde mellan rutchkaneområdena mycket häftigare rutchkanor, utsikt över den finaste bergs/natur området utanför Pattaya, konstgjord kanal du kan simma eller glida runt parken på ringar..
Sonen är lika gammal som din son, Ramayana är första valet direkt.
Vart där med @Långeman och hans son med och rätt säker att han håller med mig i min rekomendation till 100%.
Men enveten som du verkar vara så gör du ditt egna val bara en rekommendation ifrån en småbarnsfar som bor i området.
Hej

Tvivlar inte på att du har rätt, men lillpojken har bestämt sig.
Det får bli Ramayana nästa gång.

Mvh isan lover

Hej

Själv minns jag första gången frugan var över till Laos för 16-17 år sedan, då hade hon inget pass men det räckte med något intyg som dom skrev ut vid gränsen för Thailändare så fick dom besöka Lsos utan pass i fyra dagar.

Hon blev väldigt förvånad, dom pratar ju som oss, jag kan läsa det dom skriver o.s.v, du är ju Lao sa jsg vilket hon inte gillade, jag är Thai sa hon bestämt, enligt frugan hade alla sagt att Isaan var ett talspråk som saknade skrivtecken, men på andra sidan gränsen föll alla bitar på plats.

Numera vet hon ju att hon och drygt 20 miljoner andra Thailändare egentligen är etniska Laotier och att det är därför dom delar matvanor, musik, traditioner, kultur och språk, liksom varför dom hamnade på den Thailändska sidan av gränsen en gång i tiden.

Mvh isan lover
Måste thai har pass nu för att besöka Laos, även över dagen eller vid längre vistelser. Var inte så många år sedan vi var där sist och då räckte det med id kort och ett papper skrevs ut för några baht.

Måste thai har pass nu för att besöka Laos, även över dagen eller vid längre vistelser. Var inte så många år sedan vi var där sist och då räckte det med id kort och ett papper skrevs ut för några baht.
Det räcker med ett thai ID både till Laos och Burma för det har jag varit med om flera gånger sen 2010.
Som du säger för man ett tillfälligt tillstånd på ett papper och får vara där passfritt i upp till 3 dygn tror jag det var.
Kostnad 50thb.
Tror det var någon begränsning hur långt man fick vistas i från gränspassagen.

Angående språket.
Svågern har ju fru ifrån Laos och han har själv bott i Laos i sin frus by så frågade han nu i bilen påväg hem.
Han förstår och pratar Laos men det skiljer sig mot Isaan.
Han förstår Laos i skrift men kan inte skriva på Laos.

Frågade frugan samtidigt hon förstår Laos men det skiljer sig ifrån Isaan.
Hon kan varken läsa eller skriva Laos.

Sen om någon tror att kanske dom är för mer Thai inriktade i sitt språk i byn och kan bero på det så nej, många i familjen, släkten, byn kan inte Thai, förstår Laos men inte Thai.
Svärmor hotar med att lägga på luren om frugan pratar Thai.

Men är väldigt likt och på deras förklaring lät det som Sverige vs Norge.

Så jag tänker fortsätta kalla deras språk Isaan som dom själva gör.

Angående språket.
Svågern har ju fru ifrån Laos och han har själv bott i Laos i sin frus by så frågade han nu i bilen påväg hem.

Sen om någon tror att kanske dom är för mer Thai inriktade i sitt språk i byn och kan bero på det så nej, många i familjen, släkten, byn kan inte Thai, förstår Laos men inte Thai.

Frugan säger även hon att dom pratar Isaanska, inte Lao.

Hej

Det vet jag faktiskt inte , det kanske fungerar med ett sånt där tillfälligt papper ännu, men efter det att frugan skaffade pass har hon ju använt detta.

Mvh isan lover

Angående språket.

Hej

Det är helt ok att kalla det Isaan som landsdelen heter.
Men Isaan är inget eget språk utan Lao uppblandat med lite Thai.
Frugan är ju sedan ganska många år tolk i Sverige och då både på Thai och Lao.
Det är finns folk ifrån Isaan i Sverige som begär tolking på Lao eftersom dom inte är så bra på Thai.

Mvh isan lover

Hej igen

Nu är vi på plats i Bang Saray som det står på alla skyltar här men folk kallar det väl mer Bang Saee, vi bor på
4 Palms Resort som har pool, frukost och verkar vara ett litet trevligt ställe, dom tog 1300 baht första natten men lovade rabatt följande natt, lillpojken skulle även få äta gratis ifrån frukostbuffén, vilket egentligen upphör när barnen fyller 5 år.

Vi tillbringade dagen på Cartoon Networks vattenpark, lillpojken var helnöjd och tyckte att det var den bästa födelsedagen i livet, sen besökte vi fiskhamnen och en marknad här i Bang Saree, fick lite i magen o.s.v, det var verkligen billigt här jämfört med Pattaya, mycket är t.o.m billigare på marknaden här än i Isaan.

Mvh isan lover

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16