Isan Lover
Forumveteran
HejFrugan och dottern älskar durian och stoppar i sig obehindrat. Jag har försökt men kan inte få ner det. Däremot gillar jag kusinen jackfruit, den smakar utmärkt. Det är inte lukten av durian som berör mig, gillar helt enkelt inte smaken.
Jag kan däremot äta Som Tam med bphlaaraa (om den är kokt), det är gott. Så lukter stör mig inte på det sättet.
Även jag gillar Jackfruit, som ju heter Kanoon på Thai och Bak Mee på Lao, lite lustigt eftersom Mee ju betyder björn, det finns ju två sorter av denna frukt, dels den förädlade sortsom normalt säljs i förpackningar i fruktstånden och på stranden o.s.v, sen har vi ju den på landet lite mer vanligare och ursprungliga sorten som har mindre fruktkapslar och är kletigare och lösare i konsistensen, den säljs därför inte i butik, men även denna är väldigt god, men den måste man i princip äta direkt, går inte att förpacka och förvara.
Käkar också Som Tam Lao med bhlaraa (Phladäk som det heter på Lao) ibland, men jag måste erkänna att jag föredrar Som Tam Thai med fisksås om jag kan välja, tror jag har fått för dålig eller gammal Phladäk några gånger vilket gjort att jag nu reagerar negativt på smaken.
Mvh isan lover