Isaan 2017-2026

En otroligt intressant tråd detta. Du lever en drömtillvaro enligt mitt förmenande. :wai:
Hej

Tack för det, själv tycker jag väl också att tillvaron är lite av en dröm som har gått i uppfyllelse, jag gillar ju det enkla och naturnära livet på landet och det både i Sverige och Thailand.

Människorna här är underbara, så vänliga, generösa och okomplicerade, det är en njutning att få vara i deras sällskap, själv lär jag mig mycket av dom och kanske plockar dom upp lite ifrån mig.

Mvh isan lover

Hej

D0DCF0EC-7B4C-4AC0-9808-DF6392A62241.webp

Här är frugans storasysters hund som heter Mimmi, det är ett litet busfrö.

Mvh isan lover

Hej

Idag besökte jag Lasarettet i Fao Rai, jag har haft ganska ont i ett öra i minst en vecka nu och igår kom det blod ur örat, jag misstänkte att det kunde vara en öroninflammation, något jag aldrig haft förut, men förstås visste en del om ändå.

Så det blev en tur på salengen dit, först var det obligatorisk kontroll av blodtryck, vikt o.s.v, men eftersom jag redan fanns i deras datasystem gick det ganska mycket snabbare än det gjorde första gången jsg var där, på datan såg dom att jag hade gikt och frågade hur det var med den, bra numera svarade jag, tack vare förebyggande medicin.

Ett glädjande besked var att jsg ”bara” vägde 80 kg, jag har uppenbarligen tappat 5 kg sedan jag kom hit, hårt arbete i solen gör tydligen gott, ska ned 5 kg till sen är jag nöjd.

Den läkare som undersökte mig kunde faktiskt engelska, det var den första läkaren jag har träffat någonsin som pratade bra engelska, han konstaterade att det var öroninflammation och att det hade värkt hål i trumhinnan, därav blodet.

Han skrev ut antibiotika, värktabletter, inflammationsdämpande och örondroppar, jag frågade om det gjorde något om jag tog ett glas vin eller en öl när jag åt antibiotikan, inga problem sa han och skrattade.

Sen bar det av till nästa lucka och hämta den medicin han skrev ut, alltihop kostade 146 baht, med undersökning och medicin, utav dom 146 bathen var 50 baht en extra avgift eftersom jag sökte mig till ett lasarett utanför min amphoe och utan remiss.

Jag har 1 mil till Amphoe Fao Rai lasarett, men är skriven i Amphoe Phonphisai, men det lasarettet har jag 2.5 mil till, därför valde jag det närmaste väl medveten om en liten extra debitering, men jsg tycker verkligen att även 146 baht är förmånligt, det hade ju kostat mig mer i Sverige, dessutom är bemötandet, väntetiden och servicen bättre här nere än i Sverige.

Mvh isan lover

Hej

Idag stannade jag till vid en mindre bar och restaurang i Fao Rai, jag har passerat där åtskilliga gånger i vinter och förundrats lite över en Svensk flagga som hänger ut mot gatan, idag ville jag ha reda på om det fanns någon Svensk anknytning eller ej.

Det fanns en anknytning, tyvärr hade Svensken återvänt till Sverige den 16 januari, men hans dam var kvar och drev stället, dom hade judt nu Thaimat men hade planer på lite falangmat, det som annars dominerade stället var en rejäl bardisk.

Jag sa att det var synd att dom inte hade lite falangmat för då hade jag kunnat ta med lillpojken dit och käka, hon svarade då att det inte fanns på menyn men att hon hade pommes, chicken nuggets o.s.v till egna barn, detta kunde hon fixa åt lilleman också, så vi lär återkomma till henne.

Mvh isan lover

Hej

Nu är vår avelsgalt och vår bästa sugga med sina 7 kultingar flyttade ifrån farmen till byn, där byggde vi ett nytt litet hägn hos vår granne som är morbror till frugan, här ska dom vara nu när vi avvecklar vildsvinen ute på farmen.

B416760C-E707-4F07-B64A-87C2F366E035.webp

Här är chefen själv, han väckte mycket uppmärksamhet under transporten hit på vår Rod Thai, många ville titta på honom, han är ju så stor.

E4900DD6-7F34-4896-938A-F1AF22C1B1A8.webp

Här är suggan med några av sina ungar.

Mvh isan lover

Hej

Idag är det ett stort möte utanför byn, det är en förening för odlare av träd som har representanter ifrån hela Isaan som träffas här hos oss, ordföranden ifrån ex.vis Nong Khai, Bung Kan, Udon Thani, Kon Kaen, Kalasin o.s.v är här, vi började dagen med fisk och ris, sen skrev alla närvarande upp sig i en lista och så var mötet igång.
Själv var jag den ende falangen som vanligt, dom brukar inte vara synliga i såna här sammanhang, så det väcker alltid lite extra intresse och uppmärksamhet när jag är med.

Mötet började med att en representant ifrån ”böndernas bank” informerade, sen fortsätter det förmodligen hela dagen, odlarna kan registrera sig och uppge hur många träd dom har, vid medlemskap har man möjlighet att få vissa bidrag, möjlighet att låna pengar och förhoppningsvis kan en förening förhandla fram lite bättre priser än en enskild odlare.

Vi får se hur dagen fortlöper.

EA77D4A8-1AE8-4B1D-8094-4451764127F7.webp

Här är äts det innan mötet börjar.

A60BF94B-606E-4C52-8131-E4814F9057E2.webp

Totalt droppade nog ett hundratal människor in.

Själv smet jag ifrån lite eftersom jag måste se till lillpojken i skolan, hans rektor och lärare är med på mötet, så klassen är lämnad utan lärare, då kan lilleman lika gärna göra några sidor i sin Svenska matematik bok.
När en lärare är borta blir det lätt lite kaos i klassen och ingen gör något vettigt.

Mvh isan lover

Hej

Nu är vår avelsgalt och vår bästa sugga med sina 7 kultingar flyttade ifrån farmen till byn, där byggde vi ett nytt litet hägn hos vår granne som är morbror till frugan, här ska dom vara nu när vi avvecklar vildsvinen ute på farmen.

B416760C-E707-4F07-B64A-87C2F366E035.webp

Här är chefen själv, han väckte mycket uppmärksamhet under transporten hit på vår Rod Thai, många ville titta på honom, han är ju så stor.

E4900DD6-7F34-4896-938A-F1AF22C1B1A8.webp

Här är suggan med några av sina ungar.

Mvh isan lover
Hej
Är det inte " lönsamt " att ha vildsvin eller varför avecklar du. Skicka ett Pm med din thai tele,nr så ska vi se om det inte blir en liten resa. Thaitompa bor väl där nånstans också

Den där galten ser verkligen imponerande ut, jag förstår att han väcker uppmärksamhet. Normalt är väl en sådan inte att leka med, betarna är ju sylvassa. Men ser han inte lite snäll ut i ögonen? :rolleyes:

Hej
Är det inte " lönsamt " att ha vildsvin eller varför avecklar du. Skicka ett Pm med din thai tele,nr så ska vi se om det inte blir en liten resa. Thaitompa bor väl där nånstans också
Hej

Det tar tid att sköta 25-30 vildsvin som ska ha mat två gånger om dagen, vår anställde ska ju dessutom hinna sköta ankor, kalkoner och höns, tappa gummi och sköta oljepalmerna, det går helt enkelt inte ihop tidsmässigt, vildsvinen var redan ifrån början tänkta att ge extra pengar på farmen i väntan på att gummiträden skulle börja tappas.

Men vi kommer ju även fortsatt att ha tillgång till vildsvinskött nu när frugans morbror tar över galten, en sugga och 7 kultingar, dom bor ju grannar med oss och vi har en bra relation.

Det finns fortfarande 2 dräktiga suggor och 2 mindre vildsvin kvar ute på farmen, dom båda suggorna ska få föda innan dom säljs, kultingarna kommer också att sälja sedan, liksom dom två mindre vildsvin som återstår.

Mvh isan lover

Den där galten ser verkligen imponerande ut, jag förstår att han väcker uppmärksamhet. Normalt är väl en sådan inte att leka med, betarna är ju sylvassa. Men ser han inte lite snäll ut i ögonen? :rolleyes:
Hej

Har blivit ganska snäll men är ändå inte helt att lita på, har ordentliga betar som han kan åstadkomma stor skada med, den tidigare ägaren slog honom med en käpp som hade en spik igenom, så han var både rädd och arg när han kom till oss, men efter att ha blivit bra behandlad hos oss är han mycket lugnare, jag kan ex.vis klappa honom och handmata honom, men går man in till honom är det bäst att se upp, han är både stark, snabb och orädd, inte ens vår anställde som matar honom hela året kan gå in till honom utan något att skydda sig med.

Mvh isan lover

Hej

En sån där otrevlig hårig larv höll på att krypa ned i frugans stövel, jag upptäckte den och fick ut den som tur var, deras hår kliar fruktansvärt om man får det på huden.

8F952CFD-0B26-425A-B25D-A8927F9C265C.webp

Här är den på väg ned i stöveln.

6C315B02-6457-4AC7-A9D4-09BFB32E9BC5.webp

Så här såg den ut på marken, fina färger.

Mvh isan lover

Hej

Mötet igår var intressant och jag fick klart för mig hur det hela var upplagt, man har alltså startat träd föreningar i nästan alla Changwat i Isaan, varje förening har sedan en ordförande som deltar på dessa stormöten, föreningarna samarbetar med både staten och det som jag brukar kalla ”böndernas bank”.

För att kunna bli medlem måste man ha minst 9 träd med en viss storlek, sen får man poäng för grovlek, längd och volym på kronan, man förbinder sig sedan att inte avverka träden på ett visst antal år och får då vad dom kallar ”ränta” på träden, alltså en avkastning.

Denna avkastning finansieras uppenbarligen via dom stora företag jorden runt som vill ha en grön profil, träden avger ju syre och deras företag avger koldioxid, dessa företag är alltså beredda att betala för att ägare av träd förbinder sig att inte avverka på en viss tid mot betalning.

För en gummiodling med många tusen träd, palmodling eller en eucalyptusodling så borde detta vara intressant, väljer man att bli medlem kommer föreningen att kontrollera att angivna uppgifter stämmer, samt uppskatta trädens volym o.s.v, den fastställs det hur mycket avkastning ”ränta” ägaren ska få per år.

Mvh isan lover

Hur luktar vildsvinen? Vanliga grisar genererar inte direkt någon väldoft.
Hej

Dom luktar i princip inget alls och för inte oväsen heller, det är ju ett vilt djur som ska kunna gömma sig och sina ungar i skogen, dessutom behöver vildsvin inga vaccinationer eller antibiotika som vanliga tamsvin, vildsvin behöver inte heller rent vatten som tamsvin, dom kan dricka direkt ur pölar marken utan att bli sjuka, dessutom äter vildsvin nästan allt såsom ex.vis matrester, bananplantor, cassava, vattenväxter, gräs, sniglar, fisk, kött, råttor, ormar, diverse andra växter, örter och löv ifrån träd m.m, dom är inte beroende av dyrt kraftfoder som tamsvin.

Mvh isan lover

Hej

En sak som är lite ny här uppe är att folk med pengar har börjat teckna försäkringar på folk som ligger i riskzonen för att avlida tidigt t.ex alkoholister, vårdslösa människor som skadar sig hela tiden, sjuka människor o.s.v, den som betalar försäkringen skriver ett kontrakt med den utvalde, där står det att den försäkrades anhöriga ska få 60 000 baht av försäkringspengarna, resten tillfaller den som betalde försäkringen.

Detta har blivit väldigt populärt här uppe, en person i grannbyn har redan fått ut försäkringspengar på 4 döda, det handlar ju om 100 000 tals baht per person, dessa pengar används sedan för att försäkra ännu fler, det har blivit en rörelse av det.

Frugan har en släkting som har tecknat försäkringar på 18 st riskbenägna eller hårt drickande människor, även denne räknar med att göra en god affär, vi får väl se hur det går.

Själv har jag också blivit tillfrågad om att börja med detta, men jag tilltalas inte alls av att tjäna pengar på att spekulera i vilka som kommer att dö först, osmakligt tycker jag.

Men dom som blir försäkrade är tydligen också nöjda även om dom bara får ut en liten del av försäkringspengarna (60 000 baht), dom hade ju inte haft råd med någon försäkring alls och då är 60 000 baht bättre än inget alls, det kan ju täcka begravningskostnaderna.

Vad tycker ni andra om detta?

Mvh isan lover

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar