Isaan 2017-2026

Hej

Fick lite rapport ifrån byn igår, frugans kusin med fru och barn bor kvar i vårt gästhus vilket jag gillar, det är alltid bra att ha någon där och hunden Kafä blir ju omhändertagen.

Kusinen frågade om han fick skaffa hönor och ha på tomten, det gillade både jag och frugan, vi har plats bakom huset i ett hörn som är lämpligt, där kan han sätta upp ett hägn, färska ägg och kycklingar är ju inte så dumt.

I övrigt var det inget speciellt som hade inträffat i byn, allt är sig likt sen i vintras, den sugga och galt som vi flyttade till byn klarar sig bra, suggans kultingar växer till sig bra och jag ser fram emot att få äta upp två av dom till vintern, suggan är betäckt igen och en ny kull väntar.

Idag ska vi kolla hur läget är på farmen, återkommer med mer om det.

Mvh isan lover

Hej

Vår anställde har nu gjort sig av med dom sista vildsvinen på farmen, så nu har vi bara en sugga och galten kvar tillsammans med kultingarna hon födde i vintras, dessa är ju i vår by hos en morbror till frugan, suggan är betäckt igen och föder en kull till innan vi kommer ned i vinter.

Vår anställde vill nu skaffa vattenbufflar på farmen, han har blivit erbjuden att ta emot buffelkalvar och föda upp dessa, vi har ju gott om både vatten och bete, sen ska inkomsterna ifrån försäljningen av bufflarna delas lika mellan ägaren och vår anställde.

Tycker det låter som en bra idé, vi har ju ändå mark som ska hållas rena ifrån ogräs och varför inte låta bufflarna äta upp det, hoppas att detta går i lås.

Mvh isan lover

Hej

Vår anställde har nu gjort sig av med dom sista vildsvinen på farmen, så nu har vi bara en sugga och galten kvar tillsammans med kultingarna hon födde i vintras, dessa är ju i vår by hos en morbror till frugan, suggan är betäckt igen och föder en kull till innan vi kommer ned i vinter.

Vår anställde vill nu skaffa vattenbufflar på farmen, han har blivit erbjuden att ta emot buffelkalvar och föda upp dessa, vi har ju gott om både vatten och bete, sen ska inkomsterna ifrån försäljningen av bufflarna delas lika mellan ägaren och vår anställde.

Tycker det låter som en bra idé, vi har ju ändå mark som ska hållas rena ifrån ogräs och varför inte låta bufflarna äta upp det, hoppas att detta går i lås.

Mvh isan lover

Tycker det låter som en dålig affär för dig, att ha en anställd innebär väl att den anställde ska arbeta mot lön, inte att en anställd ska blanda in sina egna intressen i anställningen (buffel), detta kommer att ta fokus ifrån arbetet på farmen, och detta är Ubon:s egen uppfattning.

Om deras anställda tar egna initiativ och bringar in pengar är det riktigt sjysst av IL och hans fru att dela vinsten med deras anställda tycker jag och hur den fördelningen ser ut är upp till dem. Riktigt bra att belöna bra initativ!

Om deras anställda tar egna initiativ och bringar in pengar är det riktigt sjysst av IL och hans fru att dela vinsten med deras anställda tycker jag och hur den fördelningen ser ut är upp till dem. Riktigt bra att belöna bra initativ!

Läs igen, Du tycks inte förstå vad Du läser, den enda ekonomi IL har i detta, är att betala sin anställde lön som tar en del tid till bufflarna, IL ställer upp med mark och vatten utan kostnad till den anställde, IL och hans Fru har ingen ekonomisk fördel av detta, den anställdes eget initiativ och vinsten går till buffelägaren och IL:s anställde, återkom när Du läst och förstått vad Du läser...

Läs igen, Du tycks inte förstå vad Du läser, den enda ekonomi IL har i detta, är att betala sin anställde lön som tar en del tid till bufflarna, IL ställer upp med mark och vatten utan kostnad till den anställde, IL och hans Fru har ingen ekonomisk fördel av detta, den anställdes eget initiativ och vinsten går till buffelägaren och IL:s anställde, återkom när Du läst och förstått vad Du läser...

Läste fel, ber om ursäkt då jag är ganska trött och febrig fortfarande. Jag tycker dock fortfarande att det är snällt gjort att belöna initativet. Om de inte använder marken, deras anställda får det lite bättre och blir gladare och IL och hans fru inte förlorar något ser jag verkligen inte problemet.

Jag borde ha läst igenom det igen ordentligt. Tycker dock inte att det var något fel i hur jag svarade, var väl inte otrevlig på något sätt? Jag var mest glad för deras anställda och tyckte att det var fint gjort av IL och hans fru.

Med tanke på att de inte tjänar något på det så är det ännu finare gjort.

Jag borde ha läst igenom det igen ordentligt. Tycker dock inte att det var något fel i hur jag svarade, var väl inte otrevlig på något sätt? Jag var mest glad för deras anställda och tyckte att det var fint gjort av IL och hans fru.

Med tanke på att de inte tjänar något på det så är det ännu finare gjort.
Något tjänar IL på det, men visst är det fint gjort.

"Tycker det låter som en bra idé, vi har ju ändå mark som ska hållas rena ifrån ogräs och varför inte låta bufflarna äta upp det, hoppas att detta går i lås."

Hej

Mvh isan lover
Inköp av djuren räknar man väl ifrån, annars blir det ju en väldig bra affär för din anställd.

PS när jag ändå har dig på tråden så går väl makrillen till en 14 dagar tidigare än normalt, på grund av värmen.

Tycker det låter som en dålig affär för dig, att ha en anställd innebär väl att den anställde ska arbeta mot lön, inte att en anställd ska blanda in sina egna intressen i anställningen (buffel), detta kommer att ta fokus ifrån arbetet på farmen, och detta är Ubon:s egen uppfattning.

Hej

Frugan har ju marken som en investering och samtidigt ger det lite avkastning, men vi har inga problem med att vår anställde tjänar lite pengar vid sidan om, bufflarna tar inte mycket tid och klarar sig nästan själva större delen av dagen.

Sen är ju tanken att vår anställdes son ska sluta åka till Chonburi och arbeta på byggen där vilket han har gjort säsongsvis, han behövs på farmen för att tappa gummi och sköta oljepalmerna o.s.v, ska han också försörja sig på lön ifrån farmen så är nog lite extra inkomster välkomna.

Mvh isan lover

Inköp av djuren räknar man väl ifrån, annars blir det ju en väldig bra affär för din anställd.

PS när jag ändå har dig på tråden så går väl makrillen till en 14 dagar tidigare än normalt, på grund av värmen.

Hej

Ägaren står för kalvarna och vår anställde för tillsyn och foder, sen delas inkomsterna vid en försäljning lika, vår egen ”vinst” blir väl möjligen att bli av med ogräs och få tillgång till färskt buffelkött.

Mvh isan lover

En väldigt bra affär för den anställde, halvdålig affär för djurägaren, en förlustaffär för IL...

Hej

Frugan har ju marken som en investering och samtidigt ger det lite avkastning, men vi har inga problem med att vår anställde tjänar lite pengar vid sidan om, bufflarna tar inte mycket tid och klarar sig nästan själva större delen av dagen.

Sen är ju tanken att vår anställdes son ska sluta åka till Chonburi och arbeta på byggen där vilket han har gjort säsongsvis, han behövs på farmen för att tappa gummi och sköta oljepalmerna o.s.v, ska han också försörja sig på lön ifrån farmen så är nog lite extra inkomster välkomna.

Mvh isan lover

Buffel eller kossa, same same, i tid för skötsel, tyckte IL skrev tidigare att den anställde inte hade tid att ta hand om grisarna, och därför försvann dom ifrån farmen, jag är inte främmande för kor eller grisars behov, jag påstår att det tar betydligt längre tid att sköta om en ko/buffel än vad det tar att sköta om 1-2 grisar, buffel ska ut på fälten om väder tillåter, och hämtas hem innan mörker, och här ska buffel vattnas mitt på dagen, detta tar betydligt längre tid än att sköta om gris, och när det gäller den anställdes skötsel av en buffel så är det en kanonaffär, frugan har 2 kor, en utplacerad hos en farmare, och avtalet är: ta hand om kossan så delar vi på kalvarna, här ska även mamma ko ha foder, detta slipper IL:s anställde, och därmed så har den anställde mer än 50% mindre utgifter, bra för honom sämre för buffelägaren, och absolut sämst för IL, som kommer att få betala lön för en viss del av tiden som buffel ska skötas om, men som sagt, lycka till...

Buffel eller kossa, same same, i tid för skötsel, tyckte IL skrev tidigare att den anställde inte hade tid att ta hand om grisarna, och därför försvann dom ifrån farmen, jag är inte främmande för kor eller grisars behov, jag påstår att det tar betydligt längre tid att sköta om en ko/buffel än vad det tar att sköta om 1-2 grisar, buffel ska ut på fälten om väder tillåter, och hämtas hem innan mörker, och här ska buffel vattnas mitt på dagen, detta tar betydligt längre tid än att sköta om gris, och när det gäller den anställdes skötsel av en buffel så är det en kanonaffär, frugan har 2 kor, en utplacerad hos en farmare, och avtalet är: ta hand om kossan så delar vi på kalvarna, här ska även mamma ko ha foder, detta slipper IL:s anställde, och därmed så har den anställde mer än 50% mindre utgifter, bra för honom sämre för buffelägaren, och absolut sämst för IL, som kommer att få betala lön för en viss del av tiden som buffel ska skötas om, men som sagt, lycka till...

Hej

Det är numera en hel familj som bor på farmen, fadern som är anställd, hans fru, hans son och två barnbarn, nu när gummit tappas och oljepalmerna kan skördas så är det jobb för mer än en person, tidigare var vår anställde för det mesta ensam och jobbade, nu är både frun och sonen med och jobbar, dom får sin lön ifrån inkomsterna på gummi och oljepalmer, förutom detta odlar dom egna grönsaker, fiskar och jagar på farmen.

Vildsvinen passade perfekt när gummiträden stod på tillväxt och inte tappades, då hade vår anställde tid att samla in mat till dessa på farmen, utfodra dessa, slakta och sälja o.s.v, men det är för tidsödande att sköta om, samla mat till och slakta så många vildsvin som vi hade när gummiträden ska tappas nattetid.

Skillnaden är stor om man jämför att sköta om 30-40 vildsvin som går i hägn och behöver utfodras med vattenväxter, bananplantor, cassava och ogräs ifrån farmen, det är betydligt enklare att sköta om buffelkalvar, dom är tjudrade och går att binda fast i ett träd under tiden dom betar själva, visst måste dom tas ut på morgonen och in på kvällen men det är ändå inget som stör särskilt mycket på farmen.

Visst kommer vår anställde och hans familj att tjäna pengar på detta, det är dock inget som stör mig, jag önskar dom lycka till och unnar dom mer än gärna dom extra pengar dom kan få in på detta.

Vår anställde är lika mycket min kompis som anställd och jag vill honom verkligen allt gott, den dag han pensionerar sig ska jag och frugan skänka honom en lite farm på 12 rai i närheten av den by han härstammar ifrån, det vet han inget om, men det blir vårt sätt att ge igen och kanske trygga hans familjs framtid.

Mvh isan lover

Det låter väl bra, jag utgår ifrån vad som skrivs, och då blir texten efter detta, tycker nog inte det låter som en bra ide" att binda fast kritter vid träd, jag har sett vid ett antal tillfällen när dom knallat runt ett träd och låst fast sig själva, och blir stående i samma position i timmar, och det behöver inte ta lång stund för detta, och något lycka till behövs inte, Ni har ju kört i 30 år så det är bara att köra på i samma spår....:)

Det låter väl bra, jag utgår ifrån vad som skrivs, och då blir texten efter detta, tycker nog inte det låter som en bra ide" att binda fast kritter vid träd, jag har sett vid ett antal tillfällen när dom knallat runt ett träd och låst fast sig själva, och blir stående i samma position i timmar, och det behöver inte ta lång stund för detta, och något lycka till behövs inte, Ni har ju kört i 30 år så det är bara att köra på i samma spår....:)

Hej

Förutom att vara bunden vid ett träd brukar ju bufflarna få äta halm ifrån riströskningen, detta utfodrar man dem med i den hage djuren förvaras i, så dom behöver nödvängitvis inte gå ute på bete varje dag, men visst händer det säkert någon gång att dom snärjer in sig, men då får man reda ut detta och släppa loss dom igen.

Mvh isan lover

Jag förstår, Ni ska alltså ha kritter stängslade...det låter bättre. Har IL haft kritter tidigare? fundersam...

Jag förstår, Ni ska alltså ha kritter stängslade...det låter bättre. Har IL haft kritter tidigare? fundersam...

Hej

Själv har jag inte haft några, men min morfar hade både mjölkkor, tjurar och kalvar på bete när jag var ung, jag brukade flytta dessa som var tjudrade vid ett järnspett som slogs med i marken, jag bar även vatten i hinkar till dessa.
På vintern förvarades dom i ladugården, utfodrades med hö och vatten, jag gjorde även rent deras bås och la ut torrt strö som dom kunde ligga på, jag gillade att sköta djuren, fick bra kontakt med dom och lärde mig hur dom fungerade.

Mvh isan lover

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar
16