Isaan 2017-2026

Inga skruvar ner i golvet??
Hej

Nej, det skiljer sig gamska mycket åt hur man monterar en toalettstol i Sverige respektive Thailand. Jag hade ju föredragit att göra det på vårt sätt, men eftersom den gamla toalettstolen var ditsatt med cement så var det lika bra att göra på samma sätt igen, det fungerar ju bevisligen på det sättet också. Vi får väl kategorisera det under "same same but different".

Mvh isan lover

Det var längesedan man slutade skruva muggstolen i golvet. Tror inte reglerna (Sverige) tillåter det.
Jo nog tillåtet, när jag satte in toa i vintras fanns det båda skruvat och limmat att välja på, jag valde limma med silikon.

"Du väljer mellan att skruva eller limma toalettstolen beroende på ditt golv och om du har golvvärme; limma är ofta bäst för att slippa borra i värmerör och för att skydda tätskiktet, medan skruvning kan vara nödvändigt på ojämn yta eller vid högre belastning och ger extra stabilitet, men kräver försiktighet över golvvärme"

Ja, det är tillåtet att skruva fast en toalettstol själv, eftersom det är en av få VVS-åtgärder privatpersoner får göra,

Jag frågade också rörläggaren om jag var tvungen att våtsäkra i källaren.
Nej, eftersom betonggrund huset står på under marknivå så kan du sätta in dush och toalett utan att extra våtsäkra och kan borra
Grunden är våtsäkrad med betongen och pga brunnarna du har sa han iaf.

Hej

Messenger_creation_5D26E534-1CB8-49D7-8E90-4A6DCB173F97.webp

Messenger_creation_B8FF548F-9E83-44BC-944D-008954A2D535.webp

Här är några bilder ftån festivalen i Udon Thani där man hade en tävling med priser för ginaste buffeln i olika klasser.

Mvh isan lover

Jag frågade också rörläggaren om jag var tvungen att våtsäkra i källaren.
Nej, eftersom betonggrund huset står på under marknivå så kan du sätta in dush och toalett utan att extra våtsäkra och kan borra
Grunden är våtsäkrad med betongen och pga brunnarna du har sa han iaf.

Om du skulle sätta en dusch mot innerväggar i källaren så är det att rekommendera att fuktskydda men inte ytterväggar för där vill man idag ha möjlighet till uttorkning både inåt och utåt.

Hej

Idag är vi i Tha Bo som ligger uppströms Nong Kai längs Mekongfloden. Frugan undersöker ögonen på sjukhuset här eftersom hon ska göra linsbyten på båda ögonen för att slippa ha glasögon när hon läser.

20251217_093334.webp

Här skymtar man Vintiane i Laos i horisonten.

20251217_093038.webp

Här odlade man solrosor längs flodbanken.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Hej

Lite nyheter från byn är att en engelsman har kommit tillbaka hit igen. Jag var med på hans bröllop här för ca 20 årsedan och han flyttade på äldre dagar tillbaks hem med sin fru och slutade besöka byn. Av någon anledning är han nu tillbaka, han gick ju med käpp redan då och nu kör hans fru runt honom i byn sittande i en rullstol på en saleng, det ska bli kul att träffa honom igen.

Den Schweizare som tappar gummi och som jag brukar besöka varje år i en grannby har åkt på en stroke, är blind på ett öga och håller på att lära sig gå igen. Men han missar fortfarande inte en Molam i området utan ber om att bli körd dit av släkten.

Mvh isan lover

Hej

20251218_121001.webp

Nya plåtarna på plats över tvättmaskinen.

Nästa projekt är att bättra på betongen vid infarten och dom andra ytorna på tomten som är belagda med betong, var och beställde 15 säckar cement som dom slänger med på en annan transport till vår by.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Är.det gummiträd på baksidan?
Hej

Stämmer och gummiträden tillhör en av morbröderna och på andra sidan av tomten har en systwe till frugan som bor i Danmark sitt hus, på baksidan av vår tomt som är på en rai gränsar vi till en annan morbror, så vi är omgivna av släktingar.

20251218_160949.webp

Hela vår tomt är täckt av träd och palmer så här är det alltid svalt, övriga bybor har väldigt få träd på sina tomter.

Mvh isan lover

Senast ändrad:

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
6 K
anonymous
A
A
Svar