Rätt och fel Köra bil och motorcykel i Thailand

 
1 dag, bara hört om 2 ställen det är 1 dag khaolak och Hua Hin, så känns inte som 1 dag är korrekt.
Men jag vet inte säkert, därimot har jag hört att songkrahn tar 3 dagar 13-15 April då det är olika buddistiska ritualer som skall genomföras. Den 14:de tvättar man bort sina synder med vatten, den 15:de vaknar man upp renad och syndfri och besöker tempel, 13:de kommer jag inte ihåg, kanske då man syndar 5555.

Nu är det hörsägen vad dom olika dagarna står för så ta det inte för allvarligt ;)

Majoriteten av landet har väl Songhkran i 3 dagar, fast kanske bara det stora vattenkriget en dag?
Vissa har ju längre, eller menar du att Songhkran högtiden med tempelbesök och allting bara skall pågå under en dag den 14:de?

I Pattaya så firas Songkrahn inne i stan väldigt sent, alla åker ju hem till Isaan under Songkrahn så mycket är nedstängt 13-15.
Väldigt dött i Pattaya under dessa dagar.

Där är huvudfirandet den 19:de, men det är bara ett tuistjippo går inte att ta sig runt i stan.
Thailändarna besöker templena och gör det den 13-15 även där nere, bara vattenkriget som är senare där.

Vi åker till Mahasarakham den 9:de sen åker vi väl hem till Pattaya igen den 20:de, jag gillade inte songkhran i Pattaya, roligare i norr.


Jeg kan love deg at det er PARTY i Maha Sarakham under Songkran. Dem bruker den midterste hovedgaten i byen til en stor fest. Biler, motorsykler og mennesker i en salig røre. Og som "farlang" så vil ALLE spandere "godt drikke" på deg. Istedenfor å oppholde seg i plastikk-Pattaya så burde turistene heller dra til byene rundt omkring i Thailand for å oppleve Songkran.
 
Hemkommen efter en tur till Chaiyaphum , vacker stad med ett flertal riktigt trevliga Faranger , åt en god Spaghetti Bolognese på Bens Bar med ett par hyggliga Svenskar ,, trevligt som fn var det idag,, de verkar trivas i sin "Ban Nok "
Gissar på att Chaiyaphum inte har så mycket mindre folk än till ex sovstaden HH , Det finns Stor Tesco Lotas , BIG C , Massor med stora butiker , Home Pro ,,mm .. Vet inte hur mycket folk som bor där , men måste vara många med tanke på stadens storlek, var hemma hos en av killarna , Ett kanonfint hus i utkanten av stan , precis lagom utanför , tar väl max tio minuter in till stadskärnan ,, så där har dem det bra ..riktigt avis blev man .....
Tog sen en extra sväng efter bergskedjan upp mot Norr , svängde tillbaka ner mot Ban Pai och hem till vår lilla by .300km blev det idag ,riktigt fin tur på fina kurviga vägar.
Och javisst ,det glömde jag ...... en av dessa trevliga gubbar har jag förut haft en dispyt med , men nu är det så att både han och jag är karlar nog att gräva ner gammalt dumt korkat groll , bara barnungar håller på och mobbar varandra som man gjorde i skolan , att man ibland har olika åsikter är ganska normalt och något man kanske bör se som en möjlighet att utbyta åsikter i god ton , betydligt bättre än en möjliggörare till att djävlas med varandra :wai:

Huset där en av dessa trevliga Svenskar bor med sin trevliga Thaifru
Ingen rishydda precis 55555:thumbsup::thumbsup:

20170406_114949[1].jpg
 
Senast redigerad av en moderator:
Skall köra norr över på Lördag tror jag, vill åka i god tid innan någon Song khran trafik börjar.
Körde ju norr ifrån på Nyårsdagen första gången jag körde bil i Thailand, det var en upplevelse.
3-4 filiga vägar blev 6-7 filiga, vägsträcka som normalt tog 5 timmar tog 12 från byn till Suvarnhabhumi, aldrig sett så mycket bilar i mitt liv innan eller efter, men efter Suvarnhabhumi till Pattaya var det ingen trafik alls, all trafik gick till Bangkok.
 
Skall köra mot Mahasarakham imorgon, via Korat, vilken väg rekomenderas, väg 304 eller väg 9->1->2 till Korat, från Pattaya?
Sist jag körde 304 så var det så mycket kö i bergspasset och en del lastbilsolyckor, men kunde ju varit en tillfällighet?
 
Skall köra mot Mahasarakham imorgon, via Korat, vilken väg rekomenderas, väg 304 eller väg 9->1->2 till Korat, från Pattaya?
Sist jag körde 304 så var det så mycket kö i bergspasset och en del lastbilsolyckor, men kunde ju varit en tillfällighet?
331-304 körde jag sist, inte så mycket trafik, kortast dessutom.
 
Skall köra mot Mahasarakham imorgon, via Korat, vilken väg rekomenderas, väg 304 eller väg 9->1->2 till Korat, från Pattaya?
Sist jag körde 304 så var det så mycket kö i bergspasset och en del lastbilsolyckor, men kunde ju varit en tillfällighet?
Jag kör alltid ut vid Maprachan Lake , sen 331 som ansluter mot 304 , sen över bergen till Korat , hur du sen närmast kör till Maha Sarakham vet jag inte . har kört denna väg nu minst 30 ggr under de senaste åren , 1 ggr har jag sett en olycka ,, om det beror på att jag är stor i käften eller är blind vet jag inte , men så är det ,, alla snackar om denna väg , jag säger , hittils bara en ggr så satt vi i en timme , annars ALDRIG minsta köbildning ...

Men kör gärna tidigt , Thai kan inte köra när det är mörkt , jag kör gärna vid fyra fem , helt ensam
 
Jag kör alltid ut vid Maprachan Lake , sen 331 som ansluter mot 304 , sen över bergen till Korat , hur du sen närmast kör till Maha Sarakham vet jag inte . har kört denna väg nu minst 30 ggr under de senaste åren , 1 ggr har jag sett en olycka ,, om det beror på att jag är stor i käften eller är blind vet jag inte , men så är det ,, alla snackar om denna väg , jag säger , hittils bara en ggr så satt vi i en timme , annars ALDRIG minsta köbildning ...

Men kör gärna tidigt , Thai kan inte köra när det är mörkt , jag kör gärna vid fyra fem , helt ensam
Ok, jag hade väl bara otur sist jag körde 304, 2 eller om det var 3 lastbilar som låg krossade i dikena på olika ställen och 1 personbil.
Var väl därför det var så mycket köer och är det inget vanligt så testar vi den igen, sist flöt motorvägen genom Bangkok bäst.
 
Ok, jag hade väl bara otur sist jag körde 304, 2 eller om det var 3 lastbilar som låg krossade i dikena på olika ställen och 1 personbil.
Var väl därför det var så mycket köer och är det inget vanligt så testar vi den igen, sist flöt motorvägen genom Bangkok bäst.
Är inte säker ,men gissar på att den vägen över BKK är runt 40km längre , dessutom normalt mer trafik då många truckar vet med sig att de inte fixar stigningen andra vägen genom bergen , men sista gången i måndags när vi körde upp hit förra veckan var dessutom vägen i bättre skick
 
Jag föreslår att moderator rensar denna tråden från alla skitkastarinlägg, det handlar ju inte så mycket om Bil & MC längre. Kanske kan kalla tråden "jag behöver stärka mitt ego"!!!
Men varför inte i stället rätta upp tråden.
Så det är väl bara att skriva själv om bilar o mc så kanske du kan få tråden på rätt spår igen, i stället för att klaga.
 
Jag kommer INTE att köra bil under den kommande veckan, tack vare Song Khran...
Tror det är säkrast så... För thaiarnas skull naturligtvis...
 
Nu har jag valt att använda den omtalade ingnoreraknappen , då kan man sålla de vuxna från dagisbarnen :)
 
För 10 mån sedan körde jag vägen mellan Pattaya och Korat över bergen, då vart det vägbyggen på den södra delen av berget. Det såg ut som de skulle bygga en motorväg. Hur ser det ut idag Phonta? Eller nån annan som kört där?
 
För en tid sedan kom det upp en röd text på hastighetsmätaren, T Belt vad är nu detta.
Körde bra länge med detta. Lånade ut bilen till en kompis som skulle till Pattaja.
Han kom tillbaka då sa han att det kamremmen.
Jaha kollade på internet, verkade vara en väldans omständlig att byta. Så vi pratade om priset för ett byte.
Trodde det skulle hamna på en åtta tio tusen, enligt videon var det en två timmars arbete.

Dagen efter åkte jag till en verkstad inte långt härifrån. Han började bytet direkt, kalibrerade ett nytt värde, så
att man får en ny påminnelse om 15000 mil.

Total arbets tid tjugo minuter, kostnad ettusen åttahundra.
 
För 10 mån sedan körde jag vägen mellan Pattaya och Korat över bergen, då vart det vägbyggen på den södra delen av berget. Det såg ut som de skulle bygga en motorväg. Hur ser det ut idag Phonta? Eller nån annan som kört där?
Ja inte är det klart nu, har ju pågått några år nu, men det invärkar ju inte på trafiken
 
För en tid sedan kom det upp en röd text på hastighetsmätaren, T Belt vad är nu detta.
Körde bra länge med detta. Lånade ut bilen till en kompis som skulle till Pattaja.
Han kom tillbaka då sa han att det kamremmen.
Jaha kollade på internet, verkade vara en väldans omständlig att byta. Så vi pratade om priset för ett byte.
Trodde det skulle hamna på en åtta tio tusen, enligt videon var det en två timmars arbete.

Dagen efter åkte jag till en verkstad inte långt härifrån. Han började bytet direkt, kalibrerade ett nytt värde, så
att man får en ny påminnelse om 15000 mil.

Total arbets tid tjugo minuter, kostnad ettusen åttahundra.

Verkar vara ett jättebra pris, HONDA tar runt 6.000 baht för det jobbet med Kam-remmen..
 
Verkar vara ett jättebra pris, HONDA tar runt 6.000 baht för det jobbet med Kam-remmen..
Då har du nog fått fel svar eller inte frågat rätt.
För 6000 baht ska du få en ”stor” service med byte av oljor, filter, tändstift och kamrem mm.
Kamremsbyte brukar ingå efter tillverkarens km-intervaller vid service enligt manual och servicebok.
 
Då har du nog fått fel svar eller inte frågat rätt.
För 6000 baht ska du få en ”stor” service med byte av oljor, filter, tändstift och kamrem mm.
Kamremsbyte brukar ingå efter tillverkarens km-intervaller vid service enligt manual och servicebok.
Min Honda har ingen kamrem , den har en kamkedja , tack och lov , gillar inte de där djäkla remmarna , försöker undvika dessa . De flesta nyare har tyvärr rem, tyst och fint ,men kan hända grejor när det vill sig illa ....Olika hur konstruktionerna ser ut , men kan bli totalras om en kamrem går sönder , därför bäst att byta innan det händer ...
 
 

Liknande trådar

A
Svar
3
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
7
Visningar
1 K
Anonymius
A
R
Svar
9
Visningar
1 K
N
A
Svar
9
Visningar
2 K
G
H
Svar
9
Visningar
8 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp