R
Raderad medlem 8711
Gäst
1 dag, bara hört om 2 ställen det är 1 dag khaolak och Hua Hin, så känns inte som 1 dag är korrekt.
Men jag vet inte säkert, därimot har jag hört att songkrahn tar 3 dagar 13-15 April då det är olika buddistiska ritualer som skall genomföras. Den 14:de tvättar man bort sina synder med vatten, den 15:de vaknar man upp renad och syndfri och besöker tempel, 13:de kommer jag inte ihåg, kanske då man syndar 5555.
Nu är det hörsägen vad dom olika dagarna står för så ta det inte för allvarligt
Majoriteten av landet har väl Songhkran i 3 dagar, fast kanske bara det stora vattenkriget en dag?
Vissa har ju längre, eller menar du att Songhkran högtiden med tempelbesök och allting bara skall pågå under en dag den 14:de?
I Pattaya så firas Songkrahn inne i stan väldigt sent, alla åker ju hem till Isaan under Songkrahn så mycket är nedstängt 13-15.
Väldigt dött i Pattaya under dessa dagar.
Där är huvudfirandet den 19:de, men det är bara ett tuistjippo går inte att ta sig runt i stan.
Thailändarna besöker templena och gör det den 13-15 även där nere, bara vattenkriget som är senare där.
Vi åker till Mahasarakham den 9:de sen åker vi väl hem till Pattaya igen den 20:de, jag gillade inte songkhran i Pattaya, roligare i norr.
Jeg kan love deg at det er PARTY i Maha Sarakham under Songkran. Dem bruker den midterste hovedgaten i byen til en stor fest. Biler, motorsykler og mennesker i en salig røre. Og som "farlang" så vil ALLE spandere "godt drikke" på deg. Istedenfor å oppholde seg i plastikk-Pattaya så burde turistene heller dra til byene rundt omkring i Thailand for å oppleve Songkran.