Matpriser i Sverige/Thailand...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"andrejsdenruskige " sa:
Jag jobbade i Tyskland i tre veckor. Hade varken tid eller möjlighet att laga mat. Det blev McD både på vägen till jobbet och från jobbet.

Gick ner 10kg på tre veckor.
Enligt din beskrivning borde de som har övervikt börja dagen med en Big Mac och en stor coca cola + pomfritt enligt set Mc Donalds har och sedan slutar de dagen med ett liknande paket. Det här skulle medföra att vikten rasar för klienterna, enligt ditt scenarium, eftersom du påstår att man tappar vikt om man käkar Mc Donalds "junk food".

Ett set med Big Mac + coca cola + pomfritt kostar ca 70 kr .
Med en familj på fyra personer blir det 280 kr
För 280 kr kan inhandlas 5 kg Irländsk nötfärs a 55.90 kg.
Från 5 kg köttfärs kan göras 40-50 portioner köttfärssås med tillskott av tomater, lök och kryddor.
Köttfärssåsen behöver puttra 1 timme, därför görs storkok och köttfärssåsen fryses ned i portionsförpackningar.
Det här visar att "junk food" på Mc Donalds är en dyr mat när det jämföres med annat. Sedan är det en onyttig mat, Big Mac innehåller mycket fett, samma sak med pomfritt, cocacola innehåller mycket socker också.
Jag anser Subway har ett mycket nyttigare koncept, med många variationer av tillbehören för sina sub.
Om jag själv är sugen på snabbmat föredrar jag Subway.
Mc Donalds har blivit populär mycket genom en stenhård marknadsföring, som gjort det inne att gå dit för vissa åldersgrupper.

"Rong " sa:
Från 5 kg köttfärs kan göras 40-50 portioner köttfärssås med tillskott av tomater, lök och kryddor.
Köttfärssåsen behöver puttra 1 timme, därför görs storkok och köttfärssåsen fryses ned i portionsförpackningar.
Det här visar att "junk food" på Mc Donalds är en dyr mat när det jämföres med annat. Sedan är det en onyttig mat, Big Mac innehåller mycket fett, samma sak med pomfritt, cocacola innehåller mycket socker också.
Jag anser Subway har ett mycket nyttigare koncept, med många variationer av tillbehören för sina sub.
Mc Donalds har blivit populär mycket genom en stenhård marknadsföring, som gjort det inne att gå dit för vissa åldersgrupper.

Nu jämförde jag med vad det kostar att äta på restaurang.

Big Mac + tillbehör för 4 pers.= 280:-
Går man på vanlig restauran så räcker inte 280:- till en person.

Jag tror inte att alla går ner av att äta på "Donken". Jag gjorde dock det och kanske var det för att det var ensidig kost och jag skippade Colan?

Låg väl på ca 2000kcal per dag, vilket är ganska normalt. Men tydligen gjorde jag av med fler kalorier än jag lyckades få i mig.

Näringsmässigt låg jag helt säkert under rekommenderad nivå. Så att äta på Donken är nog inget som jag skulle rekommendera om man vill gå ner i vikt eller leva hälsosamt.

Smakmässigt är inte donken heller något vidare och jag föredrar de flesta andra kjedjorna före den.

Du verkar förövrigt mer än lovligt korkad.
Att du sedan tror att vi övriga inte kan göra en köttfärssås, säger mer om dig och din inbillade "pappa roll" på detta forum.

Man kan även köpa fläskkött för 29.00 och mala ner den till köttfärs eller steka den som den är. Kyckling får man för 20:- kilot.

Har man sedan sparat gräset som man klippte på sommaren så har man även grönsaker till om nu ekonomin skulle tryta.

"Rong " sa:

Instämmer till fullo i det du skriver här! MATEN är vädigt viktig för oss alla och vi stoppar i oss allsköns skräp och onyttigheter, - detta + brist på motion leder till en förtidig död i hjärt -kärl sjukdomar. STRESS är nummer 1 och Mac Donalds mat blir "dödsstöten" som får oss att trilla av pinnen i förtid...
Tak för tipsen på bakning och matrecpt! Någon gång när jag har tid ska jag baka egen bröd, jag har aldrig gjort det , men det ska bli av när jag får tid.
SOCKER - undvik det! Ni som har problem med magen kan göra ett blodtest och kolla om ni är allergiska mot något och utesluta det i kosten!
PROBI MAGE är en medicin - en svensk uppfinning -jag rekommenderar 1 tablett innan läggdags, - många har blivit hjälpta så även jag.

Obesity rate, är de som är de riktigt feta, övervikt har ett mycket högre tal.
Obesity rate för ett antal länder är:
USA 36% England 20 % Finland 20,2 % Japan 3,2% Kina 2,9%
Danmark 13% Sverige 9,7% Norge 8,3 %
Det land som har den högsta obesity raten i världen är Naurora med 95%.
De skyller den höga raten på den västliga snabbmaten, eftersom de påstår att det är snabbmaten kan de sannoligt se förändringen efter att snabbmaten kom till ön och hur den var innan. Sannoligt är det Mc Donalds om finns där på ön och gör dem smällfeta.

Fler människor i England dör än någon annanstans i Europa relaterad till obesity.
Experter varnar nu att obesity kommer att passera rökningen i antal dödsfall i landet.
Att ha kraftig övervikt är under hög risk för hjärtproblem, diabetes, högt blodtryck och ledbevär.
Det gör personen också mer sannolik att utveckla olika typer av cancer vid obesity.
Det ökande hälsoproblemet i England skylles på en aggressiv marknadsföring av fet snabbmat och för mycket stillasittande och liggande, där TV och internet är sannolikt boven.

En engelsk läkare som tidigare hade jobbat i kolonierna gjorde en undersökning om olika sjukdomar i olika länder.
Han kom fram till att kosten hade stor betydelse, exempelvis Japan har låga dödstal på hjärt och kärl sjukdomar och även diabetes jämfört med USA.
Men japaner som bott en längre tid i USA, hade samma värden och dödstal som amerikanerna, det fanns ingen skillnad.
Exempelvis Sverige har mycket prostatacancer, det är höga tal jämfört med många andra länder.
Enligt forskning i USA anser man att konsumtion av mjölk och andra mejeriprodukter att det finns ett samband och orsak till prostatacancer. Sverige är storkonsument av mjölk och har ett dödstal på 2,667 per år, som är väldigt högt, eftersom mycket av den cancern kan botas numera i Sverige.
Ett land som dricker mycket lite mjölk är Thailand, de har ett dödstal i prostatacancer på 663 per år.
Thailand har en befolkning på 66 miljoner och Sverige på 9 miljoner.
Därför kan inses att prostatacancern är mycket låg i Thailand, kanske det har att göra med att de är inte ett mjölkdrickande folk.
Att människorna i Sverige skall dricka mycket mjölk den propagandan har bondekoperationen alltid framfört.
Mjölk är sannolikt mycket bra för en växande person, men sedan personen blivit fullväxt är frågan om det behövs någon mjölk, kanske gott dricksvatten som Sverige har i kopiösa mängder till mycket lågt pris, kan ersätta mjölken.
Sedan behövs mjölk vid matlagning, men det blir mycket små mängder som är betydelselösa.

USA har ett dödstal på 445,864 per år i hjärt och kärlsjukdomar och i diabetes 75,280 per år, med en befolkning på 310 miljoner.
Japan har 105,551 i hjärt och kärl och i diabetes 14,957 en befolkning på 126 milj
Sverige har 17,034 i hjärt och kärl och i diabetes 2,027 en befolkning på 9 milj.
Norge har 6008 i hjärt och kärl och i diabetes 742 en befolkning på 4,6 milj.
England har 92,299 i hjärt och kärl och i diabetes 6,682 en befolkning på 61 milj.

Vad som kan inses är att USA och England har mycket höga dödstal i hjärt och kärl sjukdomar. De har också hög obesity rate USA 36 % och England 20%.
Därför kan inses att det finns ett samband till kraftig övervikt och hjärt och kärlsjukdomar. Den här övervikten anser de själva i länderna beror på fet snabbmat och sedan för lite motion.
Dödstalen för diabetes är också mycket höga för England och USA, som har att göra med hög sockerkonsumtion, exempelvis läsk m.m.
Därför kan också inses, kraftig övervikt har samband till diabetes, hjärt och kärlsjukdomar.

En mycket stor dödsorsak är stroke (hjärnblödning), som många gånger orsakas av högt blodtryck.
Oftast är det kraftiga personer, med övervikt som har högt blodtryck, som kännetecknas oftast att personen svettas lätt, det kan ockå vara genetiskt betingad högt blodtryck.
Det som utlöser stroken är oftast den som dricker alkohol, en orsak kan vara att alkoholen höjer blodtrycket.
Sverige har 8,445 dödsfall årligen genom stroke.
England 55,919 med 61 milj befolkning
USA 146,664 med 310 miljoner befolkning
Saudarabia 4,798 med 29 milj befolkning
Kuwait 578 med 2,8 milj befolkning

Vad som kan inses är att i de länder där alkohol inte drickes eller är förbjudet är dödstalen för stroke mycket låga.
Därför kan man dra slutsaten att det kan finnas ett samband till alkoholkonsumtion och stroke.

Så är vi där igen med hetsjakt på överviktiga. Även övervikt kan vara genetiskt betingad. Sambanden mellan övervikt och diverse sjukdomar som påvisas här i inlägg efter inlägg är ingen nyhet utan har varit känt under decennier. Att övervikt i många fall orsakas av felaktig och onyttig kost är inte heller någon nyhet.

Jag hoppas att Rong är lycklig i sin taniga idealvärld, det finns säkert många överviktiga som är lyckliga i sin.

"Berralund " sa:
Så är vi där igen med hetsjakt på överviktiga. Även övervikt kan vara genetiskt betingad. Sambanden mellan övervikt och diverse sjukdomar som påvisas här i inlägg efter inlägg är ingen nyhet utan har varit känt under decennier. Att övervikt i många fall orsakas av felaktig och onyttig kost är inte heller någon nyhet.

Jag hoppas att Rong är lycklig i sin taniga idealvärld, det finns säkert många överviktiga som är lyckliga i sin.

Det verkar som att Rong tror att hans kopierade texter kommer som någon slags nyhet för oss. Tror han att vi ska falla baklänges över dessa "nyheter"?

Jag tror att Rong har något slags mindervärdeskomplex och googlar på siffror och statistik för att på så sätt påvisa att han lever ett hälsosamt liv.
Fast det betyder ju inte per automatik att inte Rong är överviktig, han kanske bara vill ge sken av att han inte är det.

Tror att Rong har haft personliga problem tidigare men kommit ur det någorlunda.
Ledsamt nog får han inte beröm över det av någon i hans närhet och vill därför visa hur duktig han har varit för oss på detta forum.

Har månne alkoholen varit en av Rongs tidigare bästa vänner?
Odds 1,03.

Många gngr upfattar jag överviktiga som pratgladare skrattar mer och har många goda historier på lager, när man tar en öl brukar dom vara bra på att hålla låda. Vet inte om det bara är nåt jag fått för mig men så jag uppfattar det.

"Berralund " sa:

Det är riktigt det kan vara genetiskt betingat och man ska njuta av livet. Ämnet är intressant ur många synpunkter, det är bra att skriva om det. Pratade med en kollega som liksom jag har problem med gaser i magen. - Det han kom fram till var att utesluta socker och jäst ur sin kost, jäst pgra att det är en svamp och att han medicinerat som liten. Han hade även medicinerat med naturpreparatet PROBI MAGI och blivit bra. Han bakar även eget bröd och utesluter då socker.
Personligen älskar jag mjölk och ost, jag tror inte det är bra produkter för en vuxen man, kanske kan man dra ner på konsumtionen eller ersätta det med något annat, - där har nog Rong en poäng.

Överviktig eller inte. Alla har ett val och det är upp till var och en att äta mer än vad denne gör av med i energi. Enkel matematik. Jag väljer då att inte vara överviktig varje dag i veckan om jag kan och orkar då det räcker med att rulla hatt en endaste helg för att jag skall gå upp i vikt.

"Bond " sa:
Överviktig eller inte. Alla har ett val och det är upp till var och en att äta mer än vad denne gör av med i energi. Enkel matematik. Jag väljer då att inte vara överviktig varje dag i veckan om jag kan och orkar då det räcker med att rulla hatt en endaste helg för att jag skall gå upp i vikt.

Alla har ett val men det är en massiv propaganda från ex Mac Donalds och vad innehåller deras hamburgare...?-det vet vi inte....! Dålig ohälsosam mat är det, det bör man inte äta många gånger i månaden!

"Hans Svensson " sa:
Alla har ett val men det är en massiv propaganda från ex Mac Donalds och vad innehåller deras hamburgare...?-det vet vi inte....! Dålig ohälsosam mat är det, det bör man inte äta många gånger i veckan!

Sant men det går att få hjälp med vikten om man anser sig ha problem. MEN man måste naturligtvis ha viljan. Finns ingen anledning att lura sig själv att man blir lyckligare bara för att man är smal.

"Bond " sa:
Sant men det går att få hjälp med vikten om man anser sig ha problem. MEN man måste naturligtvis ha viljan. Finns ingen anledning att lura sig själv att man blir lyckligare bara för att man är smal.

Där har du faktiskt fel.
En bra fysik gör att man mår bättre psykiskt pga att en vältränad kropp utsöndrar mer endorfin som får oss att må bra, plus att alla utom ett fåtal undantag (ni) gillar att känna sig starka och i form och alla är vi nog tillräckligt fåfänga för att gilla att nån tycker att man är snygg.
Vågar påstå att ni som har en annan uppfattning aldrig varit vältränade och inte motionerar nåt speciellt.

Kate Moss super modellen sa en gång en sak som faktiskt stämmer.
There is no better taste then a skinny feeling..

Men ni kanske tycker att det känns gott när magen spänner?..

Givetvis upp till var och en men mycket av det ni skriver är vad man kallar en dåres försvarstal.
Ni påstår att ni trivs med att vara tjocka, jag påstår att ni hade mått bättre om ni varit vältränade, motbevisa mig... ;)

Och inga fjantiga kommentarer nu om att det här också är hets mot feta för jag skiter fullständigt i hur ni ser ut, diskuterar bara.

"bson " sa:
Där har du faktiskt fel.
En bra fysik gör att man mår bättre psykiskt pga att en vältränad kropp utsöndrar mer endorfin som får oss att må bra, plus att alla utom ett fåtal undantag (ni) gillar att känna sig starka och i form och alla är vi nog tillräckligt fåfänga för att gilla att nån tycker att man är snygg.
Vågar påstå att ni som har en annan uppfattning aldrig varit vältränade och inte motionerar nåt speciellt.

Givetvis upp till var och en men mycket av det ni skriver är vad man kallar en dåres försvarstal.
Ni påstår att ni trivs med att vara tjocka, jag påstår att ni hade mått bättre om ni varit vältränade, motbevisa mig... ;)

Och inga fjantiga kommentarer nu om att det här också är hets mot feta för jag skiter fullständigt i hur ni ser ut, diskuterar bara.

Samtidigt så ska man tänka på att man inte behöver ha någon direkt bra hälsa bara för att man är smal.
Men visst, tränar man så har man som regel bättre hälsa än både smala och feta.
Men det finns även feta människor som tränar och har bättre hälsa än många smala människor.
Själv har jag en bra bit till att klassas som överviktig men tränar endast i perioder när jag har tid.

Och b.t.w. En kollega till mig blev 5 detta året. Han är nog runt 188, dvs. några cm längre är vad jag har lyckats bli. Hans vikt är nog max 75kg och han ser ut att vara runt 40år och verkar väldig "ungdomlig".

Han var in på hjärtoperation här i Norge för en månad sedan. Dom vidgade några blodkärl dessutom. Men inte fan är han fet.

Ja, Kate Moss är väl rena rama renlevnadsmänniskan.
Undrar om hon blir 50år.

"bson " sa:
Där har du faktiskt fel.

Och utseendet är betydelselöst för mig också. Men visst sjutton är det hets mot överviktiga att i inlägg efter inlägg älta samma sak om och om igen.

Bond har också helt rätt i att det går att göra något åt det, både medicinskt och mentalt. Men jag förmodar att det är sju resor värre att mer eller mindre sluta äta än att sluta röka. Att äta är ett grundläggande behov vi har för att överleva, det är precis tvärtom med rökning.

Och förresten - Kate Moss är väl inget lysande exempel precis. Hon har väl använt både det ena och det andra under sitt liv, undrar t ex hur många pavor hon har dragit i sig och hur många linor hon har snortat. Definitivt fel väg att gå.

"Berralund " sa:
Och utseendet är betydelselöst för mig också. Men visst sjutton är det hets mot överviktiga att i inlägg efter inlägg älta samma sak om och om igen.

Bond har också helt rätt i att det går att göra något åt det, både medicinskt och mentalt. Men jag förmodar att det är sju resor värre att mer eller mindre sluta äta än att sluta röka. Att äta är ett grundläggande behov vi har för att överleva, det är precis tvärtom med rökning.

Och förresten - Kate Moss är väl inget lysande exempel precis. Hon har väl använt både det ena och det andra under sitt liv, undrar t ex hur många pavor hon har dragit i sig och hur många linor hon har snortat. Definitivt fel väg att gå.

Jag citerade en text av Kate Moss, jag skrev inget om henne som person.
Visa nu att du är lite intelligent och kan läsa/förstå vad jag skriver.

Det är vetenskapligt bevisat att vi mår bättre av träning.
Det är också vetenskapligt bevisat att övervikt ökar risken för en mängd sjukdomar som många är direkt dödliga. Sen kan ni komma dragande med div ex om smala som också är sjuka med det tar iaf inte bort det faktum att övervikt inte är bra för oss.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp