Matpriser i Sverige/Thailand...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"andrejsdenruskige " sa:
Till korven köper jag kött, antingen fläsk-eller nötkött. Ju fetare desto bättre, eller så blandar jag in fett i det.
Maler köttet och lägger i de kryddor jag vill ha.
Föredrar svinfjälster framför kofjälster.

En påse pyttipanna 1000g kostar en bit över 30Nok. En tredjedel per dag gör att den räcker i tre dagar. Findus pasta 600g under 30Nok, räcker i två dagar.
Knäckebröd funkar bra som lunch.

Hälsosamt att leva så i längden?
Nej, knappast.

För min del så är det tiden som saknas till matlagning och precis som du skriver så är det den största fienden i mitt fall.
Hade jag haft tid och ork så hade maten blivit bättre, men väldigt mycket dyrare.
Men som det är idag så är det bara till för bukfylla.

Känner jag att jag går tom på energi så tar jag mig dock tid att ordna till någon bättre mat. Men just nu är jag bara på jobb så länge att den känslan uppstår.

Angående mejeriprodukter så har jag ingen speciell synpunkt på mer än att kalcium kan vara bra att ha när man blir gammal.
För många år sedan påstod många att man blev åderförkalkad av mjölk, idag är det cancer som är det senaste.
Håller man sig till en normal konsumtion och inte häller i sig litrar varje dag så tror jag personligen inte att det är någon större fara.
Själv dricker jag inte mjölk mer än någon gång per månad. Jag dricker inte heller till maten, jag dricker efter maten. Varför vet jag inte.

Hej...tack för ett bra inlägg, inte alla gör sin egen korv, hur maler du kötet, det finns säkert en stor variation på köttkvarnar, kan tänka mig att de är jobbiga att diska efteråt...Köper du skinnet till korven i butik? Jag kan tänka mig att minst 20% i din generation knappt kan koka potatis....Ämnet "Hemkunskap" existerar säkert inte i skolorna idag....
Pasta och pyttipanna ser jag inte något fel i att äta, variation är det som är viktigt, - frukt bör man äta varje dag, ett äpple eller banan. Vi säger ju att vi har ont om tid...Det har tom skrivits böcker i ämnet....De flesta tvingas lägga mycket tid på ett uselt arbete för att försörja sig, - har man möjlighet väljer man det mindre usla där man inte förstör sin kropp...
Beträffande mjölk och ost - tror det ligger mycket i vad Rong skriver. Många är laktosintoleranta, även om man inte är det tror jag att mejeriprodukter irriterar mag-tarm slemhinnan...Dricker 1/2-1 liter per dag, ska dra ner på det, det är alldeles för mycket, men tycker det är gott, dricker efter maten. Vatten är inte så gott men säkert mycket hälsosammare.
Hur är kostnadsläget i Norge ? Ett kopp kaffe ute ? En pizza på restaurang ?

Mvh Hans S.

"Hans Svensson " sa:
Hej...tack för ett bra inlägg, inte alla gör sin egen korv, hur maler du kötet, det finns säkert en stor variation på köttkvarnar, kan tänka mig att de är jobbiga att diska efteråt...Köper du skinnet till korven i butik? Jag kan tänka mig att minst 20% i din generation knappt kan koka potatis....Ämnet "Hemkunskap" existerar säkert inte i skolorna idag....
Pasta och pyttipanna ser jag inte något fel i att äta, variation är det som är viktigt, - frukt bör man äta varje dag, ett äpple eller banan. Vi säger ju att vi har ont om tid...Det har tom skrivits böcker i ämnet....De flesta tvingas lägga mycket tid på ett uselt arbete för att försörja sig, - har man möjlighet väljer man det mindre usla där man inte förstör sin kropp...
Beträffande mjölk och ost - tror det ligger mycket i vad Rong skriver. Många är laktosintoleranta, även om man inte är det tror jag att mejeriprodukter irriterar mag-tarm slemhinnan...Dricker 1/2-1 liter per dag, ska dra ner på det, det är alldeles för mycket, men tycker det är gott, dricker efter maten. Vatten är inte så gott men säkert mycket hälsosammare.
Hur är kostnadsläget i Norge ? Ett kopp kaffe ute ? En pizza på restaurang ?

Mvh Hans S.

Använder en Kenwood...någonting till att mala köttet med. Inga problem att diska efteråt. Nästan bara så att en sköljning räcker.
Korvskinnet köper jag på Coop eller ICA.

Ett fysiskt jobb är inte helt fel, så länge det är "balans" i det.
Just nu skulle jag nog kunna behöva varva med ett fysiskt jobb eftersom jag inte anser mig ha tid att träna.
Frukt äter jag inte mycket av, förutom när frun har inhandlat tonvis av den varan.

Människan är väl egentligen laktosintolerant, men vi har vant oss att dricka mejeriprodukter och vissa har inte vant sig. Mjälksocker används väl som lakseringsmedel och många andra sockerarter funkar på samma sätt.

En kopp kaffe vet jag inte vad den kostar i Norge, men en pizza strax över en hundring

Ok, om jag tar upp detta blir det troligen en Kenwood från NetOnet som verkar bra, 1939:-kr, vill mala min egen köttfärs...http://www.netonnet.se/art/hem-och-hush ... 3godwzIAeQ

Priserna i Norge avskräcker, har hört att en kopp kaffe i Oslo kostar c:a 60:-kr och en pizza runt 200:-kr...det du skriver om 100:-kr låter mer rimligt....http://www.jobbainorge.se/priser.html

Kolla in roliga norska ord och få dig ett skratt gratis! :)

Vad sägs om Orangekule, Snuskepölse, Rullebrumm, Lorteslurper.... :laugh:

"Hans Svensson " sa:
Ok, om jag tar upp detta blir det troligen en Kenwood från NetOnet som verkar bra, 1939:-kr, vill mala min egen köttfärs...http://www.netonnet.se/art/hem-och-hush ... 3godwzIAeQ

Priserna i Norge avskräcker, har hört att en kopp kaffe i Oslo kostar c:a 60:-kr och en pizza runt 200:-kr...det du skriver om 100:-kr låter mer rimligt....http://www.jobbainorge.se/priser.html

Kolla in roliga norska ord och få dig ett skratt gratis! :)

Vad sägs om Orangekule, Snuskepölse, Rullebrumm, Lorteslurper.... :laugh:

Jag tror det är en sådan maskin jag har. Det var den som hade störst motor av de som fanns på konsumentmarknaden. Tror att min heter Pro 2000 EXCEL för att vara helt exakt. Det är nog ingen större skillnad på den på NetOnNet och den som jag har.
Men räkna inte med att det kommer att bli billigare för dig, snarare dyrare. Huxflux så står du där och gör korv som kostar 400:- kilot, det har jag gjort.

Det finns nog pizza som kostar 1000:- i Norge om man vill, det samma finns det nog i Sverige.
Vissa saker är t.o.m billigare i Norge, men som regel så är det dyrare där.
Den länken stämmer ganska bra med priserna jag brukar pröjsa i Norge. Det brukar vara billigare än så t.o.m.
Hittade italiensk pasta för 3kr för 500g. Koktiden låg på 25minuter, men det var billigt och bra.
Fast normalt sett köper jag snabbmakaroner. Att hålla på att snåla på pengarna gör en varken fattig eller rik. Ett paket pasta för 3:- eller ett för 7:- gör inget större avtryck i min ekonomi.

Ok, det är nog riktigt att pasta för 3 eller 7.-kr inte har någon betydelse för ekonomin, - jag brukar handla en säck thai ris på 20kilo, jag tror jag ska göra det nu eller imorgon....lägger in bild senare med prisuppgift, det är ngt som ger avtryck i ekonomin...
Handlade oxfile (svenskt) på Ica, datumet gick ut idag,c:a 700gram, pris 80:-kr, räcker till två rejäla mål mat, inte så nyttigt med pommes frites, men gott ibland....Tar ris till och frysta grönsaker imorgon...

PB180787.jpg

PB180788.jpg

Igår hade kinahaket stängt av någon outgrundlig anledning.
Tur i oturen så fanns det en Joker-butik inte allt för många kliv åt sidan.

Blev att inhandla en frusen pizza. Kostnad 34Nok.
Helt värdelös mat som endast uppfyller behovet av mättnadskänsla.
Ätbart och billigt när man inte har tid med något annat. Nu skulle jag aldrig tillåta övriga familjemedlemmar att äta och leva som jag gör och det är inte att rekommendera till någon annan heller.

Men allt går. Oavsett vad jag äter när jag är på jobb så ökar det inte livskvaliteten min.
Och att lägga ner tid och energi på att bara laga mat till mig själv finner jag inget nöje i.
Jag hade säkert kunnat leva billigare, men tid, lust och energi går före pengar.
Finner jag billiga varor så tar jag dessa, finner jag inte billiga varor så gråter jag inte.

Ett estimat på matkostnaderna i Sverige om jag skulle jobba hemma skulle nog vara att maten går på allt mellan 6000:- och 7500:- om man ska äta både gott och varierat.
Sedan är det ordet gott som är ganska flexibelt beroende på person.

I Thailand kan jag nog inte ge några siffror, men antagligen så ligger vi nog på samma summa per person. Men då äter vi ute och dessutom äter vi bara för ätandets skull. Hemma äter vi för att vi måste.

Har varit hemma några dagar, förkyld, bestämde mig för att passa på att handla en säck ris, 20kg, vanliga stället Fridhemsplan (Kungsholmen)...Men först några bilder från Lidl vid F-plan mitt emot MacDonalds...Det var en bekant ("Österikaren") som jag hängde med dit första gången och jag blev förvånad över de låga priserna på vissa varor exempelvis raklödder, 10:-kr, BLANDFÄRS 1 kg 20:-kr!osv...Här några exempel....
Jag har testat varorna, exempelvis tandkrämen för 6:50 - de flesta av varorna håller samma kvalitet som Konsums produkter, enda skillnaden är priset!

PB190795.jpg

PB190790.jpg

PB190794.jpg

PB190791.jpg

PB190793.jpg

Handlade 20kg ris på thai China Supermarket på Polhemsgatan, pris 335:-kr, - jag förbrukar 1 dl ris per måltid, det betyder att riset kostar c:a 1,50:- per måltid....
Butiken är välsorterad, även grönsaker i ett speciellt kylrum...
(De sista två bilderna är på dagens måltid, 1dl kokt ris + c:a 300gram oxfile och grönsaker...)

PB190800.jpg

PB190803.jpg

PB190815.jpg

PB190804.jpg

PB190811.jpg

PB190808.jpg

PB190817.jpg

PB190820.jpg

Med facit i hand så tror jag inte att du kommer att leva billigare i Thailand än du gör i Sverige.
Vet inte om du sparar pengar för att fullständigt blåsa på rejält i Thailand eller om du sparar pengar för att du inte har råd med annat.

Nåja, för min del är det nog inte matbudgeten som riskerar att spräcka min totalbudget. Jag vet inte hur mycket sparat kapital det renderar i. Men låt oss säga att jag har en matbudget på 1500:- per idag. Att halvera den skulle vara väldigt svårt samtidigt som det inte direkt renderar i några större summor på mitt sparkonto.

Det som kostar pengar för mig är väl min lathet, bekvämhet och lite prylbegär.
Men samtidigt måste man ju få något för det arbete man utför. Om man bara får tak över huvudet och mat så kan man lika gärna gå på socialbidrag eller stämpla.

Vad har Herr Svensson för mål med detta insparandet?
Utan mål så är det svårt att leva snålt om tid och energi finns.

"andrejsdenruskige " sa:
Med facit i hand så tror jag inte att du kommer att leva billigare i Thailand än du gör i Sverige.
Vet inte om du sparar pengar för att fullständigt blåsa på rejält i Thailand eller om du sparar pengar för att du inte har råd med annat.

Nåja, för min del är det nog inte matbudgeten som riskerar att spräcka min totalbudget. Jag vet inte hur mycket sparat kapital det renderar i. Men låt oss säga att jag har en matbudget på 1500:- per idag. Att halvera den skulle vara väldigt svårt samtidigt som det inte direkt renderar i några större summor på mitt sparkonto.

Det som kostar pengar för mig är väl min lathet, bekvämhet och lite prylbegär.
Men samtidigt måste man ju få något för det arbete man utför. Om man bara får tak över huvudet och mat så kan man lika gärna gå på socialbidrag eller stämpla.

Vad har Herr Svensson för mål med detta insparandet?
Utan mål så är det svårt att leva snålt om tid och energi finns.

Ofta äter man för att man måste äta, speciellt när man/jag arbetar...Man hinner inte lägga ner besticken mellan tuggorna, det ska helst gå fort, - äter jag ute försöker jag äta där jag vet att det smakar bra, priset saknar betydelse, det kostar mellan 80-100:-kr då...Jag väljer helst ngt ställe där jag litar på personalen och där jag vet att råvarorna är schyssta....Jag väljer oftast bort MacDonalds och pizza eftersom det är dålig mat och skadligt för hälsan....Maten ska helst vara god, den ska tillföra kroppen det den behöver, jag tror att bland den bästa mat jag ätit har jag käkat här...lägger in en bild från Lotus i Pattaya....Bra variation...fisk, kött, grönsaker....När det har passerat systemet har man dessutom pengar kvar...Nej - jag har absolut inte ngt större behov av att spara, det är inte det som är viktigast....Men det kan bli viktigare när man slutar jobba...

P6230374.jpg

"Hans Svensson " sa:
Ofta äter man för att man måste äta, speciellt när man/jag arbetar...Man hinner inte lägga ner besticken mellan tuggorna, det ska helst gå fort, - äter jag ute försöker jag äta där jag vet att det smakar bra, priset saknar betydelse, det kostar mellan 80-100:-kr då...Jag väljer helst ngt ställe där jag litar på personalen och där jag vet att råvarorna är schyssta....Jag väljer oftast bort MacDonalds och pizza eftersom det är dålig mat och skadligt för hälsan....Maten ska helst vara god, den ska tillföra kroppen det den behöver, jag tror att bland den bästa mat jag ätit har jag käkat här...lägger in en bild från Lotus i Pattaya....Bra variation...fisk, kött, grönsaker....När det har passerat systemet har man dessutom pengar kvar...Nej - jag har absolut inte ngt större behov av att spara, det är inte det som är viktigast....Men det kan bli viktigare när man slutar jobba...

Ok, då är det som i mitt fall då.
När tid finnes så har jag ingenting emot kostnader eller att lägga ner energi på mat.
När tid inte finnes så skiter jag vad jag får i mig, det är ändå inte så gott och då prioriterar man snabbt och billigt, ibland bara snabbt.

Är det billigt när man har tid och ork, och det inte bara är ens egen mage som ska bli mättad så är det ju dessutom så att det inte är dyr mat som är målet. Får man god mat för billig peng så tar man det som en bonus.

Här i Norge går jag inte ens till affären just nu. Det blir faktiskt billigare att få sig mat från någon kinarestaurang.
Ska jag handla och laga mat så går det åtminstone en timme i förlorad arbetstid och för det kan jag nästan äta kinamat en hel vecka.
Då kalkylerar jag som så att det är vettigare att använda tiden på jobbet än i köket.
Föga inspirerande att laga mat åt sig själv, med halvtaskiga verktyg.

Hans om det bland det bästa som du ätit e från Lotus så har du inga större krav på thaimaten eller den övriga maten jag äter hellre från ett litet hål i väggen än på lotus fasen så mycke bättre smak alla dar i veckan o skulle dom till förmodan inte ha den ölen jag vill ha så fixar dom det på ett par sekunder ;)

"glimten66 " sa:
Hans om det bland det bästa som du ätit e från Lotus så har du inga större krav på thaimaten eller den övriga maten jag äter hellre från ett litet hål i väggen än på lotus fasen så mycke bättre smak alla dar i veckan o skulle dom till förmodan inte ha den ölen jag vill ha så fixar dom det på ett par sekunder ;)

Bästa maten man får i Thailand är "hål i väggen kök".
Finare restauranger har oftast komforten men maten smakar inte lika bra alltid.

Farangkäk däremot, ja då är det restaurang som gäller.

"andrejsdenruskige " sa:
Bästa maten man får i Thailand är "hål i väggen kök".
Finare restauranger har oftast komforten men maten smakar inte lika bra alltid.

Farangkäk däremot, ja då är det restaurang som gäller.

Kan bara hålla me hål i väggen maten e den bästa o sen ska man ha farang käk ja då brukar det bi Beefether eller någe liknande

Klart det e jag som sitter där Jonas med en tre fyra rätter o ett par stora Leo ;)

"glimten66 " sa:
Kan bara hålla me hål i väggen maten e den bästa o sen ska man ha farang käk ja då brukar det bi Beefether eller någe liknande

Klart det e jag som sitter där Jonas med en tre fyra rätter o ett par stora Leo ;)

Har tagit några Whiskey, Chivas Regal, -( är sjukskriven, ska inte jobba på några dagar....!)
Hål i väggen maten är bäst, jag kan käka på "Akvavit" eller Beefeater men jag är fortfarande för mycket Stockholmare...-jag vill ha maten snabbt och äter på max 10 minuter....För 500bath kan jag äta en vecka på Lotus och jag gillar den maten bättre...Miljön på "Akvavit" är trevligare men jag kan lika gärna äta med slöddret...
Varning för mat på stranden, exempelvis räkor och dylikt, ryssarna tål det men vi är inte vana vid bakteriefloran...

"Hans Svensson " sa:
Har tagit några Whiskey, Chivas Regal, -( är sjukskriven, ska inte jobba på några dagar....!)
Hål i väggen maten är bäst, jag kan käka på "Akvavit" eller Beefeater men jag är fortfarande för mycket Stockholmare...-jag vill ha maten snabbt och äter på max 10 minuter....För 500bath kan jag äta en vecka på Lotus och jag gillar den maten bättre...Miljön på "Akvavit" är trevligare men jag kan lika gärna äta med slöddret...
Varning för mat på stranden, exempelvis räkor och dylikt, ryssarna tål det men vi är inte vana vid bakteriefloran...

Nja Hans nu när jag talar om hålet i väggen så e det inte farang ställen untan hålen i väggen där thaien äter o det e inte Lotus kan jag säga o där får du verkligen maten snabbt som MC ungefär

"Hans Svensson " sa:

Strandmaten käkar jag gärna, har inte haft några större problem med magen.

"hål i väggen maten" brukar vara utmärkt...men Akvavit har en utmärkt lunchbuffé lördagar och söndagar som är fantastiskt god! (Jomtien beach soi 3..300 bht tror jag den kostar). Strandmaten har jag ätit många gånger...men brukar be om att de grillar räkorna extra. :nod:

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp