När tjejen kom till Sverige första gången

P

Pjodd

Gäst
Det är middagstid i Thailand och jag har redan varit vaken i 2 timmar i det vinterkalla Sverige. Jag ligger och skrattar för mig själv i sängen med tjocka sköna duntäcken när jag tänker på tjejens första möte med Sverige. Tänkte berätta det lite kort.

Efter en ganska ok resa och efter att hämtat ut bagaget på Kastrup så är klockan i princip perfekt för att gå till tåget och kliva på. Efter en snabb ID koll på perongen så var vi ombord på tåget.
Hon var klädd i långkalsonger och jeans, långärmad tröja, tjocktröja, tjocka vantar (typ stickade), halsduk och mössa. Så den korta tiden vi var ute på perongen reagerade hon inte så mycket på men på tåget så tyckte hon det blev kallt var gång dörrarna öppnades, och till hennes försvar så blev det kallt.
Men nu till det roliga.
Landskrona station ligger helt öppet med frusna fält i 3 riktningar och i utkanten av Landskrona. Vi kliver av tåget halv 8 på kvällen. Det blåser lite (som det normalt aldrig gör i Skåne:eek:) med temperaturen -4 grader. Jag dyker ner i en av väskorna och letar efter en mössa för jag tyckte det var olidligt utan, och när jag hittat den och reser mig upp så får jag se ett ansiktsuttryck som var obetalbart:). En blandning av shock, vad har hänt, förtvivlan men framförallt ta-mig-härifrån-genast:DVi gick till parkeringen för att leta upp farsan. Det var en liten bit att gå och jag kan förstå att det måste varit en aningen annorlunda upplevelse för henne. Den skånska kylan bet riktigt hårt i ansiktet med sin vind och fuktighet. Jag föredrar faktiskt norrländska -20 som inte känns så kallt som skånska -4.

Efter ca 5 minuters bilfärd så tar hon till slut bort händerna från ansiktet efter att försökt tina upp, och säger -Om vi ska besöka Sverige fler ggr, så lova att vi inte gör det på vintern:D.
Väl hemma så bänkade hon sig framför den öppna spisen och flyttade sig ogärna därifrån.
Nu vägrar hon att lyssna på att vi ska vinterbada. Innan kunde hon se filmklipp o tycka att det såg kallt ut, men nu efter att få känna kylan i ansiktet så är det helt kört:).

Har ni några kul första-gången-i-Sverige historier? Dela med er

Jag var inte med när hon kom till Sverige första gången i mitten av mars 2009, vi träffades 10 dagar senare. Men det var inte lika kallt så det var inte lika skrämmande. Och kusinen hade berättat för henne.

Dock har jag sällan sett så stora ögon av förvåning som när hon såg fallande snö för första gången, detta var efter UT var klart i januari 2010. Hon har verkligen acklimatiserat sig bra och har nog haft mer problem med vintermörkret än kylan.

Frugan kom hit första gången 2005 på sommaren..
Ville ju bespara henne chocken.. Ha, ha, ha....
Snö såg hon första gången nästkommande år då hon kom på våren och besökte mig..
Ett sent snöfall i Mars/April blev en stor grej.. Jävlar vad glad hon blev..
Lite som ett litet barn på julafton med glittrande ögon och ett leende som jag sällan sett..

Dom första åren sen gick bra med snö och kyla...
Men nu för tiden lider hon precis som alla andra Svenskar av mörkret och den växlande väderleken och framförallt den vidriga vinterblåsten som går igenom skinn och ben.. :-(

Kom hit maj 2011, inte ett moln på himlen den dan. Hon tyckte de var kallt !! tänkte bara vänta ska du få se på andra bullar:wai:. Vintern kom och inga problem alls faktiskt. Hon har alltid älskat vintern sen hon kom hit medan en annan sitter och tjurar dessa månader.:cool:

Kom hit maj 2011, inte ett moln på himlen den dan. Hon tyckte de var kallt !! tänkte bara vänta ska du få se på andra bullar:wai:. Vintern kom och inga problem alls faktiskt. Hon har alltid älskat vintern sen hon kom hit medan en annan sitter och tjurar dessa månader.:cool:
Frugan gillar inte vintern när den påminner om hösten.. (Vem gör det)??
Är det snö och lagom kallt runt -5 till -10 gillar både hon och jag vintern..
Dottern däremot älskar när hösten/vintern kommer med kyla..
Hon vill ju inte ens åka på semester till Thailand längre då det är för varmt..

En bekant till mig som är gift med en Thailändska kom hit strax innan nyåret för en massa år sedan, då det var dax att slänga ut julgranen sa mannen till henne att göra detta, när han kom hem låg granen på gräsmattan med belysning, glitter, kulor, ja rubbet:) Hon gjorde ju precis som han sa.

Mina tjejer som kom i somras (varmt och skönt) tyckte jag, men inte dom, förståligt när de kommer från Buriram. Höstmörkret är väl det värsta även för mig, men när snön kom blev dom som kossor på första grönbete:upanddown:
April, Maj är en fantastisk tid, rena explosionen i naturen. Det ser vi alla fram emot.:smile::wai:

Min fru såg fram mot snö. Hon kom i juni och längtade till snön. När den kom blev hon som ett barn. Dagen efter ville hon ha sommar igen ...

Nu har hon lärt ig och bryr sig inte längre ...

Min fru såg fram mot snö. Hon kom i juni och längtade till snön. När den kom blev hon som ett barn. Dagen efter ville hon ha sommar igen ...

Är det du som är Snömannen..?? Ha, ha, ha, ha....

Senast redigerad av en moderator:

Min fruga har aldrig gillat snö egentligen men ungarna älskar det. Till tiiraks lycka bor vi ju i Skåne så det där vita är numera tämligen sällsynt.

Senast redigerad av en moderator:
Min första thaifru anlände till Landvetter den 15 december, samtidigt med årets första snöstorm, klädd i sandaler och sarong... Hon satt jättesöt och halvt ihjälfrusen i ankomsthallen när jag kom, försenad av snövädret. Tack och lov hade jag anat det värsta och hade med mig en filt som jag svepte in henne i innan jag bar henne ut till bilen.... Numera är hon fullt klimatanpassad för detta är snart tjugo år sedan, men gillar vintern tror jag inte hon gör.

Min första thaifru anlände till Landvetter den 15 december, samtidigt med årets första snöstorm, klädd i sandaler och sarong... Hon satt jättesöt och halvt ihjälfrusen i ankomsthallen när jag kom, försenad av snövädret. Tack och lov hade jag anat det värsta och hade med mig en filt som jag svepte in henne i innan jag bar henne ut till bilen.... Numera är hon fullt klimatanpassad för detta är snart tjugo år sedan, men gillar vintern tror jag inte hon gör.

Har du kvar filten???
:-*:-*:-*:-*:-*:-*

Min fru kom till Sverige första gången juli 2005 och hon frös från första dagen fast det var +25.
Men första mötet med snön var positivt, hon tyckte att det är så vackert , och att skott snö får jag aldrig mer göra här hemma;)

Vet inte vad min hustru sade när hon kom till Sverige , men jag minns att hon älskade vintern när jag träffade henne 2006 , och gör det fortfarande , hon föredrar klart Sverige framför Thailand

Min kom till Sverige första gången i Juni 2014, året med bästa sommaren på 100 år. Första hon sa "varför åker svenskar till Thailand".
rjar mer och mer fundera på det jag med , kyla kan du skydda dig mot på olika sätt, värme är svårare , gillar inte att sitta inne i AC ,nu för varmt i Pattis tycker jag .Ok kl 7 när vi gymar , men sen fn så varmt

rjar mer och mer fundera på det jag med , kyla kan du skydda dig mot på olika sätt, värme är svårare , gillar inte att sitta inne i AC ,nu för varmt i Pattis tycker jag .Ok kl 7 när vi gymar , men sen fn så varmt
Sista 6-7veckorna har det varit mellan 25-30gr här på dagarna, oftast runt 28 när det inte regnar. Skulle vilja ha det så här året runt.

Liknande trådar

W
Svar
0
Visningar
1 K
whitepointer67
W
W
Svar
5
Visningar