Pensioner i Sverige

3-4 miljarder var det va?

Ja bra tänkt, förmånsbeskatta pensionen eller höj skatten ordentligt på de få som har ett riktigt jobb. Dumheter ska svida :)

/ SatanG
Den totala kostnaden var knappt 6 miljarder , detta inkluderar då bostäder påstår de åt dessa "barn", min undran är , hur skall dessa kunna gå i ett Svensk gymnasium , flertalet har ju tolkbehov på dari , mao kan inte tala Svenska , det är ju en stor djäkla bluff alltihop , detta måste fn få ett slut ..

Hej

Det har aldrig varit förbjudet att jobba längre än till 65, det har man kunnat i alla tider men då under förutsättning att den anställde har varit överens med arbetsgivaren om detta, folk som har varit attraktiva på arbetsmarknaden har ju blivit ombedda att fortsätta, detta har varit vanligt även förr och jag har själv jobbat med folk som har varit 67 år redan innan lagändringen.

Det som lagändringen innebar vara att politikerna fråntog arbetsgivaren rätten att välja vilka han ville ha kvar, i.o.m lagändringen kunde även avdelningens lataste och minst lönsamma individ välja att fortsätta, själv tycker jag att detta är åt helvete både för arbetsgivaren och arbetskamraterna.

Själv vill jag ha det som förut när dom flesta gick hem vid 60-65 och ersattes av ungdomar, att som nu tvinga folk att jobba längre och lagstifta om att alla som vill ska kunna gå kvar på en arbetsplats även om dom inte längre behövs eller gör någon nytta är katastrofal.

Mvh isan lover
Håller med, att jobba efter 65år då vi har hög arbetslöshet är en skandal, låt de yngre ta över.
Ny tvingas arbetsgivare behålla ej attraktiva anställda till 69år mot att få in nytt "friskt blod" i företaget.

Lagstifta mot arbete efter 65år som anställd, svårare att stoppa egna företagare......

eller att ta ut pension och jobba samtidigt.

Minns inte exakt men det var väl för vissa som ville jobba längre och inte något spikat?

Oavsett så är det riktigt dåligt. Vet flera i 60års åldern som inte kommer njuta efter 65, 70 finns inte ens på kartan att de kommer kunna leva utan hemtjänst. Ett par gubbar jag jobbade ihop med hade 5 hjärtinfarkter tillsammans på några år, måste fortfarande jobba då de inte har råd att gå i pension. Blev skallgång efter ena gubben en dag då vi på riktigt trodde han låg dö någonstans.

Är det framtiden? Plocka bort döa arbetskamrater lite då och då som blockerar när de yngre ska komma fram och jobba?

Nja... det var några av slutsatserna i utredningen som gjordes. Den som ligger till grund för de ändringar i pensionsåldern som gjordes.

Då det finns flera variabler med stor osäkerhet, livslängd, arbetade år, invandring osv... så visade på utredningen att 65år inte är hållbart. Det kommer bli för lite pengar i pensionssystemet för att man skall få en vettig pension.

I utredningen stog att det i framtiden kan bli aktuellt med fler höjningar. Där fanns den ålderssiffran angiven som en eventuell högsta nivå beroende på de osäkra variablerna.

En annan fundering som inte gör det lättare...

Pensionen räcker inte. Så staten ger lättnader för både arbetsgivare och arbetstagare att jobba efter 65...

Samtidigt har Sverige problem med ungdomsarbetslöshet...

Svårt när ljuset brinner i båda ändarna...

Ibland skulle jag vilja göra som Jim, fast är för gammal för skolbilder. Detta för hela systemet i Sverige inkluderande pensionssystemet som utesluter alla med bara en aluminiumsked i munnen och folk som tror de kan styra världen genom att skrämmas.
Barnkammaren som blev för stor efter delning från tva till ett.
Mobbingen som har blivit statsgodkänt i Sverige samt för andra skumma saker samt för folk som inte tänker längre än näsan räcker.

FB_IMG_1538054062203.jpg

Pensionsåldern är fortfarande 65år, men det är ändringar för att få rätten att gå tidigare och rätten att jobba längre som införs.
Nu kanske det inte är en så stor fråga då det bara är under 5% som väljer att ta ut pension före 65år.
Mer oroande att folk jobbar till 69år när landet har hög arbetslöshet inom flera områden.

Bort med bidragen, tvärt emot SD löften om höjda bidrag.
Utan fria bidrag och försörjning så vill ingen ”fly” till Sverige, belöna de som skattar med högre pensioner och skit i resten......

Jag har lösningen, höj bidragen OCH skatten, då får Sverige in mer skatt till välfärd samt det blir ingen reallönesänkning för oss blivande bidragstagare. Då höjer vi ju även Sveriges BNP (fråga Ingves), Win-Win igen :-)
Fråga på bara om du söker lösningar, kan lösa precis allt mot rätt ersättning förstås.

/ SatanG

Jag har lösningen, höj bidragen OCH skatten, då får Sverige in mer skatt till välfärd samt det blir ingen reallönesänkning för oss blivande bidragstagare. Då höjer vi ju även Sveriges BNP (fråga Ingves), Win-Win igen :)
Fråga på bara om du söker lösningar, kan lösa precis allt mot rätt ersättning förstås.

/ SatanG
Lever redan väldigt gott på pensionen utan bidrag.
Sälj dina lösningar till juniorer :D

Hej

En av anledningarna till detta är väl att en del räknar med att dom kommer att vara piggare och aktivare den första tiden som pensionärer, då anser dom sig behöver dessa pengar bättre mellan 65-70 år än senare i livet.

Andra kanske inte vill chansa på att dom ens lever efter 70 år och vill vara säkra på att kunna få nytta av dom pengar som dom har sparat ihop.

Mvh isan lover

Bränna så mycket som möjligt i början och leva på skattebetalarna sedan.:thumbsup:

Hej

Det har aldrig varit förbjudet att jobba längre än till 65, det har man kunnat i alla tider men då under förutsättning att den anställde har varit överens med arbetsgivaren om detta, folk som har varit attraktiva på arbetsmarknaden har ju blivit ombedda att fortsätta, detta har varit vanligt även förr och jag har själv jobbat med folk som har varit 67 år redan innan lagändringen.

Det som lagändringen innebar vara att politikerna fråntog arbetsgivaren rätten att välja vilka han ville ha kvar, i.o.m lagändringen kunde även avdelningens lataste och minst lönsamma individ välja att fortsätta, själv tycker jag att detta är åt helvete både för arbetsgivaren och arbetskamraterna.

Själv vill jag ha det som förut när dom flesta gick hem vid 60-65 och ersattes av ungdomar, att som nu tvinga folk att jobba längre och lagstifta om att alla som vill ska kunna gå kvar på en arbetsplats även om dom inte längre behövs eller gör någon nytta är katastrofalt av flera skäl.

Dom som inte har något liv utanför jobbet borde skickas på avprogrammering och kurser i socialt umgänge innan pensionen.

Mvh isan lover

Kan nog bli lite vanligare i framtiden att arbetsgivare köper ut "pensionärer". Så gjorde ett företag jag arbetade på för många år sedan, alla som var 61 eller äldre fick gå i pension med lön fram till 65 för att slippa sparka ut de yngre.

Tur att jag redan börjat träna på att vara den minst lönsamma individen, då ökar chansen att bli utköpt i framtiden. Har många år på mig att öva upp min oduglighet till katastrofala nivåer :)

Kan nog bli lite vanligare i framtiden att arbetsgivare köper ut "pensionärer". Så gjorde ett företag jag arbetade på för många år sedan, alla som var 61 eller äldre fick gå i pension med lön fram till 65 för att slippa sparka ut de yngre.

Tur att jag redan börjat träna på att vara den minst lönsamma individen, då ökar chansen att bli utköpt i framtiden. Har många år på mig att öva upp min oduglighet till katastrofala nivåer :)

Hej

Även på min förra arbetsplats erbjöds både tjänstemän och arbetare att gå hem tidigare i flera omgångar, detta går ju stick i stäv mot dom styrandes teori om att dom gamla behövs på arbetplatserna och inte kan ersättas med ungdomar, likaså slår det ju undan benen på dom gamlingar som tror att företaget skulle gå under om dom gick hem.

Tyvärr vill en stor majoritet av dom äldre inte lämna sina arbetsplatser ens om företaget erbjuder dom pengar för detta, en del tror att dom är oumbärliga, en del är snåla och säger att dom förlorar ekonomiskt ändå eftersom dom inte kan jobba över mer, andra vill jobba vidare för att höja pensionen och värst av allt är att en del inte har något liv alls utanför jobbet, arbetsplatsen utgör hela deras liv vilket är mycket tragiskt.

Nej som vanligt är det ren och skär egoism som ligger bakom att många går kvar på arbetsplatser trots att företagen är beredda att betala för att dom ska ge sig av, att staten uppmuntrar gamla att gå kvar mot företagens vilja och trots en stor ungdomsarbetslöshet har ju bara ekonomiska skäl, staten ser ju en möjlighet att tjäna pengar här, staten vill naturligtvis att mindre pengar tas ur pensionssystemet, ju senare folk börjar ta ut pension ju mer sparar staten och har dom riktig tur så kan personen avlida på jobbet eller bara några år efter det att han har slutat jobba.

Själv gjorde jag precis tvärtom och anmälde mig till en av dom platser som blev över vid en neddragning, företaget ville minska med 40 tjänstemän och 25 produktiva, men det fanns inte tillräckligt med frivillga, så det blev platser över.
Man skulle egentligen vara minst 60 och helst 62 år för att få ta del av erbjudandet, men eftersom inte tillräckligt många äldre var intresserade så anmälde jag och några till som var yngre oss som frivilliga, själv var jag 54 år första gången, då blev det nej, nästa gång en liknande situation uppstod var jag 55 år och då sa chefen ok, han skulle själv också gå i pension samma år.

Så jag fick betalt för att inte jobba, det var skönt att slippa pendla och ligga borta på tjänsteresor o.s.v, så jag var hemma och renoverade huset, byggde på sjöbod, fiskade och hade det bra som helt ledig i 2.5 år, sen fick jag flera erbjudanden om olika jobb och tog ett på kommunen, jag jobbar nu 6 månader om året där och stortrivs, det är inte samma hets, tidspress och ekonomiska krav som inom flygbranschen, nu kommer jag hem samma tid varje dag, sover hemma hela tiden, kan träna pojkens fotbollslag, kan gå ned till sjöboden och bada efter en arbetsdag o.s.v, så detta har bara varit positivt.

Mvh isan lover

Nu visar du Försäkringskassan men en bra idé, jobba tills du kan leva på din egen pension.
Läste just en artikel på sd tror det var som handlade om hur svenska pensioner glider ifrån lönen de har haft. Inte du utan de som jobbar fortfarande. Du har haft turen att kunna jobba ihop till en bra pension men den skall ges till mödrar som inte har så många arbetsår, dom som av någon anledning har blivit sjuka på resans gång.
Sedan finns det låglöneyrken som inte ger bra pension, där kunde man stödja med pengar man drar in från topplöner som annars går rätt in i statskassan och deras fantasifulla slöseri med medel. Skulle man sluta åderlåta pensionssystemet så skulle Sverige inte vara på väg att ha Europas fattigaste pensionärer, de är sämst i Norden redan. Trodde aldrig i min ungdom att Finland skulle åka om Sverige ekonomiskt.

Som finanserna sköts, får vi snart jobba till 75:mad:
Har man inte råd att betala ut pensionerna, tar dom väl fram detta ess i rockärmen:(
Finns ingen skam i politiken, men förse sig själva med förmåner är mer regel än undantag:rolleyes:
Inte konstigt att folk letar vägar för att slippa betala skatt...o_O

Liknande trådar

A
Svar
77
Visningar
5 K
Anonym
A

Tillbaka
Topp