Re: Flytta till Thailand

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
""Anonymous" " sa:
Jag är en kille på 20 år från Göteborg och bor sedan ett tag med en tjej ursprungligen från thailand, lika gammal.
Jag har gått ut gymnasiet och hon likaså, men vi har inte lyckats hitta någon stabil tillvaro, så som jobb, boende (flyttat en antal ggr inom gbg).
Min flickvän vill gärna skaffa barn, men jag är emot fram tills att vi fått bra inkomst och hittat ett säkert stället att bo på.

Vi, eller jag mest, funderar på om det möjligen kan finnas en chans att bygga upp en familj i Thailand...?
Vart är bästa stället att bo på för en familj?
Det jag funderar över är dom vardagliga saker vi tar för givet här i Sverige;
boende, skola, sjukvård, jobb osv. Hur ser det ut i dagens läge?

Jag kan redan en del av språket men jag undrar över hur det kommer bli med eventuella barn. Ska dom lära sig enbart thailändska eller är det bra om dom lär sig svenska också? Möjligheten finns ju att man flyttar tillbaka till Sverige igen.

Mvh Niclas :wai:

Om du inte hittar något jobb här, vad får dig att tro att du ska göra det i Thailand?
Du undrar över skola, sjukvård etc.. Enkelt! Du betalar för den! Ju mer du betalar, desto bättre!
 
Walles svar

HEJ!

Jag tycker inte att Walles svar var otrevligt på något sätt. Walle var rakt på sak och han har helt rätt i det han säger. Hårt men sant.
 
Flytta till Thailand

""Anonymous" " sa:
Hej igen!

Ja då vet jag vad ni tycker om mitt inlägg & ni vet fortfarande vad jag tycker.

Varför man tror att man ska få jobb i Thailand? Anledningarna kan vara många, exempelvis finns det utländska företag som söker en viss kompetens som en del av oss besitter. Jag har jobbat i Thailand (Bangkok) i två år åt ett läkemedelsföretag med kliniska studier. I Sverige fanns inga jobb vid den tidpunkten men jobb fanns, som sagt , i Thailand. Så Niclas, ha inte en negativ inställning till dina förhoppningar om jobb, inställningen "vad får dig att tro att du ska få jobb i Thailand" kan lika gärna vändas till "vad får dig att tro att du INTE skulle få jobb i Thailand".

Hoppas att allt löser sig för dig & lycka till!

/Lotta

lol! I ditt första svar visste du inte riktigt något alls, i ditt andra svar hänvisar du till många, många olika skäl men kan bara nämna en.... fast inte i detalj..... och hur! öööh.....
 
Flytta till Thailand

""Anonymous" " sa:
Du är rolig du! Om du reflekterar över vad jag skrev så stämmer ju inte ditt påstående alls. Så jag ber dig vänligen att läsa igenom det ännu en gång. Jag kan inte ge info i detalj, detta pga att jag enbart har en erfarenhet & resten är hörsägen som jag ej kan motivera med fakta, därför lät jag bli att skriva nåt i det första inlägget men pga all kritik jag fick, & jag väljer att ta till mig av den eftersom jag är seriös i mina inlägg, så svarar jag ytterligare en gång med lite mer info. Varför? Dels därför att styrka mitt första inlägg med även för att hålla diskussionen på en konstruktiv nivå.

Kanske det finns medlemmar eller gäster som har mer info om att jobba i Thailand som kan ge Niclas bättre svar än vad jag har möjlighet att göra?

/Lotta

Visst går det att hitta jobb i Thailand, genom utländska företag som fixar arbetstillstånd etc. Har man unik kompetens så är ju allt möjligt.
Men tror du verkligen att Niclas 20 år som har gått ut gymnasiet utan att hitta ett jobb besitter en sådan kompetens?
Jag tyckte jag svarade rakt och konstuktivt, till skillnad från dig men självklart kan jag bre ut lite om du nu opponerar så hårt.

Niclas, chanserna för att hitta ett jobb i Thailand är små men de finns dock. Dels så får inte utlänningar jobba med vad som helst och dels så anställer man hellre en Thailändare för att man inte behöver ordna visa, arbetstillstånd, boende och en massa annat administrativt betungande ocg dels för att en Thailändare begär otroligt mycket mindre lön än en västerlänning. Har du en unik kompetens tycker jag du ska kontakta en internationell headhunter.
Skola, vård och omsorg svarar jag som senast. Man får vad man betalar för. Socialt grundskydd som försäkringskassa eller andra bidrag finns inte utan du får teckna privata försäkringar.
Inget är omöjligt men det kan vara mer eller mindre svårt att genomföra så om du nu har svårt att hitta jobb här och din tjej vill skaffa barn så stanna i Sverige!

Walle
 
Krassa villkor

""Anonymous" " sa:
Hej,
lycka till med att konkurera på lika villkor med Thailändare. Du kan varken språk har någon spetskompetens -20år... (som skulle kunna gererera ett jobb med hyfsad inkomst därborta).
Annars kanske kontakter kan vara något om du har? skulle kunna tänka mig att det är din enda chans om du inte har ett ordentligt startkapital och en affärside som bär sig och startar upp något eget där borta.
Du skall veta att Sverige är en liten trygg ankdam, och värden utanför är hård och tuff i jämförelse.
Många västerlänningar klamrar sig fast i los för skitlöner bara för att bo där, många gör det för thailändska tjejers skull, de jobbar som engelskalärare, webbdesigners, bartenders,divemasters mfl.
Nu hårddrar jag en aning men i stora drag stämmer den nidbilden rätt bra.

Mitt råd är: skaffa en bra utbildning i Sverige, lär dig thai och få in en fot i något stort multinationellt företag och få utlandskontrakt.


Jag kan inte annat än att hålla med senaste inlägget. Det kan låta hårt och krasst att säga (underförstått: Du har ingen framtid som arbetare i Thailand). Du är 20 år ... Skaffa en bra utbildning i Sverige, sen kan du som sas inrikta dig på Internationella företag i Thailand och söka jobb där.
Reglerna för arbette i thailand är otroligt hårda. Att arbeta som Thailländarna gör kan du glömma. Dom tjänar från 200:- bath och uppåt om dagen. Med en bra utbildning i bagaget på ett internationellt företag
så kommer du upp i en 30.000 - 40.000:-bath i månaden. Avskyvärd skillnad eller hur.
Du kan kolla på nätet där finns listade Thailändska företag som du med en
god utbildning kan söka till direkt via internet.
Gå samtidigt som du pluggar och lär dig prata och skriva Thai. Det verkar
vara jättesvårt men det går bara man ger sig F-n på det. det finns kurs-
verksamhet i Thailand som du kan åka ner och gå på. Har en kompis som
inte kunde ett jota Thai. Efter en månad i Thailand på skola kom han hem och snackade Thai med mej?? Okej! Det är olika på personer men som
Svenska Arbetsgivarförbundets tidigare ord.f Curt Nicolain sa/citat: Allt går
om bara viljan finns/: slut citat.
Lycka till.

Gäst
 
""Anonymous" " sa:
Jag är en kille på 20 år från Göteborg och bor sedan ett tag med en tjej ursprungligen från thailand, lika gammal.
Jag har gått ut gymnasiet och hon likaså, men vi har inte lyckats hitta någon stabil tillvaro, så som jobb, boende (flyttat en antal ggr inom gbg).
Min flickvän vill gärna skaffa barn, men jag är emot fram tills att vi fått bra inkomst och hittat ett säkert stället att bo på.

Vi, eller jag mest, funderar på om det möjligen kan finnas en chans att bygga upp en familj i Thailand...?
Vart är bästa stället att bo på för en familj?
Det jag funderar över är dom vardagliga saker vi tar för givet här i Sverige;
boende, skola, sjukvård, jobb osv. Hur ser det ut i dagens läge?

Jag kan redan en del av språket men jag undrar över hur det kommer bli med eventuella barn. Ska dom lära sig enbart thailändska eller är det bra om dom lär sig svenska också? Möjligheten finns ju att man flyttar tillbaka till Sverige igen.

Mvh Niclas :wai:


Niclas – det gläder mig att Lotta gav dig ett anständigt svar. Tycker sedan att vad ”en van resenär” skrev är mycket läsvärt. Thailand är ett mycket bra land på många sätt men du kommer alltid att vara utlänning här. Att få ett thailänskt medborgarskap är synnerligen svårt och det är egentligen en grundförutsättning som jag ser det att för en ung person lyckas här.

Man kan sedan aldrig generalisera om sjukvård, skolor och liknande. En del är dåligt och en del väldigt bra, framförallt de bästa sjukhusen. Men det kostar mycket om man ställer det i relation till normala inkomster här. Boendet är enklare eftersom klimatet gör att man ej behöver uppvärmning. AC anses som en lyx av medelthailändaren men mekaniska fläkter gör god nytta.

Ifall din flickvän har familj här så har ni en viss grundtrygghet ifall ni flyttar hit. Men med tanke på din ålder och avsaknad av utbildning är jag ändå mycket tveksam till om det skulle vara bra för er långsiktigt. Visserligen finns här sedan ett antal år många yngre svenskar (liksom framförallt engelsmän) som tar sig fram i en gråzon. Detta innebär att de har svarta löner, måste åka ur landet för visumstämpel varje månad alt. var tredje månad och saknar helt någon form av trygghet. Är man sedan skriven som utflyttad från Sverige är det svårt att få svenska försäkringsbolag att acceptera normala försäkringar – och de som erbjuds här är undermåliga av flera skäl. Återstår då internationella försäkringsbolag och då är premierna skyhöga för de flesta.

Lycka till med era planer framöver – men försök att åka hit på ”långsemester” innan ni bryter upp helt.

Till sist – det förefaller som tonläget på svenska sighter typ denna är väldigt ”hårt” vilket förvånar mig. Det är ju som att stänga ”dörrarna” till dialog – och ändå är väl sightens syfte just dialog. De som kör med denna stil i Thailand blir betraktade så nedvärderande av thailändarna att de inte stannar här särskilt länge.
 
Du far vad du betalar foer!

Visst gar det att fa jobb haer, om man ihaerdigt ligger i och verkligen vill.
Vad gaeller sjukvard och andra sociala foermaner, som vi har kvar av lite i Sverige, finns dock inte.
Du MASTE ha en sjukfoersakring. En hyfsad sadan kostar runt 25-30000 bath per ar for en i 20 ars aldern.
Thailandska medborgare har numera ett s.k. 30-bath kort. Ungefaer som vara vita brickor pa Landstinget. De betalar 30 bath, dryga 5 kr foer sjukbesok. Detta gaeller dock inte pa "affaersdrivna" sjukhus!
Som typ Bangkok Hospital och andra!
Det gar ocksa att fa 'billig" vard. Eller kanske jag ska saega mindre dyr.
Men daerfoer behover den inte vara saemre.
Jag har gjort en gastroscopi pa Bangkok Hospital, och den kostade 26000 bath. Alltsa dryga 5000 SEK!
jag hade valt ett annat sjukhus om jag INTE hade haft foersakring naturligtvis. Det hade kostat c:a 1500 SEK om jag hade valt det kommunala sjukhuset (Ampore).
Allt kostar haer, precis allt. Skola, vard, omsorg.
En thai tjaenar idag c:a 150-175 bath per dag. Ungefaer 8-900 SEK per manad!
Da aer det en thai som inte har nagon specialkompetens i nogot yrke, kanske jobbar han eller faktiskt aven hon, inom byggnadsbranchen.
Det gar att leva billigt haer ocksa.
Naer jag flyttade hit, det blev 3 ar i Maj i ar, sa hade jag inte god ekonomi, och jag fick aeta som thai goer. Det kostade mej 10 bath foer maten och 5 bath foer ris, en hel middag eller lunch foer c:a 3 kr!
sa visst gar det att leva billigt.
Foer thai aer det vardag att leva sa, men det aer svart for manga, daeribland mej sjaelv, att vaenja sej vid det. :crybaby:
Hus och lagenheter finns i stort sett ALLA prisklasser.
Jag sjaelv bor i hus, men jag har en gaestlagenhet till vaenner som kommer hit. For lagenheten betalar jag 1500 bath i manaden! 300SEK!
Svarigheten kommer naer det galler jobb.
Men ge inte upp!
Jag kan daeremot inte ge dej nat namn pa nagot foretag som anstaeller svensk arbetskraft.
Haer aer konkurenssen sa stenhard, att t.o.m. thai har svart att fa arbete, for att dom aer foer dyra i arbetskostnad.
Sedan ett par manader tillbaka far personer fran Kambodja och Laos arbetstillstand i Thailand.
Det gar fort foer dom att fa det.
Det aer eftertraktad arbetskraft eftersom dom kostar 14-18 SEK per dag istaellet foer Thai som vill ha upp emot 30 SEK per dag.
Jag tjaenar 80.000 bath i manaden, och det aer c:a 14 manadsloener foer en thai.
Sa jag lever gott haer!
Ge inte upp, och som nagon som citerade Curt Nicolin, att om man bara vill, sa gar det.
Det staemmer.
Om du vill ha bara ett uppehallstillstand haer och jobba svart, som en del gor ibland, pa bl.a. dykfirmor fran Sverige, sa blir det krangel.
Aer du under 50 ar och vill ha Non Immigrant visa, sa maste du visa en bankoverfoering pa 3 miljoner bath! :thumbsdown:
Over 50 ar, sa racker det med 800.000 bath, och aer du ocksa gift med en thai, sa raecker 400.000 bath! :thumbsup:
En kvinna som aer gift med en Thaiman, behvoer inte visa upp nagot alls.
Ja, det aer regler och regler.
Om det aer nat speciellt du vill fraga, sa kan du gaerna kontakta mej pa min mail!
Den kollar jag nog oftare aen vad jag sitter haer och skriver.
Men jag tycker det aer en kul sida, med intressanta aemnen.
Lycka till med jobb och hoppas du kommer dej hit. Det aer en upplevelse att bo haer.
Vaerldens storsta skola, med 64 miljoner deltagare, i oedmjukhet och talamod!!
Du foerstar vad jag menar naer du bott haer ett tag.
:wai:
 
Jobb i Thailand

Hej!
Nu när personangreppen gett vika för lite konstruktiv dialog vill jag gärna inflika att det finns ett alternativ till anställning för att försörja sig. Ja just det, öppna eget!
Skaffa sig kompetens är dock något man inte kommer undan! Kan man ingenting får man jobb som inte kräver att man kan någonting, vilket innebär att man tjänar ingenting (nästan). Visst kan man leva i Thailand på nästan ingenting men vad vill man ha ut av livet; leva eller bara överleva?!
Att starta företag kostar naturligtvis pengar (hur mycket beror givetvis på branch) men det är ändå betydligt mindre kostsamt än i Skandinavien. Och byråkratin kan man få hjälp att bemästra. Den är inte alls mer omfattande än i Sverige det är bara det att den är på thailändska vilket gör det komplicerade juridiska språket näst intill ogenomträngligt för en västerlänning även om man deltagit i alla språkkurser man hittat.

Mitt råd: skaffa en utbildning eller på annat sätt erfarenhet inom ett område du är intresserad av först.
Flytta sedan till Thailand för här är underbart att vara!
Man är självklart otålig när man är 20 år men det går över med åren :wai:

PS
Öppna INTE ännu en till bar i Pattaya eller annan turistort! Titta istället på vad det finns ett behov av.
 
Utbildning först, tycker jag.

Hej!

Jag har själv bott i Thailand i tre år och kan språket och kulturen fram och baklänges. Jag har flyttat tillbaka till Sverige för att snika till mig en högskoleutbildning här. Jag råder dig och alla andra som planerar att bosätta sig i Thailand att göra samma sak. Utbildning är nämligen mycket viktigt i Thailand, speciellt för Thailändarna själva. Idag är kraven på en högskoleutblidning på västerlänningar inte så stora men tro mig, i takt med att fler och fler västerlänningar väljer Thailand så kommer det också där att bli kämpigt för västerlänningar att få jobb.

Angående studielån så har jag själv jobbat under tiden som jag har studerat och på så vis sluppit en stor skuld, sedan hur det är med återbetalningsskyldighet när man bor i Thailand det vet jag inget om. Jag träffade en man som var bosatt i Japan sedan 10år och hade en högskoleutbildning här samt studieskulde för 300 000kr. Han sa att han kunde skita i att betala tillbaka skulden. Antar att det har att göra med att CSN inte kan se om han har en inkomst överhuvudtaget och på så sätt inte kan kräva pengar samt att Japan kanske inte har något utlämningsavtal för ekonomisk brottslighet kanske, vad vet jag.. Tror inte det funkar så i Thailand dock, sen kan det ju vara bra att kunna besöka ambassaden ibland eller..

Angående sjukvård, skola etc, saker som vi tar för givet här i Sverige så är det precis som nämnt ovan att ju mer man betalar ju mer får man. Skall man bo i Thailand och ha ett drägligt liv så behöver man ha en sjysst inkomst. Jag levde på 15 000 baht i månaden när jag bodde där men idag, med familj och i behov av bil och hus, försäkringar och pensionsparande så räknar jag på att vi i familjen behöven en inkomst på ca 20 000kr i månaden. Visst det går att leva en tredjedel eller fjärdedel av detta om man väljer en statlig skola för barnen, ett litet hus i ett rångt område, billigast möjliga livförsäkring, ingen bil (motorcykel istället). Mitt tips är att både du och tjejen satsar på en högskoleutbildning, jobbar röven av er under tiden ni pluggar och sedan lever livet. Utbildning lönar sig!

Wishing the best,

Martin
 
Flytta till Thailand

Tänker inte säga så mycket,men jag föreslår dig att stanna kvar i Sverige.

MVH.
Ja e inte FARANG :p
 
Flytta till Thailand

Klart de går att få jobb om man verkligen vill!

Men man skall tänka på en grej bara tycker jag; Jobba aldrig olagligt i Thailand. Dvs du vbehöver ett arb tillstånd, för att få ett sådan krvs en skatt inkomst på 50.000 baht, De får man som andra har sagt bara om man har en speciell kompetens, inte ett bartender jobb direkt :)

De måste vara ett jobb som en Thai inte kan göra, För kan dom göra det så finns de ingen anledning att anställa en Farang o betala 4 ggr så mkt i lön och omkostnader.
 
Flytta till Thailand

Någon Gäst skrev
Sök in på Universitet här, ta studiemedel, lär er landet, träffa människor som kanske kan anställa er när ni är klara. :thumbsup:
Om du verkligen vill bo i Thailand så är det i mina ögon en bra början.
Jag har själv "provat"på att bo i Thailand i omgångar.Men det blir vardag vart man än befinner sig i världen,Men som 20åring och Svensk medborgare e det bara att komma hem igen om det skulle skita sig.
Lycka till
MVH Musse och Nong
 
Flytta till Thailand

Håller med dig Musse

De blir vardag efter ett tag, Visst de är ett bekvämligare klimat o skönt där. men tyvärr e de så att de blir vardag, O för att jag skall vara nöjd med min tillvaro så skall jag ha minst 50.000 baht i månaden isåfall.

O de e inte så lätt...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

T
Svar
153
Visningar
11 K
Anonym
A
S
Svar
123
Visningar
12 K
P
A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar
5 K
glimten66
G
M
Svar
1
Visningar
1 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp