Ska flytta till Thailand!

Tack för att du upptäckte mitt inlägg bland alla de andra. Ja om du inte har sommarställe, och släkt, och vänner, som man kan få skriva sig hos, så kanske det är läge att stanna upp helt, ta tag i sig själv, och försöka förstå varför det är på det sättet.

Kan inte hjälpa dig mer med den saken. Men pojken som startade tråden, vill nog inte bli utskriven kanske, så han gör nog bäst i att lösa den biten.
Här visar du dina rätta färger //

Senast redigerad av en moderator:
Det här med att skriva ut sig eller ej.
Jag hade samtal med försäkringskassan för ett par år sedan om just utskriven och sjukvård. Där sa handläggaren (detta måste nog kollas upp igen om det gäller fortfarande) att -Många blandar ihop FK med sjukvården. Vi på FK vill veta om personen bor i Sverige eller ej så det blir rätt med skatter och bidrag. Är man utskriven ur Sverige får man naturligtvis inga bidrag samt att skatterna ska bli rätt vid pensioner od, men som svensk medborgare har man alltid rätt till sjukvård oavsett var man bor.

Ja, och det är många bitar FK håller reda på, tex morsan som bara varit i Sverige 38 innan hon blev pensionär, så hon fick inte full garantipension. Hade hon bott i tex Thailand under exempelvis 5 år, så hade den blivit ännu lägre.
Att behålla en lägenhet med bostadsbidrag är inte heller ok när man flyttat ut.
Tar man barnen med sig vid flytten så ryker barnbidraget. Egentligen inga konstigheter.

När man en vacker dag vill återvända så (om man har svenskt pass) knallar man bara in på FK och säger -Hej, jag är tbx. Och alla förmåner är öppna igen. Så har man inget "fuffens" för sig så finns ingen "risk" att skriva ut sig, tvärt om. Myndigheterna kommer veta att du flyttat och kommer inte undra om du jobbar svart för att klara ditt uppehälle, då du inte redovisar ngn inkomst.

Men kolla upp med sjukvården så det inte har ändrats under årens lopp.

Och det med försäkring...

Jag tyckte att svenska försäkringsbolag hade dyra premier och när jag läste det finstilta så räckte olycksfallsförsäkringen bara till att lappa ihop mig tillräckligt för att sätta mig på ett plan för fortsatt vård/rehab i Sverige. Det blir lite snöpligt när man inte har några prylar kvar "hemma". Dessutom betala själv för ny biljett till Thailand. Så läs det finstilta noggrant.

Den andra sidan av myntet är att det ingår ambulansflyg om man verkligen vill bli ompysslad i Sverige och kanske nära o kära till hands, då är det naturligtvis bra. Så man måste vara klar över vilka behov man har.

Så fick du lite mer att tänka på;)

När det gäller sjukvården har alla svenska medborgare som du säger rätt till subventionerad vård. Akut vård samma villkor oavsett var du är skriven. Planerad vård betalar du 6 gånger mer per besök om du är utskriven (idag 600:) och 10 gånger mer om du är inlagd (idag 1000:- /dag). Då ingår allt, även operationer och medicin.

En annan nackdel att skriva ut sig är att det går inte längre att göra kreditupplysning på dig, alltså får du inga krediter. Du kan inte heller köpa svenska personförsäkringar om du är utskriven.

Man är enligt lag skyldig att skriva ut sig om man vistas mer än halva året utomlands.

När det gäller sjukvården har alla svenska medborgare som du säger rätt till subventionerad vård. Akut vård samma villkor oavsett var du är skriven. Planerad vård betalar du 6 gånger mer per besök om du är utskriven (idag 600:) och 10 gånger mer om du är inlagd (idag 1000:- /dag). Då ingår allt, även operationer och medicin.

En annan nackdel att skriva ut sig är att det går inte längre att göra kreditupplysning på dig, alltså får du inga krediter. Du kan inte heller köpa svenska personförsäkringar om du är utskriven.

Man är enligt lag skyldig att skriva ut sig om man vistas mer än halva året utomlands.
Jag har kredit på mitt mastercard i Nordea trots att jag är utskriven. De kräver endast inkomstuppgift.

På handelsbanken var det inte möjligt att få ett kreditkort ens... Kanske är personligt ;(
Det handlar nog främst om vilka processer banken har och vilka risker banken kan tänkas ta, om man inte har något otalt med banken. kan man inte ta en kreditupplysning måste man ju ha referenser från något håll eller varit kund i banken länge och visat upp att man inte kommit på otal med banken tidigare. Sen beror det väl på kreditens storlek.

Det handlar nog främst om vilka processer banken har och vilka risker banken kan tänkas ta, om man inte har något otalt med banken. kan man inte ta en kreditupplysning måste man ju ha referenser från något håll eller varit kund i banken länge och visat upp att man inte kommit på otal med banken tidigare. Sen beror det väl på kreditens storlek.
Det stod tidigare på HB's hemsida att man inte får kredit om man inte är skriven i Sverige..
Och tror det står så fortfarande..??

Det stod tidigare på HB's hemsida att man inte får kredit om man inte är skriven i Sverige..
Och tror det står så fortfarande..??
Då har de väl lagt in det i sina processer ... tror dock inte det gäller alla kunder på HB ... de har ju ganska många förmögna utlandsskrivna kunder, som iofs inte behöver kredit, men har behov av kreditkort för att betala middag, hotell, flyg. Ganska övertygad att dessa kan få det från HB.

Då har de väl lagt in det i sina processer ... tror dock inte det gäller alla kunder på HB ... de har ju ganska många förmögna utlandsskrivna kunder, som iofs inte behöver kredit, men har behov av kreditkort för att betala middag, hotell, flyg. Ganska övertygad att dessa kan få det från HB.
Letade faktiskt efter det just nu.. Men hittar ingen text om det..
Så kanske jag minns fel eller var det annan bank jag läst det på..??

Liknande trådar

S
Svar
123
Visningar
14 K
P
A
Svar
50
Visningar