Ska flytta till Thailand!

Nej, man får inte köra heller. Men det vet vi ju hur det är i Thailand med efterlevnaden av trafiklagar. Förhoppningsvis så får man ordning på polisen så småningom.

Jag skall be Motormännen att ändra för det är fel. Här är ett utdrag ur lagstiftningen:
(Immigrant Visa existerar inte, så jag antar att de avser Non-Immigrant Visa)

Detta var vad Du skrev, se ovan.

Detta blir så motsägelsefullt, jag vill inte debattera om detta, Ni andra kan fortsätta, tack

Jag höll på att bråka med deras jurist för tre år sedan när jag redde ut detta och det finns inga källor men uppenbarligen vill man inte ändra texten. Tre månader är förmodligen en sammanblandning med att du inte för stanna mer än tre månader på turistvisa vilket ju gör den biten korrekt. Men man missar ju helt detta med Immigrantvisa då man inte får köra alls. Men man vill väl inte missa försäljning av IK...

Jo, det går bra att stanna längre än 3 månader i Thailand under gilltighetstiden för IKK på turistvisum.

Med turistvisa kan du helt följdriktigt och som M också skriver inte få Thailändskt körkort (du får ju köra på ditt Internationella)

Nej, det är inte riktigt. Jag har haft thailändskt körkort på turistvisum sedan 2006. Jag förnyar det varje år (nu räcker det dock med vartannat år) med turistvisumet som grund.

Det finns tyvärr bara ett sätt för att vara säker, läs det finstilta. Jag har efterlyst någon med en sådan försäkringsregel med tre månader men inte fått något svar, jag undrar om det finns...

Det finns tyvärr bara ett sätt för att vara säker, läs det finstilta. Jag har efterlyst någon med en sådan försäkringsregel med tre månader men inte fått något svar, jag undrar om det finns...

Jag tror inte heller det finns, men man känner sig ju verkligen tvungen att kolla upp med försäkringsbolaget när man läser sådan information från Motormännen. Skriftligt bör man ju ha från dem också. Endera via kontraktet eller specifikt tilläggsdokument, så att de inte kan svika en om man hamnar i en olycka.

Jo, det går bra att stanna längre än 3 månader i Thailand under gilltighetstiden för IKK på turistvisum.

Nej, det är inte riktigt. Jag har haft thailändskt körkort på turistvisum sedan 2006. Jag förnyar det varje år (nu räcker det dock med vartannat år) med turistvisumet som grund.

Jo, där har M faktiskt rätt men kunskapen ute i landet har sina brister! Den officiella sidan:
https://www.dlt.go.th/en/one-year-license/

Vad menar du med att det går att stanna längre än 90 dagar på Turistvisum?

Senast ändrad:
Nej, det är andra regler jag följer. Jag förlänger inte med 5-år. Jag skaffar temporärt körkort varje gång. De reglerna finns också på dlt's hemsida.

Istället för att förlänga med 5 år, vad är vitsen med att härja med temporärt 1 årigt och dess förlängning. Varför gör du på det sättet?

Som Du skriver: läs det finstilta, som jag menar på att, motormännen och försäkringsbolag är två skilda bolag/organisationer.

Jag ber om ursäkt att jag i ett tidigare inlägg höjde min röst, men jag står fast vid, håll käften, eller fram med fakta (källan), läs tillbaka i tråden så finns det flera motsägelser.

Ha ha ha, som vanligt med datamognaden. De har rört till sin webbsida ordentligt.
Rubriker och sidval stämmer inte.

Alla måste alltid börja med ett temporärt 1-årigt körkort, då krävs Non Imm visa av utlänningar.
Året efter kan du förnya det och då krävs inget NON-imm visa.

Som Du skriver: läs det finstilta, som jag menar på att, motormännen och försäkringsbolag är två skilda bolag/organisationer.

Jag ber om ursäkt att jag i ett tidigare inlägg höjde min röst, men jag står fast vid, håll käften, eller fram med fakta (källan), läs tillbaka i tråden så finns det flera motsägelser.

Ursäkta den taffliga skrivningen, hoppas du sett min rättelse.

Ett IKK gäller i 90 dagar efter inresa, därefter kräver thai-myndigheter ett thai-kk som går utmärkt att skaffa med turistvisa. Behövs ett Certificate of Residense som skaffas hos IM.

Det temporära 1 åriga är borta och har ersatts med ett 2 årigt. Samma för thai faktiskt, en prövoperiod.

För att erhålla det 5 åriga thai kk, räcker inte turistvisa.

Värt att tänka på för den som kör hem efter besökt baren, att det bara är 0,2 promille på det temporära 2 åriga, mot 0,5 promille på det med 5 års giltighet.

Istället för att förlänga med 5 år, vad är vitsen med att härja med temporärt 1 årigt och dess förlängning. Varför gör du på det sättet?

Jag har bara thailändskt MC-kort, så därför måste jag ändå hålla på och härja med temporärt. :) Sedan är det osäkerheten med försäkring, så jag tycker att det är lika bra att ta både bilkortet och motorcykelkortet på en gång så är man så säker man kan bli, och det är inte något nämnvärt extra jobb med att göra båda jämfört med bara det ena.

Liknande trådar

S
Svar
123
Visningar
14 K
P
A
Svar
50
Visningar
6 K