Ska flytta till Thailand!

Jag är gammal kund i HB med företaget och privat, har tidigare haft stora krediter just på det kontoret men det var emot HB policy, de har tagit fram ett speciellt debet kort med månadsfakturering för just det ändamålet men ingen kredit.

Det är lite obekvämt när man skall köpa något på nätet där de bara tar kreditkort eller med bonusprogram som t ex Norwegiankortet, det går inte.

Bra att tänka på är att det krävs A-behörighet i körkortet och internationellt körkort för att köra "moppe" i Thailand, alternativt thailändskt körkort. Inte så mycket för polisens skull, utan för att om det händer något så gäller troligtvis inte din försäkring. Tänk på att internationellt körkort bara gäller tre månader i följd under 1 år. Enklast är att fixa ett thailändskt körkort om du ska stanna längre!

Bra att tänka på är att det krävs A-behörighet i körkortet och internationellt körkort för att köra "moppe" i Thailand, alternativt thailändskt körkort. Inte så mycket för polisens skull, utan för att om det händer något så gäller troligtvis inte din försäkring. Tänk på att internationellt körkort bara gäller tre månader i följd under 1 år. Enklast är att fixa ett thailändskt körkort om du ska stanna längre!

Ett litet fel har smugit sig in här och på en del svenska webbsidor. Det finns ingen tidsbegränsning för att köra på internationellt körkort i Thailand. Du kan köra så länge det Internationella, det bakomliggande svenska körkortet och ditt Visa (period of stay) är giltligt.

Vad som däremot gäller är att du inte får köra på Internationellt körkort om du är här på ett Non Immigrant Visa. Då måste du ha Thailändskt körkort för att köra bil eller MC.

Ett litet fel har smugit sig in här och på en del svenska webbsidor. Det finns ingen tidsbegränsning för att köra på internationellt körkort i Thailand. Du kan köra så länge det Internationella, det bakomliggande svenska körkortet och ditt Visa (period of stay) är giltligt.

Vad som däremot gäller är att du inte får köra på Internationellt körkort om du är här på ett Non Immigrant Visa. Då måste du ha Thailändskt körkort för att köra bil eller MC.

Köra får man nog vad jag förstår, men försäkringen ska ju gälla också.

Ska du vara i Thailand längre än tre månader? Tänker du köra en bil som inte är en hyrbil? Många försäkringsbolag kräver thailändskt körkort, annars gäller inte bilens försäkring.

Nu vet jag iofs inte om Motormännen har koll, men här är sidan iaf:
https://www.motormannen.se/resan/bila-i-australien-nya-zeeland-sydafrika-och-thailand/thailand/

Var anser du att man får mest riktig information angående internationellt körkort i Thailand?

Det stod tidigare på HB's hemsida att man inte får kredit om man inte är skriven i Sverige..
Och tror det står så fortfarande..??
Jag har en kredit kopplad till mitt konto i SHB även efter utskrivning.

Inga problem med att behålla mitt Bank Norwegian heller.
Vet inte, men kanske man kan ordna en postbox. Men det finns ju ingen som kan hjälpa till med räkningar o liknande då.

Jag är gammal kund i HB med företaget och privat, har tidigare haft stora krediter just på det kontoret men det var emot HB policy, de har tagit fram ett speciellt debet kort med månadsfakturering för just det ändamålet men ingen kredit.

Det är lite obekvämt när man skall köpa något på nätet där de bara tar kreditkort eller med bonusprogram som t ex Norwegiankortet, det går inte.

Då har de väl lagt in det i sina processer ... tror dock inte det gäller alla kunder på HB ... de har ju ganska många förmögna utlandsskrivna kunder, som iofs inte behöver kredit, men har behov av kreditkort för att betala middag, hotell, flyg. Ganska övertygad att dessa kan få det från HB.

Jag har kredit på mitt mastercard i Nordea trots att jag är utskriven. De kräver endast inkomstuppgift.

Senast redigerad av en moderator:
Köra får man nog vad jag förstår, men försäkringen ska ju gälla också.

Nu vet jag iofs inte om Motormännen har koll, men här är sidan iaf:
https://www.motormannen.se/resan/bila-i-australien-nya-zeeland-sydafrika-och-thailand/thailand/

Var anser du att man får mest riktig information angående internationellt körkort i Thailand?

Nej, man får inte köra heller. Men det vet vi ju hur det är i Thailand med efterlevnaden av trafiklagar. Förhoppningsvis så får man ordning på polisen så småningom.

Jag skall be Motormännen att ändra för det är fel. Här är ett utdrag ur lagstiftningen:
(Immigrant Visa existerar inte, så jag antar att de avser Non-Immigrant Visa)

Thailand motor Vehicle act, det lagdokument som reglerar all bilkörning i Thailand:

Section 42
...If the driver is an alien who doesn’t have an immigrant visa, he may drive a motor vehicle with a driver’s license specified in the Section 42-2. In such a case, he must carry documents specified by the treaty between the Thai government and the government which issued such driver’s license, and show them to competent officers upon request.

Section 42-2
In case there’s a treaty between the Thai government and a foreign government regarding mutual acceptance of driver’s license, an alien who doesn’t have an immigrant visa may drive a motor vehicle with a driver’s license issued by such a foreign government, or an automobile association authorized by such a foreign government.

Men har du skaffat dem innan eller efter du skrev ut dig? Kreditupplysningen tas ju när man ansöker!
Hade dessa innan utflytt, så det är nog förklaringen.

Har även en kapitalförsäkring hos Avanza som öppnades innan jag skrev ut mig.

Viktigt att öppna konton, krediter och Kapitalförsäkringar etc. som man vill ha i Sverige innan man skriver ut sig.

Senast redigerad av en moderator:

Nej, man får inte köra heller.

Det jag menade vara att man får nog köra enligt det du skriver i första stycket, men sedan säger du emot både mig och dig själv? :) Eller trodde du jag syftade på det du skrev om att köra när man har non-immigrant visum?

Sedan har vi det där med försäkringen som Motormännen skriver om. Man vill ju inte köra om inte den gäller.

Motormännen har väl inget att göra med en fordonsförsäkring ?

oa visa, nää, du får inte framföra fordon i TH, tycker det luktar rutten djurkropp, fram med källan eller håll käft, rumor..

Det jag menade vara att man får nog köra enligt det du skriver i första stycket, men sedan säger du emot både mig och dig själv? :) Eller trodde du jag syftade på det du skrev om att köra när man har non-immigrant visum?

Sedan har vi det där med försäkringen som Motormännen skriver om. Man vill ju inte köra om inte den gäller.
Jo, jag menade om man har immigrantvisa. Du får alltid köra om du har IK, turistvisa och har rätt att vara i Thailand.

Vad tänkte du på angående försäkring? Har du inte giltigt körkort enligt ovan så gäller ingen försäkring. Du får stå för alla dina och motpartens skadekostnader själv och blir förmodligen åtalad.

Motormännen har väl inget att göra med en fordonsförsäkring ?

Problemet är att Motormännen (som finns där för att hjälpa oss trafikanter) utan att redovisa källa skriver att hos många försäkringsbolag så gäller inte försäkringen om man är längre än 3 månader i Thailand och kör bil med internationellt körkort.

Jo, jag menade om man har immigrantvisa. Du får alltid köra om du har IK, turistvisa och har rätt att vara i Thailand.

Vad tänkte du på angående försäkring? Har du inte giltigt körkort enligt ovan så gäller ingen försäkring. Du får stå för alla dina och motpartens skadekostnader själv och blir förmodligen åtalad.

Då är vi i sync. :)

Det jag tänkte på angående försäkring är det jag citerade från Motormännen och det jag skrev i svaret till Ubon.

Motormännen vill väl ge tydligt skydd till sina medlemmar. Tror inte de uppdaterar sina regler på antagande, men bör nog vara säker och se tydliga rättsfall på att det tolkas rätt. Men försök få Motormännen att undersöka och ändra.

Då är vi i sync. :)

Det jag tänkte på angående försäkring är det jag citirade från Motormännen och det jag skrev i svaret till Ubon.
Jag höll på att bråka med deras jurist för tre år sedan när jag redde ut detta och det finns inga källor men uppenbarligen vill man inte ändra texten. Tre månader är förmodligen en sammanblandning med att du inte för stanna mer än tre månader på turistvisa vilket ju gör den biten korrekt. Men man missar ju helt detta med Immigrantvisa då man inte får köra alls. Men man vill väl inte missa försäljning av IK...

Med turistvisa kan du helt följdriktigt och som M också skriver inte få Thailändskt körkort (du får ju köra på ditt Internationella), det krävs ett NON-immigrant visa

Liknande trådar

S
Svar
123
Visningar
14 K
P
A
Svar
50
Visningar
6 K