Svensk och thailändsk sjukvård - en jämförelse

Hej

Om man har jobbat på samma företag i över 30 år och detta företag börjar betala för att vissa anställda ska få gå före i vårdköer och operera sig tidigare o.s.v, detta samtidigt som jag själv är emot det, skulle jag då ha sagt upp mig eller hur menar du?

Själv är jag mest glad för att jag aldrig har behövt stå i några vårdköer eller varit så sjuk eller skadad att jag har behövt operera mig.

Mvh isan lover

Jodå din uppfattning delar jag och säkert de flesta. Det jag reagerar på är att du som facklig representant, förkämpe för de fattiga som du tidigare uppgett samt ofta högljutt protesterar skriftligt samtidigt agerar på motsägande vis när det gäller egna beslut.
Den lagstiftande lönen är för dålig men själv betalade du under denna tills marknaden tvingade dig att höja lönen.
Alla ska stå i samma vårdkö men du och dina kollegor är tysta och accepterande till detta när du själv inkluderas etc.
Lite som Lars "Fickpingis" Ohly, gåsleverkommunisten som bor i fint kvarter med barnen i privatskolor.
Alltså förstå mig rätt, jag ser inget konstigt i att verka för egna och familjens förmåner, bara att det bör kanske även gälla en själv också om man kräver det aktivt av alla andra.

/ SatanG

Så är det inte och det vet du också, det är ingen större risk att gå ute endam om man inte själv är kriminell, en form av självsanering. Inget som drabbat oss vanliga även om tidningarna säljer på att ta upp varenda liten händelse.

Vart någonstans i Sverige bor du?

Att svensk sjukvård har problem är väl de flesta överens om. Men min personliga övertygelse (jobbar ju inom vården) är att det är inte arbetsbelastningen/arbetsmiljön/invandringen som är själva problemet. Det är mycket enklare än så.

När det infördes individuell lönesättning var det ett överskott på arbetskraft (läkare undantagna) inom vården. Då argumenterade arbetsgivaren att alla skulle få lön efter prestation (låter väl bra). Man hade lönesamtal där arbetsgivaren argumenterade och motiverade varför man skulle ha den lön man fick. När sen arbetsmarknaden ändrades och det blev en brist på personal uppstod ett fenomen. De nyanställda fick högre lön i ingångslön än erfaren personal som arbetat i flera år och som lärde upp den nyanställde!

Detta har medfört att vårdpersonalen (och nu talar vi några hundratusen personer) söker sig till nya arbeten då detta är det enda sättet dom kan få upp sin lön på. Alla byter jobb med alla och mångårig kunskap/erfarenhet på en arbetsplats försvinner på ett ögonblick. När mer eller mindre alla är nyanställda det är då problemen uppstår. Helt plötsligt raseras en fungerande arbetsplats då personalen slutar och all erfarenhet som "sitter i väggarna" försvinner. Det blir helt enkelt kaos och dålig effektivitet vilket leder till dålig arbetsmiljö och missnöjda patienter och personal.

Jag är den sjukgymnast som varit längst på min arbetsplats i dagläget. Jag tjänar drygt 33000 kr i månaden (ingen hemlighet). Detta efter 3 års universitetsstudier och efter att varit snart 16 år på denna arbetsplats. Nyanställda sjukgymnaster får ofta 35-36000 kr när de börjar hos "oss". Sen skall jag och någon enstaka kollega (med liknande min lön) lära upp dem vad som gäller på vår arbetsplats. De är duktiga sjukgymnaster och ofta med lång erfarenhet men det hjälper inte då de inte har erfarenhet från "vår" arbetsplats. När de lärt sig jobbet då slutar dom igen :(

Jodå din uppfattning delar jag och säkert de flesta. Det jag reagerar på är att du som facklig representant, förkämpe för de fattiga som du tidigare uppgett samt ofta högljutt protesterar skriftligt samtidigt agerar på motsägande vis när det gäller egna beslut.
Den lagstiftande lönen är för dålig men själv betalade du under denna tills marknaden tvingade dig att höja lönen.
Alla ska stå i samma vårdkö men du och dina kollegor är tysta och accepterande till detta när du själv inkluderas etc.
Lite som Lars "Fickpingis" Ohly, gåsleverkommunisten som bor i fint kvarter med barnen i privatskolor.
Alltså förstå mig rätt, jag ser inget konstigt i att verka för egna och familjens förmåner, bara att det bör kanske även gälla en själv också om man kräver det aktivt av alla andra.

/ SatanG

Hej

Än en gång jag har aldrig betalat någon lön alls till arbetare i Thailand, så länge svärfar levde skötte han detta och numera är det frugan som sköter detta, hon har själv köpt och betalat den mark hon äger, hon satsar egna pengar i Thailand och jag satsar mina i Sverige, detta av det enkla skälet att jag som utlänning inte får äga något i Thailand.
Förr låg en dagslön på ca 150 baht och efter det att minimilönen på 300 bath infördes av dom röda steg lönerna även i vårt område till 300 bath och numera hardom flesta

Var du har fått det ifrån att jag och mina f.d arbetskamrater stod i någon vårdkö begriper jag inte alls, själv har jag inte påstått detta i mina inlägg, hos oss fungerade det så att företaget gick in och betalade för att få någon snabbt opererad som dom ansåg sig behöva tillräckligt mycket, men detta var absolut inget kösystem, det var något som en behörig chef tog ställning till först när någon blev sjuk och fick besked om att det var kö till operation eller liknande, då kunde chefen besluta om att köpa tjänsten utan kötid, själv är jag fortfarande aldrig opererad vare sig via jobbet eller privat.

Så dom förmåner du anser att jag har stått i kö för eller tagit del av i arbetslivet är direkt felaktiga, men hade jag hamnat i behov av operation hade företaget med största sannolikhet erbjudet sig att betala mig förbi kön, men först då hade jag behövt ta ställning till detta, jag hade kunnat välja alternativ själv, vi var inte tvingade att acceptera företagets förslag.

Mvh isan lover

Hej

Än en gång jag har aldrig betalat någon lön alls till arbetare i Thailand, så länge svärfar levde skötte han detta och numera är det frugan som sköter detta
Visst är det bekvämt att ha nån att gömma sig bakom när man blir ställd mot väggen. Facket, frugan eller svärfar.

Det är lätt att ha kommunistiska ideal när man själv inte behöver leva efter dem.....

Senast ändrad:
Hej

Än en gång jag har aldrig betalat någon lön alls till arbetare i Thailand, så länge svärfar levde skötte han detta och numera är det frugan som sköter detta, hon har själv köpt och betalat den mark hon äger, hon satsar egna pengar i Thailand och jag satsar mina i Sverige, detta av det enkla skälet att jag som utlänning inte får äga något i Thailand.
Förr låg en dagslön på ca 150 baht och efter det att minimilönen på 300 bath infördes av dom röda steg lönerna även i vårt område till 300 bath och numera hardom flesta

Var du har fått det ifrån att jag och mina f.d arbetskamrater stod i någon vårdkö begriper jag inte alls, själv har jag inte påstått detta i mina inlägg, hos oss fungerade det så att företaget gick in och betalade för att få någon snabbt opererad som dom ansåg sig behöva tillräckligt mycket, men detta var absolut inget kösystem, det var något som en behörig chef tog ställning till först när någon blev sjuk och fick besked om att det var kö till operation eller liknande, då kunde chefen besluta om att köpa tjänsten utan kötid, själv är jag fortfarande aldrig opererad vare sig via jobbet eller privat.

Så dom förmåner du anser att jag har stått i kö för eller tagit del av i arbetslivet är direkt felaktiga, men hade jag hamnat i behov av operation hade företaget med största sannolikhet erbjudet sig att betala mig förbi kön, men först då hade jag behövt ta ställning till detta, jag hade kunnat välja alternativ själv, vi var inte tvingade att acceptera företagets förslag.

Mvh isan lover

Att tacka nej till vård som gör att du återgår till arbetet inom rimlig tid måste väl ändå anses oerhört dåligt mot företaget. Om vi nu räknar bort dumheten i att gå sjuk/skadad en dag längre än man behöver så hade i alla fall jag avskedat en sådan person på dagen i ren ilska om arbetstagaren inte tog emot den vård som erbjöds.

"Edit"
Menade inte att du skulle tacka nej, mest att det ens är något att ta ställning till.

Att tacka nej till vård som gör att du återgår till arbetet inom rimlig tid måste väl ändå anses oerhört dåligt mot företaget. Om vi nu räknar bort dumheten i att gå sjuk/skadad en dag längre än man behöver så hade i alla fall jag avskedat en sådan person på dagen i ren ilska om arbetstagaren inte tog emot den vård som erbjöds.

"Edit"
Menade inte att du skulle tacka nej, mest att det ens är något att ta ställning till.

Hej

Det skulle man kunna tycka, men det fanns faktiskt folk som tyckte att det var ok att vänta någon månad eller mer på en operation, men det var nog mer udantag än regel, eftersom detta inte var någon framförhandlad förmån eller något som reglerades via kollektivavtal eller liknande var det fritt för individen att välja.

Mvh isan lover

Visst är det bekvämt att ha nån att gömma sig bakom när man blir ställd mot väggen, facket, frugan eller svärfar.

Det är lätt att ha kommunistiska ideal när man själv inte behöver leva efter dem.....

Hej

Själv tycker jag inte att någon människa som har en relation med en kvinna ifrån Thailand behöver gömma sig bakom någon alls, det är väl bara att låta svärfar, släkt och bybor fortsätta precis som vanligt utan att lägga sig i, varför skulle jag lägga mig lönesättning och vem som får arbete eller ej i vår by, det är för mig självklart att dom inblandade själva får sköta detta på sitt traditionella vis utan min inblandning.

Mvh isan lover

Hej

Det skulle man kunna tycka, men det fanns faktiskt folk som tyckte att det var ok att vänta någon månad eller mer på en operation, men det var nog mer udantag än regel, eftersom detta inte var någon framförhandlad förmån eller något som reglerades via kollektivavtal eller liknande var det fritt för individen att välja.

Mvh isan lover

Då var det inte så farligt med dem och de kunde lika gärna fortsätta arbeta i väntan antar jag. Annars undrar jag varför ett företag skulle betala ut lön till någon som inte ens tycker att det är så viktigt att dyka upp på jobbet. Dessutom ett hån mot alla som faktiskt står utan sådan hjälp och får vänta i evigheter på vård eftersom att dessa är enkla att ersätta.

Har själv utnyttjat privatvård från företag ett par gånger och det skulle aldrig falla mig in att ligga hemma och skräpa och ha ont i några månader extra bara för att slippa jobba. Då var iofs jag ganska skadad och nattsömn, rörlighet och annat är värt en hel del för mig.

Hej

Själv tycker jag inte att någon människa som har en relation med en kvinna ifrån Thailand behöver gömma sig bakom någon alls, det är väl bara att låta svärfar, släkt och bybor fortsätta precis som vanligt utan att lägga sig i, varför skulle jag lägga mig lönesättning och vem som får arbete eller ej i vår by, det är för mig självklart att dom inblandade själva får sköta detta på sitt traditionella vis utan min inblandning.

Mvh isan lover
Du gillar att blanda korten. Vem har sagt att du ska lägga dig i lönesättningen i byn?
Det tråkiga är att du på fånigt vis låtsas att inte förstå när det passar dig.

Du har ju själv skrivit om era anställda på era ägor, och hur ni betalar dem så lite som möjligt bara för att det är "tradition". Eller din frus ägor såklart, du har ju inget ansvar för vad ni (eller hon såklart) betalar era anställda (eller hennes såklart).

Det går alldeles utmärkt att betala mer än snålaste lönen för arbete, det har vi själva gjort (jag använde "vi" för att min fru och jag tar beslut tillsammans, vare sig det är i Sverige eller Thailand). Så när du gömmer dig bakom "tradition", fru eller svärfar så rimmar det illa när du predikar jämlikhet för alla andra på olika forum.

Men det är säkert skönt att leva i 2 olika bubblor med din fru, en där du bestämmer allt och har ansvar för allt (Sverige), och en där det är tvärtom (Thailand). Pratar ni ens med varandra, eller är det så att du pratar i Sverige och hon i Thailand?

Och en bubbla där du predikar rättvisa för andra, och en annan där du äter hummer och suger ut arbetskraft.

Men en sak ska jag ge dig, du är en bra historieberättare. Håll dig till det.

Och du duckar fortfarande frågan jag ställt flera ggr. Är det säkert att du inte är politiker också? Förutom när du är fackpamp?

Hej

Till viss del är det ju som du säger, men jag vill nog ändå ha ett land där plånboken inte styr och avgör ett barns framtid, det kan gott finnas privata alternativ och det har det väl egentligen alltid gjort, men då ska den verkligen vara privat och inte dränera den statliga vården och skolan på pengar.

Det är ju trots allt bara 20-30 år sedan nästan alla barn gick i samma skolor, åt samma mat och hade goda möjligheter att bli något som vuxna, det skrämmer mig när barnen delas upp efter etnicitet, religion och samhällsklass, jag tror definitivt att detta medverkar till ännu större klyftor och orättvisor i landet.

Samma med vården, tillåts denna utveckling fortsätta så kommer vi lite bättre bemedlade att gå till egna sjukhus, opereras omgående, få enskilda rum och bli uppassade i en hotellliknande stil, medans dom sämre lottade får sitta i köer, vänta och lida i onödan, för att tillslut bli opererad av nåhågon läkare som inte platsar i den privata vården, för att sen bli inlagd i en stor sal med andra eller i värsta fall få sova i en korridor, är det så vi vill ha det i Sverige?

Mvh isan lover

20-30 år sedan, den tiden är borta och kommer aldrig mera tillbaka i Sverige, det är ju tiden före invasionen.

/ SatanG

Som de flesta andra fackliga företrädare så gäller det inte att leva som man lär, du har väl läst om att växla hos de kinesiskättade guldhandlarna, där växlade frun pengarna från loppisen, tror du loppispengarna är deklarerade och skattade så att de fyller på statens kassa?

Som de flesta andra fackliga företrädare så gäller det inte att leva som man lär, du har väl läst om att växla hos de kinesiskättade guldhandlarna, där växlade frun pengarna från loppisen, tror du loppispengarna är deklarerade och skattade så att de fyller på statens kassa?
När jag jobbade statligt så var det alltid de fackliga företrädarna som fick mest löneökning. Jag fattar inte att medlemmarna tog det, vi som stod utanför maffian bara garvade åt det.

När jag jobbade statligt så var det alltid de fackliga företrädarna som fick mest löneökning. Jag fattar inte att medlemmarna tog det, vi som stod utanför maffian bara garvade åt det.

Samma när jag jobbade på en industri på 80-talet, arbetsplatsen där ordförande var placerad fick högst flera år i rad och vi som jobbade på ackord fick ibland inget, han avgick när ett tiotal av oss lämnade facket, jag var Metallombud fram till detta.

Samma när jag jobbade på en industri på 80-talet, arbetsplatsen där ordförande var placerad fick högst flera år i rad och vi som jobbade på ackord fick ibland inget, han avgick när ett tiotal av oss lämnade facket, jag var Metallombud fram till detta.

Så har det varit på varenda industri jag varit på, vare sig jag varit anställd eller inhyrd som konsult. Fackpamparnas avdelning får mest, fackpamparna sitter kvar till den dagen då de kan gå över till högre betalda tjänstemän.

Jag tjafsade med en S-pamp (före detta fackpamp) om löneökningar för några år sedan. Efter detta förstod jag i alla fall tydligt varför ekonomin ser ut som den gör och pengar inte räcker till. Gubben var så oerhört pantad att han omöjligt hade klarat ett matteprov i årskurs 6 med full pott.

Tjafset handlade om löneökning för kollektivanställda. Istället för en procentuell ökning för alla så blev det klumpsumma som var samma oavsett lönegrupp. Gubbjäveln stod rätt upp och ned och påstod att 500:- extra i månaden var högre procentuellt om du tjänade 50k i månaden än om du tjänade 25k i månaden. Han kunde inte på något sätt förstå att 500 mer om du tjänar 50k är en lägre löneökning procentuellt än om du tjänar 25k... Då hade vi inte ens blandat in svåra begrepp som skatt och nettolön. Efter några omgångar med tjafs och mina tappra försök med miniräknare och google där jag visade honom sidor som handlade om just procenträkning så avslutar fanskapet med "men vad spelar det för roll när man har det så bra".

När sådana idioter sitter i kommunfullmäktige så är det inte konstigt att pengar saknas... Han är väl statsminister innan jag går i pension för han verkade tillräckligt korkad.

Du gillar att blanda korten. Vem har sagt att du ska lägga dig i lönesättningen i byn?
Det tråkiga är att du på fånigt vis låtsas att inte förstå när det passar dig.

Du har ju själv skrivit om era anställda på era ägor, och hur ni betalar dem så lite som möjligt bara för att det är "tradition". Eller din frus ägor såklart, du har ju inget ansvar för vad ni (eller hon såklart) betalar era anställda (eller hennes såklart).

Det går alldeles utmärkt att betala mer än snålaste lönen för arbete, det har vi själva gjort (jag använde "vi" för att min fru och jag tar beslut tillsammans, vare sig det är i Sverige eller Thailand). Så när du gömmer dig bakom "tradition", fru eller svärfar så rimmar det illa när du predikar jämlikhet för alla andra på olika forum.

Men det är säkert skönt att leva i 2 olika bubblor med din fru, en där du bestämmer allt och har ansvar för allt (Sverige), och en där det är tvärtom (Thailand). Pratar ni ens med varandra, eller är det så att du pratar i Sverige och hon i Thailand?

Och en bubbla där du predikar rättvisa för andra, och en annan där du äter hummer och suger ut arbetskraft.

Men en sak ska jag ge dig, du är en bra historieberättare. Håll dig till det.

Och du duckar fortfarande frågan jag ställt flera ggr. Är det säkert att du inte är politiker också? Förutom när du är fackpamp?

Hej

Själv har jag dock inte uppfattningen att min fru betalar ut fel lön eller för lite i lön till dom hon anställer, inte en enda Thailändare har mig veterligen påstått att hon eller jag skulle vara snåla, tvärtom tror jag att hon är en ovanligt attraktiv arbetsgivare, dom enda som klagar på hennes lön till anställda och deras villkor är ju Svenskar på ett forum som aldrig har besökt byn, farmen eller träffat vare sig henne eller dom som hon avlönar direkt eller indirekt, jag ser den obefogade kritik ni framför som trams.

Mvh isan lover

Det är väl tillgång och efterfrågan som styr lönen även i byn? Finns det 20 andra som kan ta jobbet ifrån dig så gnäller nog inte folk på lönen.

Hade det stått 30 pers efter mig och kunnat ta mitt jobb ifrån mig hade jag nog fått acceptera en lägre lön utan att gnälla eller kanske stå helt utan lön. Mest för att jag knappast får en krona för mitt trevliga sällskap så ersatt hade jag blivit på dagen :p

Kanske dags att starta en fackföreningar ute i byarna? Ett centralt kontor i Khon Kaen och någon högre "grovarbetare" som inkasserar medlemsavgifter och hotar småbönder med strejk, slå ihop er med chaufförer och marknader och börja utpressa bönderna till de betalar löner som gör att farmen får slå igen. ;)

Det är väl tillgång och efterfrågan som styr lönen även i byn? Finns det 20 andra som kan ta jobbet ifrån dig så gnäller nog inte folk på lönen.

Hade det stått 30 pers efter mig och kunnat ta mitt jobb ifrån mig hade jag nog fått acceptera en lägre lön utan att gnälla eller kanske stå helt utan lön. Mest för att jag knappast får en krona för mitt trevliga sällskap så ersatt hade jag blivit på dagen :p

Kanske dags att starta en fackföreningar ute i byarna? Ett centralt kontor i Khon Kaen och någon högre "grovarbetare" som inkasserar medlemsavgifter och hotar småbönder med strejk, slå ihop er med chaufförer och marknader och börja utpressa bönderna till de betalar löner som gör att farmen får slå igen. ;)

IL är ju gammal fackpamp, han kan ju bli Issans Jimmy Hoffa.

Hej

Själv har jag dock inte uppfattningen att min fru betalar ut fel lön eller för lite i lön till dom hon anställer, inte en enda Thailändare har mig veterligen påstått att hon eller jag skulle vara snåla, tvärtom tror jag att hon är en ovanligt attraktiv arbetsgivare, dom enda som klagar på hennes lön till anställda och deras villkor är ju Svenskar på ett forum som aldrig har besökt byn, farmen eller träffat vare sig henne eller dom som hon avlönar direkt eller indirekt, jag ser den obefogade kritik ni framför som trams.

Mvh isan lover
Jag har inte sagt att hon betalar för lite, det är du själv som skrivit att i din by betalas det inte i närheten av minimilön. Jag utgår från att det även gäller de ni anställer då de verkar vara tradition.

Sen är det lite ironiskt att du som mångårig facklig representant rätt uppochner accepterar argumentet (tom lägger fram det själv) "har arbetaren inte klagat personligen hos "godsherren", så är det väl inga problem". Om du köpte den när du var fackpamp, så undrar jag hur det egentligen gick för de du företrädde.....

Liknande trådar

Tillbaka
Topp