Sydostasiatiska länderna dom stora vinnarna?

Det vore ju suveränt om det skulle bli resultatet; jag önskar de flesta thailändare allt gott. Att det betyder att utlänningar i Thailand förlorar något i köpkraft får man ta; jag känner mer för thailändarna.

Jag tror inte handelskriget blir så långvarigt och även om det skulle bli det, så tror jag inte på analysen att det skulle gynna Sydostasien; snarare tvärtom. Visst, viss produktion kanske flyttas från Kina till SOA, men det kommer inte kompensera för den allmänt lägre handeln som SOA i allmänhet, och Thailand i synnerhet, kommer drabbas av. Summan av kardemumman blir nog att vi alla får det sämre och både Sverige och Thailand är exportberoende så vi är nog båda tydliga förlorare.

Philippine shares jumped 3.5% on Friday, the most in 32 months, while the Stock Exchange of Thailand index closed marginally higher.

The move was in line with Beijing's pledge to its trading partners, including the United States, that it would take measures to further increase imports, Bloomberg reported on Thursday without specifying the countries which would enjoy lower Chinese tariffs.

USA strafftullar nu i huvudsak är ju mot kina, Kineserna kör ju sånt falskspel och det behövs åtgärder om dom inte skall ta över världen.
Det införs tullar mot andra länder med och många berättigade men bara Kina som får såhär kraftfulla strafftullar som är helt berättigade.

Kina har ju försökt vädja till Tyskland, Frankrike m.m men har fått kalla handen.
Dom håller med USA i det tysta men vågar inte gå så långt som till handelskrig mot Kina.

Ovanstående stödjer det jag skrev; ett handelskrig skulle inte hjälpa Sydostasien och Thailand. De senaste 10 dagarna, då diskussionerna blivit mer sansade, har gett en rejäl uppgång för SET.

Att Kina behöver en snyting är klart; jag spenderar 2 veckor i Kina varje månad och det är ingen rättvis kamp vi exporterande företag utkämpar. Trump ska ha cred för att han tog fighten men på vanligt Trumpmaner så valde han fel vapen.

Man kan ha vilka åsikter om Trump som helst men ingen dombom är han inte.
USA har blivit självförsörjande at energi, har sänkt utsläpp (på grund av gas)
De sätter stopp för Kinas framfart vilket jag kan tycka är bra.. Räkna inte ut USA säger jag. :cool:

Handlade det ju inte om att dom skall ta över efter Kina utan att dom kan få en uppgång inom vissa segment.
Kina tar hand om Afrika, samt Afrika tar sig in i Europa+ Justa puckar. i Malawi, så pågår i ett Universitet där undervisning i Mandarin, samt i Sverige, det blir snart Aribiska. Så kan det gå. Jag skiter fullständigt hur det går. Ha en bra helg

F r
Kina tar hand om Afrika, samt Afrika tar sig in i Europa+ Justa puckar. i Malawi, så pågår i ett Universitet där undervisning i Mandarin, samt i Sverige, det blir snart Aribiska. Så kan det gå. Jag skiter fullständigt hur det går. Ha en bra helg
Fast tror i te riktigt på detta för även om folk vaknat sent så vaknar dom till slut.

Börjar läsas Kinesiska på många skolor nu, Thai som sätter sina barn på Kinesskolor (har sådana i Pattaya)
På sonens skola har Thaiföräldrarna tryckt på att Thaibarnen skall få möjlighet att välja och läsa kinesiska också förutom dem obligatoriska Thailektionerna.

Tror att kina snart är den nya dragmotorn för världsekonomin.
Ta volvo som ex.
USA hade stora krav på vinst som ägare men investerade knappt .
När Kina tog över så öste de in pengar för utveckling och nu är Volvo och räkna med eller har jag fel?.
Själv jobbar jag i USA ägt och kraven på utdelning till aktieägarna viva utveckling av produkter matchar inte enligt mig så som världen utvecklas nu.

Hej

Själv är jag inte övertygad om detta eftersom Trumph exempelvis genast utlovade höga strafftullar på import av Harley Davidson om dom flyttade tillverkningen till Thailand, Trumph verksr vilja stoppa eller straffa all import av varor och produkter som inte tillverkas i USA, själv tror jag inte att Trumph kommer att låta Syd Ostasien bli något undantag.

Mvh isan lover
Jag tror att Trump vill ha mer rättvisa överenskommelser.

Usa har varit drivande mot internationella överenskommelser under lång tid. Inte minst vänsterregeringar i Sverige och annorstädes har varit bromsen mot detta. För att få till dessa överenskommelser har USA många gånger gett lite extra för att få till dessa internationella överenskommelser.

När dessa kom till var USA den största ekonomin och hade mycket att vinna. Kina var en liten men växande ekonomi. Nu är Kina en jätte som fortfarande drar nytta av dessa överenskommelser på USAs och andras bekostnad. Kina har också varit duktig på att utnyttja dessa avtal och även fula sig i många stycken, allt för att gynna Kina. Ja, även Europa vill gynna sig själva och inte bli av med avtal som de tjänar på men missgynnar USA.

Syftet från Trumpen tror jag är att få till mera rättvisa handelsöverenskommelser inte att avsluta dessa men han har ju en egen stil. :nod:

När Trumpen och USA idag ser över alla dessa överenskommelser som missgunnar USA vill Trumpen göra något åt detta snedvridna förhållande som USA många gånger är förlorare på. Ingen har tidigare vågat ta tag i detta men Trumpen vågar...

En lustig detalj är vänsterrörelsernas försvar för de internationella överenskommelser som de bekämpade när de framförhandlades. :laugh:

Så det kan bli.

Jag tror att Trump vill ha mer rättvisa överenskommelser.

Usa har varit drivande mot internationella överenskommelser under lång tid. Inte minst vänsterregeringar i Sverige och annorstädes har varit bromsen mot detta. För att få till dessa överenskommelser har USA många gånger gett lite extra för att få till dessa internationella överenskommelser.

När dessa kom till var USA den största ekonomin och hade mycket att vinna. Kina var en liten men växande ekonomi. Nu är Kina en jätte som fortfarande drar nytta av dessa överenskommelser på USAs och andras bekostnad. Kina har också varit duktig på att utnyttja dessa avtal och även fula sig i många stycken, allt för att gynna Kina. Ja, även Europa vill gynna sig själva och inte bli av med avtal som de tjänar på men missgynnar USA.

Syftet från Trumpen tror jag är att få till mera rättvisa handelsöverenskommelser inte att avsluta dessa men han har ju en egen stil. :nod:

När Trumpen och USA idag ser över alla dessa överenskommelser som missgunnar USA vill Trumpen göra något åt detta snedvridna förhållande som USA många gånger är förlorare på. Ingen har tidigare vågat ta tag i detta men Trumpen vågar...

En lustig detalj är vänsterrörelsernas försvar för de internationella överenskommelser som de bekämpade när de framförhandlades. :laugh:

Så det kan bli.

Hej

Vad det gäller Kina så hade nog Trumph kunnat få med sig hela västvärlden, dom behöver begränsas och nya mer rättvisa överenskommelser är nödvändiga, men Trumph verkar ju vilja starta bråk med alla länder och världsdelar, han riskerar ju att dra igång ett globalt handelskrig och det vore förödande för alla inklusive USA.

Som affärsman borde Trumph istället ställa sig själv frågan varför USA inte klarar av konkurrensen med omvärlden, är deras industri omodern, hänger dom inte med i utvecklingen, har deras kapitakistiska och egoistiska system misslyckats.

Väljer investerare att satsa sina pengar i andra länder än USA och om det är så varför?

Borde USA inte satsa på att lyfta sig själva, utbilda sin befolkning, bekämpa fattigdom och analfabetism istället för att försöka begränsa handeln med uppenbarligen mer framgångsrika och mer konkurrenskraftiga länder?

Mvh isan lover

En enda sak, DYR ARBETSKRAFT, vi går samma väg till mötes får 45 arbetare till priset av 1 i Thailand jämfört med Sverige tex, i Kina vet jag inte vad en fabriksarbetare kostar..
Sen skatter, lokalkostnader, problem med facförbund etc etc.
Skall vi rätta oss efter dom och konkurera så får vi sänka våran standard eller sätta hårdare krav och höja deras så konkurensen sker på lika villkor.

Senast ändrad:
En enda sak, DYR ARBETSKRAFT, vi går samma väg till mötes får 45 arbetare till priset av 1 i Thailand jämfört med Sverige tex, i Kina vet jag inte vad en fabriksarbetare kostar..
Sen skatter, lokalkostnader, problem med facförbund etc etc.
Skall vi rätta oss efter dom och konkurera så får vi sänka våran standard eller sätta hårdare krav och höja deras så konkurensen sker på lika villkor.

Hej

Att dyr arbetskraft kan bli och delvis redan är ett problem i länder som Sverige är sant, men detta har företagen löst genom att ständigt utvecklas, effektivisera och rationalisera, detta tillsammans med fackföreningar och personalen vilket jag själv tycker är smått genialt och fantastiskt.

USA har ju inte ens problemet med höga löner eftersom dom har gott om tillgång till lågavlönade invandrare och då både legala och illegala sådana, sen tycker jag även att den vanlige arbetande amerikanen har tappat lönemässigt.

Sen har ju företagen i USA nästan inga sociala kostnader och väldigt låga skatter o.s.v, ändå är dom chanslösa i konkurrens med nästan alla andra länder både i Europa och Asien, detta måste ju bero på något som dom själva skulle kunna påverka.

Det håller inte för USA att skylla alla inhemska problem på omvärlden.

Mvh isan lover

Hej

Att dyr arbetskraft kan bli och delvis redan är ett problem i länder som Sverige är sant, men detta har företagen löst genom att ständigt utvecklas, effektivisera och rationalisera, detta tillsammans med fackföreningar och personalen vilket jag själv tycker är smått genialt och fantastiskt.

USA har ju inte ens problemet med höga löner eftersom dom har gott om tillgång till lågavlönade invandrare och då både legala och illegala sådana, sen tycker jag även att den vanlige arbetande amerikanen har tappat lönemässigt.

Sen har ju företagen i USA nästan inga sociala kostnader och väldigt låga skatter o.s.v, ändå är dom chanslösa i konkurrens med nästan alla andra länder både i Europa och Asien, detta måste ju bero på något som dom själva skulle kunna påverka.

Det håller inte för USA att skylla alla inhemska problem på omvärlden.

Mvh isan lover
Tycker vi har större problem med utflyttade arbeten än vad USA har, tycker Sverige verkar stå rätt still i effektiviseringen med, nåt gammalt som hänger kvar som många Svenskar tror på men som inte stämmer i den värld vi har i dag, snarare tvärtom väldigt trög och långsam process.
I Januari hade Sverige en arbetslöshet på 6.5%.
USA en arbetslöshet på 4.1% under samma period.
USA arbetslöshet har minskat under året.

Ja undra EGENTLIGEN vilken arbetslöshet vi har i Sverige.... Thailand har väl fortfarande 0,0 % antar jag, antar att våra siffror är precis lika förljugna. Varenda shoppingmall i Sverige är fullproppat med människor som fikar och hänger där, men inte arbetar.... Så "undra sa flundra, om gädda e en fesk"...?

Tycker vi har större problem med utflyttade arbeten än vad USA har, tycker Sverige verkar stå rätt still i effektiviseringen med, nåt gammalt som hänger kvar som många Svenskar tror på men som inte stämmer i den värld vi har i dag, snarare tvärtom väldigt trög och långsam process.
I Januari hade Sverige en arbetslöshet på 6.5%.
USA en arbetslöshet på 4.1% under samma period.
USA arbetslöshet har minskat under året.

Hej

Själv tvekar jag inte det minsta om Svenska storföretags ständiga effektiviseringar och konkurrenskraft, all tillgänglig statistik och företagens egna siffror talar sitt tydliga språk, det är helt enkelt vår stålindustri och bilindustri m.m som är är för bra för USA, dom klarar helt enkelt inte av att konkurrera med dom och då ropas det på högre tullar, vilket möjligtvis kunde ge olönsamma, misskötta och otidsenliga industrier i USA ett lite bättre läge tillfälligt, men det är definitivt ingen lösning på själva grundoroblemet.

Mvh isan lover

Har man en bra produkt så är arbetskostnaden en bifråga.
Titta till porche bland alla exempel på dyra arbetare och ändock har de råd och ge jättebonusar till alla på golvet.
En billig produkt skall tillverkas där det är billigt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
988
Anonymius
A

Tillbaka
Topp